Tyhmiä kysymyksiä dieselmitsuista

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Ajattelin tehdä tänne oman topicin kun projektipäiväkirjasta jää usein kysymykset huomaamatta, tai niihin ei vaan vastata...

Eli oman 1990 pajeron kanssa olisi tyhmiä kysymyksiä luvassa varmasti enemmänkin, lienee muillakin uusilla omistajilla sikälimikäli kun tänne sellaisia eksyy :)

1. Millä turbon kompurapuoli kannattaa puhdistaa?
2. Kannattaako käytetty kansi aina plaanata vai vaan suoruus tarkistaa?
3. Paljonko jäähdytysnestettä menee koneeseen? Millaista seosta olette käyttäneet?
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä dieselmitsuista

1. mikäs siinä on vikana kun on likaantunut? Turbo kantsii kyllä mu mielestä huollattaa aina asiantuntevalla pajalla, yleensä lopputulos on paras tällöin (ei koske niitä henkilöitä jotka ovat syntyneet turbo kourassa)

2. kannattaa plaanata ja koeponnistaa ennen asennusta jotta mahdolliset piiloviat löytyisivät ennen käyttöönottoa, juu on koneistamon hommia tuokin jos/kun itsellä ei ole vehkeitä...

3. vesi-glykoli seos 50%-50%, ja niin paljon nestettä että paisuntasäiliön pinta on ylä-ala merkkien puoliväliin täynnä. Tee täyttö moottorin ollessa ylöspäin eli aja keula ylämäkeen, tällöin myös takatilan lämppäriin valuu vettä helpommin ja homma nopeutuu.
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä dieselmitsuista

L-200 sanoi
1. mikäs siinä on vikana kun on likaantunut? Turbo kantsii kyllä mu mielestä huollattaa aina asiantuntevalla pajalla, yleensä lopputulos on paras tällöin (ei koske niitä henkilöitä jotka ovat syntyneet turbo kourassa)

2. kannattaa plaanata ja koeponnistaa ennen asennusta jotta mahdolliset piiloviat löytyisivät ennen käyttöönottoa, juu on koneistamon hommia tuokin jos/kun itsellä ei ole vehkeitä...

3. vesi-glykoli seos 50%-50%, ja niin paljon nestettä että paisuntasäiliön pinta on ylä-ala merkkien puoliväliin täynnä. Tee täyttö moottorin ollessa ylöspäin eli aja keula ylämäkeen, tällöin myös takatilan lämppäriin valuu vettä helpommin ja homma nopeutuu.

1. Ahdin on likaantunut koneen huohotuksesta (venakopasta menee letku suoraan imuputkeen), eli kyseessä olisi pelkkä öljymoskan puhdistus kompuran siivestä. En viitsisi viedä ahdinta huoltoon pelkän puhdistuksen takia, koska ahtimessa ei ole välyksiä (heittokellolla tarkistettu) ja pyörii herkästi.

2. Asia selvä, itselläkin olisi mahdollisuus jyrsimellä oikaista kansi töissä mutta taidan käydä silti moottorikoneistamolta kysymässä josko tekisivät hionnan edullisesti, tulisi parempi jälki...

3. Tähän jatkokysymys, kun nesteitä tyhjentää niin nokka silloin alaspäin? Mitenkähän auton saa käännettyä kesken remontin, vai ottaako ihan vaan tunkilla keulan ylös? Mitenkäs tuo ilmaus muuten tapahtuu? Jostain luin, että ajetaan keula ylämäkeen ja annetaan pyöriä ja tarkkaillaan nestepintaa samalla...?
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä dieselmitsuista

1. Voisiko ottaa vain turbon irti, tulpata öljykanavat ja pestä koko laitos löpöllä ja kuivata sen jälkeen turbo ja öljytä heti jottei laakerointi kärsi tarpeettoman paljon. Tosin tuossakin saattaa haitat olla suuremmat kuin hyödyt.. ;D

3. Tasamaalla kun tunkkaat perän ylös ja otat letkut pois takaa ja laitat tulpat letkuihin. Sitten ajat keulan ylämäkeen ja otat tulpat pois letkuista ja annat nesteen vain valua astiaan.... 5-7 cm korkeusero piisaa etu-takarenkaiden välillä jo mainiosti

Ilmaus kuten itse kerroit, se kuplii ja pulputtelee siinä aikansa ja lisää vain nestettä tarpen mukaan. Täyttö syyläriin ja paisarin korkki kiinni niin ei tule painetta kun ei pääse neste lämpenemään yli 100 asteen. Villinä arvauksena lonkalta.. saat menemään koneeseen nestettä jonkun 5-7 litraa ja ilmaukseen menee sitten parikin litraa (en muista nyt paljon 2,5 koneeseen menee nestettä)..
Tarpeen mukaan sit passailet paisarin kautta nestettä jos/kun sille tuntuu tai näyttää.

pitäis itekkin vaihtaa nesteet.. taas...
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä dieselmitsuista

Lohkon kyljessä on vänkärinpuolella turpon takana lohkontyhjennysproppu. Sieltä saat ainakin koneen tyhjäksi asti. Itse en ole ikinä sen kummemmin käännellyt autoa, vaan siinä asennossa, missä sattuu olemaan. Pidät vain molemmat lämmityslaitteet kuumalla, kaadat nestettä koneeseen niin kauan ku se sitä ottaa vastaan, sitten korkki kiinni ja käyntiin. Annat käydä välillä tarkistellen ja sitten kun termari aukeaa, niin pitäisi olla aikalailla ilmat pois.

Paisuntasäiliöön kun vielä laittaa nestettä, niin ei haittaa vaikka ilmaa johonki vähän jääkin. Paisuntasäiliössä ei sitten välttämättä pysy neste, eli tarkkaile nesteen pintaa syyläristä. Mulla on normaalisti paisuntasäiliö aina tyhjä, ku ei siinä neste kauaa pysy, mutta syylärissä on aina ollu nestettä. Jos kesäkelillä ajaa raskaamalla kaasujalalla pitempään, niin sitten on paisarissa yleensä nestettä näkyny.

Turbon pesemisestä sen verran, että jos haluut välttämättä sen pestä, ja otat turbon irti, niin eikös sitä vois liottaa imupuoli alaspäin polttoöljyssä sen verran korkealla, ettei se pöllö pääse menemään tiivisteille / laakereille asti, eli liotat vain toinen pesä kerrallaan. Tai sitte jarrukliineriä tai mitäs carburator cleaneriä se olikaan joka on tehty ihan imupuolen puhistukseen. Jarrukliineriä ei ainakaan kestäis sitten koneeseen asti, eli jos turbo paikoillaan, niin anna ainakin haihtua ennen kuin käynnistät
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä dieselmitsuista

Kyl minä ajattelin ihan koko järjestelmän tyhjentää perinpohjaisesti kun ei ole tietoa paljonko siellä on vettä ja paljonko lykolia, ja mitenkä vanhat litkut lienee... Tällä hetkellä auto on loivassa alamäessä, eli tyhjentäminen kävis aika helposti jos takatilasta ottais letkut irti niin valuis luultavasti aika kuivaksi asti kun pääsee korvaamaan ilmalla järjestelmän.

Sitten täytössä siis ensin nokka ylös, nestettä niin paljon kuin menee ja auto käyntiin syylärin korkin ollessa auki? Molemmat lämmityslaitteet täysillä ja kuumalla? Sori tyhmät kysymykset, mut ei oo tarvinnu moisia ennen ilmailla... Sigmakin ilmaa ihan keskenään kun antaa käydä vaan...

Turbostahan lähtis kompurapesä helposti irti, oliko 4 pultilla kiinni, eli jos tämän käyttäisi irti ja sitten puhdistelisi siiven varovasti alaspäin ollessa jollain jarrukliinerillä niin voisi lähteä tuo öljymoska aika tehokkaasti. Itse kompurapesähän joutaa pestä ihan teollisuuspesukoneessa, siellä lähtee tiukinkin törky pienimmistäkin raoista. Mut kannattaako tuota kompurapesää irroittaa, onko se miten tarkka laittaa takaisin paikoilleen vai meneekö se vaan keskitetysti siihen? Pakopuolta en ajatellut sen kummemmin puhdistaa, karstat lähtee kyllä polkemalla... :)
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä dieselmitsuista

Tuo "tyhjäksi saaminen" onnistuu vain purkamalla koko auton osiksi ;D. Toinen menetelmä on ns vesihuuhtelu, jossa lasket liemet pois ja panet vettä tilalle niin täyteen kuin menee. Käynnistä auto ja lisää välillä vettä, jos on tarpeen. Laske vedet pois. Toista menettely noin kolme kertaa (eli vesihuuhtelu) ja laske taas vesi pois.

Haynes ilmoitaa nestetilavuudeksi noin 8,5 litraa. Täytä raakaa glykolia (vastaavaa) 4,25 litraa ja lisää loput vettä. Koneet käyntiin ja lisätään tarvittaessa vettä. Sekottuu siellä ajan kanssa...
Vesihuuhtelu huutelee samalla ne moskat pois systeemistä. Itse käytän tällaista vaihtotekniikkaa.
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä dieselmitsuista

Jos on tuoretta öljymoskaa,niin lähtee kyllä jarrucleanerillä.

Jos taas kerinnyt "parkkiintuun",niin esim VNT-ahtimille on puhdistusainetta,jota voi tälläisiinkin käyttää,ja lähtee puhtaaksi.
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä dieselmitsuista

Eihän se takalämppäri tosiaan tyhjene josset irrota letkuja ja laske sieltä tyhjäksi.. Tai sitte jos lödät niin jyrkän mäen, että valuu tyhjäksi, niin sido johonkin kiinni ettei putoa ;D Tuli nimittäin just mieleen, että ne haarat sinne takalämppärillehän on aikas ylhäällä tulipellissä..
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä dieselmitsuista

MVa~1 sanoi
Eihän se takalämppäri tosiaan tyhjene josset irrota letkuja ja laske sieltä tyhjäksi.. Tai sitte jos lödät niin jyrkän mäen, että valuu tyhjäksi, niin sido johonkin kiinni ettei putoa ;D Tuli nimittäin just mieleen, että ne haarat sinne takalämppärillehän on aikas ylhäällä tulipellissä..

Mitäs jos ottaakin letkut irti alaalta pohjan puolelta ja valuttaa sitä kautta. ;D
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä dieselmitsuista

just sitä tarkotinkin, et laskea letkujen päästä tyhjäksi..
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä dieselmitsuista

MVa~1 sanoi
just sitä tarkotinkin, et laskea letkujen päästä tyhjäksi..

mut kummasta päästä? ;D no joo leikki leikkinä. Täs tuli kyllä aimo kasa hyviä ohjeita, eiköhän näillä pärjätä :)

Pyyhkijöissä on sellanen hassu ominaisuus että jäävät 45 asteen kulmaan, pyyhkivät kuitenkin koko alueen. Milläs tämän saisi korjattua oikeaksi, kellään vinkkiä?
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä dieselmitsuista

nostokurki sanoi
mut kummasta päästä? ;D no joo leikki leikkinä. Täs tuli kyllä aimo kasa hyviä ohjeita, eiköhän näillä pärjätä :)

Pyyhkijöissä on sellanen hassu ominaisuus että jäävät 45 asteen kulmaan, pyyhkivät kuitenkin koko alueen. Milläs tämän saisi korjattua oikeaksi, kellään vinkkiä?

Itse itselleni vastaten, koko paketti irti tulipellistä, pallonivel irti pyyhkijän vivustosta, moottorista irti se mutteri joka pitää pallonivelen toista päätä (vartta) paikoillaan ja varren kääntö moottorin kanssa linjaan eli vaateriin :)


Nyt tulis aika tärkee kysymys: Saako pajeron laatikosta jotenkin peruutusvalon katkaisijan vaihdettua tiputtamatta koko lootaa pois?
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä dieselmitsuista

ja tärkeeseen kysymykseen vastaus. pikkulaatikkoon ainakin saa.. se on vänkärin puolella laatikon kyljessä.. ainoa paikka päävaihteistossa jonne menee johtoja.. cantterista ei mitään tietoa.

Jos sulla on canter ja katkaisija on jossaki ylhäällä piilossa, niin irrota poikipalkki laatikon alta jo kokeile tunkilla laskia laatikkoa alemas et saat kädet väliin. Varo ettei flekti riko syyläriä, eikä kartaanit ota itseensä tai mujaha pois laatikosta..
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä dieselmitsuista

MVa~1 sanoi
ja tärkeeseen kysymykseen vastaus. pikkulaatikkoon ainakin saa.. se on vänkärin puolella laatikon kyljessä.. ainoa paikka päävaihteistossa jonne menee johtoja.. cantterista ei mitään tietoa.

Jos sulla on canter ja katkaisija on jossaki ylhäällä piilossa, niin irrota poikipalkki laatikon alta jo kokeile tunkilla laskia laatikkoa alemas et saat kädet väliin. Varo ettei flekti riko syyläriä, eikä kartaanit ota itseensä tai mujaha pois laatikosta..

cantterilaatikollahan tuo on... Jostain kun nyt saisi kuvat, mistä näkisi että millaisessa paikassa se anturi on, niin tietäisi enemmän. Tuo apurungon irroituskikka voisi toimiakin, sinne äkkiä saisi 5cm lisää tilaa... Nyt juuri ja juuri saa käden sinne väliin.

Mitenkäs jakolaatikkoon laitetaan öljyt? Mistä propusta ja miten? Voisi saman tien käyttää kardaanit irti, kun jakiksen etupuolen ristikossa on välystä ja korjata sen...
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä dieselmitsuista

Ei sinne muita johtoja mene. Ainakin Galant-laatikolla ne johdot tulee vasenta runkopalkkia pitkin ja sitte jakolaatikon kohdalla lähtee nelivedon merkkivalon katkaisijoille ja erikseen pakkivaloanturille.

Jakolaatikkoon vaihdetaan öljyt siittä ketjukotelon kyljestä, eli jakolaatikosta tulee etukaertaanille ketjulla voima. takapuolella hieman ikävässä välissä näkyy proppu. aukase proppu ennen kuin tyhjennät laatikon. Joskus ollu tiukassakin ne proput.

Jos ei aukea, niin hitsaa iso mutteri siihen propun päähän, että saat kunnon vääntimellä kiinni siittä. Tai sitten käytät vaihdekepit irti ja lisäät sieltä kautta öljyt. Määrää en muista. Vaihdekeppien juuresta menee öljy siis jakolaatikkoon, ei vaihdelaatikkoon. Tiedän yhden sulanneen laatikon jossa kaveri luuli, että saa vaihdelaatikkoon öljyt vaihdekepin juuresta.
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä dieselmitsuista

Otsikossakun kerran jo kehoitetaan,niin kysytään..

Uskaltaako näillä vanhuksilla lähteä esim yli -20' pakkasilla liikenteeseen,vai puutuuko heti motarilla.?

B.koneisten mitsujen kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia talvella,mutta nämä zetorit ovatkin uusia ulottuvuuksia..
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä dieselmitsuista

Ei ainakaan Pajero säikähdä edes alle -30*C lämpötilojakaan. Kyllähän täälläpäin ajetaan paljonkin kaikilla autoilla -20 asteen pakkasella
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä dieselmitsuista

ST sanoi
Otsikossakun kerran jo kehoitetaan,niin kysytään..

Uskaltaako näillä vanhuksilla lähteä esim yli -20' pakkasilla liikenteeseen,vai puutuuko heti motarilla.?

B.koneisten mitsujen kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia talvella,mutta nämä zetorit ovatkin uusia ulottuvuuksia..

jos seksisukkulaa tarkoitat, niin uskoisin että uskaltaa silläkin ajella pakkasella :) ainakin oma L200 aikoinaan lähti parkkipaikalta vielä -18' pakkasessa ilman lohkolämmitintä käyntiin (naapuri oli polttanut mersullansa tolpasta yöllä sulakkeen) ja muutaman minuutin esilämmityksen jälkeen lähdin ajamaan ja kulki ihan kuten kesälläkin, tosin takapää suttasi vähän enemmän.
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä dieselmitsuista

nostokurki sanoi
jos seksisukkulaa tarkoitat, niin uskoisin että uskaltaa silläkin ajella pakkasella
Niin,kyllähän sen sitten huomaa jos hyytyy motarille..

Enenmmänkin sitä ajattelin,että kuinka helposti hyytyvät nimenomaan motarivauhdissa,kun pakkasta on enemmän ja naftan juoksevuus on mitä on.
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä dieselmitsuista

Ainakin tuo vm89 pajero lähti -32 asteen pakkasesta kahdella hehkutuksella käyntiin (ei ollut edes lämmityksessä kun tuli nk. yllättävä kiirelähtö) ja ei mitään ongelmaa pakkasen suhteen. Toimii myös motarivauhdissa. Ja olen uskaltanut ajella pitkiäkin siivuja pakkasella ja yöaikaan noilla. Toki kylmänä aika kankea vehje. Paljon tietysti auttaa kun syksyllä vaihtaa polttoainesuodattimen ja huolehtii että talvilaatua tankissa ja diesel 100 ei pahenna ollenkaan asiaa pakkasilla. Ainoan kerran kun pakkasessa on pajeron kanssa ollut ongelmaa, johtui vaihtamattomasta suodattimesta ja kertyneestä vedestä. Jos haluaa hifistellä niin jostain muistaakseni sai semmosia polttoaineen esilämmittimiä jotka liitettiin polttoaineputkeen ja auton jäähdytysnestekiertoon.
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä dieselmitsuista

Mitenkäs näissä vanhemmissa jälkihehkut toimii?

Tänään ajelin ~30km lenkin,ja pihaan päästyäni ihmettelin napsetta,joka tuli neliön muotoisesta releboksista,~2s välein napsutteli,ja vaikutti hieman tyhjäkäyntiin.

Kuuluuko sen enään lämpöisenä napsutella.?
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä dieselmitsuista

ST sanoi
Mitenkäs näissä vanhemmissa jälkihehkut toimii?

Tänään ajelin ~30km lenkin,ja pihaan päästyäni ihmettelin napsetta,joka tuli neliön muotoisesta releboksista,~2s välein napsutteli,ja vaikutti hieman tyhjäkäyntiin.

Kuuluuko sen enään lämpöisenä napsutella.?

Olisikohan sinne laitettu tarvikehehkut joissa on väärä jännite, käsittääkseni tämä aiheuttaa jatkuvaa jälkihehkutusta tjtn?
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä dieselmitsuista

nostokurki sanoi
Olisikohan sinne laitettu tarvikehehkut
Ei tietoa,pitääpä tarkastaa..

Mitään vieläkään riisseleistä ymmärrä,mutta eiköhän nämäkin kohta tutuksi tule..
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä dieselmitsuista

muistakaa että kannet napsuu jos lyötte käyntiin ja heti motarille...
malttakaa vähän käyttää ennen ajoa ja ajon jälkeen :peukku
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä dieselmitsuista

Nostellaas välillä

Suihkujen tiivisteet 2.5TDIC pajeroon, saako tarvikkeena ja jos saa niin mistä? Timanttitiski on törkeän huonosti auki eikä sinne pääse puhelimella läpi...

Eli kyseessä pieni kuparinen prikka x4 (suutin-kansi), suurempi kuparinen prikka x4 (suutinrunko-kansi) ja alumiininen prikka jossa 2 reikää x4 (ylivuotoputki-suutin).
 
Takaisin
Ylös Bottom