Turvavyön kiinnikkeiden uusiksi teko?

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
otinpa turvavyöt irti kun vihdoin ja viimein pääsin turbon helmojen kimppuun.. ja tulos oli siltä osin lohduton.. vänkärin puolella alapultti jäi käteen, eli repes korista irti, ja kuskin puolella pultti sentään aukes, mutta ei se loppustulos hyvä sielläkään ollut.. reikää näkys.. eli suosituksia miten nuo voisi korjata sillain että mahdollisessa kolaritilanteessa ne pitäs? :eek:

samantyylinen kuin tuo? normipaksunen pelti hitsata kii?, ja oletetun reijän kohdalle 3x3cm lattarautapala ja taakse pultti? vai? hyviä ehdotuksia kaivataan.. :p

turvavyo.jpg
 
Ehkä tuota alkuperäistä vahvikettakin voi käyttää hitsaamalla sen uuden pellin taakse? Vai onko se liian huonossa kunnossa? Aiotko purkaa helmat myös ulkopuolelta? Silloin vahvike olisi helppo hitsata sitä kautta kiinni peltiin, mutta eiköhän tuon saa hitsattua korjauspalaan myös ennen kuin sen laittaa autoon. Kuvasta päätellen helma menee joka tapauksessa kokolailla uusiksi ulkoa ja sisältä.

Suosittelen pitämään ratkaisun mahdollisimman lähellä alkuperäistä, silloin ei ainakaan katsastusmies ala valittamaan väärästä rakenteesta (vaikka olisikin turvallinen). Vahvikkeeksi voisi varmaan laittaa lattaraudan palan johon hitsaa oikealla kierteellä ja vahvuudella olevan mutterin kiinni.

Ainakin Lancerissani oli B-pilarin kohdalla helmassa sisällä noin 30 cm pitkä vahvikepelti sisäpellin ja ulkopellin välissä. Se oli mädäntynyt irti alhaalta eli ei vahvistanut enää yhtään mitään. Itse sisähelma ei ollut noin pahassa kunnossa kuin tuossa kuvassa, Korjasin vahvikkeet ulkokautta ja helman sisäpellin auton sisäkautta. Tämä vaan vinkkinä, koska olettaisin että jos tuollakin on vahvike niin se ei varmasti ole enää kiinni missään.
 
ast sanoi
Ehkä tuota alkuperäistä vahvikettakin voi käyttää hitsaamalla sen uuden pellin taakse? Vai onko se liian huonossa kunnossa? Aiotko purkaa helmat myös ulkopuolelta? Silloin vahvike olisi helppo hitsata sitä kautta kiinni peltiin, mutta eiköhän tuon saa hitsattua korjauspalaan myös ennen kuin sen laittaa autoon. Kuvasta päätellen helma menee joka tapauksessa kokolailla uusiksi ulkoa ja sisältä.

Suosittelen pitämään ratkaisun mahdollisimman lähellä alkuperäistä, silloin ei ainakaan katsastusmies ala valittamaan väärästä rakenteesta (vaikka olisikin turvallinen). Vahvikkeeksi voisi varmaan laittaa lattaraudan palan johon hitsaa oikealla kierteellä ja vahvuudella olevan mutterin kiinni.

Ainakin Lancerissani oli B-pilarin kohdalla helmassa sisällä noin 30 cm pitkä vahvikepelti sisäpellin ja ulkopellin välissä. Se oli mädäntynyt irti alhaalta eli ei vahvistanut enää yhtään mitään. Itse sisähelma ei ollut noin pahassa kunnossa kuin tuossa kuvassa, Korjasin vahvikkeet ulkokautta ja helman sisäpellin auton sisäkautta. Tämä vaan vinkkinä, koska olettaisin että jos tuollakin on vahvike niin se ei varmasti ole enää kiinni missään.

Jep, ulkopuolelta helmat on osittain myös kaput (niinku maisemat näkyykin), outoa kyllä, vänkärin puolella (jossa siis lähti koko mutteri hiluineen irti), täysin ehjä.. ei reijän reikää ulkopuolella.. kuskinpuolella taas on tuo reikä joka tuossa näkyykin, eli sisäpuolella ja ulkopuolella.. olettaisin että tuo on tullut kun auto on ollut kallellaan pari vuotta ladon takana niin vesi on valunut tuota kautta ulos tjsp.. kuskin puolella tosin on myös toisessa päässe helmaa vastaava reikä.. muuten eheet..

itse mietin, että hommais ne helman korvikepalat motonetistä, ja laittas ne ulkopuolelle, ja sisäpuolelta ehjäis parhaimmalla mahdollisella tavalla, helman vaihdon yhteydssähän tuon voisi varmaan korjata sisäpuolelta myös? vetelyä vyöt nimittäin kesti ihan normaalisti, nimittäin kiskoin niitä aika tavalla tuossa taannoin.. mutta vänkärin puoli petti tosiaankin ihan vääntäessä kevyesti räikällä.. kuskin puoli oli tosi tiukassa ja vääntövarrella aukes ihan normaalisti.. eli ei tuo kohta sinänsä (varmaan) täysin mätä ole..
 
Takaisin
Ylös Bottom