Vaihdelaatikoista

Spezzi

Dieselvoimaa
Liittynyt
23 Huhtikuu 2003
Sijainti
Uusimaa
Yleinen moro!

Onko kukaan perehtynyt Mitsun vaihdelaatikoitten sisäiseen sielunelämään vähän tarkemmin (luin keskustelun öljyistä)? On nimittäin noita laatikkomurheita ollut enemmän ja vähemmän.

Nyt on ajossa "aika mones" loota (oliskohan tyyppi KM163?), varaosa-autosta vaihdettu n. 15 tkm (eli pari kuukautta) sitten. Olen nyt koettanut ajaa laatikkoa säästävästi, varoa isoilla vaihteilla kuormittamista jne. Laatikko toimii hienosti, mutta ihan tulevan varalle: mikä näistä pettää, kun pettää, ja mitkä on parannuskeinot? Ilmeisesti sisäänmenoakselin laakerointi on se heikko paikka? Minkälainen homma on laakerin vaihto? Entä välyksien sovitukset ym hauskat jutut? Kannattaako samalla vaihtaa muitakin laakereita tai synkkarenkaita?

Edellinen laatikko alkoi ajossa, kuormitettaessa, pitää silloin tällöin kirskahtelevaa ääntä, vaikka kaikki pykälät menivätkin hyvin päälle ja pysyivät myös, pakkia lukuunottamatta, joka pomppi pois päältä reilummin pakitettaessa. Kirskahtelun aiheuttajaa etsiessäni runttasin lutkun lattiaan 5-vaihteella 70:n vauhdissa - ja sitten kilahti: onneksi sain sen verran vielä pykäliä päälle, että pääsin nilkuttamalla takaisin kotio. Olis pitäny olla fiksu ja säästää laatikko varoiksi, purkaa ja tutkia, miten sen voisi korjata - mutta kaveri tarvitsi sellaista, joten sinne meni.

Olis varalla myös hyväkuntoinen 2-litraisen bensamallin loota. Joku kertoi joskus, että se menisi heittämällä dieselin laatikon tilalle - olisko jollakulla tarkemaa faktaa...?

Tulipas ryöppy kysymyksiä..! Ilmeisesti muutkin on askaroineet samojen asioiden parissa, siispä kiitos kommenteista jo etukäteen! :)
 
kuulin joskus että juurikin toi "vanhempi" galantin 5v laatikko olisi jotenkin 5 vaihteen osalta heikohko..

korjaamolla kerran juteltiin asentajan kanssa ja oli
sitä mieltä että laatikko kun perustuu ruiskutusvoiteluun tjsp, niin se 5 vaihde ei ikinä saa tarpeeksi sitä öljyä..

lieneekö syy nuihin laatikko vikoihin?, se uudemman
galantin loota on kuulemma parempi..

siis kai nuo huonot lootat on nuita aiempia eli mitä on vanhemmissa E15 galanteissa yms, ainakin kaverilla oli E15 88 galantti jossa oli se "parempi" loota.
 
Jeps.
se vanhempi e15 lodju (-84-86) on alip./sähkö- ohja-
tulla vitosella ja voitelu perustuu osittain "roiske"-
voiteluun. No -87 e15:seen tuli "mekaaninen" vitonen
ja se on varmatoimisempi, tosin kestäävyydet on var-
maan muuten jotakuin samat. Öljynmäärästä tai lä-
hinnä sen puutteesta noi lodjut menee pasaks
NORMI-käytössä. Jos öljyä on liian vähän johtuen esim
vetoakseleiden stefojen kautta vuotamisesta(mitä ne
kaikki tekee enempi/vähempi) niin se roiskevoitelukaan
ei futaa.
t:Arska
ps. -88 e15 ei oo olemassakaan, muutakuin -87 yli-
vuotisena ;)
 
hmm, mä kyl olisin 84,8% varma että kaverilla oli rekisteriotteessa oli käyttöönottona 00.00.1988, tosin saatto se olla -87kin. viimeisiä kuitenkin..

mikähän loota tuossa coltissa sit on, varmaan just
toi sama vanhempi malli?, -84 colt tbo C13.
 
hmm, mä kyl olisin 84,8% varma että kaverilla oli rekisteriotteessa oli käyttöönottona 00.00.1988, tosin saatto se olla -87kin. viimeisiä kuitenkin..


Joo-o olet varmaan oikeassa ;D.
Vaikka otteessa lukis 00.00-90 ja se on e15-korinen
niin silti se on enintään -87, voip vaikka olla -84:kin ;D
noista aina tiedä ,ks. mallia kun ei ole valmistettu -87
jälkeen.
T:Arska
 
hmm, mä kyl olisin 84,8% varma että kaverilla oli rekisteriotteessa oli käyttöönottona 00.00.1988, tosin saatto se olla -87kin. viimeisiä kuitenkin..

mikähän loota tuossa coltissa sit on, varmaan just
toi sama vanhempi malli?, -84 colt tbo C13.

Valmistenumeron 10 merkki on mallivuosi G=86 H=87 J=88. Mitsun varaosaohjelmalla näkee koko valmistenumeron perusteella vielä noin puolentoista viikon tarkkuudella koska auto valmistettu.
 
joo sen varaosaohjelman kanssa kannattaa olla aika kriittinen, vanhan td on -88 ns. uudempikorinen ja siihen löyty aikonaan sillä vuosimallilla jostain opuksesta kahdenlaista nokkahihnaa ja eikös korjaamon kaveri paukassu sen väärän peliin ja remppa oli valmis  ;)

Eki
 
joo sen varaosaohjelman kanssa kannattaa olla aika kriittinen, vanhan td on -88 ns. uudempikorinen ja siihen löyty aikonaan sillä vuosimallilla jostain opuksesta kahdenlaista nokkahihnaa ja eikös korjaamon kaveri paukassu sen väärän peliin ja remppa oli valmis  ;)

Eki

Elä hyvää ohjelmaa syytä (vaikka ainahan laajassa tietokannassa on virheiden mahdollisuus). On vaan osan katsoja todennäköisesti ollut huolimaton tai sitten ei ole ohjelmalle syötetty valmistenumeroa ennen hakua, vaan on selattu osia muilla keinoin jolloin virheiden mahdollisuus on suurempi.
 
Takaisin
Ylös Bottom