vaikuttaako "octane booster" nakuttamiseen?

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
tuli mieleen tälläinen :

miten on vaikuttaako tuo oktaanin "korotin" nakuttamiseen?
jos esim nostaa ahtoja "liikaa" ja kone nakuttaa,
niin nakuttaako jos oikea oppisesti sekottelis tuota litkua bensaan?

ja oikeesti onko tuosta litkusta mitään hyötyä?
 
jos olet tosiaan analysoinut nakutuksen syyksi juuri liian kovista ahdoista (tai puristuksista) johtuvaksi, niin silloin oktaani boosteri auttaa (ainakin jos se oikeasti tekee sen mitä lupaa). Mutta mitäpä jos nakutus johtuukin esim. ECUn älyn loppumisesta ja liian aikaisesta sytytyshetkestä tms? Silloin ei litkut auta...
 
Jeps.
Eli octanebooster nakuttavassa moottorissa käytettynä toki vähentää nakutusta koska se hidastaa palotapahtumaa(=vähentää myös tehoa). Toki näin käyttetynä sitä ei ole tarkoitettu.

Taas moottori mikä muuten oikein säädettynä antaa x-määrän tehoa mutta on hyvin lähellä nakutusrajaa voidaan saada tuottamaan lisää tehoa säätöjä(ahtojen nosto, bensaa lisää, enakkoa lisää yms) muuttamalla ja tässä kohtaa octanebooster nostaa nakutusrajaa ja on oikeassa tehtävässään :peukku.
-A
 
Osa noista oktaaniboostereista on aivan höpöhöpö mömmöjä. Itse olen kuitenkin todennut 104+ super nimisen boosterin toimivaksi. Toinen mikä voisi olla toimivaa on red line boosteri. 104+ superia olen käyttänyt 2T jääratapyörässä. Siinä ei männät kestäneet korkeasta puristussuhteesta johtuen vaan moottori nakutti männät soseeksi. Kippasin tankkiin 104+ superia ja männässä ei enää näkynyt yhtään nakutusjälkiä. Tein myös kokeita tehopenkissä. Ensin ajoimme pyörää VP:n 6euroa litra maksavalla kisabensalla. Seuraavaksi kokeilimme minun itse sotkemaa koktailia jossa oli 98 bensaa jossa seassa 10% etanolia sekä 104+ super oktaaniboosteria. Jälkimmäisellä seoksella lähti tehoa 1.5hp enemmän ja pyörä kiersi hieman pidemmälle. Ei ihan huonosti paljon halvemmalta vaihtoehdolta. :peukku

Tolueeni toimii myös hyvin bensan terästäjänä. Tosin se ei nosta oktaanilukua nyky lyijyttömän bensan kanssa niin paljoa kuin vanhan 99 kanssa.
 
... muistakaa sitten kun sekoittelette noita, että useimmat noista oktaanilukua kohottavista aineista ovat TODELLA myrkyllisiä aineita, mm. tolueeni on syöpää aiheuttava...
 
Haudi.

Team 1000:in kommentit ks. aineesta 2t-moottoreissa oli hyvä pointti tähän lankaan tosin ei suoraan verrannollisia 4t-motteihin.
2t-mosissa ks. aineen vaikutukset on usein positiivisia(varsinkin kokeapuristeiset) johtuen pelkästään tomintatapojen eroista=erillinen kaasujenvaihtotahdin puuttuminen/syl. tuleva pa-/ilmaseos joutuu huuhtelemaan edelliseltä kierrokselta jääneet pakokaasut pois. Sekä jo luonnostaan bensan seassa pakosti käytettävän öljyn nakutusta lisäävä ominaisuus negatiivisessa muodossa.

Itse mm. octanebooster 104+/104S+ käyttäjänä voin sanoa, että ks. aineella on hyötyvaikutusta 4t-mosissa nakutusta pienentävästi(tehojen kustanuksella) mutta silloin ollaan korjaamassa väärällä tavalla ja tehoa lisäävästi VAIN siinätapauksessa jos sitä käytettäessä tehdään moottoriin edellisessä viestissä mainitsemiani muutoksia.
Muuten sen käyttö on perusteetonta.
Osa vastaavista aineista voi olla "höpöhöpö mömmöjä" mutta lähes kaikkien toiminta perustuu palotapahtuman hidastamiseen.

Usein kuulee ihmisten ostavan edm. tuotetta tehonnousun toiveessa mihin se monasti mielletäänkin ja se pitää vain paikkansa siinäkohtaa kun mottia säädetään mm. edellämainitsemin tavoin.  Voidaan jopa kysyä: "...et paljon mä saan lisää tehoa tätä laittamalla tankkiin..." ;D. Siinä vaaditaankin myyjältä jo pokkaa/faktaa peliin.
-A
 
Takaisin
Ylös Bottom