Uudet akut

HiluxMan

Member
Liittynyt
15 Helmikuu 2005
Sijainti
Petäjävesi
Onko hemmoilla kokemuksia, vihjeitä yms. minkämerkkiset akut kannattaisi Pajeen ostaa?
Tietysti hinta/laatu pitäisi olla hyvä. 95 Ah akut näkyy nykyiset olevan.

Lauantaiaamuna tuli kokeiltua puolen tunnin lämmityksen jälkeen käyntiin, pakkasta 15 astetta. Ei kunnolla kierrosta jaksanut pyöräyttää. Nollasi Defan lämmitysaikakellonkin kun jännite romahti niin alas. Akut ei olleet latauksen puutteessa, ilmeisesti käyttöaika tulossa täyteen.
 
Vs: Uudet akut

Kohtalotovereita, lohduttavaa..

Itte kanssa katellunna uusia pattereita konehuoneeseen. Täällä ois hyvä, löytyy vartaa, exideä, hankookkia... hinnat vaan tuolla n. 150€/kappale... :nykii :nykii eli udet patterit vaatimattomasti noin 300€ yhteensä :seina :seina. Myyjä selitti että lyijyn hinta ois korkeella ja siks akut maksaa, en oikeen uskonna joten tyydyin vain akkuveden ostoon.

Itellä nuo näyttää uhkaavasti ei nyt ihan alkuperäisiltä(GS-merkkiset akut paikoilaan) mutta jo aika vanhoilta ja nestettäkään ei mennyt viimeksi kuin 2,5 l kun lisäilin kennoihin täytettä ja taas on vänkärin puolen ulommat kennot alle alarajan hyvän matkaa.. ***kele..
Ostan lisää akkuvettä ja uudet akut sit joskus(kun rikastuu)

VArta ois hyvä (kait) mutta tuo hinta...
 
Vs: Uudet akut

Tossa Pajessa mikä seisoo pihamaalla (2,5 TDIC vm. 92) on ainoastaan yksi akku ja huono sellainen, mutta silti vehje lähtee käyntiin ::). Olen itse ajatellut hankkia akut Bilhelv.. Biltemasta, sillä olen kuullut ihan hyvää ko. firman akuista. Kaks kpl 95ah:n akkuja yhteensä 180 eeroa. Ei paha. Lisäksi ovat tuon firman mukaan huoltovapaat.
 
Vs: Uudet akut

Meillä on nuissa vempeleissä Exide akkuja, ja oon kyllä erittäin pettyny niiden kestävyyteen. Kaksvuotta vanhat akut ei pidä enää pakkasella sähköjä vähääkään. Velipojalla meni 1,5v vanha exide ihan mykäksi. Takuu 1v.
Varta on hyvä akku, mutta melko kovassa hinnassa. Bilteman akun oon aatellu itekki seuraavaksi Pajeroon laittaa...vähän niinku kokeeksi :)
 
Vs: Uudet akut

Itselleni laitoin 2x Optima YellowTop eikä kyllä ainakkan virta pääse loppumaan... mutta ei noita kyllä raaski siihen jättää jos ja kun vaihto tulee... Kesti polttaa noilla pakkasilla tota lämmitintä ihan isänkädestä...
nettijussi sanoi
Meillä on nuissa vempeleissä Exide akkuja, ja oon kyllä erittäin pettyny niiden kestävyyteen. Kaksvuotta vanhat akut ei pidä enää pakkasella sähköjä vähääkään. Velipojalla meni 1,5v vanha exide ihan mykäksi. Takuu 1v.
Varta on hyvä akku, mutta melko kovassa hinnassa. Bilteman akun oon aatellu itekki seuraavaksi Pajeroon laittaa...vähän niinku kokeeksi :)

Joo tossa kaveri pelastuslaitokselta sanoi tota samaa männäviikolla noista Exiden akuista. Laatu on heikentynyt huomattavasti. :mad:
 
Vs: Uudet akut

L-200 sanoi
Kohtalotovereita, lohduttavaa..

Itte kanssa katellunna uusia pattereita konehuoneeseen. Täällä ois hyvä, löytyy vartaa, exideä, hankookkia... hinnat vaan tuolla n. 150€/kappale... :nykii :nykii eli udet patterit vaatimattomasti noin 300€ yhteensä :seina :seina. Myyjä selitti että lyijyn hinta ois korkeella ja siks akut maksaa, en oikeen uskonna joten tyydyin vain akkuveden ostoon.

Itellä nuo näyttää uhkaavasti ei nyt ihan alkuperäisiltä(GS-merkkiset akut paikoilaan) mutta jo aika vanhoilta ja nestettäkään ei mennyt viimeksi kuin 2,5 l kun lisäilin kennoihin täytettä ja taas on vänkärin puolen ulommat kennot alle alarajan hyvän matkaa.. ***kele..
Ostan lisää akkuvettä ja uudet akut sit joskus(kun rikastuu)

VArta ois hyvä (kait) mutta tuo hinta...

Kappas GS-merkkiset näkyy nuokin olevan mutta ei varmaankaan alkuperäiset.

Näkyy IKH tarjoavan Bosch Silver Asia 95 Ah 119€ kpl. Kylmäkäynnistysvirta EN 680.
Bilhelv.. 95 Ah lupaa 750 ja 100 Ah 850 A CCA:ta. Hinnat 90/100€.

Tuota kylmäkäynnistysvirtaa kai ainakin dieselikäyttöön menevässä akussa saa olla mahdollisimman paljon.
 
Vs: Uudet akut

Lahden Akkuässästä ostin MIDAC 100Amh x 2 kpl = 180€

Niitä akkujen paikkaa on kuulemma hyvä vaihtaa keskenään vuoden vuoden, lataantuvat epätasaisesti tuolla Pajero-tyyppisellä johdotuksessa. Eli toinen akku ( apukuskin puoleinen) lataantuu aina enemmän. Kuskin puolen akku kypsyy silloin ennenaikaisesti ja kun akut ei ole ns. balanssissa se turmelee sen toisenkin.

Noin se hemmo siellä akku-ässässä jutusti mulle :eek:
 
Vs: Uudet akut

Ite nuukuuksissani hommasin Vartan 75Ah:n akut paikallisesta varaosaliikkeestä, 80€ muistaakseni kappale viime kesänä, 95Ah akut tosiaan oli +100€. Hyvin pärjäsin nuo 35°C pakkaset. Tuo kakkos auto N13 sunny ei lähteny 15 °C pakkasesta lämmitäämättä käyntiin, paje kyllä (huom. oli pakollinen pikalähtö). Samaisesta liikkestä kävin hankkimassa Hankookin calium akun, myyjän kehoituksesta, 60Ah:n akulla piruuttani kokeilin lämmittämätt 25°C pakkasesta, ku palmun alta käyntiin. ko. akku maksoi 60€ ja vakuutti kyllä.
 
Vs: Uudet akut

Tilasinpa sitten Banner Power Bull 100 Ah akut, 120€/kpl. Menestyihän tuo 62 Ah tyyppi ihan hyvin TM testissäkin.
 
Vs: Uudet akut

jaskajokunen sanoi
Lahden Akkuässästä ostin MIDAC 100Amh x 2 kpl = 180€

Niitä akkujen paikkaa on kuulemma hyvä vaihtaa keskenään vuoden vuoden, lataantuvat epätasaisesti tuolla Pajero-tyyppisellä johdotuksessa. Eli toinen akku ( apukuskin puoleinen) lataantuu aina enemmän. Kuskin puolen akku kypsyy silloin ennenaikaisesti ja kun akut ei ole ns. balanssissa se turmelee sen toisenkin.

Noin se hemmo siellä akku-ässässä jutusti mulle :eek:

Ei taida olla mikään uusi juttu tuo, ite olen tuon kuullut jo 5- vuotiaana naperona joka haaveili pajerosta :nykii :peukku
 
Vs: Uudet akut

Myös Kankaanpäästä sai pajeroon 100Ah ZAP-merkkiset akut 2-vuoden takuulla melkolailla edullisesti. 181,50€.
Starttivirtaa tuntuisi piisaavan mukavasti. Lähti aamulla -22 asteen pakkasesta käyntiin ilman lämmitystä kuin palmun alta :)
 
Vs: Uudet akut

Energy 100 amp. Kuusamossa 2 kpl yht. 195 € :driver
 
Vs: Uudet akut

Pientä puuhastelua taas mitsun parissa joten muutama kysymys tähän topikkiin niin ei tarvitse uutta aloittaa.
Laturi saanut taas kosteutta ym. itseensä sen verran että lopetti toimintansa, vajaa vuosi sitten se tuli viimeksi rempattua. Meinasin nyt alkaa projektoimaan uutta tarvikelaturia ylös pumpun viereen ja jättää vanhan toistaiseksi alipainepumppuineen pyörimään alas.

Ongelmana on että tarvis melkeen heivata kuskin puolen akku pois laturin tieltä kun ei ainakaan äkkiseltään katsottuna mahdu enään olemaan omalla paikalla. Kabiiniin meinasin akut/tai akun sijoittaa niin ei tarvitse pähkäillä niitä ahtaasti pellin alle, pelittääköhän esim yksi 100ah akku kuinka hyvin. Kait sitä konehuoneeseenkin vielä kaksi akkua mahtuis jos käyttäis mielikuvitusta mutta hytissähän sitä tilaa olis isommillekin akuille penkkien takana. Mitä mielipiteitä yksi akku vai kaksi??
 
Vs: Uudet akut

yhdellä pärjää jos motti (ja polttoainelinjat, ei kerää ilmaa eli lähtee laakista käyntiin) on kunnossa... Itse pidän mieluummin kahta akkua kun aina on se vaara että tankki pääsee melko tyhjilleen, polttoaineen sekaan pääsee ilmaa ja sit joutuu hankuuttamaan pidempään ennen kuin älyää tilanteen ja pumppaa käsin konehuoneesta.

Mut luulis yhden 100ah riittävän :)
 
Vs: Uudet akut

Ekoissa pajeroissahan ei ollu ku yks akku. Riittävän iso vain, niin kyllä riittää. Joku 120-130Ah niin ei pitäis olla mittään hättää. Ja saksantuontipelitkään ei ole kuin yhdellä akulla. Isompi kone, mut silti lähtee käyntiin. Kun pitää vain sähköosat kunnossa niin en näe syytä, et miksi pitäis olaa kaksi valtavaa akkua autossa. Tietty jos haluaa olla varma, että auto lähtee käyntiin ilman roikkaa oltuaan viikon alle -50 asteen lämpötilassa, niin sitten.. ;D

Kabiiniin en oo ihan varma siittä akkujen laitosta. Tai sitten koteloit ne hyvin ja laitat hengittään ulos ne kotelot. Akuista kuites aina tulee höyryjä ku se lataa, ja kolaritilanteessakaan ei oo kiva jos johot pääsee oikkariin ja poksahtaa se akku. Tulee varmaan kabiiniin hetkeksi tosi ahdasta, mutta sen jälkeen onkin tilaa vaikka muille jakaa.
 
Vs: Uudet akut

MVa~1 sanoi
Kabiiniin en oo ihan varma siittä akkujen laitosta. Tai sitten koteloit ne hyvin ja laitat hengittään ulos ne kotelot. Akuista kuites aina tulee höyryjä ku se lataa, ja kolaritilanteessakaan ei oo kiva jos johot pääsee oikkariin ja poksahtaa se akku. Tulee varmaan kabiiniin hetkeksi tosi ahdasta, mutta sen jälkeen onkin tilaa vaikka muille jakaa.

mulla on 2kpl akkuja peräluukus ja kaverin kans mittailtiin (sillä on työn puolesta sellanen mittari) että onko se kaasujen puolesta turvallista niin ainakin pajeron peräluukun ilman vaihto on riittävä
ja kotelointi sellainen ettei lähde irti ainakaan kovin äkkiä.. johdot tietysti on heikko kohta mutta pakkohan niitäkin on olla..

tietysti L koppi on pienempi paljon mutta uskoisin että sinne saa tehtyä sellaisen kotelon vaikka 20mm vesivanerista ja siitä riittää ihan tuollainen 1/2 tuuman puutarhaletkun pätkä ulos vietynä ilmantointiin niin avot.. mutta siinä kannattaa laittaan kunnon kaapelit ja plussa kaapelin päälle suojasukka..
 
Vs: Uudet akut

Joo Akut menny täälläkin.... voisiko saada kokemuksia noista aikaisemmista kirjoituksista ???
 
Vs: Uudet akut

Nooh, itsellä on vielä kaksi vanhaa vartaa käytössä (siellä penkkien takana;) l200:sessa kun tuntuu virtaa vielä luovuttavan. Eikös bilteman akuissa ole 3v takuu joka kertoo tietysti tuotteen laadusta:), varmaankin ihan hyviä akkuja. Jäi se yhden akun laittaminen kun vanhatkin vielä toimii.
 
Vs: Uudet akut

mutteri sanoi
Onko niistä Bilteman akuista nyt kertynyt kokemusta? 95 Ah?
Paskaa. Itellä oli yks tuollainen Sigmassa ja kuopion pojat varmaan muistaa miten kaliksessa kävi :) Vaikka silmä on vihreä niin akussa ei ole potkua ei sitten yhtään. Nyt on
Vartan Silver Dynamic 75Ah ja on hyvä. Tuollaisia varmaan vois Pajeroissa käyttää kun noita käytetään uusissa isoissa autoissa. Hinta oli muistaakseni 138€/kpl sisältäen 2v? takuuta ja käynnistys turvan.
 
Takaisin
Ylös Bottom