tyhjäkäynti kadonnut...

M

mikkoart

Guest
4g93 gti lancerin tyhjäkäynti katosi... kylmänä ei ongelmia mutta lämpimänä alkaa seilaamaan 1000-2000 kierroksen välillä. Liekö anturi mennyt... tai happianturi... kellään kokemuksia?
 
ce-valo ei pala. Joskus satunnaisesti vilahtanut ajon aikana, mutta ei lähiaikoina. :-X
 
Kun minulla läks lambda anturi irti niin ce valo alkoi palamaan ja tyhjäkäynti oli kuiteskin tasaista....

Kokeile painaa kaikki näkyvillä olevat liittimet kiinni, jos joku liitin vaikka olisi irti.

Tosiaan muuta järkevää ei ole tehtävissä ennen kuin vikakoodit on luettu.

Elikkä lue / luetuta vikakoodit, ne jää kai muistiin vaikka valo ei palaisikaan....
 
No niin... nyt meikäläinenkin on viisaampi tän asian tiimoilta! Vikakoodit kävin lukasemas paikallises korjaamos,päivän auto kouvola ja sedil on kivat uutiset mulle! tyhjäkäynnin säätömootoorihan se oli sökö ja uus hankittava! Ei tiytysti löydy Suomest ja ei oo hinnallakaan pilattu... n.360 egee.. ???
 
Älähän vielä masennu!

Mulla oli sama ongelma tossa pari vuotta sitten.
Mitään vikakoodia ei tosin antanut, mutta hyvinkään mitsuhuollon pojat koneelta katteli tyhjäkäynti moottorin antavan ihmellisiä lukemia...

Vaivaan auttoi läppäkotelon putsaus ja siinä läppäkotelon päällä olevan kumitutin alla olevan ruuvin kiertäminen noin puolikierrosta. :)
Sitä ruuvia ei ehkä kuitenkaan kannata ite lähteä kiertelemään...

Hyvin on sen jälkeen pelannut! :D
 
Mitäs tommonen kaasuläppäkotelon puhdistus ja vikakoodien lukeminen maksaa? ja tekeekö muut, kun merkkiliike?
 
Kaasuläppäkotelon voi putsata itsekin kun hommaat siihen käyttöön tarvittavan puhdistusaineen (spray) 8)
 
Puhdistuksien jälkeen jos ei ala toimiin niin älä kuiteskaan ala vaihtaan sitä ennen kun olet itse mitannut ko vehkeen.
 
Lancer harrastaja(t) vois vaikka vääntää artikkelin tuosta kaasuläpän putsauksesta, kuvien kera... ::)

vink vink ;)
 
niin... Putsauksesta ei nyt ole hyötyä... vikakoodit kertoi että se on kömö! :(
 
MITTAA SE.

Jos ohmit on käämeissä ok niin silloin se on JUMISSA. Jolloin ecu luulee et se on rikki.
En ole avannut vielä omaani niin en tiedä kuinka sen saa kunnolla auki. Mutta esim vanhassa lancerissa on tuon moottorin päässä kierresysteemi joka liikuttaa tapissa olevaa kartiota joka taasen on reijässä ja siel se liikkuu edes takas ::) riippuen paljonko tyhjäkäynti vaatii ilmaa..
Tuohonhan systeemiin et pääse kiinni pelkästään katsomalla siitä päästä mihinkä tulee ilmanputsarilta se letku. Kaasuläppäkoteloirti ja sitten tyhjäkäyntimoottori irti.

6 pinnii. 4 parii 30ohm ja kaks parii 60ohm muistaakseni. Jos sulla on mahdollisuus yleismittarin käyttöön niin voi kertoo tarkemmin kuinka mittaus tapahtuu...
 
Kassu sanoi
Mitäs tommonen kaasuläppäkotelon puhdistus ja vikakoodien lukeminen maksaa? ja tekeekö muut, kun merkkiliike?
Mulle ton vikakoodinlukeminen maksoi 20 euroa.
 
http://www.mitsubishiclubfinland.net/keskustelu/index.php?board=13;action=display;threadid=2070&start=0

näppärä sorminen, (<-93 mallisen omistava) kerholainen säästää tässä 20e ;)
 
:eek:Kuinka tiheästi se "morseuttaa" kunen ollut edes näppärä armeijassa kun jouduin "jalkaviestiin" enkä pääsyt "titareihin"kun ei ollut tota.... :-[
Meinaan että jos ei kerkeä lukea niin näyttääkö se ne koodit uudestaan vai jääkö jo näytetyt historian hämäryyteen :'(
 
kyllä siitä selvän saa, ja se morsettaa niitä niin kauan kun lukija on kiinni ja avain "ON" asennossa. Jos koodeja on useita, se morsettaa ne pienimmästä suurimpaan ja aloittaa sitten taas alusta...
 
Moi!
Omassa GTI:ssä tuli sama ongelma. Tyhjäkäynnin säätömoottori on rikki, katkos käämissä. Väliaikaisena korjauksena voi tehdä seur:

Ota tyhjäkäyntimoott. liitin irti, moottori irti, avaa moottorin kansi. Sitten takas paikalleen, auto käyntiin ja säädä tyhjäkäynti sopivaksi karaa pyörittämällä. Sitten kansi takaisin ja liitin jätetään suojattuna irti. Toimii tyydyttävästi, joskaan ei säädä tietenkään tyhjäkäyntiä kuormituksen ja lämpötilan mukaan.
 
Takaisin
Ylös Bottom