todennäköisesti tarkoituksena lienee "huijata" boksia jonkin lämpötilanturin johtoon asennettavalla vastuksella tai potikalla, kun boksi luulee koneen käyvän kylmänä, se rikastaa seosta.. luulen että jenkkien DSM heebot on kyllä kokeillu näitäkin, ja samanlainen ruiskusysteemi Lancerissakin on. Samoin jenkit on käyttäny "piggy bank computereita", eli boksin ja antureiden väliin laitettavaa laitetta, jolla pystyy huijaamaan auton omaa boksia ja vieläpä säätämään niitä "huijauksia". Tätäkin tietty rajoittaa boksin säätö arvojen rajat, ja luulen että nykyään "yleismallin" lastut syrjäyttää nämä laitteet (lue alempaa)
Sitä en sitten tiedä, että onko se muka parempi kuin oikea lastu, tuskin, koska vastuksella voidaan vaikuttaa vain tiettyjen rajojen puitteissa, eikä se varmaankaan vaikuta esim. sytkäennakkoon, eikä varmasti ainakaan kierrosluvun rajoittajaan (joka onkin toisaalta ihan turhaa katu-autossa).
Lastuista minulla on sellainen käsitys, että vapaastihengittässä koneessa lastun vaikutukset ovat vähäiset, ainakin jos kone on muilta osin vakio. Monien lastujeen lupaama tehonlisäys% syntyyy itseasiassa siitä, että lastu nostaa rajoitinta ylöspäin -ja koska teho on kierrosluvun ja väännön suhde, niin max teho saattaa pari prosenttia noustakin, mutta ei se auto yhtään kovempaa kulje kuitenkaan. katukäytössä kannattaakin keskittyä väännön kasvattamiseen, sen huomaa ajossa paremmin. kyllä ne lastutkin varmaan jotain vaikuttaa auton kulkuun, mutta ei kannata odottaa taivaita..
Lisäksi nykyään on saatavana "yleismallin" lastuja, jotka voidaan ohjelmoida mekein mihin vaan autoon sopivaksi, tämä lisää lastu tarjontaa moniin Mitsun malleihin, joihin ei aiemmin ollut lastuja saatavana.
tällainen kuva minulla on lastuista ja muista, kertokoot asiaan perehtyneet ja/tai ammattilaiset paremmin...