Teräspunosletkujen asennus

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Tuosta taannoin tapahtuneesta tuli mieleen kirjotella teräspunos jarruletkujen asennuksesta. Mielestäni letkua ei saa mitenkään normaalisti halki, muutoin kuin asentamalla sen väärin.
Asennusvika 1: letku hankaa johonkin
Asennusvika 2: letku on jätetty "kierteelle" eli asennettu siten ettei se ole ns. vapaasti (kiristyksen loppuvaiheessa letku on kiertynyt akselinsa ympäri). Pyörän kääntyessä letku vääntynyt entisestään. Toki pitäisi tämän kestää, mut ihmetyttää silti kun ulkomailtakin juttua letkujen halkeamisesta löytänyt.

Onko muita mielipiteitä? tai asennusohjeistusta?
 
Vs: Teräspunosletkujen asennus

Onkos noissa black diamond.in jarruletkuissa(jotka muistaakseni tässä tapauksessa oli kyseessä),letkun päällä se suojaava muovi?
Ajattelin vaan että jos ei niin olisiko hiekka päässyt punosten ja sen sisäletkun väliin ja hiertänyt letkun puhki?
 
Vs: Teräspunosletkujen asennus

Näkikö joku sen letkun läheltä? Kuvia? Oliko se varsinainen teräspunoskin halki, vai ainoastaan punoksen sisällä oleva kuminen letku?

Jos se oli pelkästään letku, niin semmoista kyllä tapahtuu, ei se kumiletku ikuinen ole teräspunoksenkaan sisällä. Punos päinvastoin helposti peittää pykivän letkun piiloon, ja sen huomaa sitten vasta kun on liian myöhäistä...
 
Vs: Teräspunosletkujen asennus

Eihän se teräspunos siinä pidä mitään nestettä. Juurikin jos se on kierteelle asennettu (tai hiekka välissä yms) niin sehän hankaa entistä enemmän letkua tällöin ja letku puhkeaa.
Toki jos teräspunoksessa on yksikin säie irti niin se on moro sillon...
 
Vs: Teräspunosletkujen asennus

Black Diamondeissa ei ole teräspunoksen päällä suojaavaa PVC:tä. Meillä olis tossa yksi Black Diamond letku mutta en viitsi sahata katki kun tekisi mieli painetestata se. En siis pääse näkemään rakennetta mutta ainakaan HEL Performanceissa ei ole kumiletkua sisällä vaan tefloninen. Ne on painetestattuja 2000 baariin asti ilman ongelmia.

Kyllä siitä letkusta pitäisi nähdä onko siinä hiertymiä tmv. joka on halkeamisen aiheuttanut.
 
Vs: Teräspunosletkujen asennus

Kyllä se taisi olla punoskin rikki,ainakin sieltä se valkoinen(teflon) tms. putki näkyi ja muutaman millin halkeama.
Mutta kun en muista oliko siinä päällä se kirkas "sukka"
 
Vs: Teräspunosletkujen asennus

Joo siis teflon sisustahan teräspunosletkuissa yleensä kaikissa on sisällä.
 
Vs: Teräspunosletkujen asennus

Tunari-82 sanoi
Kyllä se taisi olla punoskin rikki,ainakin sieltä se valkoinen(teflon) tms. putki näkyi ja muutaman millin halkeama.
Mutta kun en muista oliko siinä päällä se kirkas "sukka"

Itse kurkistelin tuota letkua ja ei ollut muovia teräspunoksen päällä.
 
Vs: Teräspunosletkujen asennus

Minun autosta meni se kuuluisaksi muodostunut letku, voin ottaa kuvatkin tänään ja laittaa jakoon niin kaikki näkee minkälainen vaurio kyseessä. teräspunoksen välistä näkyi noin 5mm matkalta sisempi teflon? letku. Ja siitä että onko se nyt varmasti Black diamondin letku ei ole muuta tietoa kuin se että auton minulle myynnyt sanoi että autossa on black diamondin jarrulevyt ja teräspunosletkut eli eivät ole minun asentamiani/hankkimiani letkuja.
 
Vs: Teräspunosletkujen asennus

Speed: hieno vastine, itse en tätä juttua mitekää aloittanut sinua/ko tapahtumaa vastaan :) Hienoa olisi toki kuva nähdä ko. letkusta. Lähinnä tuosta asennuksesta mietteitä herättelin, jotta ohjeistus ainakin olisi jossain "saatavissa".
 
Vs: Teräspunosletkujen asennus

Harri K sanoi
Speed: hieno vastine, itse en tätä juttua mitekää aloittanut sinua/ko tapahtumaa vastaan :) Hienoa olisi toki kuva nähdä ko. letkusta. Lähinnä tuosta asennuksesta mietteitä herättelin, jotta ohjeistus ainakin olisi jossain "saatavissa".

Joo en sitä niin ottanutkaan ;D
Epäilen että joko letkussa on ollut valmistevika tai virhe on nimenomaan sattunut asentaessa letkua sitä on tavutettu liikaa tai sitten jos autoon on tehty jarruremonttia ja satula irrotettu ja käännetty sivuun on letku mennyt siinä yhteydessä liian tiukalle mutkalle.Mutta koko sarja letkuja lähtee tutkittavaksi kunhan saan ne autosta irti.
 
Vs: Teräspunosletkujen asennus

Tässäpä se kuva letkusta.

IMG_2994.jpg
 
Takaisin
Ylös Bottom