Vaihteeksi GDI:n nykimisestä.

M

Modifield

Guest
Eli kyseessä 2.4 GDI ja ongelmana se perinteinen nykiminen. Kesällä syttyi kuumina päivinä pitkällä matkalla Check engine -valo monta kertaa. Kävin liittimet läpi elektroniikan puhdistajalla ja kaasuläppäkotelosta käytin putken irti ja ruutasin kaasarin puhdistusainetta. Tämä vähensi huomattavasti merkkivalon palamista. Nykiminen oli sitä "perusnykimistä" koko kesän.

Nyt ilmojen kylmetessä nykiminen on tullut pahemmaksi silloin kun kone on vielä kylmä. Nykiminen tuntuu kiihdyttäessä. Tänään käytin kaasuläppäkotelon irti ja putsasin huolellisemmin samalla aineella. Samalla tutkailin TPS:ä. Jos tämä ei auta vaihdan lambdan ja TPS:n.

Muutama kysymys asiaan liittyen:

- Ennen puhdistuksia kone kävi tyhjäkäyntiä vaikka ilmapuhdistajalta tulevan putken irroitti. Puhdistuksen jälkeen kone sammuu kun putken irrottaa. Kumpi on normaali käyttäytyminen?

- Minkä hintaisia TPS ja lambda ovat?

- Voiko TPS:lle tehdä jotain? Voiko sitä mitata? Näytti aika "valetulta" köntiltä.

- Saako EGR:n tukittua, ilman että purkaa koko koneen?
 
Olipas vaikeita kysymyksiä, kun ei löytynyt tietoa.

Erityisesti tuo koneen sammuminen imuputken irrotuksen jälkeen kiinnostaa.
 
Ethän sumuttanut ilmanputsarin jälkeen olevaan "hunajakennostoon" mitään ?

Luitkos myös muut gdi nykimiset tältä foorumilta ?

Onko vikakoodit luetettu ? (check engine valon syttyminen näyttää takuulla vikakoodinkin) Epäilisin lambdan sekoamista...
 
Daa, en tiiä kuuluuko asiaan, mutta kerran on galassa vilkutellu check engineä kauan sitten. Samantien vaihdatin uudenmallisen kaasuläppäkotelon ja sen jälkeen pelannut kuin enkeli. Oli kuulemma kotelon elektroniikassa vikaa ??? En tiedä tarkemmin enkä huomannut kysyä. Lähettivät vanhan kotelon Japaniin tutkimuksiin.

Mulla ei ole nykinyt muuten, paitsi kaasun nostaessa ja painaessa "huolimattomasti" tjsp. havaittavissa pientä epätasaisuutta - lambdako menossa? Sehän on ilmeisesti jonkinlainen kulutusosa ja 200tkm alkaa lähestymään mittarissa. Oli joku arvo pakokaasutestissä koholla ja se oli juuri se lambdaan viittaava.
 
kaasuläppäkotelon putsauksen lisäksi jokin suuttimien puhdistusaine voisi olla hyvä, esim. STP Complete Fuel System Cleaner, löytyy ihan motonetistä tms.

Olethan käynyt lukemassa ne vikakoodit Check Engine valoon liittyen?
 
EGR:n saa tukittua purkamatta konetta kovinkaan paljoa. Sehän on siinä edestäpäin katottuna koneen oikealla puolen. Helposti pääsee käsiksi kun ottaa ilmanputsari hässäkän edestä pois tai tarkemmin sanottuna päältä pois. Neljäpulttia auki. On ollu itselläkin sama suunnitelmissa, mutta sillä erotuksella, että otan imusarjankin irti ja putsaan kanavat. Pitäis löytää vain aikaa ja sopivat tilat missä touhuta. Mulla ei kylläkään ole nykimis ongelmia, mutta saattais tuoda koneeseen puhtia lisää kun kanavat ovat puhtaat.
 
Harri K sanoi
Ethän sumuttanut ilmanputsarin jälkeen olevaan "hunajakennostoon" mitään ?

Luitkos myös muut gdi nykimiset tältä foorumilta ?

Onko vikakoodit luetettu ? (check engine valon syttyminen näyttää takuulla vikakoodinkin) Epäilisin lambdan sekoamista...


En sumuttanut kennoon (ilmamassa-sensori?)

Olen lukenut kaikki löytämäni keskustelut aiheeseen liittyen, joita on paljon :)

Vikakoodit on luettu ja ne viittasivat TPS:än (koodi 15?, en muista enään). Huoltomies kuittasi viat ja sanoi, että poista karstat sillä se korjaantuu.
 
GDI rules sanoi
EGR:n saa tukittua purkamatta konetta kovinkaan paljoa. Sehän on siinä edestäpäin katottuna koneen oikealla puolen. Helposti pääsee käsiksi kun ottaa ilmanputsari hässäkän edestä pois tai tarkemmin sanottuna päältä pois. Neljäpulttia auki. On ollu itselläkin sama suunnitelmissa, mutta sillä erotuksella, että otan imusarjankin irti ja putsaan kanavat. Pitäis löytää vain aikaa ja sopivat tilat missä touhuta. Mulla ei kylläkään ole nykimis ongelmia, mutta saattais tuoda koneeseen puhtia lisää kun kanavat ovat puhtaat.

Onko se tosiaan 2.4 GDI koneessa ilmanputsarin lähellä?? Olen katsellut että se olisi moottorin ja tulipellin välissä.. Ja että altapäin pääsisi helpoiten käsiksi.
 
Parin päivän ajelun jälkeen tuntuu siltä, että nykiminen on ainakin vähentynyt. Itse asiassa en ole huomannut sitä nyt ollenkaan. Edellisessä "pikapuhdistuksessa" itse läppä ei ollu puhdistunut juurikaan.

Nyt vaan täytyy saada EGR tukkoon. Eihän tästä muuten mitään tule.

Onko kukaan kokeillut koskaan, sammuuko moottori ilman imuputkea?
 
Modifield sanoi
GDI rules sanoi
EGR:n saa tukittua purkamatta konetta kovinkaan paljoa. Sehän on siinä edestäpäin katottuna koneen oikealla puolen. Helposti pääsee käsiksi kun ottaa ilmanputsari hässäkän edestä pois tai tarkemmin sanottuna päältä pois. Neljäpulttia auki. On ollu itselläkin sama suunnitelmissa, mutta sillä erotuksella, että otan imusarjankin irti ja putsaan kanavat. Pitäis löytää vain aikaa ja sopivat tilat missä touhuta. Mulla ei kylläkään ole nykimis ongelmia, mutta saattais tuoda koneeseen puhtia lisää kun kanavat ovat puhtaat.

Onko se tosiaan 2.4 GDI koneessa ilmanputsarin lähellä?? Olen katsellut että se olisi moottorin ja tulipellin välissä.. Ja että altapäin pääsisi helpoiten käsiksi.
Kyllä se on mielestäni ilmanputsarin lähellä ja parhaiten siihen pääsee käsiksi ylhäältäpäin. Korjatkaa jos olen väärässä.
 
Modifield sanoi
Onko kukaan kokeillut koskaan, sammuuko moottori ilman imuputkea?

Mä kun putsasin läppäkoten niin koitin käynnistää autoa heti kun sain kotelon takas paikoilleen - ei pysynyt käynnissä.. Olin jo varma että olin särkeny sen, mutta koitin kuitenkin vielä laittaa imuputken takas paikoilleen - ja heti toimi täysin.. Tiedä sitten miksi näin..
 
Toppo sanoi
Modifield sanoi
Onko kukaan kokeillut koskaan, sammuuko moottori ilman imuputkea?

Mä kun putsasin läppäkoten niin koitin käynnistää autoa heti kun sain kotelon takas paikoilleen - ei pysynyt käynnissä.. Olin jo varma että olin särkeny sen, mutta koitin kuitenkin vielä laittaa imuputken takas paikoilleen - ja heti toimi täysin.. Tiedä sitten miksi näin..

Näin se minullakin tekee nyt. Ennen puhdistusta pysyi käynnissä ilman imuputkea.

Onkohan tuossa vm. -99:ssä uusin läppäkotelomallli?
 
Modifield sanoi
Toppo sanoi
Modifield sanoi
Onko kukaan kokeillut koskaan, sammuuko moottori ilman imuputkea?

Mä kun putsasin läppäkoten niin koitin käynnistää autoa heti kun sain kotelon takas paikoilleen - ei pysynyt käynnissä.. Olin jo varma että olin särkeny sen, mutta koitin kuitenkin vielä laittaa imuputken takas paikoilleen - ja heti toimi täysin.. Tiedä sitten miksi näin..

Näin se minullakin tekee nyt. Ennen puhdistusta pysyi käynnissä ilman imuputkea.

Onkohan tuossa vm. -99:ssä uusin läppäkotelomallli?

Ei ole uusin.
 
Takaisin
Ylös Bottom