Tehon lisäys 3.3 TD koneeseen

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
80-90 luvun vaihteen suoraruiskutteiseen 3,3 litran 4D31-T moottoriin pitäisi kutitella lisää tehoa/vääntöä alarekisteriin. Kyse on nelisylinterisestä tappikoneesta valurautakannella (ei halkea ;D).

Konstruktioon kuuluu Kikin valmistama rivipumppu ahdon alaisella syöttöpiirillä (morkooli?) ja ahtimena on TD06-1 ilman hukkaporttia. Kone on mekaanisesti hyvässä kunnossa ja suutikärjet on uusittu sekä ahdin huollettu.

Tehtaan säädöillä (savuarvo 0,4) ahtojen nouseminen on ihan lineaarista, mutta paineet on aika vaatimattomat. 1500 kierroksella painetta on 0,3 bar ja tasaisesti nousten "tappikierroksilla" 3500/ 0,9 bar. Näillä eväin ei näkyvää savua saa syntymään missään tilanteessa, edes ilman vetoa pumpattaessa.

Perussyötöstä säädin savuarvon karvan alle kahteen. Jolloin ahtopaine nousi noin 0,1 bar koko kierrosalueella. Moottorin luonne tuli sitkeämmäksi mutta edelleenkään ei kuormittaessa tule minkäänlaista savua putkesta, eli virivaraa olisi edelleen ???.

Ongelma on se, että turbon lineaarisen paineen nousun takia syötön lisääminen nostaa pakokaasuarvoa katsastuksessa, kun ahdot ei nouse riittävästi ilman kuormaa.

Lisävoimalle olisi käyttöä kierrosalueelle 2000-2500 joten morkoolin lisäämisellä ei taida täten olla apua (paine vasta n. 0,6 bar.) Perussyötössä olisi vielä hyvin varaa, mutta se aiheuttaa yllä kerrotun päänsäryn katsastuksessa. Olisikohan "pienemmän" ahtimen vaihtamisesta ja hukkiksen lisäämisestä lääkkeeksi. Saisi ainakin ahdot ylös alempana, jolloin kuormittamaton savutuskin vähenisi ja morkoolikin tulisi mukaan alemmilla pyörimisnopeuksilla.

Samasta koneesta on olemassa versio TD05-2 ahtimella, jossa on integroitu hukkaportti. Perus moottori on sama ja käytetty ahtopaine 1,3 kiloa.

Nyt kokeneet viri- ja dieselmiehet jelppiä.

Lisäksi:
Löytyykö jostain Mitsun vanhojen ahtimien kompurakarttoja, lähinnä vertailisin paria TD05-2 sekä TD06-1. Löytyisi nimittäin tuo TD05-2, josta on tosin imusiipi sökönä.

Soveltuisiko Holsetin HX40/50 ahdin tähän käyttöön, kokemuksia solmusta?

p.s. onkohan kukaan, koskaa, missään swapannut tätä konetta Pajeroon. Olisikohan ainesta HJ:n "tappajaksi", kun tuo 4,5 tonnin malmikasakin sillä jotenkin menee.
 
Pistä vaan lisää syöttöjä ja katsastukseen pyöräytät pienemmälle  ;) Ei kai se niin hankalassa paikassa se säätö ole?

Pitää katella jostaki tuon pumpun purkukuvat, nin voi miettiä lisää viritys vinkkejä.

Tuota Pajeroon laittamista oon itekki mietty, ku on ihan kohtsillee koneremppa essä, niin samoilla lämpimillähän sinne voi pukata litraa isommanki  ;D
 
No hyvä että sait voiman haltuun ;)

Voi saakuta vie, että semmonen pannu nakkais varmaan tuon meikän koppakuoriaisen selälleen ;D Tuoki 2,3:n  antaa melko vauhit ku on syötöt/ahdot kohillaan...alakierros vääntöä ei sitten kyllä kovin häävisti ookkaan.
 
Takaisin
Ylös Bottom