- Liittynyt
- 5 Tammikuu 2003
- Sijainti
- Lahti
Ajattelin koota tähän lyhyesti pari pikku juttua koskien välijäähdyttimien asennustapaa (front vs. top mount) ja kennon laatua. Osa testituloksia, osa omia ajatuksia (joita toivon myös haastettavan.)
Ebay special coolerit vs. vakiocoolerit vs. hyvät aftermarket coolerit
Isompi ei ole aina parempi (paitsi silloin on, jos vertaillaan samalla kennolla olevia). Halvalla saa yleensä halpaa. Coolerit eivät ole tähän mikään poikkeus. Aftermarket coolerit eivät automaattisesti ole parempia kuin vakiocoolerit.
Pelkkää kennon kokoa ratkaisevampi tekijä on kennon laatu: miten kenno virtaa, miten tiuha rivoitus (sisä- ja ulko). Tätä on testaillut mm. Dave Buschur (Buschur Racing):
http://forums.evolutionm.net/evo-engine-turbo-drivetrain/260479-ebay-intercooler-testing-pros-buschur-racing-facts-truth.html
(Toinen testitulos kennoja koskien alempana)
Yleisesti esim. GT-R Nisujen ja (varsinkin myöhempien, IX, ehkä X?) Evojen vakiocoolereita pidetään varsin kohtalaisina, eli niitä ei missään tapauksessa kannata ensimmäisenä vaihtaa mihinkään 99$ ebay cooleriin. Parempia coolereita varmasti löytyy, mutta ne eivät ole niitä hinnat alkaen malleja. Vanhempien evojen kennokokoa rajaa se, että ne on pitänyt sovittaa rallisääntöihin, vastaavasti kennon laatu on todennäköisesti tästä samasta syystä yritetty pitää pykälää parempana (?).
Vakiocoolereiden autuus ei tietenkään päde kaikkiin merkkeihin, eikä kaikkiin malleihin. Coolereiden kanssa puuhanneet tietävät varmasti mitä tarkoitan: monet tusinavalmistajat käyttävät jo ulkonäöltäänkin halvan näköisiä, ohuita ja kapeita muovipäätyisiä kennoja (yleensä vielä johonkin lokasuojan sisään asennettuna), sellaisiin ei pidä mennä sekaantumaan IMHO.
Coolerin sijoituspaikka: koneen päälle (top mount) vai keulaan (front mount, fmic)
Mitsultakin löytyy kumpiakin: Evot, Clipset fmic, Pajero, L200, RVR top mount. Ja Subaruissahan top mount on yleinen.
Käydään lyhyesti molempien tapojen plussat ja miinukset (samalla nähdään miksi niitä molempia näkee käytössä). Evo-miehiä (ja naisia) tämä coolerin sijoittelukeskustelu ei paljoa kosketa, mutta esim. Pajeron/L200 omistajien kannattaa miettiä sijoitusvaihtoehtoja, jos coolerin asennus tai päivitys joskus tulee eteen.
Top mount
+lyhyet ahtoputket, teoriassa pienempi viive
+halpa tehtaalle, sekä osien, että asennustyön vähyyden takia
+hyvin suojassa koneen päällä/korkealla (kivet, muta, kura, oksat, yms.)
-rajoitettu kennon koko (vielä vähemmän tilaa kuin keulalla)
-kenno lämpimän konehuoneen ilmassa, lämpimän koneen päällä (lämpö nousee ylöspäin, remember..)
-jäähdytysilma joutuu kulkemaan "vastavirtaan" nousevaa lämmintä ilmaa vastaan
-jäähdytysilma joutuu yleensä tekemään 90-asteen mutkan skuupilta coolerille
-jäähdytyilmalle ei ole ainaa hyvää poistumistietä konehuoneesta (pulloon puhaltaminen ei toimi)
Front mount
+kenno saa viileää ilmaa suorasta ilmavirrasta
+kennolle on enemmän tilaa (isompi kenno)
+vesiruiskutus on helpompi järjestää (ainakaan se ei valu koneen päälle..)
+testien mukaan tehokkain jäähdytys, parempi hyötysuhde ja sitämyötä parempi moottoriteho
-coolerin lämmittämä ilma heikentää moottorinjäähdytystä osaltaan, jos/kun cooleri on jäähdyttimen edessä
-pidemmät ahtoputket, teoriassa enemmän viivettä
-kenno on haavoittuvassa paikassa (kontaktilajit tai muta offroadissa, kiveniskemät)
-kalliimpi (ainakin tehtaalle, enemmän osia, hankalampi kokoonpano)
-vie tilaa keulalta (joskus sitä samaa tilaa tarvitaan muille kennoille tai esmes vinssille)
Japanese Performance-lehden numerossa January 2007 (Issue 72) testattiin erilaisia coolereita Subaru Imprezassa. Testissä oli mukana kolme eri top mount cooleria, sekä yksi front mount. Testattavia juttuja oli siis periaatteessa molemmat, sekä kennon laatu, että coolerin sijainti. Testissä mitattiin teho, sekä imulämmöt rullilla ja tyhjäkäynnillä. Erityisesti tyhjäkäyntitesti paljastaa top mount coolerin sijoituspaikan ongelmat.
Testatut coolerit: WRX:n vakio TM , halpa eBay TM, Hyperflow TM, Scoobyclinic FM.
Tulokset (testasivat kahdella eri ahtopaineella, mutta listaan tässä kovemman ahtopaineen tulokset, trendi kyllä käy ilmi pelkästään niistäkin):
vakio WRX TM
teho: 307,8hp
vääntö: 284 lb ft
lämpö vedossa: 60 C
lämpö tyhjäkäynnillä: 37,6 C
ebay special TM
teho: 307,9hp
vääntö: 275 lb ft
lämpö vedossa: 51,1 C
lämpö tyhjäkäynnillä: 27,9 C
Hyperflow TM
teho: 313,5hp
vääntö: 288 lb ft
lämpö vedossa: 26,5 C
lämpö tyhjäkäynnillä: 20,8 C
Scoobyclinic FM
teho: 322hp
vääntö: 302 lb ft
lämpö vedossa: 16,3 C
lämpö tyhjäkäynnillä: 17,8 C
Vakioahdoilla vakio ja ebay TM:
vakio WRX TM
teho: 286,4hp
vääntö: 235 lb ft
lämpö vedossa: 51,4 C
lämpö tyhjäkäynnillä: 36,2 C
ebay special TM
teho: 278,8 hp
vääntö: 232 lb ft
lämpö vedossa: 43,9 C
lämpö tyhjäkäynnillä: 24,9 C
Eli: halvalla eBay TM coolerilla hävisi vääntöä (vakioahdoilla myös tehoa, -7hp), vaikka lämmöt näyttivät hieman tippuvankin. Artikkelissa on kuvia kaikista kennoista, ja halvan kyllä erottaa joukosta: sisärivoitus on puolet harvempi kuin paremmissa kennoissa. FMIC oli odotetusti paras, ero lämpötiloissa on aika huima. FMIC oli jopa niin tehokas, että testissä ilmeni boost creeppiä, eli eivät meinanneet saada ahtoja pysymään samalla tasolla. Tyhjäkäyntilämpötiloja vertaamalla näkee miten huono sijoituspaikka koneen yläpuolinen tila coolerille on.
(jatkuu..)
Ebay special coolerit vs. vakiocoolerit vs. hyvät aftermarket coolerit
Isompi ei ole aina parempi (paitsi silloin on, jos vertaillaan samalla kennolla olevia). Halvalla saa yleensä halpaa. Coolerit eivät ole tähän mikään poikkeus. Aftermarket coolerit eivät automaattisesti ole parempia kuin vakiocoolerit.
Pelkkää kennon kokoa ratkaisevampi tekijä on kennon laatu: miten kenno virtaa, miten tiuha rivoitus (sisä- ja ulko). Tätä on testaillut mm. Dave Buschur (Buschur Racing):
http://forums.evolutionm.net/evo-engine-turbo-drivetrain/260479-ebay-intercooler-testing-pros-buschur-racing-facts-truth.html
(Toinen testitulos kennoja koskien alempana)
Yleisesti esim. GT-R Nisujen ja (varsinkin myöhempien, IX, ehkä X?) Evojen vakiocoolereita pidetään varsin kohtalaisina, eli niitä ei missään tapauksessa kannata ensimmäisenä vaihtaa mihinkään 99$ ebay cooleriin. Parempia coolereita varmasti löytyy, mutta ne eivät ole niitä hinnat alkaen malleja. Vanhempien evojen kennokokoa rajaa se, että ne on pitänyt sovittaa rallisääntöihin, vastaavasti kennon laatu on todennäköisesti tästä samasta syystä yritetty pitää pykälää parempana (?).
Vakiocoolereiden autuus ei tietenkään päde kaikkiin merkkeihin, eikä kaikkiin malleihin. Coolereiden kanssa puuhanneet tietävät varmasti mitä tarkoitan: monet tusinavalmistajat käyttävät jo ulkonäöltäänkin halvan näköisiä, ohuita ja kapeita muovipäätyisiä kennoja (yleensä vielä johonkin lokasuojan sisään asennettuna), sellaisiin ei pidä mennä sekaantumaan IMHO.
Coolerin sijoituspaikka: koneen päälle (top mount) vai keulaan (front mount, fmic)
Mitsultakin löytyy kumpiakin: Evot, Clipset fmic, Pajero, L200, RVR top mount. Ja Subaruissahan top mount on yleinen.
Käydään lyhyesti molempien tapojen plussat ja miinukset (samalla nähdään miksi niitä molempia näkee käytössä). Evo-miehiä (ja naisia) tämä coolerin sijoittelukeskustelu ei paljoa kosketa, mutta esim. Pajeron/L200 omistajien kannattaa miettiä sijoitusvaihtoehtoja, jos coolerin asennus tai päivitys joskus tulee eteen.
Top mount
+lyhyet ahtoputket, teoriassa pienempi viive
+halpa tehtaalle, sekä osien, että asennustyön vähyyden takia
+hyvin suojassa koneen päällä/korkealla (kivet, muta, kura, oksat, yms.)
-rajoitettu kennon koko (vielä vähemmän tilaa kuin keulalla)
-kenno lämpimän konehuoneen ilmassa, lämpimän koneen päällä (lämpö nousee ylöspäin, remember..)
-jäähdytysilma joutuu kulkemaan "vastavirtaan" nousevaa lämmintä ilmaa vastaan
-jäähdytysilma joutuu yleensä tekemään 90-asteen mutkan skuupilta coolerille
-jäähdytyilmalle ei ole ainaa hyvää poistumistietä konehuoneesta (pulloon puhaltaminen ei toimi)
Front mount
+kenno saa viileää ilmaa suorasta ilmavirrasta
+kennolle on enemmän tilaa (isompi kenno)
+vesiruiskutus on helpompi järjestää (ainakaan se ei valu koneen päälle..)
+testien mukaan tehokkain jäähdytys, parempi hyötysuhde ja sitämyötä parempi moottoriteho
-coolerin lämmittämä ilma heikentää moottorinjäähdytystä osaltaan, jos/kun cooleri on jäähdyttimen edessä
-pidemmät ahtoputket, teoriassa enemmän viivettä
-kenno on haavoittuvassa paikassa (kontaktilajit tai muta offroadissa, kiveniskemät)
-kalliimpi (ainakin tehtaalle, enemmän osia, hankalampi kokoonpano)
-vie tilaa keulalta (joskus sitä samaa tilaa tarvitaan muille kennoille tai esmes vinssille)
Japanese Performance-lehden numerossa January 2007 (Issue 72) testattiin erilaisia coolereita Subaru Imprezassa. Testissä oli mukana kolme eri top mount cooleria, sekä yksi front mount. Testattavia juttuja oli siis periaatteessa molemmat, sekä kennon laatu, että coolerin sijainti. Testissä mitattiin teho, sekä imulämmöt rullilla ja tyhjäkäynnillä. Erityisesti tyhjäkäyntitesti paljastaa top mount coolerin sijoituspaikan ongelmat.
Testatut coolerit: WRX:n vakio TM , halpa eBay TM, Hyperflow TM, Scoobyclinic FM.
Tulokset (testasivat kahdella eri ahtopaineella, mutta listaan tässä kovemman ahtopaineen tulokset, trendi kyllä käy ilmi pelkästään niistäkin):
vakio WRX TM
teho: 307,8hp
vääntö: 284 lb ft
lämpö vedossa: 60 C
lämpö tyhjäkäynnillä: 37,6 C
ebay special TM
teho: 307,9hp
vääntö: 275 lb ft
lämpö vedossa: 51,1 C
lämpö tyhjäkäynnillä: 27,9 C
Hyperflow TM
teho: 313,5hp
vääntö: 288 lb ft
lämpö vedossa: 26,5 C
lämpö tyhjäkäynnillä: 20,8 C
Scoobyclinic FM
teho: 322hp
vääntö: 302 lb ft
lämpö vedossa: 16,3 C
lämpö tyhjäkäynnillä: 17,8 C
Vakioahdoilla vakio ja ebay TM:
vakio WRX TM
teho: 286,4hp
vääntö: 235 lb ft
lämpö vedossa: 51,4 C
lämpö tyhjäkäynnillä: 36,2 C
ebay special TM
teho: 278,8 hp
vääntö: 232 lb ft
lämpö vedossa: 43,9 C
lämpö tyhjäkäynnillä: 24,9 C
Eli: halvalla eBay TM coolerilla hävisi vääntöä (vakioahdoilla myös tehoa, -7hp), vaikka lämmöt näyttivät hieman tippuvankin. Artikkelissa on kuvia kaikista kennoista, ja halvan kyllä erottaa joukosta: sisärivoitus on puolet harvempi kuin paremmissa kennoissa. FMIC oli odotetusti paras, ero lämpötiloissa on aika huima. FMIC oli jopa niin tehokas, että testissä ilmeni boost creeppiä, eli eivät meinanneet saada ahtoja pysymään samalla tasolla. Tyhjäkäyntilämpötiloja vertaamalla näkee miten huono sijoituspaikka koneen yläpuolinen tila coolerille on.
(jatkuu..)