tupla-ahtimet evoon

Liittynyt
8 Kesäkuu 2011
Tykkäykset
0
Sijainti
Espoo
#1
Olen koittanut etsiä hyvin heräävää ahdinta evoon ja kuitenkin tuotto pitäisi riittää 600-700hp asti. Yleensä noilla tehoilla ahdin herää 4500rpm kunnolla ja veto-alue jää aika kapeaksi katukäyttöön.

Dieseleissähän käytetään tupla-ahtamista, eli pieniturbo puhaltaa ison pakopuolelle ja iso puhaltaa taas pienen ahtimen kompuran läpi. Mitenköhän tämä mahtaisi toimia bensavehkeissä, herää yhtä hyvin kuin pikkuahtimella mutta tehoa tulee kunnolla myös yläkierroksilla? Kokemuksia?
 

ast

Z27AG
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Tykkäykset
1
Sijainti
Järvenpää
#3
Vs: tupla-ahtimet evoon

Nosta maksimikierroslukua tai moottorin tilavuutta, siinä ne helpot lääkkeet.
 
Liittynyt
22 Lokakuu 2011
Tykkäykset
0
#4
Vs: tupla-ahtimet evoon

remmi alas ja joku holsetin 50 ylös ;)
noin mä tänää suunnittelin omaani mutta kumppani oli eri mieltä :D
 
Liittynyt
8 Kesäkuu 2011
Tykkäykset
0
Sijainti
Espoo
#6
Vs: tupla-ahtimet evoon

Stroker on jo pois suljettu, 2.0 palikat koneeseen jo hommattu. Lisäksi tuo moottori on jo tarpeeksi pitkäiskuinen jo vakiona, rajoitinta on tarkoitus nostaa 500rpm. Strokerin kanssa en kyllä lähtisi nostamaan rajoitinta katukäytössä.

Tuolta dsm foorumilta löytyi todella mielenkiintoinen setuppi, harmi vain että lopullisia lukemia ei ollut. Toiset sanoivat että pitäisi olla 20g pieni kompressori ja toiset taas pienempi kuin 16g. Ilmeisesti kuitenkin toimii aika hyvin.

EDIT: Sekoilin hieman, tuohan juuri sama auto kuin videossa. Olisi mukava nähdä käyrät tuosta Nick 99gst eclipsestä pitävällä kytkimellä ja jossain toisessa dynossa kuin dynojetissä. Dynojetin whp lukemat näyttävät olevan konetehoa muissa dynoissa. Aika hikinen tuossa on kuitenkin alakierrosteho kun on 150hp vaan 4000rpm.
 
Liittynyt
20 Marraskuu 2014
Tykkäykset
0
#8
Vs: tupla-ahtimet evoon

Nostellaas vähä vanhaa hereille.. Vakio ahtimen perään jos heittäs vaikka jonkun isomman holsetin,
sais alhaalta tappiin asti tehot käyttöön. Taikka ehkä jopa remmi, näyttäs ainaki hill climb evoissa olevan ?
Onko kukaan kokenut seppä täällä miettinyt moista ? Joutuukohan koria muokkaamaan, jotta sais tarvittavan tilan ?
 

ast

Z27AG
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Tykkäykset
1
Sijainti
Järvenpää
#9
Vs: tupla-ahtimet evoon

Briteistähän saa nyt valmiiksi bolt-on mekaaninen ahdin + turbo kittiä, tosin hinta taisi olla melkoinen, mutta kiva tehokäyrä.
 

MitsuT

"muista tankata!"
Liittynyt
26 Joulukuu 2007
Tykkäykset
0
Sijainti
rovaniemi
#11
Vs: tupla-ahtimet evoon

cubeqtio sanoi
Kyllä ja tuohon viel n.17000puntaa lisää niin alkaa paikat kestämään ;) ja on aika pitkälle bolt-on.
:driver
Plus voimansiirron osat yli 10000puntaa. Näin ite tein niin tarvi aina pajottaa jos vähän voimaa meinaa käyttääkkin.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Tykkäykset
5
#12
Vs: tupla-ahtimet evoon

MitsuT sanoi
Kyllä ja tuohon viel n.17000puntaa lisää niin alkaa paikat kestämään ;) ja on aika pitkälle bolt-on.
:driver
Plus voimansiirron osat yli 10000puntaa. Näin ite tein niin tarvi aina pajottaa jos vähän voimaa meinaa käyttääkkin.
+1

Eikös sillai vähä juteltu puhelimessa. :)
 

Hermann

New Member
Club Member
Liittynyt
3 Lokakuu 2015
Tykkäykset
0
#16
Vs: tupla-ahtimet evoon

Yhden tupla-ahdin häkkyrän aikoinaan rakentelin vanhaan volvoon ja toimi ihan hyvin kunnes otin hieman liikaa painetta kaasutin koneelle.

Haittapuolena oli suuri paino ja häkkyrän koko.
Mutta eihän tolla ole väliä jossei ole rata-autoa rakentelemassa.
Remmi + turbo värkkiin taitaa osat jo saada tänäpäivänä biltemasta. Poislukien ahtimet.
Turbon imuilma takaisku tötterö kannattaa tehdä vähintään 4" tavarasta, koska samassa reijässä virtaava remmiahdin ilma sotkee imu virtauksia.
 
Ylös Bottom