twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

blackmore1

New Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2008
Terve!

Olen uusi täällä ja heti tarvitsisin jonkun tietävän apuja.

Eli ongelmana on Dodge stealth r/t:n nykiminen. Auto nykii paikkapaikoin aika pahasti aina kun lähtee ajamaan, sitten kun kone lämpiää niin nykiminen lakkaa. Käytin huollossa autoa, ja siellä aikansa tutkivat ja sitten suositteli tulppien vaihtoa. no parinsadan euron tulpanvaihdon jälkeen vika ei korjaantunut, eli vika ei ollut tulpissa. Auto on vm. 93 ja sillä on ajettu n70000km.

Olisiko jollain vinkkiä minkälaista vikaa pitäisi ruveta etsimään, huolossa sanoivat että voi mennä pitkään että vian löytää.. ja sehän tietää isoa laskua :'(

-moorbläk
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

Harri K sanoi
Tulpanjohdot kanssa vaihtoon.

Moi!

Juu, noi tulpanjohdot kävi tietysti heti mielessä, mutta mutta... mitenkä se voi vaikuttaa sitte vain kylmänä?????


Niin ja tämä nykiminen tapahtuu siis n. 2000 kierroksen kohdilla kun kaasuttaa tai vähän höllää kaasua ja sitte taas painaa kaasua.
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

Kylmänä pientä kosteutta tms ja lämpösenä kosteus katoaa..ei tartte muuta ku johdot lyö läpi.
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

Eikö kellään ole mitään muita vinkkejä missä vika saattaisi piileä!? auto pitäisi viedä ensi viikola tutkittavaksi ja se kuulemma saattaa kestää = maksaa ihan v*tusti. Jos jotain vinkkejä olisi niin voisin tehdä niistä listan ja antaa autoa tutkivalle henkilölle.

Kiitos vielä :)
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

Onhan sulla siinä autossa ohitettu bensapumpun ohjaus, joka ohjaa pienempää ja isonpaa virtaa pumpulle? Kun se ainaskin rötää, kun jääpi syöttämään vain tyhjäkäynti virtaa bensapumpulle.
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

nakasaki sanoi
Onhan sulla siinä autossa ohitettu bensapumpun ohjaus, joka ohjaa pienempää ja isonpaa virtaa pumpulle? Kun se ainaskin rötää, kun jääpi syöttämään vain tyhjäkäynti virtaa bensapumpulle.

Siis tämä hot wire systeemi... itseasiassa ei ole. Onkohan tuosta ohituksesta haittaa? Ja taas, voisiko tämä vaikuttaa vain kylmällä koneella. ???
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

Ei siitä ainakaan haittaa ole. Väheneekö nesteet autosta - kansihalki niin kylmänä ei neste palapytyssä - nykii.
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

blackmore1 sanoi
Terve!

Olen uusi täällä ja heti tarvitsisin jonkun tietävän apuja.

Eli ongelmana on Dodge stealth r/t:n nykiminen. Auto nykii paikkapaikoin aika pahasti aina kun lähtee ajamaan, sitten kun kone lämpiää niin nykiminen lakkaa. Käytin huollossa autoa, ja siellä aikansa tutkivat ja sitten suositteli tulppien vaihtoa. no parinsadan euron tulpanvaihdon jälkeen vika ei korjaantunut, eli vika ei ollut tulpissa. Auto on vm. 93 ja sillä on ajettu n70000km.

Olisiko jollain vinkkiä minkälaista vikaa pitäisi ruveta etsimään, huolossa sanoivat että voi mennä pitkään että vian löytää.. ja sehän tietää isoa laskua :'(

-moorbläk

Dataloggerin jos saat diagnostiikkaporttiin kiinni niin sieltä voisi löytyä vinkkejä, saattaa esim. seokset olla pielessä syystä tai toisesta jolloin kylmänä varsinkin herkästi alkaa nykimään. Bensapaineet olisi hyvä saada tarkistettua. Yksi tyyppivikahan noissa on ECU:n vuotavat konkat jotka saa erilaista sekalaista häiriötä aikaan ja nekin usein ilmenee kun laitteet kylmänä, vähän lämmittyään alkaa komponentit toimia paremmin jne. Aika paljon erilaisia vikavaihtoehtoja tuohon löytyy, nuo perusasiat loggerilla tsekkaamalla pääsisi helpoiten eteenpäin.

Pelkästään imujärjestelmän vuodotkin saattaisi tuollaista aiheuttaa, jälleen seokset pielessä ja n - y - k - i - i, painetestaus yksi hyvä perustarkistus tehdä jos epämäääräistä käyntihäiriötä.

Onko se ihan vakiokuntoinen vai mitenkään viritelty?
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

Elina75 sanoi
Dataloggerin jos saat diagnostiikkaporttiin kiinni niin sieltä voisi löytyä vinkkejä, saattaa esim. seokset olla pielessä syystä tai toisesta jolloin kylmänä varsinkin herkästi alkaa nykimään. Bensapaineet olisi hyvä saada tarkistettua. Yksi tyyppivikahan noissa on ECU:n vuotavat konkat jotka saa erilaista sekalaista häiriötä aikaan ja nekin usein ilmenee kun laitteet kylmänä, vähän lämmittyään alkaa komponentit toimia paremmin jne. Aika paljon erilaisia vikavaihtoehtoja tuohon löytyy, nuo perusasiat loggerilla tsekkaamalla pääsisi helpoiten eteenpäin.

Pelkästään imujärjestelmän vuodotkin saattaisi tuollaista aiheuttaa, jälleen seokset pielessä ja n - y - k - i - i, painetestaus yksi hyvä perustarkistus tehdä jos epämäääräistä käyntihäiriötä.

Onko se ihan vakiokuntoinen vai mitenkään viritelty?

Vielä: Jos hitaasti ja tasaisesti kylmänä kiihdytät tyhjäkäynniltä vaikka 5 tonniin niin meneekö tasaisesti vai nykiikö millään kierrosalueella? Jos nykiminen vain silloin kun ensin löysäät ja sitten uudestaan painaa niin blow-off valve voisi olla myös jumissa. TPS sensorikin (kaasun asentotunnistin tms) voisi periaatteessa tuohon jotenkin vaikuttaa jos pahasti säädöt pielessä, tai ei toimi oikein.
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

Elina75 sanoi
Vielä: Jos hitaasti ja tasaisesti kylmänä kiihdytät tyhjäkäynniltä vaikka 5 tonniin niin meneekö tasaisesti vai nykiikö millään kierrosalueella? Jos nykiminen vain silloin kun ensin löysäät ja sitten uudestaan painaa niin blow-off valve voisi olla myös jumissa. TPS sensorikin (kaasun asentotunnistin tms) voisi periaatteessa tuohon jotenkin vaikuttaa jos pahasti säädöt pielessä, tai ei toimi oikein.

Wau! :)

Täytyykin testata tuo.

Mitsulla laittoivat auton kiinni tietokoneeseen, mutta mitään vikakoodeja ei tullut. Mä tulostan nää kaikki vinkit paperille jaotan mukaan kun auton vien huoltoon. ECUN konkathan voisi testiksi itse varmaankin vaihtaa, juottelu onnistuu kyllä.
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

blackmore1 sanoi
Wau! :)

Täytyykin testata tuo.

Mitsulla laittoivat auton kiinni tietokoneeseen, mutta mitään vikakoodeja ei tullut. Mä tulostan nää kaikki vinkit paperille jaotan mukaan kun auton vien huoltoon. ECUN konkathan voisi testiksi itse varmaankin vaihtaa, juottelu onnistuu kyllä.

ecun konkat näet jo silmin melkeimpä onko ne vuotanu piirilevylle ja viimestää ku vaihdat niitä ni kolvatessa jos tulee mätä kalanhaju ni konkka on sillo ollu vainaa (vuotava)
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

Elina75 sanoi
Dataloggerin jos saat diagnostiikkaporttiin kiinni niin sieltä voisi löytyä vinkkejä, saattaa esim. seokset olla pielessä syystä tai toisesta jolloin kylmänä varsinkin herkästi alkaa nykimään. Bensapaineet olisi hyvä saada tarkistettua. Yksi tyyppivikahan noissa on ECU:n vuotavat konkat jotka saa erilaista sekalaista häiriötä aikaan ja nekin usein ilmenee kun laitteet kylmänä, vähän lämmittyään alkaa komponentit toimia paremmin jne. Aika paljon erilaisia vikavaihtoehtoja tuohon löytyy, nuo perusasiat loggerilla tsekkaamalla pääsisi helpoiten eteenpäin.

Pelkästään imujärjestelmän vuodotkin saattaisi tuollaista aiheuttaa, jälleen seokset pielessä ja n - y - k - i - i, painetestaus yksi hyvä perustarkistus tehdä jos epämäääräistä käyntihäiriötä.

Onko se ihan vakiokuntoinen vai mitenkään viritelty?

Nyt kun kuunteli tarkasti niin tyhjäkäynnillä käynti välin muutuu ja imusarjan alta kuuluu sellanen jännä räpätys. ??? vapaallakin pikkuhiljaa kierroksia nostattaessa kokoajan käynti on epätasasta, hetkittäin aina kierrokset putoaa 500 kiekalla ja taas palautuu... siis käy todella epätasaisesti... ja lähipäivinä kokoajan vain pahentunut :eek: Huomenna todennäköisesti aikaa tsiigata se ECU josko ne konkat vaikka olisi goodbye! Tiistaina on huoltoon aika, hirvittää jo mitä se tulee maksamaan jos ei noita vikoja itse löydä. Piru kun tajuaisi enempi noista vehkeistä :mad: :-[ :'(

Auto on ihan vakio peli, ainoastaan turbon wastegaten solenoidista on nyppästy se "kuristin" irti, jolla sai tehot samoihin kun toisen sukupolven stealtheissa.
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

blackmore1 sanoi
Nyt kun kuunteli tarkasti niin tyhjäkäynnillä käynti välin muutuu ja imusarjan alta kuuluu sellanen jännä räpätys. ??? vapaallakin pikkuhiljaa kierroksia nostattaessa kokoajan käynti on epätasasta, hetkittäin aina kierrokset putoaa 500 kiekalla ja taas palautuu... siis käy todella epätasaisesti... ja lähipäivinä kokoajan vain pahentunut :eek: Huomenna todennäköisesti aikaa tsiigata se ECU josko ne konkat vaikka olisi goodbye! Tiistaina on huoltoon aika, hirvittää jo mitä se tulee maksamaan jos ei noita vikoja itse löydä. Piru kun tajuaisi enempi noista vehkeistä :mad: :-[ :'(

Auto on ihan vakio peli, ainoastaan turbon wastegaten solenoidista on nyppästy se "kuristin" irti, jolla sai tehot samoihin kun toisen sukupolven stealtheissa.

Missäpäin auto majailee?

Dataloggerille pystyy katsomaan paljon muutakin kuin vikakoodit, miten fuel trimmit asettuneet, sytytyksen ajoituksen ajossa, idle servon toiminnan, kaasuasennon tunnistimen ilmoittamat arvot, nakutuksen, jne, joista voisi saada vinkkejä miksi alkaa nykiä.
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

Elina75 sanoi
Missäpäin auto majailee?

Dataloggerille pystyy katsomaan paljon muutakin kuin vikakoodit, miten fuel trimmit asettuneet, sytytyksen ajoituksen ajossa, idle servon toiminnan, kaasuasennon tunnistimen ilmoittamat arvot, nakutuksen, jne, joista voisi saada vinkkejä miksi alkaa nykiä.

Auto on kouvolassa. Ilmoittelen mitä huollossa sanotaan autosta........
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

Jos suuri vianselvityslasku hirvittää niin miksei tulpanjohtoja voisi vielä ees kokeilla sitä ennen...? Ihan täältä käsin arvailtuna eli nuo jutut luettuani voisin kahvikupillisen lyödä vetoa tulpanjohtojen puolesta,tai ainakin jotain siihen puoleen liittyvää... :)
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

Noniin. Auto käväisi sepällä, ja epäili siellä että bensapaineensäädin on kulahtanut, oli sitä rassannut jonkin aikaa ja sen jälkee ei enään nykinnyt, mutta autohan oli vielä suht lämmin kun testasi ja kun haettiin auton pois, niin ei kyllä nykinnyt enää kotiinpäin ajellassakaan. Täytyy nyt ootella pari tuntia että kone on kylmä ja sitte kokeilla nykiikö vielä. Jokatapauksessa uusi bensanpaineensäädin on nyt sit tilattu... toivottavasti vika oli sitten siinä. :p
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

blackmore1 sanoi
Noniin. Auto käväisi sepällä, ja epäili siellä että bensapaineensäädin on kulahtanut, oli sitä rassannut jonkin aikaa ja sen jälkee ei enään nykinnyt, mutta autohan oli vielä suht lämmin kun testasi ja kun haettiin auton pois, niin ei kyllä nykinnyt enää kotiinpäin ajellassakaan. Täytyy nyt ootella pari tuntia että kone on kylmä ja sitte kokeilla nykiikö vielä. Jokatapauksessa uusi bensanpaineensäädin on nyt sit tilattu... toivottavasti vika oli sitten siinä. :p

Noniin, bensanpaineensäädin on nyt sitten vaihdettu... mutta VIKA EI KORJAANTUNUT! PRKL! :mad: :( :seina

Ajattelin nyt sitten itse katsoa noi ECU:n konkat. Eihän tuossa vakio -93 stealthissa ole mitään esteitä repästä akkua irti?! Mitään varashälyttimiä tms. sinne ei ole asenneltu.

Niin ja noista tulpanjohdoista vielä, että eikö läpilyövät johdot näy pilkkopimeässä kun lyö auton käyntiin, kipinöintiä siis?
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

blackmore1 sanoi
Noniin, bensanpaineensäädin on nyt sitten vaihdettu... mutta VIKA EI KORJAANTUNUT! PRKL! :mad: :( :seina

Ajattelin nyt sitten itse katsoa noi ECU:n konkat. Eihän tuossa vakio -93 stealthissa ole mitään esteitä repästä akkua irti?! Mitään varashälyttimiä tms. sinne ei ole asenneltu.

Niin ja noista tulpanjohdoista vielä, että eikö läpilyövät johdot näy pilkkopimeässä kun lyö auton käyntiin, kipinöintiä siis?

Ei läpilyöntiä välttämättä huomaa silmällä. Kannattaisi ihan varuilta ne johdot - ja kaikki muutkin "halvat" vaihtoehdot - käydä läpi ja vaihtaa. Itse olen vähän skeptinen noiden ecuvikojen takia, kyllä nykimiseen on yleensä "luonnollisempia" syitä kuin ecun korkkaaminen.

Ja akun voi ottaa irti, ei oo sellasta autoa viel tullu vastaan joka hajoaa jos virrantulo katkeaa ;)
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

miikka sanoi
Ei läpilyöntiä välttämättä huomaa silmällä. Kannattaisi ihan varuilta ne johdot - ja kaikki muutkin "halvat" vaihtoehdot - käydä läpi ja vaihtaa. Itse olen vähän skeptinen noiden ecuvikojen takia, kyllä nykimiseen on yleensä "luonnollisempia" syitä kuin ecun korkkaaminen.

Ja akun voi ottaa irti, ei oo sellasta autoa viel tullu vastaan joka hajoaa jos virrantulo katkeaa ;)

Juu, perhana sentään. On kyllä rasittava vika. kai ne johdot on sitten katsottava...

Tuo korjaaja joka tuon säätimen vaihtoi, on kylläkin taitava kaveri ja toimii suomalaisen MM rallikuskin mekaanikkona. Mutta onko täällä lähelläkään kymenlaaksoa ketään hommansa osaavaa automekaanikkoa joka olisi puljannut enempi 3000gt:n tai stealthin kanssa? Pelkästään tuon vian tutkimiseen ja pensapainesäätimen vaihtoon mennyt jo useampi satanen, eli olisi kiva jos pikkuhiljaa saisi jotain tuloksiakin.

Niin ja sitähän tuo korjaaja sanoi että jostain syystä tuo auto käy kylmänä laihalla (vai muistako väärin)... mutta anyway!? lisää vinkkejä!?!??!
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

No jos se laihalla käy niin kannattaa vilkaista esimerkiksi lambdan suuntaan. Vois tuo kylmänä oireilu kertoa siitä että lambda alkaa toimimaan kunnolla vasta lämmettyään.
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

ECU:n konkat on nyt tarkistettu, en juotellut uusia tilalle, koska piirilevy ja komponentit olivat todella hienossa kunnossa.

Mitenkäs tuo dataloggeri, jos veis tuon auton uudestaan vielä mitsulle, niin saisoko sieltä jonkuu log:in (vaikkapa paperille) missä on tarvittavat tiedot että voisin esim pistää sen tänne nettiin ja teistä joku vaikkapa osaisi tulkita sitä?! Vai saako sieltä ulos tarpeeksi informaatiota?! Nimittäin auto oli kerran kiinni dataloggerissa mitsulla, ja joku nuori asentaja sano vain että "ei tullut vikakoodeja, vaiha tulpat". hinta 40e.

Entäs ilmamassan mittari?!

???
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

Edelleen: vaihda ne TULPANjohdot!
On aivan tyyppivika. Et näe "läpilyöntei".
Monella sama vika ollut ja tulpanjohdot syyllinen. Trust me.
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

Jep, tulpanjohdot kannattaisi nyt vaihtaa, niistä on pari kertaa jo sanottu sulle :p Ja edelleen myös lambda vaihtoehtona.

Mistäköhän se korjaaja tiesi kertoa että auto käy laihalla?
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

miikka sanoi
Jep, tulpanjohdot kannattaisi nyt vaihtaa, niistä on pari kertaa jo sanottu sulle

Samaa mieltä näitten jannujen kanssa. Etenkin jos yläkierroksilla ei nyi niin vois melkeen satavarmaks syyks sanoa ne paskat johdot tulpille....
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

nonni, johdot vaihettu. Vika ei hävinnyt.

Kuuntelin taas konetta ja huomasin että sieltä kaasuläppä palikasta (johon tulee niitä kaikenmaailman putkia) kuuluu aikaajoin sellaista "kurnutusta" "narinaa", (ihan kun joku säätyisi/liikkuisi siellä) epäsäännöllisin ajoin ihan tyhjäkäynnillä. En huomannut kylläkään sitä että se ääni olisi missään tekemisessä moottorin käynnin kanssa koska tyhjäkäynnillä kone käy kylmänäkin ihan sujuvasti. Kaasua kun lisää niin en tiedä kuuluuko ääni koska se häviää taas sitten moottorin äänen alle. Voisiko vika olla tuolla?

on on jännä vika. suoraan sanottuna v*ttumainen. :seina :'(
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

Missäpäi sä vaikutat?
Ite ku 2 noita omistanu ni tuli vähä rassattua..vois kuunnella ja katsella vähä...
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

Harri K sanoi
Missäpäi sä vaikutat?
Ite ku 2 noita omistanu ni tuli vähä rassattua..vois kuunnella ja katsella vähä...

Kouvolassa. MIssäpäin itse?!
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

Harri K sanoi

Okei, katsellaan josko tuota vikaa ei löydy, niin vois ajaa sen sitten sinne.

Mutta mitenkäs tuo kaasuläppä kotelo ja sieltä aika-ajoin kuuluva narina ääni?

Oliskohan hyvä kokeilla kaataa tankkiin esim. fortea!?
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

se on se pakokaasun kierrätys (egr) mikä narisee tuskin vika siellä ihan normaalia narinaa, tosin kannattaa poistaa se egr loppupeleissä.
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

Morjens!

Stealthin nykimiseen ei vieläkään ole löytynyt korjausta. Laihalla käy edelleen ja nykyttää...

Onko täällä / tietäiskö kukaan henkilöä jolla on huippulahjakkuus etsiä vika tuosta autosta!? Auton voisi ajella johonkin päin suomea täältä kouvolasta, vaikkapa päiväksi pariksi.. tottakai korjauksesta normi käypä hinta! Osiakin tietysti olis varmaan hyvä olla hyllyssä, meinaan jos esim. kokeilis ilmamassanmittarin vaihtoa, ei näet oikein raattisi arpapelillä uusia osia ruveta tuohon tilailemaan.

Ilmoittautukaa!?!?! tai ilmottakaa joku pro jos tunnette sellaista! ..HarriK tuossa jo ilmoittautui, mutta olisiko muita / lähempää ketää?!

Kiitos!
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

Moro!

En huippulahjakkuudesta tiedä, mutta 2 tollasta on tullu purettua ja rakennettua uusiks.
Osiakin on siinä sivussa jääny hyllyyn, esim ilmamassamittari, toimiva ecu...
Ja Tampereella vaikutan minäkin.

edit. Sellanen tuli vielä mieleen, että olisko sielä koneen lämpötila-anturi hajalla.
Moottorinohjaus ei rikastais seosta ollenkaan koneen ollessa kylmänä ja sitten se rupeis toimiin kunnolla kun moottori ei tarvi enää lisä rikastusta.
Jos jännite mittari pysyy kädessä niin mittaa ecun pinni numero 63:sta jännite. Pitäis olla 20asteisessa koneessa 2.3 - 2.9 volttia ja mitä kylmempi kone sitä suurempi jännite. virta.avain on asennossa.

ja netistä löytyy muutenkin lista missä lukee jokaisesta moottorinohjauksen pinnistä minkälainen jännite sinne pitäis tulla jos kaikki on ok.
 
Vs: twinturbo stealth:in nykimisongelmat kylmänä.

Rokki sanoi
Moro!

En huippulahjakkuudesta tiedä, mutta 2 tollasta on tullu purettua ja rakennettua uusiks.
Osiakin on siinä sivussa jääny hyllyyn, esim ilmamassamittari, toimiva ecu...
Ja Tampereella vaikutan minäkin.

edit. Sellanen tuli vielä mieleen, että olisko sielä koneen lämpötila-anturi hajalla.
Moottorinohjaus ei rikastais seosta ollenkaan koneen ollessa kylmänä ja sitten se rupeis toimiin kunnolla kun moottori ei tarvi enää lisä rikastusta.
Jos jännite mittari pysyy kädessä niin mittaa ecun pinni numero 63:sta jännite. Pitäis olla 20asteisessa koneessa 2.3 - 2.9 volttia ja mitä kylmempi kone sitä suurempi jännite. virta.avain on asennossa.

ja netistä löytyy muutenkin lista missä lukee jokaisesta moottorinohjauksen pinnistä minkälainen jännite sinne pitäis tulla jos kaikki on ok.

Kiitos tuhannesti Rokille! Auto toimii taas... ja ECU:n konkathan ne sitten lopunperin olivat.
 
Takaisin
Ylös Bottom