Turbo koneen pakolämmöt, nousee nopeasti.

nakasaki

New Member
In Memoriam
Liittynyt
19 Syyskuu 2005
Elikkä kyseinen ongelma on tuossa, turbo bensakoneessa. Pakolämmöt hyppää lähelle 1000c noin 5sec vedonjälkeen ja tasakaasulla ajossa on 700- 800 c. Omgelmana on että mistä alkas ettimään vikaa ja korjausta.( jälkiasennus ruiskun- ja sytytyksen ohjaus paikoillaan) ?
 
Vs: Turbo koneen pakolämmöt, nousee nopeasti.

nakasaki sanoi
( jälkiasennus ruiskun- ja sytytyksen ohjaus paikoillaan) ?

niin eikös sille pitäs antaa ruokaa vähä enemmän niin rauhottus :peukku
onko laajakaistaa millä tutkia seoksia?
 
Vs: Turbo koneen pakolämmöt, nousee nopeasti.

On laajakaista ja seos, pitäs olla melkolähelle ok.
 
Vs: Turbo koneen pakolämmöt, nousee nopeasti.

Eli vedon aikana pakolämmöt nousee 1000c tuolle puolen? Pääasialliset syyt on liian myöhäinen sytytys ja liian laiha seos. Ja tietysti liian korkeat pakopaineet (pieni ahdin).

Seokset laajakaistalla sinne 11,5-12 tienoille ja sytytys niin aikaiselle kuin nakuttamatta sallii.
 
Vs: Turbo koneen pakolämmöt, nousee nopeasti.

nakasaki sanoi
On laajakaista ja seos, pitäs olla melkolähelle ok.

Mitä se melko lähelle ok tarkoittaa? Kuten jcarlson sanoi niin AFR 11.5 - 12 välilä 4000 ylöspäin on kohtuu lähellä turvallista totuutta useimmissa moottoreissa. Ehkä V6:ssa vähän alempaakin, riippuen vähän siitä missä turbot herää.
 
Vs: Turbo koneen pakolämmöt, nousee nopeasti.

joo kyllä en ite uskaltas ainakaan 11.5 laihemmalle laittaa täyskaasu hommissa, 11.8 sulatteneet jo vehkeitä tai ainaki näitä 3000gt
 
Vs: Turbo koneen pakolämmöt, nousee nopeasti.

Varmaan vaikuttaa pakopaineisiin ja lämpötiloihin myös jos esim. katti tai äänenvaimennin on päättänyt hajota ja tukkeutua? No, sen varmaan kyllä huomaisi suorituskyvystäkin. Tulipahan nyt sekin vaihtoehto mainittua.
 
Vs: Turbo koneen pakolämmöt, nousee nopeasti.

niin muuten minkälaiset palikat sulla on autossa paikallaan ja ahtia paljonko?
 
Vs: Turbo koneen pakolämmöt, nousee nopeasti.

mitsumikko sanoi
joo kyllä en ite uskaltas ainakaan 11.5 laihemmalle laittaa täyskaasu hommissa, 11.8 sulatteneet jo vehkeitä tai ainaki näitä 3000gt

Euroopassa vai jenkeissä? Jenkit tuntuvat ajavan 4G63:llakin 11.0 seoksilla kun euroopassa ajetaan 11.5-12 eikä moottorit sula :)

Voi toki olla että tuo 3000gt moottori vaatii rikkaampaa seosta kuin moottorit yleensä.
 
Vs: Turbo koneen pakolämmöt, nousee nopeasti.

Omaan makuun kanssa tykkään koneen säätää mahd. lähelle 12,5 afr tasoa.. alle 12 alkaa kyllä laitteet "puutua" ihan selvästi .. Varmaan toki riippuu sytkävehkeistä ja koneen ominaisuuksista.

Eniveis sytkä melko varmasti rajusti myöhäisellä jos ilman kuormaakin lämmöt on tuolla tasolla.. pakosarjat helottaa punaisena jo?

Mikä ruisku/sytkä kamat? Itsellä oli joskus megasquirtin ja EDIS sytkän kanssa samanlainen onglma kun en hoksannut että edis ei saanut ohjaus signaalia megalta ja oli sen vuoksi siinä "limbhome" moodissä jolloin ennakko oli omassa tapauksessa kiinteä 5 astetta kokoajan.. lämmöt käyttäytyi aika samalla tavalla.. ahdin heräili kyllä hienosti 8).. Voimaa ei toki ollut...
 
Vs: Turbo koneen pakolämmöt, nousee nopeasti.

Vastailen vähän laitteesta kun tiedän:

Tatech-moottorinohjaus ja ajettu penkissä (jo tuolloin lämpöongelmaa)
isommat ahtimet vaihdettu (en muista ny tarkkaan mitkä)
isommat suuttimet
isompi cooleri

ainakin nämä ko. autossa siis...
 
Vs: Turbo koneen pakolämmöt, nousee nopeasti.

ast sanoi
Euroopassa vai jenkeissä? Jenkit tuntuvat ajavan 4G63:llakin 11.0 seoksilla kun euroopassa ajetaan 11.5-12 eikä moottorit sula :)

Voi toki olla että tuo 3000gt moottori vaatii rikkaampaa seosta kuin moottorit yleensä.

jenkeissä, tosin saattaahan se johtua siittä kura pensasta millä ajavat...en tiiä :D
 
Vs: Turbo koneen pakolämmöt, nousee nopeasti.

Moottorikohtaista millaisista seoksista tykkää mutta ei alle 12 seoksilla mitään sulata jos ei ole aivan liikaa ahtoja (pakopainetta) ja liikaa ennakkoa. 12,5 olisi oikein hyvä jos kone sen kestää mutta optimaaliset seos/ennakko/paine joutuu hakemaan yksilökohtaisesti kuitenkin. Vesiruisku olisi kova sana jos vaatii paksua seosta.

Oma 4G63 tuntuu vetävän ihan yhtä hyvin alueella 11,5 - 12,5 eikä edes juuri nakutukseen vaikuta. Alle 11 seoksilla puutuu aivan selvästi, eli 10 alkavia en harrastaisi.
Ahtopaine ja kierrokset pakopaineen myötä sen sijaan vaikuttaa eniten, ennakko tietenkin myös huomattavasti. Varmuuden vuoksi käytän sellaista 11,7-11,8 tällä hetkellä.

Vaan epäilisin että tässä tapauksessa syypää on ennakko jos kerran seokset on ok, pakopaineetkin olisi fiksu mitata kun ei ole niin kovin työlästä. Nakuluurit päähän ja kokeilemaan varovasti lisää sytkää vaikka 0,5 asteen askelin. Osaako Tatech lukea orkkista nakuanturia?
 
Vs: Turbo koneen pakolämmöt, nousee nopeasti.

jcarlson sanoi
Ahtopaine ja kierrokset pakopaineen myötä sen sijaan vaikuttaa eniten, ennakko tietenkin myös huomattavasti. Varmuuden vuoksi käytän sellaista 11,7-11,8 tällä hetkellä.

Tuo on ihan viisasta varsinkin kovilla ahtopaineilla, aina voi tulla jotain ulkoisia tekijöitä tai vikoja minkä vuoksi AFR heittää vähän ja silloin on parempi että marginaalia on riittävästi - varsinkaan jos se ei vaikuta tuntuvasti tehoon.
 
Vs: Turbo koneen pakolämmöt, nousee nopeasti.

Ahtoa 1.2 bar. nakutusta ei yhtään. Veikkan omasta puolesta tuota sytytystä. Kun voi olla myöhäsel. Paljoko on ollu ahtoa varmuudella vakio turboissa ( 04-9 tai 04-13 ) ilman suurempia murheita? seos ehkä laihalla 12-13. afr.
 
Vs: Turbo koneen pakolämmöt, nousee nopeasti.

Lämmöt on saatu kuriin. Täyden kuorman sytytystä 5 astetta aikasemmalle ja lämmöt ei ole, kuin alta tuhat. Ja ylärekisteriin tuli lisää POTKUA. :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom