Tuuliherkkä GDI?

C61Lancer

New Member
Liittynyt
3 Joulukuu 2003
Onkohan kenelläkään tullut vastaan moista vikaa, kun tasakaasulla ajelee matkavauhtia, niin yhtäkkiä kone pudottaa tehot ja sytyttää vikavalon? Vikavalo kuittautuu kun sammuttaa moottorin.
Lambdaa epäilin ensin ja ehdin jo vaihtaa sen, muttei auttanut. Tarkemmin vikaa seuraillessani huomasin sen esiintyvän vain tuulisella säällä, lähinnä vastatuulen puuskissa? Tutkin ilmamassamittariakin "päällisin" puolin, mutta eipä siitä mitään näe.
Eikös se vikatieto jää muistiin jos käy sen luettamassa. Onkos ne arvokkaita reissuja? Kun on itte nää yleensä tottunu autot hoivaamaan ni ei tiiä.
Vikamuistin kotilukuunkin on varmaan ohjeet, mutta onkos niitä kellään tiedossa?

1,8 GDI, vm99, EGR tukittu läpällä 50 tkm sitten
 
Vs: Tuuliherkkä GDI?

Aika erikoinen juttu. Ei kai tässä voisi olla niin hämärä tapaus, että pakoputki vuotaa ennen lambdaa (tai heti sen jälkeen) ja tuulella sekoittaa pakoputken happiarvon?
 
Vs: Tuuliherkkä GDI?

Niin tosiaan, voihan se vuotokin sekoittaa lambdaa. Täytyykin tutkia paremmin. Ei siellä mitään isoa voi olla mutta joku pieni saattaa löytyä.
 
Vs: Tuuliherkkä GDI?

Eipä siellä mitään vuotoa putkessa ole. Kai se ilmamassa mittari vaan herkkäilee.
 
Vs: Tuuliherkkä GDI?

C61Lancer sanoi
Eipä siellä mitään vuotoa putkessa ole. Kai se ilmamassa mittari vaan herkkäilee.

onko sulla joku kartio filsu? ettei vaan imaisisi satunnaisesti liianlämmintä ilmaa ja ruiskun ohjaus sekoilisi sen vuoksi?

kannattaa luettaa koodit, ei kair se kymppiä enempää maksa?
 
Vs: Tuuliherkkä GDI?

Mulla tekee tuota samaa valon sytyttämistä Space Wagon 2.4 GDi jatkuvasti. Tosin ei tuulen takia, vaan kiihdytettäessä ylävaihteilla 3-5. Tämä tapahtuu aina vain ylämäessä, joten siinä ainakin yhteys tuohon vastatuuleen.

Kävin luetuttamassa koodit (Veho Hertsikassa ei maksanut mitään) ja sieltä löytyi 91 (ETV CONTROL) ja 92 (ETV MTR FB). Huollossa sanoivat, että uusi Throttle body pitäisi laitta (~ 1400 €). Mietin just, että kannattaako alkaa purkamaan tuota ja hankkimaan esim. TPS:ää erikseen, vai kannattaako suoraan hankkia uusi TB.

Tyhjäkäynti on ok, mutta ajossa tuntuu, että välillä on kaikki kunnossa ja moottori vetää kuin unelma ja välillä tuntuu, että on todella tukkoista ja laiskaa. Tästä veikkailin (muut threadit luettuani ja vikakoodit selvitettyäni), että Throttle Position Sensor voisi olla ongelma. En tosin tiedä voiko TB olla niin likainen, että putsauksella tuollainen käytös paranisi.

Olen myös ottanut jostain löydetyn ohjeen mukaan akusta piuhat irti välillä 15 sekunniksi, minkä jälkeen meno on tuntunut tasaisemmalta jonkin aikaa, eikä EC-valokaan ole niillä matkoilla syttynyt. Seuraavan startin jälkeen kyllä. Rauhallisesti ajettaessa ei valo ole syttynyt.
 
Vs: Tuuliherkkä GDI?

Allergikko sanoi
Mulla tekee tuota samaa valon sytyttämistä Space Wagon 2.4 GDi jatkuvasti. Tosin ei tuulen takia, vaan kiihdytettäessä ylävaihteilla 3-5. Tämä tapahtuu aina vain ylämäessä, joten siinä ainakin yhteys tuohon vastatuuleen.

Kävin luetuttamassa koodit (Veho Hertsikassa ei maksanut mitään) ja sieltä löytyi 91 (ETV CONTROL) ja 92 (ETV MTR FB). Huollossa sanoivat, että uusi Throttle body pitäisi laitta (~ 1400 €). Mietin just, että kannattaako alkaa purkamaan tuota ja hankkimaan esim. TPS:ää erikseen, vai kannattaako suoraan hankkia uusi TB.

Tyhjäkäynti on ok, mutta ajossa tuntuu, että välillä on kaikki kunnossa ja moottori vetää kuin unelma ja välillä tuntuu, että on todella tukkoista ja laiskaa. Tästä veikkailin (muut threadit luettuani ja vikakoodit selvitettyäni), että Throttle Position Sensor voisi olla ongelma. En tosin tiedä voiko TB olla niin likainen, että putsauksella tuollainen käytös paranisi.

Olen myös ottanut jostain löydetyn ohjeen mukaan akusta piuhat irti välillä 15 sekunniksi, minkä jälkeen meno on tuntunut tasaisemmalta jonkin aikaa, eikä EC-valokaan ole niillä matkoilla syttynyt. Seuraavan startin jälkeen kyllä. Rauhallisesti ajettaessa ei valo ole syttynyt.
No sulla pettää se kaasuläpän akselin kiinnitys kun se aukeaa tarpeeksi ja sitten palautuu nolla-asentoon. Itse viimetalvena omasta GDI Galantista korjasin vastaavan vian muutamalla epoxy:in kakskomponenttiliiman liimatipalla ja edelleenkin pelittää. Ei siihen tarvi mitään kaasuläppäkoteloja osetlla, kun korjaa vain nykyisen. Juttuja ja kuvia hommasta enemmänkin kun laitat hakusanaksi kaasuläppäkotelo. Ei siinä asentotunnistimessa mitään vikaa ole ja kaasuläppäkotelo on helppo purkaa siihen asti, että tuon vian saa korjattua (4 pulttia irti ja kansi pois kunhan on ensiksi irrottanu sen kaasuläppäkotelon autosta).
 
Vs: Tuuliherkkä GDI?

Ei ole kartiofilttereitä.
Täytyy käydä luettamassa vikakoodit nyt jossain välissä kun taas tuo töissäkäynti alkaa näin lomien jälkeen. Tulee lähdettyä täältä maalta välillä oikein ihmisten ilmoille...
 
Vs: Tuuliherkkä GDI?

Irrotin kotelon ja avasin. Valitettavasti mulla olivat nuo liimatipat ihan kunnossa, joten vika ei todennäköisesti ole siinä itselläni (pistin kuitenkin muutaman tipan epoksia lisukkeeksi, jottei hajoaisi myöhemminkään). Kannattaako tuo akseli irrottaa läpän ja kanavan puhdistuksen ajaksi vai putsataanko ihan paikallaan? Kannattaako jotain muuta tarkastusta tai huoltoa suorittaa nyt kun on purettuna (mikä voisi vaikuttaa tuohon ongelmaan)? Läppä tuntuu liikkuvan aika mukavasti, vaikka en sitä vielä ole puhdistanut?
 
Vs: Tuuliherkkä GDI?

Allergikko sanoi
Irrotin kotelon ja avasin. Valitettavasti mulla olivat nuo liimatipat ihan kunnossa, joten vika ei todennäköisesti ole siinä itselläni (pistin kuitenkin muutaman tipan epoksia lisukkeeksi, jottei hajoaisi myöhemminkään). Kannattaako tuo akseli irrottaa läpän ja kanavan puhdistuksen ajaksi vai putsataanko ihan paikallaan? Kannattaako jotain muuta tarkastusta tai huoltoa suorittaa nyt kun on purettuna (mikä voisi vaikuttaa tuohon ongelmaan)? Läppä tuntuu liikkuvan aika mukavasti, vaikka en sitä vielä ole puhdistanut?
Kyllä ne liimatipat olivat mullakin sen näköisenä, että olivat kiinni, mutta kääntelitkö läppää ylösasti ja seurasitko kääntyikö akseli matkassa ylösasti? Mulla ne tipat löysäsivät, kun läppää käänsi hieman yli puolenliikematkan. No jos oot laittanu uudet tipat, niin nyt se ei ainakaan pitäisi enää irrota. Sulla vaan oli tuo kuvaus prikulleen samanlainen miten se mullakin toimi ennen liimaksen vahvistamista. Niin ja tuosta puhdistamisesta, niin en suosittele alkaa purkamaan koteloa yhtään pitemmälle. Kyllä sen läpänakselimen saa riittävän hyvin puhdistettua kiinni ollessaankin. Itse kun tein puhdistuksen, niin puhdistuksen jälkeen suihkautin crc:n aseöljyä läpän akselin päihin, niin alkoi läppä liikkumaan tosi pehmeästi.
 
Vs: Tuuliherkkä GDI?

Kääntelin tosiaan läppää ja akseli tuli kyllä mukana. Putsailen ja voitelen vielä ja sitten katotaan miten kävi. TPS:n mittaus kävi mielessä, mutta siihen en vielä ole tutustunut tarkemmin.
 
Vs: Tuuliherkkä GDI?

Vieläkään en tahdo uskoa, että ei olisi ollu vikaa noissa liimatipoissa :D, kun noissa kaasuläppäkoteloissa on ollu juuri tuo melkeinpä se ainoa todellinen vianaiheuttaja. Tuli vain mieleen, että voihan olla, että ne tipat sulla vielä piti kun läppäkotelo on kylmä, mutta lämpimänä alkoivat luistaa, mutta sehän selviää, kun laitat kotelon takaisin kiinni ja auto testiin. Jos nyt alkaa pelittämään niin oon ihan varma, että nuo vahvistavat tipat, mitkä laitoit korjasi ongelman. Mutta :peukku että nyt toimii.
 
Vs: Tuuliherkkä GDI?

Vikakoodit kävin luettamassa tampereen VEHOlla vai mikä se VEMICki nykyään on. Ja kaksi kertaa samalla reissulla. Meinaan ensimmäisen ja viimesen kerran. Rosvosivat pitkästä odottelusta 50 € ja muistista löytyi vain Lambdavika ja jonkun sortin ilmoitus imusarjan likaisuudesta. En hokannu kysyä, että mikä haistelija sen likaisuuden huomaa. Molemmat viat oli kyllä luultavasti vanhoja nollaamattomia vikoja, kun Lambdakin oli vaihdettu jo, eikä koneessa sen sortin nykimistä nyt tuntunut...
Täytyy tutkia noita kaasuläppäkotelon liimatippoja jahka taas kerkiää paneutua. Kun nuo tärkeemmät asiat (kaksipyöräiset) täytyy hoitaa ensin...
 
Vs: Tuuliherkkä GDI?

Kaasuläppä käteen ja piuhat yms irti ENNENKUIN liikuttelet kaasuläppää sormin mihinkään päin.

Sitten putsaat sen läpän täysin brake cleanerilla tms ja tarkistat ne juotokset ja liimaukset yms sieltä.
 
Vs: Tuuliherkkä GDI?

Dodi!
Nyt on kaasuläpät putsailtu viimisen päälle ja akselin liimatipat varmistettu epoksilla.
Ja lopputuloksena: ei yhtään mitään, sama vaiva kiusaa edelleen... eli back to the drawing board.
Jos jotain vaihtoehtoa tulee vielä mieleen niin ehdotuksia otetaan vastaan...
Oisko vaan parempi kulkea noilla Kaasuttimella Toimivilla Moottoripyörillä.
 
Vs: Tuuliherkkä GDI?

C61Lancer sanoi
Dodi!
Nyt on kaasuläpät putsailtu viimisen päälle ja akselin liimatipat varmistettu epoksilla.
Ja lopputuloksena: ei yhtään mitään, sama vaiva kiusaa edelleen... eli back to the drawing board.
Jos jotain vaihtoehtoa tulee vielä mieleen niin ehdotuksia otetaan vastaan...
Oisko vaan parempi kulkea noilla Kaasuttimella Toimivilla Moottoripyörillä.
En uskonutkaan, että sulla on tuo kaasuläpän kiinnityksen pettäminen kuten allergikolla epäilin oleven ja ilmeisesti olikin, kun ei ole enää maininnu ongelmasta. Mutta sen sijaan tuli mieleen, että tuliko nämä ongelmat tuon EGR:än tulppaamisen jälkeen? Jos tuli, niin sitten tutkia tulppauksen pitävyys eli olisko tullu siinä yhteydessä alipainevuotoja.
 
Vs: Tuuliherkkä GDI?

Tavallaan tuli tulppauksen jälkeen. Väliin mahtuu vaan 50 tuhatta huoletonta kilumeetriä. Nyt täytyy koputella puuta kun tuon liimaus- & putsausoperaation jälkeen vika ilmeni parilla ajokerralla. Nyt on kuitenkin tullut suhailtua sen jälkeen jonkun verran ilman vikaa, eikä vaimokaan ole valitellut asiasta (tai sitten hän on vaan tottunut ominaisuuteen...). Olisko kuitenkin se akseli nahistanut vaikka kuvittelin sen putsanneeni jo aiemminkin.

Pahus kun tuli myytyä Dellortot tallin hyllyltä pois jos olis ympänny ne tonne...
 
Vs: Tuuliherkkä GDI?

MitsuMi sanoi
Vieläkään en tahdo uskoa, että ei olisi ollu vikaa noissa liimatipoissa :D, kun noissa kaasuläppäkoteloissa on ollu juuri tuo melkeinpä se ainoa todellinen vianaiheuttaja. Tuli vain mieleen, että voihan olla, että ne tipat sulla vielä piti kun läppäkotelo on kylmä, mutta lämpimänä alkoivat luistaa, mutta sehän selviää, kun laitat kotelon takaisin kiinni ja auto testiin. Jos nyt alkaa pelittämään niin oon ihan varma, että nuo vahvistavat tipat, mitkä laitoit korjasi ongelman. Mutta :peukku että nyt toimii.

Pitkästä aikaa laittelen päivitystä asiaan liittyen. Kaasuläppäkotelon takaisinlaiton jälkeen meno on ollut huomattavasti pehmeämpää kuin ennen puhdistusta karstoittuneella läpällä ajaen. Lisäksi vaihdoin ilmanputsarin ja ostin uuden akun. Näiden toimien jälkeen tuntui, että homma toimi hyvin. Nykyään kuitenkin valo syttyy edelleen (ja limp mode), jos yrittää kiihdyttää kovempaa jollain ylävaihteista. Ilmastointi päällä tulee sitten vieläkin helpommin. AC:n kanssa meno on muutenkin nykivämpää ja tulee omituisia kierrostenheittelyjä. Tähän en ole keksinyt mitään syytä.

EGR:n tukkimisen jälkeen en ole puhdistanut vielä imusarjaa, joka on todella likainen. Mietin tässä, että aiheuttaako imusarjan likaisuus tuollaista käytöstä ja pitäisikö saman tien tilata uusi kaasuläppäkotelo ja putsata imusarja vai kokeilla vielä vain imusarjan putsausta ja kaasuläppäkotelon uudelleenpuhdistusta.

Kaasuläppäkotelo tuntuu olevan kovin yksinkertainen kapistus. Houkutus olisi suuri tilata Remanilta kunnostettu versio. Jos olisi varmuus, että ongelma on koodin mukainen TB niin sitten päätös olisi helpompi :)
 
Vs: Tuuliherkkä GDI?

Allergikko sanoi
Pitkästä aikaa laittelen päivitystä asiaan liittyen. Kaasuläppäkotelon takaisinlaiton jälkeen meno on ollut huomattavasti pehmeämpää kuin ennen puhdistusta karstoittuneella läpällä ajaen. Lisäksi vaihdoin ilmanputsarin ja ostin uuden akun. Näiden toimien jälkeen tuntui, että homma toimi hyvin. Nykyään kuitenkin valo syttyy edelleen (ja limp mode), jos yrittää kiihdyttää kovempaa jollain ylävaihteista. Ilmastointi päällä tulee sitten vieläkin helpommin. AC:n kanssa meno on muutenkin nykivämpää ja tulee omituisia kierrostenheittelyjä. Tähän en ole keksinyt mitään syytä.

EGR:n tukkimisen jälkeen en ole puhdistanut vielä imusarjaa, joka on todella likainen. Mietin tässä, että aiheuttaako imusarjan likaisuus tuollaista käytöstä ja pitäisikö saman tien tilata uusi kaasuläppäkotelo ja putsata imusarja vai kokeilla vielä vain imusarjan putsausta ja kaasuläppäkotelon uudelleenpuhdistusta.

Kaasuläppäkotelo tuntuu olevan kovin yksinkertainen kapistus. Houkutus olisi suuri tilata Remanilta kunnostettu versio. Jos olisi varmuus, että ongelma on koodin mukainen TB niin sitten päätös olisi helpompi :)
Tuo ilmastoinnin kanssa kierrosheittely ja ehkä aivan vähän nykivämpi meno on normaalia. Kun flektit käynnistyy ja sammuilee, niin ilmeisesti se vaikuttaa noihin kierrosheittelyihin.

Tuosta imusarjan putsauksesta, niin riippuen, että onko aivan hirveän paksu nokikerros seinämillä. Jos paksu, niin eniten vaikuttaa niiden kapeahkojen kanavien nokeentuminen.

Sitten, niin ei käyny ilmi, että oletko vahvistanut niitä kaasuläpän liimatippoja ja katsonut muutenkin, että onko se läppä oikeassa asennossa? Vanhoista liimatipoista pystyy näkemään läpän oikea kohdistus. Kannattaa kokeilla tuo liimatippojen vahvistaminen, kun A) se on halpa konsti B) niin ei sillä ainakaan mitään saa rikki enempää :peukku
 
Vs: Tuuliherkkä GDI?

MitsuMi sanoi
Tuo ilmastoinnin kanssa kierrosheittely ja ehkä aivan vähän nykivämpi meno on normaalia. Kun flektit käynnistyy ja sammuilee, niin ilmeisesti se vaikuttaa noihin kierrosheittelyihin.

Tuosta imusarjan putsauksesta, niin riippuen, että onko aivan hirveän paksu nokikerros seinämillä. Jos paksu, niin eniten vaikuttaa niiden kapeahkojen kanavien nokeentuminen.

Sitten, niin ei käyny ilmi, että oletko vahvistanut niitä kaasuläpän liimatippoja ja katsonut muutenkin, että onko se läppä oikeassa asennossa? Vanhoista liimatipoista pystyy näkemään läpän oikea kohdistus. Kannattaa kokeilla tuo liimatippojen vahvistaminen, kun A) se on halpa konsti B) niin ei sillä ainakaan mitään saa rikki enempää :peukku

Hyvä tietää, että ilmastoinnin kanssa voi tuollaista heittelyä tapahtua ihan virallisestikin. Jossain brittifoorumeilla joku oli saanut ilmastointiasiat kuntoon tarkistamalla jotain hihnoja ilmastointilaitteesta. Lisäksi täällä joku oli saanut tuon fiksattua vaihtamalla tulpan hatut. Oli myös ilmeisesti vaikuttanut tuohon nykimiseen.

Imusarja oli muistini mukaan suunnilleen samassa jamassa kuin tuossa "GDI imusarjan putsaus" -artikkelissa oleva. Ajattelin sen tosiaan putsata. En tosiaan ole automekaanikko, joten saa vinkata, jos siinä pitää ottaa huomioon jotain erityistä :)

Kaasuläppäkotelossa tosiaan liimatipat olivat ihan ehjät (oikeasti :) ) ja lisäksi tosiaan vetäsin siihen lisäepoksit, joten se ei voi olla se ongelma. Taas tänään ylämäkikiihdytyksessä (ilman ilmastointia) meni limp modeen. Tilaan ensi viikolla tuollaisen kunnostetun kaasuläppäkotelon BBA Remanilta.
 
Takaisin
Ylös Bottom