Turboruuvi: Mitsubishi GTO vm 1992

Liittynyt
26 Helmikuu 2015
Tykkäykset
0
#1
Alustetaan nyt vähän ensin :)

Mikä lie sai miehen katselemaankaan sinä kohtalokkaana iltana kamuxin nettisivuja :) Vastaan tuli auto jollaista en muistanut koskaan nähneeni aiemmin, Mitsubishi GTO vm 1992, aika jännä peli. Mielenkiinto heräsi ja tiedon keruu kyseisestä autosta alkoi saman tien urakalla. 21 helmikuuta 2015 päätettiin sitten työkaverin kanssa lähteä koeajamaan autoa Hyvinkään kamuxille.

Ensivaikutelma oli ulkonäön suhteen hyvä. Yli 20v ikäinen auto kuitenkin kyseessä. Pientä laittoa toki sieltä täältä löytyi heti. Sisätiloista jäi vähän huono vaikutelma kun polkimien päällä kulki jotain piuhaa sun muuta ( herätevirtajohto subille tms! ). Autoon istuminen ei ollut mikään helppo juttu ( ns kenkälusikalla piti ittensä survoa autoon :D ). Jaa, että tämmönen peli sisältä. Alumiininen vaihdekepin nuppi ( meh ), mysteeri punainen kytkin rattitolpassa( hmm ). Varmaan ajomiehellä ollut kun ratti näyttää ihan hamsterin purulelulta.

Noh, avaimet haltuun ja mylly tulille. Jaa, virrat tulee päälle mutta mitään ei tapahdu. Painan hälyn kaukosäätimestä pienempää namiskaa ja ajonesto kytkeytyy pois, jaa että semmonen kikka, okei :) Auto hörähtää hienosti tulille jonkinlaisen rallatuksen saattelemana, rallatus katoaa hetken päästä, tämähän käy hienosti totean.

Lappujen täyttö ajoluvan suhteen ja sitten koeajolle. Valot päälle ( toimii, jes :D) ja sitten lähdetään.

Eka kerta kun ajan oikeanpuoleisella ohjauksella olevaa autoa, varsin mielenkiintoista :) Työkaveri kauhuissaan pelkääjän paikalla kun GTO on puoli metriä vastaantulevien kaistalla, pikaisia korjausliikkeitä suoritettu :D

Suoritan liikkeen pihalta poistuttuani pienen kiihdytyskokeen joka saa molemmille aikamoisen hymyn kasvoille, ei hemmetti tämähän kulkee aika pirteästi :eek: Voi olla että apukuskilla virne johtui alussa kauhusta kun tiedossa oli kuitenkin kokemattomuuteni auton suhteen :D

Siirrymme motarille jossa pääsinkin sitten testaamaan kunnolla miten laite toimii. GTO selvästi herää vasta moottoritienopeuksissa ja on omiaan siellä. Kaasua painaessa selvästi TAPAHTUU jotain kun tuplaturbot suorittavat tehtäväänsä ( vertailukohtana vanha auto 1.6l '07 auris... ) :)

Hehe, tämä autohan saa hymyn kasvoille hyvin herkästi :driver

Koeajon loppuvaiheessa liikenneympyrässä kuuluu räpsähdys ja jatkuva räpsräpsräpsräps ääni kuuluu koko ajan ajaessa... Mikähän hitto nyt hajosi :seina Laturin merkkivalo syttyy. Ajan auton liikkeen pihaan muina miehinä ja jäämme vielä tutkailemaan paperipinoa joka autosta löytyi jne. Konepellin alle kurkistetaan ja sieltäkin heti muutama kikka3 löytyy mutta muuten aika perus konehuone.

Koeajon jälkeen jäi sellainen mielikuva että enpä oikein tiedä, onko kannattava ostos ollenkaan.

Toki herrasmiehenä soitin liikkeeseen seuraavana päivänä että taisi laturin hihna mennä koeajolla poikki ettei jää seuraavalla koeajajalla auto pientareelle :D

Auto jäi kuitenkin kytemään tuonne aivolohkon syövereihin ja tietoa tuli kerättyä lisää. Otin vanhaan omistajaan yhteyttä ja tietoa tulikin varsin hyvin sitä kautta :)

Sen verran tarttuva auto tuo oli että päädyinkin lopulta ostamaan kyseisen pelin ja loppu on historiaa :)

Laitan tässä nyt peräkkäin omasta huoltokirjastani merkintöjä tänne päivämäärineen että mitä on tehty jne.

Linkki keskusteluun tästä projektipäiväkirjasta: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=54567.0
 
Liittynyt
26 Helmikuu 2015
Tykkäykset
0
#2
Vs: Turboruuvi: Mitsubishi GTO vm 1992

173700km 7.3.2015

Moottoriöljyt + suodatin vaihdettu ( Valvoline vr1 10W60 + mann suodatin ).
Vaihteistoöljyt ( oli kuiva!!! ) vaihdettu RedLine MTL/ML-90 50/50 sekoitukseen. Proppu korkkasi, vuotaa
Jakolaatikon öljyt vaihdettu MTL/ML-90 50/50 sekoitus. Täyttöpropun kanta pyöreäksi. Aukesi lukkopihdeillä lopulta.
Peräöljyt vaihdettu RedLine 75W50.

Ohjaustehostimeen lisätty castrolin punaista dex3 ATF kamaa, oli jotain muuta kellertävää... Rallatus loppui öljyn lisäämisen jälkeen.

Kardaanin tukikumit väljät. TI-hallilla 3H meni :)
 
Liittynyt
26 Helmikuu 2015
Tykkäykset
0
#3
Vs: Turboruuvi: Mitsubishi GTO vm 1992

173800Km 10.3.2015

Vaihdelaatikon öljyproppu vuotaa. Irroitusta luvassa. Pyörii tyhjää eikä tule pois. Rakennan vääntöraudan jonka lyön vasaralla lootan rungon ja propun väliin koska on väljä ( kierteet korkannu ). Tulee ulos jonkin matkaa jonka jälkeen vääntöä + räikällä aukipäin. Proppu tulee puoli väkisin ulos ja huomaan että pala on lohjennut kierteestä pois ( ei ihme kun propussa vaan jotain 8mm kierrettä... ). Laitan tilalle kumisen veneen pohjatulpan kun en muutakaan keksi. Toimii.

Kardaanin tukikumit tilattu Ebaysta. Febest merkkiset tarvikeosat, en tiedä onko hyvät mutta halvat ainakin. Vähän yli satasella molemmat kumit toimituskuluineen. Ameriikan foorumilla jotkut asentaneet ok.

Työkaveri sorvasi uuden täyttöpropun koska hyvää kierrettä jäljellä ainakin 20mm.

Tyhjäkäynti sahailee 700-2000 välillä ja jää usein 2000nniin ( miksi? ).

Lakat lähtee muutamasta kohdasta hilseilemään aika pahasti, maalarille kesällä ehkä :)
 
Liittynyt
26 Helmikuu 2015
Tykkäykset
0
#4
Vs: Turboruuvi: Mitsubishi GTO vm 1992

174000Km 15.3.2015

Sähköantenni ei pelaa. Puretaan sisältä laatikot ja paneelit pois ja tutkitaan. Mielenkiitoinen kapistus ja mielenkiintoinen purkaa. Moottori vissiin oli ainakin vähän jumissa mutta vika oli antennin "hammashihnassa" joka oli poikki ja siten jumiutunut joskus paikalleen. Virrat kun laittoi niin ei kuulunut kun releen naksuminen, moottori ei pyörinyt ollenkaan. Purin koko systeemin ja tarkistelin tilanteen. Nappasin sivuleikkureilla hammashihnan pois ja avot, antenni toimii nyt edes manuaalisesti ja rokkikone saa myös nyt kunnon signaalin ( yay ) :driver

Jäähdytysjärjestelmän puhdistus STP radiator flush aineella. Huuhtelu useamman kerran puhtaalla vedellä ja uudet glykolit ja vedet sisään. Vain vähän ruostetta tuli aineen jälkeen. Kunnollinen painehuuhtelu ei olisi varmaan pahitteeksi. Lämppäristä ei tule ehkä niin kuumaa ilmaa kun pitäisi, likainen vai säätimissä jotain feelua?

Pesu autoglym shampoolla :)

Punainen mysteerikytkin on vissiin takasumari!? Peruutusvalosta sekä sumarista oli otettu johdot irti ( miksi? ).

Kopautin pestessä tuulilasia, hälyt päälle. No ainakin toimii herkästi :D

Poppikone ei oikein tuota kunnollista ääntä, pitää tutkia kajarit ainakin että mitä siellä on.
 
Liittynyt
26 Helmikuu 2015
Tykkäykset
0
#5
Vs: Turboruuvi: Mitsubishi GTO vm 1992

174200Km 20.3.2015

Vaihdelaatikkoon uusi öljyproppu paikalleen. Veneen pohjatulppa toimi ihan hyvin eikä vuotanut :D
Kierteessä / propussa jotain outoa kun ei oikein halua mennä paikalleen. Jonkin verran meni jengalle kuitenkin ja teflon teippiä tiivistämään jenkaa. Ei vuoda!

RVS T3 vaihteiston käsittely puteli lootaan ( ei varmaan haittaakaan ole :) ). Lisää öljyä laatikkoon.

STP Fuel system cleaner tankkiin.

Matkamittari ei jostain syystä nollaudu ollenkaan.

Tyhjäkäynti pysynyt taas ihan normaalina.

Jarruvalo syttyy kovassa kiihdytyksessä ( miksi?? ).

RVS G6 paketti moottorille ostettu. Laitan vasta kun ajettu muutama tuhat kilometriä.
 
Liittynyt
26 Helmikuu 2015
Tykkäykset
0
#6
Vs: Turboruuvi: Mitsubishi GTO vm 1992

174500Km 23.3.2015

Matkamittari ei enää pyöri vaan jäi jumittamaan paikalleen. Luunappix3 nollauspainikkeeseen sai asettumaan ja nollautui :D

ECS boksi purettu pois autosta. Partcolta hakemaan uusia konkkia. Uudet konkat paikalleen ( 1h-1.5h meni ). En suosittele hommaa niille ketkä eivät ole kolvailleet pieniä juttuja :) Aika helppo projekti kuitenkin jos kolvi kädessä pysyy! Uusi tinaimuri pitää ostaa, nykyisellä voi heittää vesilintua. Samalla otin ECU:n konkat uudet, vaihto ehkä joskus.

ECS oli edellisen omistajan toimesta otettu pois käytöstä ( piuhat irti ). Kokeilin boksia uusilla konkilla ja sainkin sport valon palamaan. Jotain surinaa kuului iskareiden puolelta joten jotain se tekee ainakin. Eka käynnistys ja ECS kytkentä aiheutti vähän päänvaivaa sähköille ja sport valo rupesi vilkkumaan. Autosta virrat pois ja uudelleenkäynnistys jonka jälkeen sport valo ei enää palanut.

Ajossa huomaa selkeästi kun ECS on tour asennossa = paljon mukavampi ajaa!! Liekkö vähän jumissa vielä noi systeemit kun pari kertaa syttyi sport valo ajossa mutta aina lähtee kuitenkin pois kun sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen. Päivittelen kun ajelen enemmän :)

Suojalakkaa pitää hommata ECS:n piirilevylle kun tuo elektroniikkaspray söi sen suoja-aineen siitä pinnalta pois. Ei noussut savua joten viritys oli onnistunut vai mitä :D

Komponentit maksoivat noin vitosen partcolla joten kannattaa harkita korjausta jos omasta autosta vielä ECS iskarit löytyy.
 
Liittynyt
26 Helmikuu 2015
Tykkäykset
0
#7
Vs: Turboruuvi: Mitsubishi GTO vm 1992

26.3.2015

Kardaanin tukikumit saapuivat. Tilasin ebaysta ja toimitusaika oli 16 päivää. Hinta noin satasen toimitettuna kotiovelle! Ebay kauppa on nimeltään thefinestautoparts. Huomasin että osan tuotteista saa suomeen ja osan ei, jopa osa samoista tukikumeista ei antanut suomeen toimittaa. En tiedä mikä tossa on juju mutta sieltä noita kuitenkin löytyy :)

Tutkin vähän asiaa että onko näitä jo asenneltu paljonkin ja löysin keskustelun jossa vähän lisää infoa:

http://www.3si.org/forum/f1/carrier-bearing-deal-677873/

Ilmeisesti laakeri ei ole oikein päin kumin sisällä ja varmaan onkin hyvä juttu kääntää laakeri oikein päin ennen asennusta. Voi olla että pelittää hyvin sellaisenaan, who knows.

Video jossa näkyy miten laakerin saa käännettyä:

https://www.youtube.com/watch?v=tK0rIc2BSew

 
Liittynyt
26 Helmikuu 2015
Tykkäykset
0
#8
Vs: Turboruuvi: Mitsubishi GTO vm 1992

3.4.2015

Kytkinnesteiden ikä vähän epäilyttää :) Petzkin kanssa juteltuani aiheesta päätin vaihtaa nesteet heti.

Ei muuta kun akku ja akkuteline irti + pesunestesäiliö ja tutkimaan. Ilmausruuvi on aika kenkussa paikassa joten vähän sai taiteilla että sai jarrubleederin kiinni nippaan. Emäntä paineli kytkintä ja minä suoritin nesteen vaihtoa :) Meinasi mennä hermot kun neste tuli jostain syystä kierteiden välistä eikä nipasta ollenkaan ja oletin että halppis jarrubleederi oli rikki mutta eipä ollutkaan. Vika olikin nipassa jota ei oltu aikoihin avattu ja se oli nestekanava oli mennyt aivan tukkoon, ihme kovettunutta kamaa ( ensin katsoin että eihän tässä nipassa ole reikää ollenkaan :D ). Ruuvin kun putsasi niin taas rupesi neste kulkemaan. Tuo jarrubleederi olisi ihan ok tuossa hommassa mutta sen verta painetta tulee että irtosi nipasta välillä ampuen nestettä pitkin konetta :D

Nestettä ei juurikaan ilmeisesti järjestelmään mene koska aika vähän tarvi pumppailla että neste näytti jo ihan uudelta. Tyhjensin kytkimen säiliön toki ennen vaihtoa ja laitoin uutta tilalle. Pitää kyllä ostaa Mityvac alipainepumppu jos meinaa noita enemmänkin tehdä, samalla saisi jarrut ilmattua, kätevä jos ei satu kompuraa olemaan saatavilla.

Keskikonsolista löytyi pari mysteeriä myös. Mikäs se tällainen boksi mahtaa olla? Molemmilla puolilla tussilla GTO ja 4-5 johtoa lähtee johonkin...



Yritin selvittää että miksi sähköpeilit ei toimi. Kytkin löytyy mutta en tiedä onko sähköpeilejä laisinkaan kun ei ainakaan johtoa kytkimelle mene laisinkaan :) Samalla löytyi tällainen liitin joka ei sovi mihinkään.



Joku radion johto?

Petzkiltä ostin viikko sitten 17" Enkeit pois jotta saa kesägummit alle ja renkaat tulikin tilattua saksasta. Nokia Zline XL kumit sai aika kohtuu hintaan 245/40 kokoiset.
 
Liittynyt
26 Helmikuu 2015
Tykkäykset
0
#9
Vs: Turboruuvi: Mitsubishi GTO vm 1992

Pikkupäivityksiä:

Jarrunestesäiliö tyhjennetty. Oli vähän mujua pohjalla. Uudet dot neloset sisään. Oli vähän vajaakin tuo säiliö kun jarruvaloja vilkutteli kiihdytyksissä :)

Maalaushommia mietiskelty. Kilikolia vai maaliruiskun osto. jaa a.

Akun koko mietityttää, nyt vaan 45Ah akku joka kuulostaa kyllä aika pieneltä. Optima akku tilalle? Liittimetkin oli irti, varmaan selitti aamuisen oudon käytöksen ( virrat katosi jne pari kertaa. Plus liitin lähes kokonaan irti... ). Akunkengät vaihtoon mahd pian + uudet kaapelit mahdollisesti!!!

Mitsumikolta tuli parempikuntoinen ratti, bensatankin "huoltoluukku" sekä bensatankin täyttöputken lämpösuoja 13.4.2015.

Ratti purettu ja pintaruoste hiottu pois ( hifistelyä ehkä vai mitä :D ). Metalliosat pohjamaalattu mustalla. En tiedä meneekö tossa jotain maadoituksia mutta sittenpä näkee kun paikalleen autoon laittaa :) Ratti pinnoitettu Maston Rubbercomp kumimaalilla ( savuharmaa ). Meni koko purkki ja ihan siisti tuli.

Luukku sekä lämpösuoja uitettu Dinitrol annitrol ruosteenpoistajassa sekä hiottu tarpeen mukaan. Maalattu nyt pohjamaalilla.

Vaihteisto tuntuu pelaavan nyt ehkä paremmin kuin alussa. En tiedä tekeekö tuo RVS käsittely jotain jo nyt vai johtuuko vain kytkinnesteen vaihdosta.
 
Liittynyt
26 Helmikuu 2015
Tykkäykset
0
#10
Vs: Turboruuvi: Mitsubishi GTO vm 1992

Vähän jääny päivittelyt joten laitetaan nyt kaikki tähän :)

Mikolta tilattu ratti vaihdettu, aika helppo homma :) Saksasta tilatut renkaat saapuivat viimein ( kesti 36pv tulla :O ). Edulliseksi jäivät kuitenkin vaikka luulin jo etteivät tule koskaan :)

Uudet renkaat alle ja menoksi. Ei mitkään kauhean hiljaiset mutta turvalliset Nokia Z-linet :)

Bensatankin luukun kohilla pellin ja puskurin liitoskohdassa ruostetta pieni kohta joka rupesi häiritsemään. Tarvikeliikkeestä PPG:n kilikolimaalia pullo haettu projektia varten.

Takapuskurin irroitus projektia ruostekohdan korjausta varten. Mukavasti kaikki pultit melkein niin mätiä että katkesivat heti vaikka käsittelin WD40:llä, eli poraushommia luvassa. Roiskeläpät irti, kurakaaret irti ja ruuveja irrottamaan puskurista. Puskurin yläosassa olevat 15kpl ruuveja niistä about 5kpl meni poikki ja muutkin aika nahkeasti irtosivat, ihmeeksi pelti joka pulttien alla oli ruosteeton :)

4kpl ruuveja jotka pitää auton sisäpuolelta irrottaa olikin sitten aika kenkussa paikassa, ehkäpä ne hankalimmat koko projektissa.

Puskuri irti ja alta paljastui aivan täysin toisesta päästä mädännyt "törmäyspalkki". Tätä ei viitsi enää pelastaa joten viestiä mitsumikolle josko löytyisi kaliwoornia autosta ehjää osaa. No löytyi kun löytyikin sopivaan hintaan ja eikun osia odottelemaan. Kori ok kunnossa eikä ruosteessa alla :)

Ruostepaikan korjausta. Hionta harjalaikalla ja perus hiekkapaperilla hinkutus. Pakkelit päälle ja happomaalia hiontaväriksi pakkelin tasoituksen jälkeen. Sprayta pintaan ja lakkaus. Ihan jees lopputulos kun ei tässä nyt satoja euroja ollut varaa maalarille sijoittaa :)

Puskurin kiinnitysraudat olivat myös aivan mädät joten katselin netistä hintoja. Ei kiitos. Rakensin töissä itse raudat ja pulverimaalit pintaan, kestää varmasti auton loppuiän ne kulmat :D Katsotaan miten sopii paikalleen kun saan sen törmäyspalkin.

Kun ei mitään voi nyt pultata kiinni niin päätin ruveta ihmettelemään että mistä konttiin vuotaa vettä. Lukaisin äkkiä netistä että takasiiven pultinreijistä vesi tulee sisään kun tiivistekumit halkeilee. Ei muuta kun purkamaan. Muovipaneeli irti ja pultit auki. Taas 1 pultti ( AINA se 1 ainakin ) jumahtanut paikoilleen ja piti sen kanssa tapella 30min että sain irti. Siipi irti ja pöydälle tutkailemaan. Tiivistekumit aivan halkeilleet joten mistäs uuden kehitän!? Mitään sopivaa kumia ei löytynyt mistään joten kaivoin emännän kätköistä silikonisen "leivinpaperin" joka on saman paksuista kun tuo alkup kumimatto. Siitä sitten vaan leikkelemään ja avot, uudet kummit on siinä.

Samalla hioin ja maalasin siiven metalliosia kun olivat vähän ottaneet jo hapanta.

Kiinnityskohdissa vähän kulumaa joten paikkamaalasin noita ettei lähde ruostumaan. Jotenkin oudosti asennettu toi systeemi kun pulttaa siiven kiinni niin 1 osa koskee maalipintaa ja syö siihen ajan mittaan kolon joka ei nyt hyvä asia ole. Asensin prikat systeemin alle kun siipi oli irti joka muuttaa kulmaa sen verran että tiiviste ottaa myös paremmin kiinni. Laitoin nestemäistä sähköteippiä pultinreikien kohdalle tiivisteen sisä ja ulkopuolelle jonka pitäisi estää veden tuleminen sisälle. Siipi kiinni ja se oli sitten siinä tällä kertaa :)

Seuraavana luvassa varmaan jonkinlaisen ruostesuojauksen tekeminen koteloihin mihin pääsee käsiksi. Huomasin että oikealla puolella helman kohdalla kaaressa ihan reikä, tutkitaan sitä kun ehditään :D

Ensi viikolla pitäisi osien tulla niin saan tonnarin taas ajoon. Ehkä. Kai.
 
Ylös Bottom