Vanhan Carisman ECU:n kopiointi ja korjaus - Ongelma ratkaistu!

Väärinkäyttäjä

New Member
Liittynyt
21 Marraskuu 2014
Carisman ECU on tullu tiensä päähän, malli MD347228. Ongelmana on tyhjäkäyntimoottorin säädön toimimattomuus. Tyhjäkäyntimoottori ollu oikosulussa ja hajottanu ECU:sta jotain. Johtosarja on testattu ja on kunnossa. Piirilevy ja komponentit näyttää päälle päin olevan kunnossa (kuvassa vain etupuoli, mutta hyvältä näyttää myös takaa). Kuva: https://mitvit.com/board/index.php?action=dlattach;topic=2297.0;attach=2458;image

Fiksuin vaihtoehto on mun mielestä käytetyn ECU:n hankinta romikselta ja ohjelman kopiointi, mutta miten tai missä tuo kopiointi onnistuu? En oo vielä Delta Autosta kysyny, mutta kai niitä on muitakin vaihtoehtoja?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: ECU:n kopiointi

Tarkoitat vissiin ajoneston uudelleen ohjelmointia. Minkä ikäinen ecu?
Jos kyse vanhemmasta Carismasta niin tuskin muuta väliä kun lyöt toisen ecun kiinni ja eikun käyntiin.
 

Väärinkäyttäjä

New Member
Liittynyt
21 Marraskuu 2014
Vs: ECU:n kopiointi

-99 ykköskorin Carisma kyseessä. Kusyin jo Delta Autosta, jossa ei ollut tietoa. Sen sijaan Mitsubishin maahantuojan insinööri kertoi, että ecu tallentaa ajoneston koodin ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä ja tätä ei voi muuttaa. Varmaan on olemassa kolmannen osapuolen kikkoja, mutta tämä oli virallinen tieto.

Kokeeksi en halua ostaa pelkkää ecua, mutta jos joku haluaa lainata, niin oon valmis kokeilemaan.

Punainen Boschin boksi vasemman etukaiuttimen takana lienee ajonesto? MR309681

Tämä Puolalainen antaa ymmärtää paljon. Lähetin jo meiliä ja odotan vastausta jännityksellä.
http://auto24parts.com/en_GB/p/ECU-ENGINE-CONTROLLER-MITSUBISHI-CARISMA-1.6-16V,-MD347228,-E2T68477-H,-E2T6877H-/43996
"d) Plug & Play - By automatically adding the code, after connected computer to your car engine automatically installs security code
No need for additional programming."
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
ECU:n kopiointi

Kuulostaa kyllä myynti puheelta, eikun otat ecun esille, ajat romikselle ja pyydä saada kokeilla ennen ostoa....

Huom muista että maajohdot oltava kiinni ettei hajoa mitään, muovikuori ecu taitaa tässäkin olla
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: ECU:n kopiointi

Koodin voi mahdollisesti kopioida vanhasta boksista Ecuflash nimisellä työkalullla (tai muilla työkaluilla jos Ecuflash ei toimi Carisman ecun kanssa), jos ecu on sen verran hengissä että siihen saa yhteyden.

Toinen vaihtoehto on ottaa myös avaimet, lukot ja ajoneston yksikkö samasta autosta mistä uusi ecu tulee.

Kolmas vaihtoehto on korjata vanha ecu ottamalla hajonneet tyhjäkäyntimoottorin ohjauksen osat toisesta ecusta.

Suoraan ecun vaihtaminen ei tuossa vuosimallissa enää onnistu.
 

Väärinkäyttäjä

New Member
Liittynyt
21 Marraskuu 2014
Vs: ECU:n kopiointi

Ecuflash tsekattu. Maksaa liikaa (kaapeli). Ecu kyllä on hengissä, vain tuo tk-moottorin osio hajalla.

Ajonesto ja avainoptio kysytty jo suomen romiksilta. Ei löydy, eikä löydy maailmaltakaan (tai mä en löytäny muuta kuin saksasta hakemalla).
http://m.ebay.de/itm/110830625389?_mwBanner=1

Tuota korjausta meinasin eka ite, mut tietoa puuttuu. Kato kuva ja kerro jos tiedät.

Jos muuten jollain on lainata openport1.3 kirjoittavaa kaapelia, niin voisin kokeilla. Openport2 on jo kokeiltu, eikä toimi. Kokeilen vielä omaa lukevaa 1.3:sta, josko sillä sais jotain irti. Samat toiminnot siinä on kuin kirjoittavassakin. Loggaus sillä ainakin toimi hyvin, joskin lambda näytti aivan mitä sattuu.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: ECU:n kopiointi

Jossen väärin muista niin pari johtoo poikki ja ajonesto on carismassa ohitettu.
 

Väärinkäyttäjä

New Member
Liittynyt
21 Marraskuu 2014
Vs: ECU:n kopiointi

Harri K sanoi
Jossen väärin muista niin pari johtoo poikki ja ajonesto on carismassa ohitettu.
Onko linkkiä heittää tai jotain tarkennuksia?

Kävin pitkästä aikaa Evoscanin sivuilla ja nyt kun olin avannut ecun (kuva ekassa postauksessa), niin sain tämän tarkistuksen tehtyä (olennaisimmat korostettu):

Make: Mitsubishi
Market: ALL
Model: 2nd Gen / EVO5-6
Year: 1996-2001
CPU Model (Memory Model): MH7202F (H8539F)
EvoScan USB Reflash Cable: 2.0
Evoscan USB Datalog Cable: 1.3D/R/U/2.0

http://www.evoscan.com/free-ecu-rom-downloads

Openport 2.0 -kaapeli kun on tullu jo lainattua ja kokeiltua Evoscanin kanssa, eikä sillä saanu ecuun yhteyttä, niin sen puolesta vois sanoa olevan jo selvä tapaus. Vai onko jollain kokemusta, että 2.0:lla ei saa yhteyttä Evoscanin kanssa, mutta Ecuflashin kanssa toimii?

Tässä vielä näitä eri kaapeleita, joista omalla 1.3D:llä tullu loggailtua Evoscanin kanssa:
http://www.evoscan.com/evoscan-gps-obdii-cables/details/13/1/performance-vehicle-pc-diagnostic-interfaces/evoscan-13d-usb-obdii/mutiii/ssmii-datalogging-cable
http://www.evoscan.com/evoscan-gps-obdii-cables/details/15/1/performance-vehicle-pc-diagnostic-interfaces/evoscan-13u-universal-usb-datalogging-and-reflashing-cable
http://www.evoscan.com/evoscan-gps-obdii-cables/details/17/1/performance-vehicle-pc-diagnostic-interfaces/tactrix-openport-20-usb-cable
 

Väärinkäyttäjä

New Member
Liittynyt
21 Marraskuu 2014
Vs: ECU:n kopiointi

Väärinkäyttäjä sanoi
Tämä Puolalainen antaa ymmärtää paljon. Lähetin jo meiliä ja odotan vastausta jännityksellä.
http://auto24parts.com/en_GB/p/ECU-ENGINE-CONTROLLER-MITSUBISHI-CARISMA-1.6-16V,-MD347228,-E2T68477-H,-E2T6877H-/43996
"d) Plug & Play - By automatically adding the code, after connected computer to your car engine automatically installs security code
No need for additional programming."

Sain vastauksen. Eipä onnistukaan tämä nettisivulla mainittu vaihtoehto, vaan auto pitäisi toimittaa paikan päälle. Se sitten siitä vaihtoehdosta. Onko kellään laitteita, joilla homma onnistuu tai ehdotus missä satavarmasti osataan ecu joko korjata tai kloonata?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: ECU:n kopiointi

Jos dataloggaus toimii 1.3 kaapelilla pitäisi sen useimmiten toimia 2.0 kaapelillakin. Olisiko joku asetus väärin, rikkinäinen kaapeli tms? Tai sitten ei vaan toimi, muistan ainakin yhden Galantin missä ei jompi kumpi toiminut ollenkaan.

Mulla on yksi työkalu millä kloonauksen voisi luultavasti tehdä ECU:t autosta irrallaan pöydällä. Tai siten EcuFlash saattaa toimia autossa paikallaan mutta Carismassa ei välttämättä ole flash jänitteelle liitintä vaan pitäisi lisätä yksi piuha ECU:n liittimeen. Mutta 100% varmaksi en pysty sanomaan, kun ei ole Carisman ECU:a tullut käpisteltyä. Muita samalla prossulla olevia Mitsun ECU:ja kylläkin kuten Evo 5-6 ja VR4 Legnum/Galant. Asun Järvenpäässä, ei kovin kaukana pk-seudulta.

Varastossa taitaa muuten olla yksi ylimääräinen Evo 5-6 ECU, piirilevyn numero vaikuttaa tutulta, pitää tarkistaa onko se kenties sama kuin tuo Carisman kortti. Tiedä sitten onko niissä jotain eroa kalustetuissa komponenteissa ja toiminnoissa. Käyn kohta kaivamassa sen esiin ja laitan kuvan. Mutta tästä voisi siis saada tehtyä Carismaan ECU:n ottamalla softan siitä alkuperäisestä ECU:sta.
 

Väärinkäyttäjä

New Member
Liittynyt
21 Marraskuu 2014
Vs: ECU:n kopiointi

2.0 kaapelia tuli Evoscanissa kokeiltua kaikilla väärilläkin asetuksilla, mutta silti ei mitään kommukaation merkkejä. 1.3D:llä toimi ekalla yrittämällä.

Voitko testata saatko yhteyden irralliseen ecuus? Katotaan sit josko ostan sen sulta pois kuljeksimasta tai sit ostan romikselta. Auton kanssa en mielellään tuu Klaukkalasta, niin ei tuu ainakaan pitkää hinausreissua ;)

Liitteenä muuten Carisman ecun liittimet. Noi jos osuu yks yhteen Evon liittimien kanssa, niin miks ei Evon ecu toimis yhtä lailla Carismassakin. Ainoa mikä saattaa olla esteenä, on vanhemmista ecuista tuttu suuttimien etuvastusten kokoero vapaasti hengittävän ja turbon ecuissa.
 

Liitetiedostot

  • wiring_diagram.pdf
    154.5 KB · Lukukerrat 410

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: ECU:n kopiointi

Olen tuota Evo 5 ECU:a kokeeksi lukenut ja kirjoittanut pöydällä muutaman kerran eli se onnistuu kyllä. Sanoisin että ihme jos se Carisma ei onnistu kun kuitenkin on käytännössä samanlainen ECU raudaltaan.

https://drive.google.com/file/d/0B_LsIbE4INhcd3FfOUp6dW9DWmc/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B_LsIbE4INhcT20wVjlMSGVoV0E/view?usp=sharing

Yksityisviestillä voidaan sopia lisää jos kiinnostaa.
 

Väärinkäyttäjä

New Member
Liittynyt
21 Marraskuu 2014
Vs: ECU:n kopiointi

Onkos tuossa Evon ecussa sama osanumero (MD347228)? Sen verran maahantuojan insinööri antoi vinkkiä, että se tulee olla sama. Kovin samaltahan toi piirilevy ja komponentit näyttää, mutta piirilevyn viimeinen kirjain eroaa. Toki kokeilemallahan se toiminta selviää ;)

Palaan yv:llä asiaan.
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: ECU:n kopiointi

Väärinkäyttäjä sanoi
Onkos tuossa Evon ecussa sama osanumero (MD347228)? Sen verran maahantuojan insinööri antoi vinkkiä, että se tulee olla sama. Kovin samaltahan toi piirilevy ja komponentit näyttää, mutta piirilevyn viimeinen kirjain eroaa. Toki kokeilemallahan se toiminta selviää ;)

Palaan yv:llä asiaan.

Joo näinhän se on jos vaihdetaan suoraan boksi toiseen. On täällä klubissa vaihdeltu enemmänkin poikkeavia ecuja autoihin, softa sen eron enimmäkseen tekee, rauta-erojakin voi olla eikä ne aina haittaa menoa.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: ECU:n kopiointi

Luettiin tänään softa Carisman ECU:sta ja kopioitiin se Evo 5 boksiin. Valitettavasti auto ei toiminut Evo ECU:lla, starttasi kyllä mutta sammui heti mikä voisi viitata ajonestoon. Ihmettelen vähän missä muistissa ajoneston koodi tässä ECU:ssa on koska koko prossun muisti tuli kopioitua. Uudemmassa ECU:ssa tämä sama proseduuri olisi toiminut.

Joka tapauksessa tyhkäkäyntimoottori säätyi Evon ECU:lla eli moottori ja johdotus ovat nyt ehjät. Mahdollisesti homma korjaantuu vaihtamalla stepper-ohjainpiiri toimivasta ECU:sta alkuperäiseen.
 

Väärinkäyttäjä

New Member
Liittynyt
21 Marraskuu 2014
Vs: ECU:n kopiointi

Tyhjäkäyntimoottorin ohjainpiiri vaihdettu Evo 5:n ECUsta. Kohta kokeilemaan korjatun ECUn toiminta käytännössä.
http://mitvit.com/board/index.php?action=dlattach;topic=2297.0;attach=2462
 

Väärinkäyttäjä

New Member
Liittynyt
21 Marraskuu 2014
Vs: Vanhan Carisman ECU:n kopiointi ja korjaus

Otsikko vaati jo pientä hienosäätöä, kuten myös itse ECU. Vika ei ollutkaan askelmoottorin ohjainpiirissä, koska edelleenkään ei tapahdu mitään tyhjäkäyntimoottorissa. Sen sijaan nyt vika näyttää olevan piirilevyn takana vastuksessa R701, joka on muuttunut 1 ohmin arvosta 94 ohmin arvoiseksi.
http://mitvit.com/board/index.php?action=dlattach;topic=2297.0;attach=2464

Juttu tulee jatkumaan...
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Vanhan Carisman ECU:n kopiointi ja korjaus

Väärinkäyttäjä sanoi
Vika korjaantui vastuksen vaihdolla!

Hieno homma, aika pieni vika mutta melko mahdoton löytää ilman ehjää boksia verrattavaksi kun osaluettelua ja kytkentäkaaviota ei ole.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Vanhan Carisman ECU:n kopiointi ja korjaus - Ongelma ratkaistu!

Mulla oli melko vastaava vika Evo5 ECU:ssa.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Vanhan Carisman ECU:n kopiointi ja korjaus - Ongelma ratkaistu!

Loistava topicci kyllä! Hatunnostot kaikille pioneerityötä tehneille ja aloittajaa auttaneille. :) Nää on vähän eri luokassa tälläset hommat kun joku tulppien vaihto 4g63 koneeseen. :p

edit: tarkemmin kun luin niin ast:lle taitaa ne kiitokset mennä. :)
 
Ylös Bottom