Valo-/sähkövika Lancer vm88

Jannesky

Member
Liittynyt
6 Helmikuu 2008
Sijainti
Vaala
Elikkä minulla on ollut nyt vajaan vuoden käytössä tämmöinen mitsubishi lancer vm1988. Viimeaikoina siihen on ilmaantunut erinäisiä vikoja esim. lämmityslaitteen moottori ei aina toimi(vika korjattu pari päivää sitten) valot eivät toimi(valorele palanut, uuden releen vaihdolla ei vaikutusta).

Eli lähdin siis kysymään tuota valojen toimimattomuus ongelmaa.
Parkit syttyvät valoviiksestä ongelmitta, jarruvalot ja peruutusvalo ja sumuvalot toimivat. Lyhyet ja pitkät toimivat jos akulta vetää kytkimen kautta johdon yhteen valoreleen kiinnitys navoista(moottorinpuoleinen kulma), niitä ei kuitenkaan saa ohjailtua kummoisesti valoviiksellä, eli parkkeja ei saa päälle ja valoja ei saa pois päältä mutta lyhyet ja pitkät pysyvät päällä, pitkät saa myös pois ja päälle. Kun rele on liitettynä parkit toimivat normaalisti mutta pitkät ja lyhyet eivät, pitkiä voi väläyttää vetämällä valoviiksestä, mutta ne eivät pysy päällä, lyhyet eivät edes syty. Kaikki sulakkeet ja releet mittailtu ja pitäisi olla kunnossa. Tuonne boksiin vaan tulee lyhyille niin pieni jännite(7,2-8,5) että sekin pistää vähän mietityttämään, kun pitkät vetää päälle jännite onkin sitten jo suurempi(11,5-12,9) akussa jännitettä oli 12,92. Mistä tämmöinen valojen toimimattomuus voi johtua?

Eilen purettiin iltasella vähän ohjaamoa ja etsittiin sieltä vikoja kytkimestä tai johdoista mutta ei sieltä mitään vikoja löytynyt.
 
Vs: Lancer vm88 Valot

ja varmaankin rele auto choke volet pair ei liity valoihin, mutta kuuluuko releessä olla neljä vai kolme pinniä? minulla nimittäin releessä näyttäisi olevan kolme pinniä ja neljännestä vain "juuri" jäljellä, releen kiinnityskanta on kuitenkin nelinapainen.
 
Vs: Lancer vm88 Valot

Tarviis tässä pikaseen jotain vinkkejä, katsastus nimittäin lähestyy uhkaavasti ja en ole varma onko tuollainen jipoilla liittäminen sallittua. Elikkä olen itse miettinyt noita maadoitusongelmia, nimittäin jossain ottaa jokin runkoon koska töötin sulake ja sumarin sulake palaa vähän väliä ja rekkarinvalot ei pelaa. Pitää tänään availla tuo peräkärryn liittimen johtonippu ja katsella valoille menevät piuhat lävitse.
 
Vs: Lancer vm88 Valoissa ongelmia

ei vissiin kukaan osaa jelppiä tässä hommassa?


kuitenkin nyt releellä toimii aina sillointällöin lyhyet ja pitkät mutta se on harvinaista.
vilkun sulake paloi aina välillä 10a sulakkeella, noin 10sek-2min kesti. nyt ollut pari päivää 20a sulake ja hyvin kestänyt mutta rele välillä karahtaa melko pahasti. töötin sulake palaa joka kerta ku riikkaria vähänkään hipaisee.

jossain oikosulku vai mistä kaikki ongelmat johtuvat? valo-ongelma ois se suurin kysymys, muista ei niin paljon haittaa.
 
Vs: Lancer vm88 Valoissa ongelmia

Jannesky sanoi
ei vissiin kukaan osaa jelppiä tässä hommassa?
töötin sulake palaa joka kerta ku riikkaria vähänkään hipaisee.

Eiköhän tuo aika selvä ole, jos palaa sulake kun tööttiä painaa (lue maadoittaa piirin), niin uskoisin että vika löytyy sieltä mistä töötille tulee virta, tai vaihtoehtoisesti jos tuo miinus on samaan kontaktissa niin sama lopputulos, ja töötithän löytyy sieltä keulasta ;D (ja niitä on kaksi tai useampia), itellä jäi joskus töötti soimaan omien asennusten takia ja hajosin ja nykäsin töötin johdot irti ja ihmettelin että jaha.. näitä oli kaksi ;D
 
Vs: Valo-/sähkövika Lancer vm88

Töötin sain korjailtua tuossa viikonloppuna, samoin valot. Tänään aamulla kävin ottamassa päästömittaukset ja nyt vaan ostelemaan uus peruutusvalonkupu ja sitten leimalle. päästöt olivat hc487 ja co2.54 eli pikkusen tuo hiilivety koholla, mutta ei vakavasti.


mutta valoissa oli tosiaankin releen kiinnityskanta ongelma, navat olivat niin hapettuneet että kontakti kuoli helposti. crc:llä ja meisselillä korjailin.
 
Takaisin
Ylös Bottom