80-90 luvun vaihteen suoraruiskutteiseen 3,3 litran 4D31-T moottoriin pitäisi kutitella lisää tehoa/vääntöä alarekisteriin. Kyse on nelisylinterisestä tappikoneesta valurautakannella (ei halkea ;D).
Konstruktioon kuuluu Kikin valmistama rivipumppu ahdon alaisella syöttöpiirillä (morkooli?) ja ahtimena on TD06-1 ilman hukkaporttia. Kone on mekaanisesti hyvässä kunnossa ja suutikärjet on uusittu sekä ahdin huollettu.
Tehtaan säädöillä (savuarvo 0,4) ahtojen nouseminen on ihan lineaarista, mutta paineet on aika vaatimattomat. 1500 kierroksella painetta on 0,3 bar ja tasaisesti nousten "tappikierroksilla" 3500/ 0,9 bar. Näillä eväin ei näkyvää savua saa syntymään missään tilanteessa, edes ilman vetoa pumpattaessa.
Perussyötöstä säädin savuarvon karvan alle kahteen. Jolloin ahtopaine nousi noin 0,1 bar koko kierrosalueella. Moottorin luonne tuli sitkeämmäksi mutta edelleenkään ei kuormittaessa tule minkäänlaista savua putkesta, eli virivaraa olisi edelleen ???.
Ongelma on se, että turbon lineaarisen paineen nousun takia syötön lisääminen nostaa pakokaasuarvoa katsastuksessa, kun ahdot ei nouse riittävästi ilman kuormaa.
Lisävoimalle olisi käyttöä kierrosalueelle 2000-2500 joten morkoolin lisäämisellä ei taida täten olla apua (paine vasta n. 0,6 bar.) Perussyötössä olisi vielä hyvin varaa, mutta se aiheuttaa yllä kerrotun päänsäryn katsastuksessa. Olisikohan "pienemmän" ahtimen vaihtamisesta ja hukkiksen lisäämisestä lääkkeeksi. Saisi ainakin ahdot ylös alempana, jolloin kuormittamaton savutuskin vähenisi ja morkoolikin tulisi mukaan alemmilla pyörimisnopeuksilla.
Samasta koneesta on olemassa versio TD05-2 ahtimella, jossa on integroitu hukkaportti. Perus moottori on sama ja käytetty ahtopaine 1,3 kiloa.
Nyt kokeneet viri- ja dieselmiehet jelppiä.
Lisäksi:
Löytyykö jostain Mitsun vanhojen ahtimien kompurakarttoja, lähinnä vertailisin paria TD05-2 sekä TD06-1. Löytyisi nimittäin tuo TD05-2, josta on tosin imusiipi sökönä.
Soveltuisiko Holsetin HX40/50 ahdin tähän käyttöön, kokemuksia solmusta?
p.s. onkohan kukaan, koskaa, missään swapannut tätä konetta Pajeroon. Olisikohan ainesta HJ:n "tappajaksi", kun tuo 4,5 tonnin malmikasakin sillä jotenkin menee.
Konstruktioon kuuluu Kikin valmistama rivipumppu ahdon alaisella syöttöpiirillä (morkooli?) ja ahtimena on TD06-1 ilman hukkaporttia. Kone on mekaanisesti hyvässä kunnossa ja suutikärjet on uusittu sekä ahdin huollettu.
Tehtaan säädöillä (savuarvo 0,4) ahtojen nouseminen on ihan lineaarista, mutta paineet on aika vaatimattomat. 1500 kierroksella painetta on 0,3 bar ja tasaisesti nousten "tappikierroksilla" 3500/ 0,9 bar. Näillä eväin ei näkyvää savua saa syntymään missään tilanteessa, edes ilman vetoa pumpattaessa.
Perussyötöstä säädin savuarvon karvan alle kahteen. Jolloin ahtopaine nousi noin 0,1 bar koko kierrosalueella. Moottorin luonne tuli sitkeämmäksi mutta edelleenkään ei kuormittaessa tule minkäänlaista savua putkesta, eli virivaraa olisi edelleen ???.
Ongelma on se, että turbon lineaarisen paineen nousun takia syötön lisääminen nostaa pakokaasuarvoa katsastuksessa, kun ahdot ei nouse riittävästi ilman kuormaa.
Lisävoimalle olisi käyttöä kierrosalueelle 2000-2500 joten morkoolin lisäämisellä ei taida täten olla apua (paine vasta n. 0,6 bar.) Perussyötössä olisi vielä hyvin varaa, mutta se aiheuttaa yllä kerrotun päänsäryn katsastuksessa. Olisikohan "pienemmän" ahtimen vaihtamisesta ja hukkiksen lisäämisestä lääkkeeksi. Saisi ainakin ahdot ylös alempana, jolloin kuormittamaton savutuskin vähenisi ja morkoolikin tulisi mukaan alemmilla pyörimisnopeuksilla.
Samasta koneesta on olemassa versio TD05-2 ahtimella, jossa on integroitu hukkaportti. Perus moottori on sama ja käytetty ahtopaine 1,3 kiloa.
Nyt kokeneet viri- ja dieselmiehet jelppiä.
Lisäksi:
Löytyykö jostain Mitsun vanhojen ahtimien kompurakarttoja, lähinnä vertailisin paria TD05-2 sekä TD06-1. Löytyisi nimittäin tuo TD05-2, josta on tosin imusiipi sökönä.
Soveltuisiko Holsetin HX40/50 ahdin tähän käyttöön, kokemuksia solmusta?
p.s. onkohan kukaan, koskaa, missään swapannut tätä konetta Pajeroon. Olisikohan ainesta HJ:n "tappajaksi", kun tuo 4,5 tonnin malmikasakin sillä jotenkin menee.