vm.89 E33 GTI Galant sammui ajosta, ei käynnisty

Teukka75

New Member
Liittynyt
25 Helmikuu 2007
Moro, täällä sammu -89 gti galantti kesken ajon ku saunalyhty, eikä millään käyntiin, ei mitään eloa... ei lupaa vaikka kuinka pyörittää. Vinkkejä? Kahdesta tulpasta testattiin kipinää, mitään ei näkynyt! Sytytysyksikkö vika?
Lähteekö se sieltä helposti? Voiko ECU tehdä tällaisen "stopin" ? Toivottavasti ei... autolla on kyllä aikas paljon ajettu.
Vikakoodit luen kunhan saan "lukijan" kötösteltyä!

???
 
Vs: vm.89 E33 GTI Galant sammui ajosta, ei käynnisty

ECU, CPS, Power Transistor Unit.

Pitäisin CPS:ää ja ECU:a todennäköisimpinä vikakohteina.

Jos kyseessä on CPS-vika, niin se pitäisi näkyä koodeissa jos autoa on starttailtu tarpeeksi, eikä akku ole ollut irti starttailun ja koodien lukemisen välillä. Pientä osviittaa saa myös katsomalla kierroslukumittaria startatessa: jos neula ei hievahdakaan, niin melko varmasti CPS tai ECU on vainaa...
 
Vs: vm.89 E33 GTI Galant sammui ajosta, ei käynnisty

Kiitos, kokeilin uudestaan startata, kierroslukumittarin neula ei hievahtanutkaan... en vielä ehtinyt koodien lukua kokeilla. Tarkoitat siis näitä mahd. viaksi:
22 = CPS, crankshaft position sensor, kampiakselin asennon tunnistin (sijaitsee nokka-akselin päässä)
23 = CPS, camshaft position sensor, nokka-akselin asennnon tunnistin (samassa rasiassa kuin edellinen, käytännössä sama asia)
Tai sitten se ecu. Kukas tuon pystyisi tarkistamaan/korjaamaan?
No katsotaan nyt se vikalista ensin ::)
 
Vs: vm.89 E33 GTI Galant sammui ajosta, ei käynnisty

Kyllä, juuri noita. (Yksi ja sama palikka käytännössä)

ECU, CPS, foorumin ECU-threadeja lukemalla selviää korjaajia. ECUja tiedetään korjatun, CPS:än pystyy ehkä korjaamaan. Ehkä.

Jos päätät ostaa käytetyn ECUn, huollata se tai edes vanha ECU kuntoon, koska "uudessa" käytetyssä ECUssa on luultavasti sisuskalut ihan samassa kuosissa kuin siinä hajonneessakin. ECUja voi olla useaa eri mallia, tarkkana ostaessa.

Jos päätät ostaa käytetyn CPS:n, niin niitäkin on sitten kahta eri mallia. Ole tarkkana, että saat oikean.

Tässä meidän CPS-kokemuksia:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=1379.msg10289#msg10289

Koodit pihalle (jos tulee) näin:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=5412.0
 
Vs: vm.89 E33 GTI Galant sammui ajosta, ei käynnisty

Ok, eiköhän se siitä selvinne... luin teidän kokemukset, selvitti asiaa ihan hyvin jo. Piti vielä kysästä ku taisi jossain lukea jotain ecu:n "naksumisesta" kyllä sieltäpäin jotain sellasta kuuluu, ehkä tuosta ei kuitenkaan voi sanoa vielä että se olisi ok? Vai mikä siellä naksuu. No bensa ainakin tuli, mutta ei luultavasti suuttimille asti. Cps:ää veikkaan tässä vaiheessa.
 
Vs: vm.89 E33 GTI Galant sammui ajosta, ei käynnisty

ECUn naksuminen ei vielä kerro mitään. Lue koodit, CPS:ää minäkin epäilen...
 
Vs: vm.89 E33 GTI Galant sammui ajosta, ei käynnisty

Teukka75 sanoi
Ok, eiköhän se siitä selvinne... luin teidän kokemukset, selvitti asiaa ihan hyvin jo. Piti vielä kysästä ku taisi jossain lukea jotain ecu:n "naksumisesta" kyllä sieltäpäin jotain sellasta kuuluu, ehkä tuosta ei kuitenkaan voi sanoa vielä että se olisi ok? Vai mikä siellä naksuu. No bensa ainakin tuli, mutta ei luultavasti suuttimille asti. Cps:ää veikkaan tässä vaiheessa.

Ei siellä ECU "naksu", vaan ecun ja b.pumpun yhdistelmärele. Mikä ei tosin kerro mitään ecun varmasta toiminnasta...
 
Vs: vm.89 E33 GTI Galant sammui ajosta, ei käynnisty

Ecu on aika varmasti simahtanut, katso ne vika koodit niin sitten tiedän aika varmasti

ps. Korjaan noita ecuja edullisesti

jani.alho@elisanet.fi
tai
050-5344710
 
Vs: vm.89 E33 GTI Galant sammui ajosta, ei käynnisty

Kiitti kaikille hyvistä tiedoista, kokeilin tänään vikakoodien lukua, eipä antanutkaan mitään siis ei pala ledi ollenkaan... vian suunnaksi taitaa jäädä siis ecu? Ja huomasin siinä samalla vasta ettei pala edes check engine-valo!
Enää, kyllä se aiemmin on toiminut kuten pitää niinkuin auto muutenki.
Pitää vielä kerran katsoa liittimet/johdot ja sulakkeet (irrotin jo ecun ja katsoin sisällekin, ei mitään näkyvää vikaa ja siistikin oli) onkohan enää mitään muuta tehtävissä kuin tuo ecu-huolto? No hyvä tietää että korjaaja tuollekin löytyy.
 
Vs: vm.89 E33 GTI Galant sammui ajosta, ei käynnisty

Kyllä se vahvasti ECU vialta vaikuttaa, jos ei mitään koodia tule pihalle. Kytkitkö LEDin oikein päin? Se ei toimi jos on väärin..
 
Vs: vm.89 E33 GTI Galant sammui ajosta, ei käynnisty

Jeps, kyllä oli ledi oikein, testasin paristolla. Tais lähtee ecu huoltoreissulle.
 
Vs: vm.89 E33 GTI Galant sammui ajosta, ei käynnisty

:seina
Ecu korjattu ja huollettu, mut autohan ei vieläkään lähde käyntiin. Mikä piru tässäkin nyt on, tuntuu että täälläkin jokaisella dohc-koneisen galantin omistajalla on samat ongelmat ollut, syitä kylläkin on tietty monia... pitää kait vaan jaksaa ettiä ja tutkia, mut koville ottaa... kun ei kovin hyvin tämmöisiä "sähköautoja" ymmärrä.
Tietääkö joku mikä yksittäinen johto (musta-valkea) siinä ecun maadoitusruuvin alla on, se ainakin on mulla irti, siinä kun on sokeripala, liekö jonkun omia virityksiä... siinä on muita johtoja kyllä kiinni jotka lähtee sinne johtonippuun. Irrallista musta-valkeaa johtoa ei näy.
Edelleenkään check-engine valo ei syty, eikä anna vikakoodeja. ???
Ehkä vielä jonain päivänä tämäkin saadaan eloon!
 
Vs: vm.89 E33 GTI Galant sammui ajosta, ei käynnisty

Ei anna vikakoodeja, tarkoittaako tämä sitä että ECU ei anna edes sitä kaikki OK koodia?
 
Vs: vm.89 E33 GTI Galant sammui ajosta, ei käynnisty

Kyllä! Siis ei anna mitään. Pitää nyt ainakin se ledi vielä tarkistaa että on ehjä. Siinä auton liittimessä ei muuten ole niin montaa pinniä ku siinä testausohjeessa? Ne pinnit kyllä kohillaan mihin pitää kytkeä.
 
Vs: vm.89 E33 GTI Galant sammui ajosta, ei käynnisty

Pinnien määrä voi hieman vaihdella varusteiden mukaan, mutta liittimessä on silloin vain tyhjä paikka puuttuvan varusteen kohdalla. Moottorin pinni pitäisi kyllä olla aina tuo sama.

On tietty huolestuttavaa, ettei ECU anna mitään koodeja, mutta jos nyt sattuu että ECU on ehjä, niin aina se CPS vikamahdollisuus on olemassa.

Toinen ECU lainaan ja kokeilet sillä? Jos ECU on saanut kunnon tällin, niin se ei konkkien vaihtohuollolla tokene.
 
Vs: vm.89 E33 GTI Galant sammui ajosta, ei käynnisty

Niko Päivinen sanoi
Sammuttaessa naksahtaa ECU.

ei naksu ECU ainakaan lancereissa ;) ;) siellä kun ei ole edes mitään naksuvaa sisällä,pelkkää hienompaa elektroniikkaa.se naksuja on bensapumpun rele keskikonsolissa ;D ;D
 
Vs: vm.89 E33 GTI Galant sammui ajosta, ei käynnisty

No niin se taisi olla. Tosin ainakin E39 Gallussa ääni kuuluu samalta suunnalta.
 
Takaisin
Ylös Bottom