Vanhempien pajeroiden osien yhteensopivuus

L-200

-98 2,8 pitkä ja -8X pätkä :D
Liittynyt
5 Lokakuu 2004
Sijainti
Äänekoski
Ja päivää että pätkähtää.

Koitin hakua, mutta empäs osaakkaan käyttää sitä, lällläälläää :seina

Eli kuinkas noiden vanhempien pajeroiden osat sopikaan yhteen. Lähinnä siten että n. -90 ja hiukka vanhempien sopivuus vm-83:n kanssa.
Tuli hommattua 40-vuotislahjaksi pätkänapero joka uhkaavasti on ottanut mallia tojotismista ja alkanut pikkaisen ruostua sieltä täältä.
Meneekö esim. ovet "heittämällä" -90 pitkästä -83 pätkään paikoilleen, sopiiko em. -90 pitkästä takaovi kehyksineen pätkän koriin ilman että pitää hitsata hirmu korinlevityksiä (takaosa on tojotistinut hiukka)..
yms yms pari pikku juttua ennen kuin sen leimasedälle vie... :eek: ;D.

Vastaanotetaan lahjoituksena täydellinen IC-tekniikallinen pajero ilmaiseksi

Tässähän tätä jo olikin.
 
Vs: Vanhempien pajeroiden osien yhteensopivuus

Niin siis kun osaan selittää epslövtäsi asiat yleensä.

Eli siis käykö es. -90 (tms) pitkän etuovet heittämällä -83 pätkään. Etuloksut käy kait suoraan.
Kuis tekniikka(2,5 td-ic), nakkaamalla paikoilleen vai onko pätkän rungossa jotain mikä estää tekniikanvaihdon pitkästä pätkään, konepelti ei oo ongelma kun se saapi rälläkkää muutenkin urakalla.
Onko kukaan aiemmin sovitellut SS lootaa vanhakoppaseen (hidas puoli ja lukittu voimanjako etu/taka-akselit).

On suunnitelmat ja haavet... :nykii :peukku ;D ;D

mki.. tuo sit pullaa kun tuut töllistelemään, mä keitän sumpit ja naureskellaan sit yhdessä aarteen äärellä.
Edit: sit siinä pullassa ei saa olla omenaa, päärynää, pähkinää eikä luumua, muuten rupee ahdistamaan torvesta :p :-[
 
Vs: Vanhempien pajeroiden osien yhteensopivuus

joo... mä tuon ;D ;D

ss jakis on n. 15 cm pitempi... kiinnikeet on samas paikas, voiman ulosotto onkin toinen juttu, rattaat on eri jaolla (tod. näk) varmistuu kun otan tuon laatikon taas pois muutaman viikon sisään... (sähän sen tarviit veroteknisist syist.)


Mut katotaan täs kun keritään :driver
 
Vs: Vanhempien pajeroiden osien yhteensopivuus

Eikös jonku urbaanilegendan mukaan suomessa ois jossain 1:Gen paje SS laatikolla.
Mites etupää ku muuttaa SS-laatikolle. Alkaa napalukot oleen aika turhia ja pitäis se katkeava vetari saaha sinne eteen
 
Vs: Vanhempien pajeroiden osien yhteensopivuus

L-200 sanoi
mki.. tuo sit pullaa kun tuut töllistelemään, mä keitän sumpit ja naureskellaan sit yhdessä aarteen äärellä.
Edit: sit siinä pullassa ei saa olla omenaa, päärynää, pähkinää eikä luumua, muuten rupee ahdistamaan torvesta :p :-[

Lettipitkon kans siis tullaan :peukku

MVa~1 sanoi
Eikös jonku urbaanilegendan mukaan suomessa ois jossain 1:Gen paje SS laatikolla.
Mites etupää ku muuttaa SS-laatikolle. Alkaa napalukot oleen aika turhia ja pitäis se katkeava vetari saaha sinne eteen

Offipalstan luppakorvalla (?) muistaakseni oli 2.6L -> 3.0L + automaatti sawppi meneillään, tais tulla valmiikskin asti....

Tuo etuakseli on kyllä kieltämättä aika haastavan oloinen projekti ::) ::)
 
Vs: Vanhempien pajeroiden osien yhteensopivuus

Taas tulee mutua, mutta eikös ainakin 2.Gen normi etuperä, eli ei se SS versio ole ihan samanlaisilla palikolla kiinni ku 1.Gen? Eli voisi mennä ihan simppelistikkin??
 
Vs: Vanhempien pajeroiden osien yhteensopivuus

Noh, salaisuuden verhon takana luuraapi porno ajatus SS-lootasta ja LJ-tojotan akseleista lukoilla varustettuna...

Juu ei oo pillerit kohdillaan ;D ;D
 
Vs: Vanhempien pajeroiden osien yhteensopivuus

Eli kuulostaa siltä että sama olla manuaalinavat sitten. Tuskin niitä joudut aukoon. Vai onko tässä perverssissä päiväunessa kilvet? Ja ei kai esim Daihatsu feroza ja suzuki vitarassakaan ole napalukkoja ollenkaan. Onpahan vähemmän hajoavaa osaa.

Eikä toki toyota Grand Luidser HDJ 80:n ole napalukkoja, mutta eipä ole takavetoakaan ;D

Ootkos tutkinu kuinka tarkkaan noita LäJän akseleita? onko etukartaanin lähtö oikealla puolella? Oisko sama laittaa portaalit samaa vauhtia? taitais saaha kohta samaan hintaan jos ei LäJän akseleita nurkissa pyöri.. Oispahan portaaliPajero.. varmaan aikalailla ensimmäisiä suomessa. (Uskallan olettaa noista LJ:n akseleista että oot menossa mettään)
 
Vs: Vanhempien pajeroiden osien yhteensopivuus

Osien sopivuutta voi selvittää sekä Motonetin, että Mekonomenin varaosanumeroiden perusteella.

www.mekonomen.se
->Webbkatalog
->valitse joku kauppa
->Sök på bilmärke och modell
->valitse sopiva auto listasta
->Reservdelar (valitse sopivasta ryhmästä)

Vähän työlästähän tuo on, jos eri valintojen takaa pitää eri mallien osia vertailla, mutta pinna varmaan yksittäisten osien kohdalla kestää.
 
Vs: Vanhempien pajeroiden osien yhteensopivuus

Kyllä se olisi tarkotus sovitella kilpien väliin, mitäs haastetta siinä muuten ois.
2+2 paku joten pitäähän se kilvittää kuntoon ihan vain verottajan kiusaksi jos ei muuten.

SS loota siksi kun siinä on lukittavissa tuo jakiksen voimanjako eteen-taakse 50/50, kierrejouset ja jäykät akselit + lukot, Ic-tekniikka.
Tuo akselin lähtö mullekkin juolahti mieleen, siihen se kuiteskin kaatuu ;D... jos ei passaa niin sit jonkun muun akselit jotka passaa.

Tuosta tehdään aika puhtaasti sellainen söpö emännän kauppakassi eli sisusta on enempi epoksimaalia, amuliinia ja kuppipenkkiä kuin plyysiä ja karvamattoja ja soittimia.

Väri sentään on jo valittu, perinteisesti liikennemerkkikeltainen. ;D
 
Vs: Vanhempien pajeroiden osien yhteensopivuus

niinhän tuo on notta akselien katkaisuun joutuu, jos toijotan akseleita meinaa...... mites dana 40 - 60 tai tähtimerkin tuotteet ? jenkkilästä sais ainakin evukaasti välityksiä ja lukkoja noihin AMC:n tuotteisiin.... MErsussa taitaa olla tuo etujortaanin pyörimis suunta väärän kätinen (?)
 
Vs: Vanhempien pajeroiden osien yhteensopivuus

Juu siihen olin jo henkisesti valmistautunut että läjän raideleveys on eri kuin pajen ja kaventamaan joutuupi.
Jotenkin kun muistelen niin paha muistikuva olisi siitnkee-akseä että läjän murikka on väärällä puolella...
On käynyt mielessä nuo yankee-akselitkin, pitää ny setvii mitkä sinne kivuttomimmin meneepi

Edit: Läjän akselit ei käy, murikka väärälä puolella, päk to sorvin ääreen...
 
Vs: Vanhempien pajeroiden osien yhteensopivuus

Putket vain poikki ja ristiin vaihto. Etupäässä kovempi homma vain kun joutuu ottaan pelkät putket navan ja perän välistä. hmm.. oiskohan laillinen?? on kuites akseli.. Jos sen niistä tehtaan saumoista irrottelis.. Offipalstalla jossain pitäis olla juttua noista pajeroon käyvistä akseleista ja muistelisin, et on olemassa portaaliakselit jokka pitää kääntää Tojoon, eli olisi pajeroon juurikin oikeanlainen.

Eikö ois halvempi kuites perinteinen jakolaatikko, ku siinähän on tuo voimasuhde aina 50/50 (tai 0/100 jos takavedolla ajelee) ja offissa ei niinkään keskitasuria tarvi. Toki maantiellä sitte taas mukavampi. Minkäslaisia lupia tarvii akseliston muutokseen? Erikoisluvat AKE:lta?
 
Vs: Vanhempien pajeroiden osien yhteensopivuus

Kyllä se läjän akseli saadaan käymään suht pienellä vaivalla pajen alle. Pajeron raideleveys edessä on 1400 mm ja lj70 1415 mm, elikkä vielä jää 15 mm varaa levittää. Tosi on, että akseliputken joutuu kääntämään murikan takia, mutta en näe siinä mitää ihmeellistä, akseliputkessa kääntöpallon juuressa on tehtaalla hitsattu sauma, jonka vierestä varovasti rälläkällä auki. kääntö pallo on sovitettu akseliputken sisälle ja on käännettävissä. Kääntö kannattaa tehdä vasta kun akseli on autossa kiinni, niin saa kulmat samalla oikein. Meinasitko tehdä jousituksen kierre vai lehtijousilla.
 
Vs: Vanhempien pajeroiden osien yhteensopivuus

onkos toyossa hypoidi tuo etuperä? joutuuko akseliputket vaitaa keskenään (vai sitä taisit tarkoittaakin?) jotta veto& lautas rattaat pysyy oikeinpäin?
 
Vs: Vanhempien pajeroiden osien yhteensopivuus

Kyllä siitä nuo paskakärryn jouset ois tarkoitus pistää mäelle ja vieterit alle.
Ei kyllä kiinostais alkaa katkoa akseliputkia.....
Mogin akselit on soviteltu pätkän alle 4x4:ssä oli juttua.... hmmmmhhmmmhmmhh ;D :nykii
 
Vs: Vanhempien pajeroiden osien yhteensopivuus

mki sanoi
onkos toyossa hypoidi tuo etuperä? joutuuko akseliputket vaitaa keskenään (vai sitä taisit tarkoittaakin?) jotta veto& lautas rattaat pysyy oikeinpäin?
Perä murikkahan ei käänny mihinkään, vaan siirtyy toiseen laitaan. Akseliputkia ei tarvitse irrottaa ja vaihtaa keskenään. Sen verran joutuu murikka koteloon tekemään avarrusta, että saa ison lautaspyörän menemään koteloonsa.
 
Vs: Vanhempien pajeroiden osien yhteensopivuus

Panda sanoi
Perä murikkahan ei käänny mihinkään, vaan siirtyy toiseen laitaan. Akseliputkia ei tarvitse irrottaa ja vaihtaa keskenään. Sen verran joutuu murikka koteloon tekemään avarrusta, että saa ison lautaspyörän menemään koteloonsa.

ÖÖööööö ????????

Saisko tarkennuksen tähän teoriaan? Jos tojossa on lowpinion niin tarvii vaihtaa putket keskenään tai sitte lyhentään toista ja jatkaan toista..
 
Vs: Vanhempien pajeroiden osien yhteensopivuus

Yritän saada kuvia tulevalla viikolla. Tojotan etuakselissa on murikka vänkärin puolella, käännetään akseliputkea 180 astetta, että murikka tulee kuskinpuolelle jolloin tyhjennys proppu joutuu siirtämään yläpuolelta alas. Käytetään tojotan perämurikkaa esim. lj70:n takamurikkaa, mikä on normaali eikä highpinjon (pystyy myös käyttämään) Perän ja akselin pulttijako käy myös tässä asennossa. Sen takia takamurkulaa kun siihen on saatavana paremmin välityksiä. Tosin lj70 on 4.88 ja pajerossa on myös 4.875 (4.88) välitykset. Sekavasti selostettu, mutta yritetään kuvien kanssa uudestaan :peukku
 
Vs: Vanhempien pajeroiden osien yhteensopivuus

Ahaa.. Nyt kun lukee uudelleen ja yrittää ymmärtää lukemansa, niin eihän se ite murikka tosiaan käänny, vaan oletin kokoajan että puhuit banjosta. Eli juurikin noin kun sanoit, että banjo kääntyy, mut murikka ei.

Mites tuossa toyotassa on sitten kaikki nivelet yms. Vai onnistuuko niin, että otat nivelien kohdalta navat irti ja pyöräytät vain pelkän jäykän osan?
 
Vs: Vanhempien pajeroiden osien yhteensopivuus

No joo, nyt meni mulleki jakeluun....... :seina aina tulee ajateltua vaikeimman kautta ::)

Asiasta 10:teen sori, kun en pääsy käymään.... pitää kokeilla joku päivä töitten jälkeen..... loma nääs loppu :seina :seina
 
Vs: Vanhempien pajeroiden osien yhteensopivuus

mki sanoi
ss jakis on n. 15 cm pitempi... kiinnikeet on samas paikas, voiman ulosotto onkin toinen juttu, rattaat on eri jaolla (tod. näk) varmistuu kun otan tuon laatikon taas pois muutaman viikon sisään... (sähän sen tarviit veroteknisist syist.)

laatikoissa on tosiaan n. 16,5 cm ero (mittasin sihen kardaanin stefan tasalle koneen laipasta), ulosoton runko käy "lähes" suoraa vanhasta tuohon uuteen, tarvii vaan kotelon pinnapultit ottaa vanhasta + n. 3mm korokelevyn väliin.... rattat onkin pahempi rasti, vanhassa on jako tiuhempi, joten sinne tarvii kaks SS laatikon jaolla olevaa ratasta. Tiedä sitte löytyiskö varaosana??

Muistaako kukaan miten nuo verovapaus pykälät meni, oliko ennen -'83 rekisteröidyt verovapaita, -'83 - '93 -50% autoa ja 5/93 jälkeen 100% autoverolla..... tuliko niissä näitä ulosoton vaateen muutoksia tuos välis?
 
Vs: Vanhempien pajeroiden osien yhteensopivuus

Ulosoton vaatimus häviää jossain vaiheessa ja vero on sillon 50%. Jossain ~1990 vuonna. Sitä ennen oli 30% ja -80 luvun alussa ja ennen sitä 0%.

Muistelisin et tossa 30% ja 0% autoissa oli tuo ulosotto pakollinen. Ei kai vanhimmissa 2.Gen pajeissakaan ole tuota ulosottoa? Ainakaan isuzun 5 paikkasessa lava-autossa joka on 90 tai 91, ei ole tuota vinssin ulosottoa ja se on silti henkilöauto niinku pajerotkin ku on niin monipaikkanen
 
Takaisin
Ylös Bottom