Tekniikanvaihto Lanceriin

Ile

Member
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Laitila
Elikkäst... kirjoitan nyt C1#A lancerista (eli -84-88).

Sitähän on ollut 1.2 ja 1.5 bensa, sekä 1.8 diesel. Voiko laittaa 2.0 moottorin, jos vertais tuohon diesel malliin?

Ja sitten vielä tarttis keksiä että mikä 2.0 mosa menis kivuttomasti paikalleen?? mielellään joku kestävä versio, kun se turvotus olis tarkoitus tehdä.
 
mä laskeskelin tos huvikseni joskus ett siihen saa laittaa juuri ja juuri gallun 2 litrasen 8- venttiilisen myllyn mutt joutuu muuttaa jarrujaki ilmeisesti aika reilusti.. itse suunnittelin GTI gallun konetta colttii..
 
4G63 pitäisi kelvata konttorille, varsinkin kun muistaa ottaa tehovertailuun 1,6 turbo koneen. Lanceria on tehty myös sillä, vaikkei ole Suomeen tuotukaan. Äkkiä laskettuna vapaastihengittävä DOHC 4G63:kin on mahdollinen. Lupien saamisen kannalta kaasari 4G63 tai jopa 4G32 voisi olla hyvä turbottamiseen (alhaiset lähtötehot), 4G63 on tietenkin pomminvarma aihio.

Jos turbottaa meinaat, periaatteessa mikä vaan 4G63 alakerta, jossa on öljyruiskut männille on hyvä lähtökohta. Kampuran voi kuitenkin nitrata jälkikäteenkin (nitraus on joissain turbon akseleissa ollut vakiona), ja ehjä aihio on tärkeämpää kuin nitraus.

Sovittaminen ei ole paha homma, "fisun" Coltissahan oli 4G63, samoin endurance Coltissa. Lancerin laatikko ei kaksilitraista kestä, 1.6 Lancerin loota taisi yhdessä Lancerin vetareitten kanssa olla toimiva yhdistelmä. Etsi se thread "colt, 4g63" hakusanoilla, siellä oli jotain juttua tästä...
 
ihan nyt mielenkiinnosta kysyn täs ohimennen ett sopiiko colti/lancerin loota 4g63 koneen kylkeen..?
 
No juu... jos ajattelis vaikka 1986 valmistettua lanceria. Niin siinähän nuo turbo jutut on helpompia.

Mutta vaihtoehtoja olis nyt coltin 1600i turbo, sekä galantin 1800 tai 2000 kone. Jälkimmäisissä turbotus täytyy sitten itse tehdä. Ei sinällään ongelma mutta helpompi olis tuo 1600i turbo, kun ei tarttis kun hiukan itse piristellä.

Ongelmia tulee tietenkin jokaisen noiden konevaihtoehtojen kanssa noissa jarruissa. Galantin jarrut ei käsittääkseni sovi lanceriin kovinkaan helpolla, samoin on myös cordian jarrujen kanssa. Coltin jarrut käsittääkseni sais lancerin alle mukavasti, mutta niiden harvinaisuus on ongelmallinen.

Jos nyt miettii tuota Coltin 1600 turboruiskua niin onkos se turbo joku "viritelmä" joka siinä vakiona on? Että täytyykö samantien laittaa se maailman multiin kasvamaan "turbo-ruohoa" ja sovitella joku parempi vaihtoehto tilalle. Kuitenkin päivän selvää on se että ic (en tarkoita Inner Circle) tulee.

Kaveri suunnitteli että jos laittais 2000 koneen galantista niin sitä voitais ahtaa kahdella pienemmällä ahtimella. Mutta se on kuitenkin vähän turhan suuri projekti, saada se toimimaan hienosti.

Jos on kokemusta tai ajatusta tähän niin mielellään otetaan tekstiä sisälle imettäväksi. Ja faktoja täällä lähes vaaditaan..

:peukku
 
itsellä on ollu suunnitelmis laittaa colttii tai lancerii 4g63 kone joko ihan katukäyttöön pienellä ahtimella joka tulee joukkoo nopeesti tai sitten ihan vapaasti hengittävänä suht pitkälle viritettynä.. tai sitte tappiin viritettynä johonki varttimailille suht isolla ahtimella. vois coltti liikkua hienosti 300 kaakillakin.. :driver
 
sopiiko Coltin/Lancerin loota 4G63 perään? -sopii, mutta ei kestä edes vakio kaksilitraista kauaa.

Vakio 1600i Turbo: jättäisin ehkä alkuperäisiin Coltteihin sen koneen. Jo 4G37 on parempi aihio, 4G63:sta puhumattakaan.

Galantin jarrut saa eteen kun kairaa raidetangon pään kartion pyörän napaan toiselle puollelle.

Kaksi ahdinta on tuossa moottorissa ihan turhaa hifistelyä. Uudet ahtimet pyörivät niin herkästi, että yhdellä sopivan kokoisella ahtimellakaan et saa etuvetoista kulkemaan sutimatta, pienillläkään kierroksilla..
 
niin voisin jättääkin sen turbo koneen colttiin... mutta kun joku teini on sen joskus kolaroinut ja nyt on jäljellä pelkkä kone tarjolla.

no aika näyttää mikä tulee paikalleen, jos mikään.

Suunnitellaan nyt tällä hetkellä ulkomuotoa ja kojelautaa enemmän. Mutta tätä tekniikka asiaa haudutetaan kokoajan taustalla että jos vaikka tulis joku vastaan.
 
Eli minuakin nyt todella kiinnostaa.

Mikä kone on mahdollista istuttaa tähän 1.5GLX -90 värkkiin? Ja mitä muuta koneen vaihdonyhteydessä pitää vaihtaa?

1. Cordian 1.6tbo -84
2. Galant c6 1.6,1.8 (kaasarikoneet)

Kävin konttorilla kyselemässä Cordia vaihtoehtoa ja kehottivat ottamaan yhteyttä maahantuojaa. Lanceria ei ole merkattu vähäpäästöiseksi.
 
-90 malliseen voisi ottaa vertailuun 1.8 GTI:n, eli silloin myös 4G63 DOHC menisi...

Tosin, autosta menee uusiksi koko lailla kaikki: alusta, laatikko, jarrut, sähköt. Helpompi ostaa valmis GTI?

Gti:ssä taitaa (?) lisäksi olla ABS-jarrut, eli silloin myös tekniikanvaihtoon vaaditaan ne.
 
vielä sananen noista turbokoneista: mitään taivaan vanhaa konetta, jonka historiasta ei ole tietoa, ei kannata mennä nostamaan sen ainoan käyttöauton nokalle. Sen kanssa jos/kun iskee ongelmia, on varauduttava siihen, että ne ongelmat joutuu itse tutkimaan ja korjaamaan. Jotain -86 mallista EFI turboa on turha kiikuttaa mihinkään paikalliseen veewee huoltoon tai hartikaisella, ne ei osaa tehdä sille yhtään mitään...
 
multa saattais nyt jäädä yks 4g63 kone tohon tallin nurkkaan kevään aikana.. koneella on ajettu n.310 tkm, mutt 305tkm kohdilla vaihdettu männänrenkaat ja laakerit, hoonattu, tasapainoakselit poistettu ja alakerta tasapainotettu.. siitä meni kiertokangen laakeri ku yhdessä öljykanavassa on ilmeisesti pieni tukos.. tulee kyllä öljyä runkolaakerille riittävästi mutta ei kiertokangelle.. uudet kk-laakerit tulis joukos..
 
Niin... eipä sillä huoltohistorialla ole tässä tapauksessa väliä. Kun ammattikaveri purkaa sen ja tekee muutoksia ja sen sellaisia. Niin se on fiksattuna kunnolla ennen päätymistä harraste auton keulalle.

Kysymyksiä pari kappaletta.
- mikä mahtaa olla tehokkain -84-88 mallin lancer jota on euroopan sisällä ollut
- mikä ruiskunohjausboxi on coltin 1600i turbossa

BTW. eikös tuo -90 lancer ole vähä päästöinen että se siitä -84 cordian koneesta.
 
Niko Päivinen sanoi
-90 malliseen voisi ottaa vertailuun 1.8 GTI:n, eli silloin myös 4G63 DOHC menisi...

Tosin, autosta menee uusiksi koko lailla kaikki: alusta, laatikko, jarrut, sähköt. Helpompi ostaa valmis GTI?

Gti:ssä taitaa (?) lisäksi olla ABS-jarrut, eli silloin myös tekniikanvaihtoon vaaditaan ne.

Pitääkö minun siis vaihtaa nuo kaikki vaikka haluaisin vaihtaa koneeksi vain 1.6 tai 1.8 kaasari galantin koneen? Pitäisi kuitenkin tämän vertailtavana tämänmallin tehokkainta autoa eli 1.5i 12v(90hp).
 
En mene sanomaan mutta tais olla niin jotta sattuu olemaan vähäpäästöinen auto niin se on vaan 10% mitä saa laittaa sen normaalin 20% tilalla.. jotenkin noin.. kannattaa varmaan virittää vanha loppuun asti, kyllä RPW:llä luvattiin että 1.5sestakin saa sen 140hv vauhtipyörältä edes konetta avaamatta.. ;D
 
Thegr8one sanoi
En mene sanomaan mutta tais olla niin jotta sattuu olemaan vähäpäästöinen auto niin se on vaan 10% mitä saa laittaa sen normaalin 20% tilalla.. jotenkin noin.. kannattaa varmaan virittää vanha loppuun asti, kyllä RPW:llä luvattiin että 1.5sestakin saa sen 140hv vauhtipyörältä edes konetta avaamatta.. ;D

Joo oma koneen vaihto tulee koska öljynsyönti on aivan liian runsasta. Venttiilin kumien vaihto voisi auttaa mutta en usko sen hirveästi vaikuttavan kerran pakkasilla öljyä menee 50% enemmän, eli metalli vetäytyy kylmässä -> harva kone.
Kyllä tämä loppuun pitää silti ajaa ;)
Ainakaan rekisteriotteessa ei ole merkintää vähäpäästöisestä.
 
90 lanceri VOI olla EI vähäpäästöinen jos on kaasarikone,mulla on 90 lancereita jotka ollu EI vähäpäästösii(kaasarikone) ja vähäpäästöisiä(ruiskukone) ja näähän vissii menee sen mukaan mikä on ensimmäinen käyttöön otto vuos ::)onpa ollu kerran kantikas (siis 84-88 malli ) mukamas 90 mallinen siis se oli 88 malli mut 90 käyttöön otettu ja siksi se oli rek otteessa 90 ja ei vähäpäästönen katti versio ;D valmistus vuodet sit erikseen ;)
 
Totta, ois pitänyt eritellä tarkemmin, enpä oo ikinä kuullutkaan semmosesta autosta joka ois vähäpäästöinen ja kaasari.. mutta järjestäen kaikki "ruisku" härvelit tuolta 90luvun alusta on vähäpäästöisiä.
 
Trediassa/Cordiassa (-84 -88) on 1,6 4G32 kaasariturbot,kun tuo coltin 4G32 on ainoa ruisku (tosin sekin vain kaksipiste).

Eri kone->eri kiinnitykset,johtosarjat,koko,vaihdeloota (yleensä),korin kestävyys tehokkaammalla koneella yms,muutamia asioita jotka kannattaa ottaa huomioon..
 
"Lähikauppias": en usko että menee läpi, jos laitetaan autoon moottori, jota siihen ei ole tehtaalta saanut, vaaditaan mallisarjan paras (=GTI) alusta.

Eikä ole mitään järkeä laittaa 1.6 / 1.8 kaasarikonetta, varmasti kulkee paremmin ja kuluttaa vähemmän sillä 12v ruiskulla...
 
elikkä ihan kertauksen vuoksi vielä kuinkapaljon pitää tehdä muutoksia c1#a mallin lanceriin että saa 4g63 pellin alle?
 
Vs: Tekniikanvaihto Lanceriin

Nostetaanpas vanhaa ylös..

Elikkäs, mitä JOS tekis budjettiturbon, kaasarikoneen kupeeseen mutka ilman iiceetä (ei oo niin justiinsa) ja vähän lisää soppaa koneeseen ja puolen kilon ahdot?

mikä se tehokkain malli nyt sitten virallisesti on, eli joutuuko kuinka paljo vaihtamaan jarruja?
 
Vs: Tekniikanvaihto Lanceriin

-84-88 -> 125hv ECI turbo -> turbon alusta
-88-92 -> 136hv 4G67 DOHC (Lipposlovakiassa siis, muualla on ollut tehokkaampiakin, turbolla) -> GTI:n alusta, levyt joka nurkkaan.
 
Vs: Tekniikanvaihto Lanceriin

Oliko kellään luotettavaa tietoo tosta että minkämoisilla moottoreilla 1988-1992 Lanceria on myyty/valmistettu? Lähinnä sitä haen että millasia tehoja, moottorin kokoja, onko valmistettu turbolla, sekä mihin maihin on viety... ::)
 
Vs: Tekniikanvaihto Lanceriin

http://www.mitsubishiclubsweden.se/mcs/index.htm
ja sieltä ->modelinfo ->Lancer

Suomessa voit varautua siihen, että tehokkain malli joka konttorille kelpaa, on 136hv GTI.
 
Takaisin
Ylös Bottom