Uusi pajero hankittu, muutama asia askarruttaa...

kallekoo

New Member
Liittynyt
10 Helmikuu 2008
Eli tuli tosiaan tuon varastetun tilalle ostettua nyt toinen samanmoinen tilalle, edellinen oli exe malli ja tämä ihan peruskamaa, eli veivi-ikkunat ilman kattoluukkua.

Pari asiaa askarruttaa ja ajattelinkin kysyä että mites on kyseiset asiat muilla.

Eli öljynpainemittari, se näyttää tyhjäkäynnillä alle 2kg, sanoisin että noin kilon, ja ajossa noin 2kiloa, paitsi että se tuntuu saavan satunnaisia oikkuja, jolloin se nousee melkein sinne yläviivaan asti, olisiko 6 kiloa sitten... Sitten se pikkuhiljaa laskee taas kohdilleen siihen noin 2kg. Öljyistä ei tietoa, muuta kun siis se että sitä on riittävästi, olisiko tukkoinen suodatin tai huonot öljyt? Vai anturivika?

Toinen mikä pistää silmään on alustan korkeus, tai lähinnä mataluus. Edellinen oli reilusti korkeampi, toki voihan olla että joku joksus oli vaihtanut siihen jouset, mutta onkos kellään tietoa paljonko esim takana pitäisi vakiorinkuloilla 235/75/15 olla maasta lokarinreunaan? Että onko exessä eri jouset, tuskin kuitenkaan??

Kolmas asia on hehku, edellinen omistaja on poistanut sen automaattihehkun siitä, joten on nappihehku. Sanoi että oli samalla laittanut tavalliset (hitaat?) hehkut npikahehkujen tilalle, ja neuvoi kylmänä hehkuttamaan noin 15 sek. Lämpimänä ei kuulemma tarvitse hehkuttaa ollenkaan... Mitäs muut sanoo? Minusta diesel vaatii aina hehkutuksen ennen käynnistystä, mutta miten on? Sanotaan siis että olet tullut autolla ajosta ja se on ollut silloin kuuma, ja puolen tunnin pästä jatkat matkaa, hehkutanko? Edellisessä oli helppo kun tuo automatiikka pelasi hienosti...
 
Vs: Uusi pajero hankittu, muutama asia askarruttaa...

kallekoo sanoi
Eli tuli tosiaan tuon varastetun tilalle ostettua nyt toinen samanmoinen tilalle, edellinen oli exe malli ja tämä ihan peruskamaa, eli veivi-ikkunat ilman kattoluukkua.

Pari asiaa askarruttaa ja ajattelinkin kysyä että mites on kyseiset asiat muilla.

Eli öljynpainemittari, se näyttää tyhjäkäynnillä alle 2kg, sanoisin että noin kilon, ja ajossa noin 2kiloa, paitsi että se tuntuu saavan satunnaisia oikkuja, jolloin se nousee melkein sinne yläviivaan asti, olisiko 6 kiloa sitten... Sitten se pikkuhiljaa laskee taas kohdilleen siihen noin 2kg. Öljyistä ei tietoa, muuta kun siis se että sitä on riittävästi, olisiko tukkoinen suodatin tai huonot öljyt? Vai anturivika?

Toinen mikä pistää silmään on alustan korkeus, tai lähinnä mataluus. Edellinen oli reilusti korkeampi, toki voihan olla että joku joksus oli vaihtanut siihen jouset, mutta onkos kellään tietoa paljonko esim takana pitäisi vakiorinkuloilla 235/75/15 olla maasta lokarinreunaan? Että onko exessä eri jouset, tuskin kuitenkaan??

Kolmas asia on hehku, edellinen omistaja on poistanut sen automaattihehkun siitä, joten on nappihehku. Sanoi että oli samalla laittanut tavalliset (hitaat?) hehkut npikahehkujen tilalle, ja neuvoi kylmänä hehkuttamaan noin 15 sek. Lämpimänä ei kuulemma tarvitse hehkuttaa ollenkaan... Mitäs muut sanoo? Minusta diesel vaatii aina hehkutuksen ennen käynnistystä, mutta miten on? Sanotaan siis että olet tullut autolla ajosta ja se on ollut silloin kuuma, ja puolen tunnin pästä jatkat matkaa, hehkutanko? Edellisessä oli helppo kun tuo automatiikka pelasi hienosti...

Itsellä tuo öljynpaine mittari näyttää ajossa vähän vajaa 2 ja tyhjäkäynnillä varmaankin alle 1. Tuo pajeron mittari on korkeintaan suuntaa antava,ja juurinki noita oikkuja kuulleenna suosittelen laittamaan mekaanisen öljynpaine mittarin. Itse luotan enemmän öljynpaineen valoon kuin tuohon mittariin. Itselle pitäis nyt laittaa tuo ö-paine mittari niin näkisi todellisen tilanteen moottorissa.

Alustan korkeus riippuu ihan jousista,esim itsellä on takana "kuormajouset" joissa on yks lehti enemmän kuin vakioissa jotenka siksi auto on hyvin ryhdikäs. Jos haluat autosta korkeamman niin pidemmät riipukkeet taakse,olettaen siis että autosi on lehdillä,ja edestähän voi ruuvata sauvoja ylöspäin ;)

Itsellä tulee hehkuteltua hyvin vähän,lähtee ainakin itsellä sen verran hyvin käyntiin lämpimänä etten ole nähnyt mitään syytä hehkuttaa lämpimää moottoria. Mutta eihän siitä haittaakaan ole,että jos siltä tuntuu että haluaa hehkuttaa niin hehkuta vain.
 
Vs: Uusi pajero hankittu, muutama asia askarruttaa...

kallekoo sanoi
Eli öljynpainemittari, se näyttää tyhjäkäynnillä alle 2kg, sanoisin että noin kilon, ja ajossa noin 2kiloa, paitsi että se tuntuu saavan satunnaisia oikkuja, jolloin se nousee melkein sinne yläviivaan asti, olisiko 6 kiloa sitten... Sitten se pikkuhiljaa laskee taas kohdilleen siihen noin 2kg. Öljyistä ei tietoa, muuta kun siis se että sitä on riittävästi, olisiko tukkoinen suodatin tai huonot öljyt? Vai anturivika?

Ite painiskelin öljyvuodon kans viime talvena, paineet oli palttiarallaa niin paljon ku pumppu tuotti, eli 10bar+ (mittarista loppu siihen asteikko).... tulin siihen lopputulokseen että kansi on n. puol metriä korkeemalla ku pumppu ja 2 bar nostaa öljyn johki 25 - 30 metriin.... elikkä ite pitäisin kaikki paineet jotka sammuttaa ölynpaineen merkkivalon ( 0,5 - 0,75bar) riittävänä. Ite säädin tuohon kahteen baariin.
 
Vs: Uusi pajero hankittu, muutama asia askarruttaa...

Vuosimallit auttaisi paljon... ::) -89 on lehtijousilla ja -90 kierrejousiperällä, paitsi kaikki (?) veekutoset myös kierrejousilla. Onko perä keulaa matalammalla, vai koko auto alempana?

Hyvät ne öljynpaineet on jos ei valo pala, niinkuin täällä tuli jo todettuakin. Siihen mittariin ei ole juuri luottamista. Ja sen mittarin hyppiminen tulee anturin tai johdon pätkimisestä.

Lämpimänä ei tarvitse hehkuttaa ollenkaan, parempi jos ei hehkutakaan mikäli se vain lähtee käyntiin. Turha hehkujen punastelu, varsinkin lämpimänä, saattaa sulattaa kärjet jotka sitten hehkuja vaihdettaessa murjoo kierteet kannesta... Onneksi vaara on kuitenkin pienempi hitailla hehkuilla...
 
Vs: Uusi pajero hankittu, muutama asia askarruttaa...

Voi hemmetin hemmetti, unohdin ettei ajatuksia voi lukea edes netin yli, eli auto -90 ja kierrejousilla...

Ja juu, tuntuu siis että koko auto on noin 5 cm alempana kuin edellinen, auto on tyhjänä aika vaaterissa, kun edellinen oli selvästi korkeammalla takaa.
Mutta yleisesti siis tuo auto on alempana kun edellinen, olisiko sitten edellisessä ollut jotkut jämäkämmät jouset takana ja vaikka sauvat kireämmällä edessä, en tiedä, kun oli mun ensimmäinen pajero niin en tiennyt muusta.

Jouset tuntuisi olevan aika ehtoopuolella, jos nyt pikakorjauksena laittaisi välikumit paikalleen, ennenkuin saan aikaiseksi hankkia jouset, pitää tutustua aikeeseen hieman, että mistä ja millaiset. Vallilasta saa varmaan kun vaan tilaa, tiedä sitten onko noi ns merkkijouset sen parempia, mutkalle väännettyä terästä kuitenkin vaan nekin on...


Mistäs noita sauvoja sitten kiristetään?
Siinä sauvan takapäässä oli muistaakseni joku pultti suoraan alaspäin joka näytti siltä että voisi vaikuttaa korkeuteen??

Missä toi öljynpaine mittarin anturi oikein sijaitsee, voisin vilkaista miltä johto näyttää...
 
Vs: Uusi pajero hankittu, muutama asia askarruttaa...

Jotkut on vaan ryhdikkäämpiä kuin toiset, ei sille välttämättä sen kummempaa selitystä ole. Sauvojen kirraamiseen löytyy kyllä ohjeet hakua käyttämällä :) (kai)

Öljynpaineanturi on suodattimen jalassa, suoraan alaspäin ja siitä taitaa alkuperäisenä lähteä 2 johtoa, näkyy kyllä auton alle. Auton etupyörän matkustamon puolelta pääsee suht hyvin käsiksi.
 
Vs: Uusi pajero hankittu, muutama asia askarruttaa...

Vastaus löytyikin käyttöohjekirjasta... :nykii

Tosin ongelma on se että oli liikaakin vastauksia, kokonaiskorkeudelle annetaan kolme eri vaihtoehtoa, jossa tarkenteena vaan "tyyppi 1, tyyppi 2, ja tyyppi 3", mutta maalaisjärki ei kerro että mistä selviää mikä tyyppi mulla on...

Matalimmillaan on tyyppi 2, 1855mm, korkein on tyyppi 1, 1960mm. Mittasin omastani lukeman noin 1800mm eli 180cm, eli matala tosiaan on.
Mittaus katon takanurkasta, en sitten tiedä mistä kohtaa mitta on kirjaan otettu.

Mutta uusia jousia siis huutaa.
 
Vs: Uusi pajero hankittu, muutama asia askarruttaa...

kallekoo sanoi
Vastaus löytyikin käyttöohjekirjasta... :nykii

Tosin ongelma on se että oli liikaakin vastauksia, kokonaiskorkeudelle annetaan kolme eri vaihtoehtoa, jossa tarkenteena vaan "tyyppi 1, tyyppi 2, ja tyyppi 3", mutta maalaisjärki ei kerro että mistä selviää mikä tyyppi mulla on...

Matalimmillaan on tyyppi 2, 1855mm, korkein on tyyppi 1, 1960mm. Mittasin omastani lukeman noin 1800mm eli 180cm, eli matala tosiaan on.
Mittaus katon takanurkasta, en sitten tiedä mistä kohtaa mitta on kirjaan otettu.

Mutta uusia jousia siis huutaa.
Nuo on katto korkeuksia,ja pajeroahan löytyy kahdella erinlaisella katolla
Korkea http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/3361236
Matala http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/3325640
nostokurki sanoi
eikös kuitenkin 2, merkkivalolle ja mittarille?
Yks johto sinne vaan menee,tuli huomattua se kun jumpattiin tuota laturia itseltä pois ja paikalleen muutaman kerran viikon aikana.
 
Vs: Uusi pajero hankittu, muutama asia askarruttaa...

Käyttöohjekirja puhuu kolmesta tyypistä, mutta en ole keksinyt mistä löytyy tieto että mikä tyyppi on millainen.
Korkein mitta on tietty tuolla korkealla katolla olevasta, sellainen oli edellinen, kun siinä oli katon sisään avautuva luukku.
Matalin mitta on varmasti tää nykyinen eli matalalla katolla oleva, ja sen mukaan katsoin, uupuu muutamia senttejä...

Olis kiva saada jostain ryhdissä olevasta mitta navan keskeltä lokarin reunaan.
Mutta uutta jousta vaan, sillä luulisi tokenevan.

Täytyykin tutkia tuo anturi, jostain olen ollut lukevinani että jos on mittari niin merkkivalo ei toimi, en nyt perhana muista edes että toimiiko...
 
Vs: Uusi pajero hankittu, muutama asia askarruttaa...

Omassani mitta on ~55cm mutta itselläni on lehtijousitteinen perä sekä "kuormajouset". Laitappa kuva siitä hankinnastasi niin ihmetellään yhdessä sitä. Pajeroissa kun tuo perän räsöttäminen on enemmän sääntö kuin poikkeus. Itsellä ainakin toimii kun virrat kääntää päälle,otat sen vakion pois ja laitat mekaanisen tilalle,motonetistä moinen alta 10€. Voin ottaa kuvan tuosta omasta ohjekirjasta niin näet,mutta tyypit on pätkä,matalakatto ja korkeakatto.
 
Vs: Uusi pajero hankittu, muutama asia askarruttaa...

Painevaloa ei ole jos on öljynpainemittari, eli pitkissä ei ole varoitusvaloa. Tuo 2bar kuullostaisi mielestäni ihan normaalilta ja riittävältä öljynpaineelta.

oiskohan kangaskatto yksi tyyppi? Pätkää kun on saanu semmosellakin. Näkyy ne tyypit siinä ohjekirjassa. oiskohan muutamaa sivua aikasempana on piirretyt kuvat ja eriteltynä tyypit 1,2 ja 3.. (muistaakseni)

Vääntösauvoja säädetään juurikin niistä takapäissä olevista pulteista. Alustan korkeuteen vaikuttaa paljonkin auton historia. Jos sillä on aina kiskotettu kontti täynnä tavaraa tai isoa aisapainosta kärryä, niin varmasti on jouset kuoleentunut. Ei ne ikuisia ole.

Kierrejouset on kuites helpot, kun etsimällä hakee vain oikeenlaiset. Saa kohtuu helposti ylemmäs tai alemmas, kun noita jousia on vaikka ja minkäkokoisia. Ensimmäisenä toki lähtisin kyseleen tarvikeliikkeestä uusia jousia ja muista sanoa, että on kierrejouset. Saattavat äkkiseltään myydä eioota kun olettavat vain, että se on lehtijousilla.
 
Vs: Uusi pajero hankittu, muutama asia askarruttaa...

nostokurki sanoi
väärin.... pitkiäkin on ilman keskimittaristoa...

Juu ei välttämättä ole keskimittaria..

Silloin on valo.. Ja vain silloinki yksi johto.. Molempia ei ole alkuperäisenä yhtäaikaa.. Valoa ja mittaria..

Ja onko jollai oikeesti niiiiin karvamalli ettei ole keskimittaria...
 
Vs: Uusi pajero hankittu, muutama asia askarruttaa...

Jahvetti sanoi
Juu ei välttämättä ole keskimittaria..

Silloin on valo.. Ja vain silloinki yksi johto.. Molempia ei ole alkuperäisenä yhtäaikaa.. Valoa ja mittaria..

Ja onko jollai oikeesti niiiiin karvamalli ettei ole keskimittaria...
Mikä se punainen valo sitten on missä on ikäänkuin öljyntason kuva? Koska öljyn tasoa se ei ilmoita,ainakaan itsellä.
 
Vs: Uusi pajero hankittu, muutama asia askarruttaa...

Juu on siis ainakin tässä keskimittarit, öljynpaine, horisontti ja voltti.
Tuo öljynpainemittari tekee sellaisen jännän homman, että kun virrat laittaa päälle alkaa se kohota kohti maksimia, ja nousee sinne, josset käynnistä autoa. Ihme juttu minusta, pitänee tutkia saisikohan tuon korvattua mekaanisella mittarilla. Sitte vois vielä vetää uudet johdot valolle niin saisi sen sitten samalla toimimaan, emäntä kun ei noita mittareita niin seuraa, valoja vaan...

Omassa tuo korkeus takana on 53cm, eli matala on.
Perhana kun olin laittavinani edellisestä tuon saman mitan johonkin, en vaan löydä, mutta oli siis kyllä huomattavasti korkeammalla, alle mahtui paljon paremmin kun nyt. Pistän vaikka kuvan tuosta niin ihmetellään.

Osaakos muuten kukaan neuvoa miten se peltisuojus lähtee irti sen syöttöruuvin päältä?
Huomasin eilen että siinä sellainen on, kun piti vähän ruokaa lisätä kun on niin perhanan laiska, mutten sitten viitsinyt alkaa murjomaan kun en tiennyt onko siinä joku kikka. Sehän on siinä jonkun letkun takana sopivasti vähän piilossa, eli ei oikein näe mistä olisi hyvä ottaa kiinni, pitääkö vaan vitkutella se irti vai kiertää vai mikä on homman nimi? Edellistä oli vissiin niin monta jo ruuvaillut että ei siinä sellaista ollut.
 
Vs: Uusi pajero hankittu, muutama asia askarruttaa...

Nuhapumppu sanoi
Mikä se punainen valo sitten on missä on ikäänkuin öljyntason kuva? Koska öljyn tasoa se ei ilmoita,ainakaan itsellä.
tarkoitatkohan polttoainesuodattimen vedenvaroitusvaloa?
 
Vs: Uusi pajero hankittu, muutama asia askarruttaa...

tuo että mittari nousee tappii kun lyöt virrat päälle niin vois viitata siihen että piuha ottaa jostakin maita. Kannattaa tarkistella se piuha.
 
Vs: Uusi pajero hankittu, muutama asia askarruttaa...

Täytynee tarkistella kun seuraavan kerran vaihdan öljyt ja suodattimen.

Mekaaninen mittari olis kyllä poikaa, taidan alkaa ihmettelemään sellaisen asennusta, mahtaneeko olla kovinkin monimutkikas juttu...

Vanha anturi pois ja uusi tilalle, niin kait se menee, ja letku kabiniin.

Noita hälyttimen asennukseen tarvittavia johtoja jo kaivellut esille, keskuslukko vielä ihmetyttää, mutta eiköhän selviä ajan kanssa.
 
Takaisin
Ylös Bottom