Tonnarin vikakoodien luku ongelma?

Mitsu

Teen minkä ihminen ja kiinteistönhoitaja voi.
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Siilinjärvi
Eli ongelma on seuraavanlainen
Pystyn lukemaan norm moottorin koodit kyllä mutta esim: ABS,SRS, koodeja en pääse lukemaan.... pinni 4 (abs koodien luku) niin ledi vain palaa koko ajan

Pitääkö jotenkin pinnejä yhdistää,(esim pinnit 10 ja 12) että pääsee ns. "alavalikkoon" josta nuo muut koodit pääsee lukemaan ::)
 
Noita ABS, ECS, jne koodeja ei voi lukea samaan on/off tai long/short tyyliin kuin ecun vikakoodeja. Vaan tarvitaan varsinainen koodin lukulaite. Hyvällä analogisella yleismittarilla voi yrittää arvailla jotain, mutta en ainakaan itse ole löytänyt Mitsun arvoja mistään.

Mitsu sanoi
Eli ongelma on seuraavanlainen
Pystyn lukemaan norm moottorin koodit kyllä mutta esim: ABS,SRS, koodeja en pääse lukemaan.... pinni 4 (abs koodien luku) niin ledi vain palaa koko ajan

Pitääkö jotenkin pinnejä yhdistää,(esim pinnit 10 ja 12) että pääsee ns. "alavalikkoon" josta nuo muut koodit pääsee lukemaan  ::)
 
Mitsu sanoi
Onnistuisiko norm. vikakoodienluku ledillä tämä? minulla olisi esim abs:n vikoodien numerot tiedossa?

Linkki

Itse koodithan kyllä löytyy esim. huoltomanuaalista, mutta ABS ei anna samaan on/off tai long/short tyyliin niitä koodeja kuin esim. ecun koodit jotka helppo lukea analogisella mittarilla (tai ledillä) em. ohjeen mukaisesti, vaan vaatii sen scannerin. Muistaakseni oli tasaista noin 25V jännitettä mitä ABS pinni antoi kun testasin niin a) autoa missä ABS vikavalo päällä kuin b) missä ei vikakoodia.

Jos ABS:n kanssa ongelmaa niin ABS valon eri tyyliset vilkkumiset a) virtojen päälle laitettaessa ja b) ign/start asennossa kertovat viasta. Samaten kuin se missä vaiheessa ABS valo syttyy ja/tai jää palamaan. Jääkö esim. heti startista vai vasta auton liikkumisen jälkeen. Diagnostiikkakaavio löytyy huoltomanuaalista.
 
mulla kun se ei pala missään vaiheessa :seina
ja vänkärin etu abs rallattaa kun ajaa 5m noin 1sek joka kerta kun käynnistää ja lähtee ajamaan :nykii
 
Mitsu sanoi
mulla kun se ei pala missään vaiheessa  :seina
ja vänkärin etu abs rallattaa kun ajaa 5m noin 1sek joka kerta kun käynnistää ja lähtee ajamaan  :nykii


Vilkkuuko merkkivalo edes virrat päälle laitettaessa ja startatessa?

Meneekö ABS siis päälle (tuntuu jarrupolkimessa?) vaikka ei paina jarrua??
 
Onkos kolmetonnisessa ABS-hydrauliyksikkö (siis se
mistä putket jakautuvat eri suuntiin) millä nurkalla
konehuonetta...? Ettei vaan siitä kuuluisi kumminkin...?
Ja muistelen että ainakin joissain Mitsuissa pitäiskin
liikkeellelähtiessä systeemin suorittaa jotain omia
testejään mihin kuuluisi tuokin hetken ajan...? Sitä en
sit tiedä onko asianmukaista tuossa mallissa ja miten
kovana ääni kuuluu jos kaikki on kunnossa...?
 
samitsu sanoi
Onkos kolmetonnisessa ABS-hydrauliyksikkö (siis se
mistä putket jakautuvat eri suuntiin) millä nurkalla
konehuonetta...? Ettei vaan siitä kuuluisi kumminkin...?
Ja muistelen että ainakin joissain Mitsuissa pitäiskin
liikkeellelähtiessä systeemin suorittaa jotain omia
testejään mihin kuuluisi tuokin hetken ajan...? Sitä en
sit tiedä onko asianmukaista tuossa mallissa ja miten
kovana ääni kuuluu jos kaikki on kunnossa...?

Se on juuri vänkärin puolella :peukku
mutta kun kävin liukkaalla radalla (syksyllä) niin se ääni siirtyi vänkärin etujarruun (joka kuului ennen siitä abs hyd. yksiköstä) .... muutenkin tuossa kuuluu vaikka minkälaisia servoja/releitä/moottoreita kun sammuttaa/käynnistää auton...
 
Hmm,mites se siis ilmenee että ääni "jarrusta" kuuluisi,
vai huomaako jäällä että ABS vaikuttaa vain sen nurkan
pyörässä...? Kun eihän pyörän luona taida olla mitään
käyttölaitetta mistä kuuluis mitään,satula vain...? :)
 
sen huomaa kun joku katsoo vieressä vaikka ja jos kerran eläissään on jarruttanut abs autolla
Kyllä ne erottaa ennen kun kuului hyd yksiköstä niin oli sellainen norm "servon" ääni
 
Aika mysteeri näin näkemättä itse tapausta... No jos tuo
juttu ilmeni jääradalla niin onko varmaa ettei liity vaikka
luistonestosysteemien toimintaan,eli pyrkisi kurveissa
ohjailemaan autoa jarruttamalla vain yhtä pyörää...?

Jos en ihan väärin tulkinnut tuota jenkkilän ohjetta
vikakoodeille,niin eikös sen mukaan kaikkien laitteiden
koodeja pitäis pystyä lukemaan samalla tavalla kuin
koneenkin,kun vaan sytytysvirta on päällä silloinkin...?
 
OK-älä sit tee mitään hyppyjohtokokeiluja ellei ole ihan
varmaa tietoa sellaisista,muuten voi käydä niin et jos ei
vielä ole viallisia osia,niin kohta on... ;D
 
Nyt mennyt itselläkin "puurot ja vellit" sekaisin ;D
Eli abs valo kyllä toimii normaalisti
srs valo siis ei syty missään vaiheessa
anteeksi jos valoista tuli "häiriötä" ;D
 
Mitsu sanoi
Nyt mennyt itselläkin "puurot ja vellit" sekaisin  ;D
Eli abs valo kyllä toimii normaalisti
srs valo siis ei syty missään vaiheessa
anteeksi jos valoista tuli "häiriötä"  ;D


Siis hetkone ny..
Eli ku laitat virrat päälle(et käynnistä vielä) niin SRS=airbag valot ja ABS valot pitäs vilkuttaa hetken aikaa. Itseasias SRS valo sammuu vasta kun auto on käynyt 1-3sek ajan.
 
Eli virrat päällä
-antilock valo toimii ja kun käynnistää niin sammuu (normaalia?)
-SRS valo ei ole koskaan syttynytkään :-\
 
Vs: Tonnarin vikakoodien luku ongelma?

Ja nyt palaa Antilock valo sitten ajossa... eli ensin toimii norm.... virrat päälle (syttyy)--->käyntiin hetken päästä sammuu.. ja ajaa n:10m syttyy palamaan uudellee.. palaa niin kauan kun sammuttaa auton :seina
 
Vs: Tonnarin vikakoodien luku ongelma?

Mitsu sanoi
Ja nyt palaa Antilock valo sitten ajossa... eli ensin toimii norm.... virrat päälle (syttyy)--->käyntiin hetken päästä sammuu.. ja ajaa n:10m syttyy palamaan uudellee.. palaa niin kauan kun sammuttaa auton :seina

Tuo tapahtuu ainakin jos vähänkään ilmaan jarrusysteemissä. Eli kannattaa koittaa ilmata, oikeassa järjestyksessä ja auto käynnissä, ja ellei auta niin joskus saanut sylintereistä viimeisetkin kuplat pois radalla jarrunesteet kunnolla kiehauttamalla.. :) No on sen jarrusylinterin ilmaamiseksi ihan omat ohjeensakin kyllä. Toki voi olla sensori/abs hammaspyörävikakin. Mutta usein tuo vasta pienen ajon jälkeen päälle tuleva ABS vikakoodi on juuri ilmasta järjestelmässä johtuva. Edelleenkään noita ABS koodeja ei valitettavasti tunnu pystyvän ilman skanneria lukemaan, joka todennäköisesti kertoisi suoraan mikä ongelma.
 
Takaisin
Ylös Bottom