Veto automaattilla ilman nelivetoa

ea

Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2013
Ohjeet neuvoo laittamaan nelivedon päälle jos vetää kärrya tms.
automaatilla varustetulla Pajerolla. Miksi?
Jos asfaltti kuiva voisiko silti jokin luistaa ja lämmetä?
Ei ymmärrä ei...
 
Vs: Veto automaattilla ilman nelivetoa

kummalta kuulostaa jos näin on,tarkenna vähä mikä pajero nii jollai voi olla samanmoone.
 
Vs: Veto automaattilla ilman nelivetoa

Eiköhän tuossa ole mainosmiesten kädenjälki näkyvissä, "kytke neliveto jo ENNEN kuin pito heikkenee, se vakauttaa ajamista (yleisesti)", tms. tyylisestä jutusta. Ohjekirjahan tuskin ottaa kantaan siihen onko talvi vai kesä, kunhan vaan yleisesti suosittelee nelivedon käyttöä. En kyllä näe mitään teknistä perustetta sille nelivedon käytölle (hyvissä olosuhteissa), sama momentti siitä laatikosta menee läpi kummalla vaan vetotavalla. Itseasiassa luistamattomalla pinnalla neliveto rasittaa laatikkoa hitusen enemmän, koska voimansiirron pyörittäminenkin vaatii oman tehonsa.

Itse ajaisin kyllä takavedolla, mikäli tien olosuhteet vaan sen sallivat. Neliveto kuitenkin syö tehoakin, eli turhaa sitä nyt on "ihan vaan varmuudeksi" käyttää, IMHO. Oikein liukkaat ja jäiset olosuhteet tietty asia erikseen.
 
Vs: Veto automaattilla ilman nelivetoa

Viscoveto aina päällä jos koukussa on jotain kiinni, keli kuin keli, näillä on menty ja mennään.
Ajatus lienee se että vedettävä heilahtaa syystä tai toisesta ja pidon menetys todennäköisempää pelkällä takavedolla.
 
Vs: Veto automaattilla ilman nelivetoa

hanski-58 sanoi
Viscoveto aina päällä jos koukussa on jotain kiinni, keli kuin keli, näillä on menty ja mennään.
Ajatus lienee se että vedettävä heilahtaa syystä tai toisesta ja pidon menetys todennäköisempää pelkällä takavedolla.

Äkkiä tuntus että jos kesälläkin noin ajattelee ni ei etu- taikka takavetosella pystys kärryä vetämään ollenkaan...
 
Vs: Veto automaattilla ilman nelivetoa

Aika mielenkiintoinen ohje, jos se siis on "ehdoton". Oliko se siis nimenomaan silloin, jos on automaattilaatikko?

Kyllä mäkin aina laitan nelivedolle, jos on tuo isompi kärry perässä, tuntuu meno jotenkin vakaammalta, tosin vetoautona on joko outlander tai asx, eli perusveto edessä ja painoakin taitaa vetäjässä olla vähän vähempi, kuin pajerossa.
 
Vs: Veto automaattilla ilman nelivetoa

Manuaali Pajerolla tullut vedettyä aika paljonkin. Nelivetoa olen käyttänyt kun sitä kelin puolesta muutenkin käyttäisin. En ole tuntumassa huomannut minkäänlaista eroa taka- tai nelivedolla. Kuulostaa aika erikoiselta ohjeelta.
 
Vs: Veto automaattilla ilman nelivetoa

Onhan sitä vedetty muutaki ku pu...
Tosiaan manuaalilla ja automaatilla... Jokusella pajerolla ja delicalla ja space gearilla...
En oo käyttäny nelivetoo ku talvella jos on ollu tarvetta...
SS lootallisella space gearilla kylläkin aina talvella ku ei ole takana lukkoo minkäänlaista...

Mutta kesällä tai muuten ku pitoo on ollu tarpeeks niin ei oo tullu käytettyä...
Melkei silti tähän vois sanoo että maku asia...
Mutta ykköskoppasella pitävällä alustalla nelikolla ajaminen on jakolootan murha.. :)
 
Vs: Veto automaattilla ilman nelivetoa

Mutta ykköskoppasella pitävällä alustalla nelikolla ajaminen on jakolootan murha.. Smiley

En tiedä ykköskoppasesta pitkässä käytössä 4WD -ajossa, vaikkakin silläkin tuli aikanaan ajeltua sulia taipaleita neliveto päällä. Eikä murheita ollut. Sensijaan tällä 2.8:n GL -mallilla, jossa EI OLE keskitasauspyörästöä eikä siis viskoa, olen ajellut talvisaikaan jakovaihteisto 4WD -asennossa teillä, joissa välillä on pitkiäkin taipaleita ilman jään ja lumen häivääkään, varmaankin kymmeniä tuhansia kilometrejä. Eihän tuota autoa viitsi jatkuvasti pysäytellä eri vetotavan kytkemistä varten jos jossain on muutaman kilometrin "sula" osuus edessä. Tässä mallissa kun ei saa vauhdissa heitellä pois 2 WD/4WD tai toisinpäin. Vaihteistossa ja jakovaihteistossa ei ole ollut minkäännäköistä ongelmaa ja autolle tulee pian 400 tuhat mittariin. Normaalit öljynvaihdot vaihteistoon on tehty huolto-ohjelman mukaisesti. Käsittääkseni tässä vehkeessä vetosuhde on 47-53 (eteen/taakse) eli on hiukan erilainen kuin ykköskoppasen. Senverran on metsäpäässäkin ajettu, että tälläkin hetkellä jakovaihteisto toimii hienosti eikä minkäänmoisia ylimääräisiä ääniä kuulu.
 
Vs: Veto automaattilla ilman nelivetoa

ea sanoi
Ohjeet neuvoo laittamaan nelivedon päälle jos vetää kärrya tms.
automaatilla varustetulla Pajerolla. Miksi?
Jos asfaltti kuiva voisiko silti jokin luistaa ja lämmetä?
Ei ymmärrä ei...

Joo, hämmästelin samaa ohjetta tuossa kolmos koppasessa, kakkosessa ei ole ko. ohjetta.

Oma päätelmä on et nelivedolla voima jakaantuu neljälle pyörälle, näissähän kolmoskoppasissahan on ollu joillain murheita takakardaanin kanssa.... olisko laipan kiinnitys hiilikuitu putkeen arvelluttanut suunnittelijoita ku markkinoille päästetty tjms. tiedä sitte....

Mut ite kans tuupannu nelkulle kun koukussa jotain kii, ihan varmuudeks. Ku ei siitä nyt oikein haittaakaan oo keskitasuri pitää sen kuitenkin notkeena.
 
Vs: Veto automaattilla ilman nelivetoa

Tasauspyörästöllisissä malleissa tuossa ohjeessa on hiven järkeä. Kiinteällä nelivedolla varustetuissa (kuten gen 1) ei oikeastaan, pois lukien ääriliukkaat olosuhteet. Kiinteä nelivetoa kun ei saa pitävällä alustalla edes käyttää. ->Epäilen edelleen tuota mainosmiesten jutuksi kuitenkin pääasiassa.
 
Vs: Veto automaattilla ilman nelivetoa

Takatasauspyörästön kuumenemiseen liittyy tuo viscovedon käyttö-ohje hinattaessa ohjekirjan mukaan.
 
Vs: Veto automaattilla ilman nelivetoa

Miksi se takatasauspyörästö kuumenee vain vedettäessä kuormaa?
 
Vs: Veto automaattilla ilman nelivetoa

ea sanoi
Miksi se takatasauspyörästö kuumenee vain vedettäessä kuormaa?

Enemmän vääntöä -> enemmän kitkaa -> enemmän lämpöä. Mutta on kyllä heikkoa tekoa perät nykyään, jos se on syynä. Aika monta kymmentä vuotta on kärryjä vedelty pelkästään kaksivetoisilla laitteilla...
 
Vs: Veto automaattilla ilman nelivetoa

Iso tilavuuksinen ahdettu suoraruiskudiesel, momentinmuunnin ja iso yhdistelmäpaino. Siinäpä se.

Pelkästään jo liikkeelle lähdön kannalta tuolle ohjeelle on olemassa peruste. Häviöistä huolimatta momentit on mielenkiintoisia, kun momun ansiosta moottorista voidaan ulosmitata max. vääntömomentti vaihteiston ulostuloakselin pyöriessä 0 kierrosta minuutissa.

Joissain peleissä käytettävissä olevaa tehoa rajoitetaan ohjelmallisesti, Pajerossa ei. Ja näillä sentään kiskotaan ties mitä ankkureita, ties missä hötteiköissä. Hyvin ne silti kestää.

Toki ohjetta olisi voitu tarkentaa, mutta ehkä se on haluttu pitää yksinkertaisena? Neliveto on käytettävissä, eikä siitä ole mitään haittaa.

Tietysti maalaisjärkeä tässäkin voi varmaan käyttää, niin kuin monessa muussakin ohjekirjan asiassa. Ihan sama miten jotain jarrutonta peltiheikkiä vetää.


https://www.youtube.com/watch?v=pwFNbclOG_c ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom