vm. -90 Galant GTI nelivedon toiminnasta kysymyksiä

JanOks

Galant Dynamic-4 GTI / VR-4 -90
Liittynyt
24 Marraskuu 2010
Nyt kun ostin kyseisen auton niin on alkanut mietityttämään tuo nelivedon tekniikka. En ole vielä mihinkään pahaan paikkaan päässyt nelivetoa testaamaan, mutta kyllähän tuo normaalissa liikkumisessa lähtee ihan eritavalla kuin kaksivetoinen kulkupeli. Autossahan on käsittääkseni kiinteä 50/50 jatkuva neliveto. Oheisen kuvion löysin eräästä Galantin mainosvideosta:

Galant_neliveto_small.png



Autossa siis on myös viskokytkin (vai viskolukko?) mutta mitä pyörimiseroa tuo tasaa, etu- ja taka-akselin välistä vai saman akselin pyörien välistä? Jos tasaa akselien välistä nopeuseroa niin onko tuo auto sitten kuitenkaan kokoaikaa 50/50 suhteella vai meneekö tarvittaessa vetoa enemmän toiselle akselille? Entä sitten saman akselin pyörien välinen tasaus, rajoittaako tasauspyörästö jotenkin tuota luistoa? Jos kuvitellaan tilanne, että auton muut renkaat olisivat kitkattomalla alustalla ja ainoastaan esim. toinen takapyörä olisi pitävällä alustalla, pääsisikö auto liikkeelle?

EDIT: Ja vielä toinen kysymys samaan syssyyn. Mihin perustuu se, ettei nelivetoisessa autossa saisi kytkintä luistattaa niin paljoa kuin normaalissa kaksivetoisessa? Uskaltaako tätä antaa sellaisen henkilön käyttöön, joka vaihtaa vaihteita niin, että kierrokset putoavat aina tyhjäkäynnin tasolle ja sitten hitaasti kytkintä nostamalla saadaan nopeusero tasattua kytkintä luistattamalla.
 
Vs: vm. -90 Galant GTI nelivedon toiminnasta kysymyksiä

alkuperäinen Gti Dynamic on aina 50/50 veto suhteella
ja keskellä tasaa visko kytkin joten tätä autoa EI viedä konttorin jarru dynoon
vaikka miten katsuri haluaisi...

kirjoita vaikka lappu että konttori ottaa 100% vastuun viskon mahdollisesta hajoamisesta jarru dynossa. ;)

edessä ja takana ei ole lukkoa -> autossa vetaa siis aina yksi etupyörä ja yksi takapyörä
tasauspyörästöt ei rajoita edessä eikä takana luistoa mitenkään alkuperäisenä

lukkoja saa kyllä laitettua palalukkoa,trosenia yms on saatavissa
 
Vs: vm. -90 Galant GTI nelivedon toiminnasta kysymyksiä

Nyt en kyllä vieläkään ymmärtänyt täysin :) Eli mitä tuo visko tasaa jos auto kuitenkin on kokoajan 50/50 kiinteällä suhteella?

Eli tuossa kuvitteellisessa tilanteessa autolla ei pääse liikkeelle eikä myöskään sellaisessa tilanteessa, jossa molemmilla akseleilla toinen pyörä on kitkattomalla alustalla?


Katsastamassa kävin auton eilen ja ei ollut onneksi ongelmia Jyväskylän Q-katsastuksessa. Sanoi inssille vaan että neliveto, älä vie dynoon, niin testattiin jarrut pihalla.
 
Vs: vm. -90 Galant GTI nelivedon toiminnasta kysymyksiä

JanOks sanoi
Nyt en kyllä vieläkään ymmärtänyt täysin :) Eli mitä tuo visko tasaa jos auto kuitenkin on kokoajan 50/50 kiinteällä suhteella?

Eli tuossa kuvitteellisessa tilanteessa autolla ei pääse liikkeelle eikä myöskään sellaisessa tilanteessa, jossa molemmilla akseleilla toinen pyörä on kitkattomalla alustalla?
keskellä on siis tasaus pyörästö ja se lukitaan viskolla tarpeen vaatiessa

kyllä, auto ei liiku jos edessä ja takana on jompikumpi kitkattomalla pinnalla (esim. ilmassa)

edit: pitää vähän yrittää miettia mitä kirjoittaa ;D
 
Vs: vm. -90 Galant GTI nelivedon toiminnasta kysymyksiä

Ok, tämä selvä. Jäi vaan hieman erilainen kuva tuon mainosvideon höpinöistä.

"Kun on kyseessä kaksipyörävetoinen auto ja sen yksi vetävä pyörä joutuu liukkaalle pinnalle kuten tässä, se hukkaa moottorin vedon, jolloin toinenkin pyörä menettää vedon.

Neliveto Galantissa käytetään viskokytkintä estämään vedon menetys liukkaan pinnan pyörältä, jolloin muille pyörille siirtyy riittävä vetovoima auton kiihdyttämiseksi."

Tuo sanamuoto "muille pyörille siirtyy riittävä vetovoima" sai luulemaan että autossa olisi jonkinlainen lukko myös samalla akselilla käytössä.
 
Vs: vm. -90 Galant GTI nelivedon toiminnasta kysymyksiä

noi mainos jutut on vähän...
mainostaahan ne uusien bemujenkin sensaatio maista 4ws järjestelmää uutukaisen uutta mikä on ollu 20v sitten
vakiona mitsuissa,hondissa,mazdoissa... ;D

saahan tuohon noita lukkoja, taakse kun laittaa lukon niin talvella käyttäytyy aika takavetomaisesti ;)
 
Vs: vm. -90 Galant GTI nelivedon toiminnasta kysymyksiä

Mistäs olisi hyvä paikka kysellä tuollaista lukkoa ja paljonkohan tuollainen kustantaa? Entä miten asennus onnistuu, riittää ilmeisesti että takatasauspyörästön ottaa vaan irti?
 
Vs: vm. -90 Galant GTI nelivedon toiminnasta kysymyksiä

nyt joudut kysymään viisaamalta, mä en ole ikin takamurikkaa nähny paloina/ottanu irti.

lukkoja oli myynissä tuolla myydään osaston kauppallisissa, toki palalukon oletettavasti voi tehä itekin halvemalla
mutta siitä kannattaa kysyä viisaamalta.

omaan etuvetoon miettiny lukkoa niin torsen oli jotain 800e tietämissä, kitkalukkoja oli 300-600dollaria ebayssä
 
Vs: vm. -90 Galant GTI nelivedon toiminnasta kysymyksiä

JanOks sanoi
Mistäs olisi hyvä paikka kysellä tuollaista lukkoa ja paljonkohan tuollainen kustantaa? Entä miten asennus onnistuu, riittää ilmeisesti että takatasauspyörästön ottaa vaan irti?

Tossa olen noita jostakin kumman syystä ihmetellyt. Eli GTI galanttiin on hankala saada alkuperäsitä LSD lukkoa, koska siinä on nelipyöräohjaus ja takapyörien ohjausvoima otetaan perästä. Ameriikkalaisilla on "4bolt" LSD periä jonkinverran. Niissä ei ole tuota 4wd pumpun hammaskehää paikallaan ja niissä on käsittääkseni vetarien boorit pikkaisen erilaiset. Yksi hurja ameriikassa on laittanut sen 4wd pumpun kyllä tuohonkin perään. Eli sekin on mahdollista. Siinätapauksessa pitää vaihtaa takavetarit ja muuta. Cuscot ja muut ei tunnu tuntevan, kuin etupään lukkoja noihin vehkeisiin. Palalukko on kohtuu helppo, jos perän saa irti. onnistuu myös paikallaanollessa, mutta vaatii pientä äheltämistä.
 
Vs: vm. -90 Galant GTI nelivedon toiminnasta kysymyksiä

Olisiko tosiaan niin että esim vr4:n lukko (4ws-malli) ei sopisi gti-dynyyn? Niin ja tarkennettuna perus vr4:ssa ei sellaista ole vaan Monte Carlossa. Jotenkin kuvittelisin sitten että myös RS-mallin lukko olisi sama kuin Monte carlon, vaikka siinä ei 4ws:ää ole.
 
Vs: vm. -90 Galant GTI nelivedon toiminnasta kysymyksiä

dani sanoi
Olisiko tosiaan niin että esim vr4:n lukko (4ws-malli) ei sopisi gti-dynyyn? Niin ja tarkennettuna perus vr4:ssa ei sellaista ole vaan Monte Carlossa. Jotenkin kuvittelisin sitten että myös RS-mallin lukko olisi sama kuin Monte carlon, vaikka siinä ei 4ws:ää ole.

Monttessa taitaa olla semmonen lukko joka käy bolt on, mutta on aika harvinainen. :) Muihin pitää saada se pumpun hammaspyörä, jos haluaa 4ws:n toimintaan. Eiköhän se RS:n perä satu muuten kyllä.

Onneksi tossa E38:ssa ei ole 4ws:ää niin ei tarvii siitä murehtia.
 
Vs: vm. -90 Galant GTI nelivedon toiminnasta kysymyksiä

Tästä lukkohommastahan on ollu puhetta...

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=29319.0

eli se etupäähän tarkotettu lukko menis perään kaventamalla
 
Vs: vm. -90 Galant GTI nelivedon toiminnasta kysymyksiä

Saakos sen 4ws ottaa pois käytöstä halutessaan vai tuleeko siitä sanomista katsastuksessa? Ainakin nyt katsastuksessa inssi koitti käännellä pihassa rattia ja katella takarenkaita mutta ei mitään liikkumista kyllä huomannu ja oli vaan silleen että kai se toimii kun auton alla näytti olevan kuitenkin kunnossa.
 
Vs: vm. -90 Galant GTI nelivedon toiminnasta kysymyksiä

JanOks sanoi
Saakos sen 4ws ottaa pois käytöstä halutessaan vai tuleeko siitä sanomista katsastuksessa? Ainakin nyt katsastuksessa inssi koitti käännellä pihassa rattia ja katella takarenkaita mutta ei mitään liikkumista kyllä huomannu ja oli vaan silleen että kai se toimii kun auton alla näytti olevan kuitenkin kunnossa.
Ei tarvi olla toiminnassa! Monista GD-korisista Mazdoista kokemusta ja niissäkin oli tuota 4ws ohjausta GTi -malleissa. Monesti sieltä sitten hajos osia, kun autolle kertyi ikää. Järjestelmä kytkee 4ws ohjauksen pois päältä.
 
Vs: vm. -90 Galant GTI nelivedon toiminnasta kysymyksiä

JanOks sanoi
Eli mitä tuo visko tasaa jos auto kuitenkin on kokoajan 50/50 kiinteällä suhteella?

Visko tasaa juurikin tuota voimanjakoa, eli itse tasauspyörästö on kyllä 50/50 (toisin kuin jossain planeettapyörästöllä olevissa autoissa) mutta toisen akselin luistaessa visko siirtää voimaa pitävämmälle akselille. Eli tilanteessa jossa etuakseli on jäällä ja taka-akseli asfaltilla voimanjako on jotain ihan muuta kuin 50/50 ja taakse menee enemmän voimaa.

Mainoksesta sen verran, että jos yksi ainoa rengas on ilmassa niin kyllähän tuo silloin liikkuu, koska visko siirtää enemmän voimaa toiselle akselille. Ristiriipunnassa ei taida sen sijaan edetä.
 
Vs: vm. -90 Galant GTI nelivedon toiminnasta kysymyksiä

multa löytyis galanttiin levylukko taakse,osta pois..
 
Vs: vm. -90 Galant GTI nelivedon toiminnasta kysymyksiä

JanOks sanoi
Saakos sen 4ws ottaa pois käytöstä halutessaan vai tuleeko siitä sanomista katsastuksessa? Ainakin nyt katsastuksessa inssi koitti käännellä pihassa rattia ja katella takarenkaita mutta ei mitään liikkumista kyllä huomannu ja oli vaan silleen että kai se toimii kun auton alla näytti olevan kuitenkin kunnossa.

Ei ne pyörät käänny paikallaan ollessa, kun se ottaa käyttövoimansa sieltä perästä. Eli, jos perä ei pyöri ei käänny renkaatkaan.
 
Vs: vm. -90 Galant GTI nelivedon toiminnasta kysymyksiä

mr ahtopaine sanoi
multa löytyis galanttiin levylukko taakse,osta pois..

Mites tuo levylukko nyt sitten toimii? Onko ihan kiinteä lukko vai joku kitkalukon tapanen että sallii pyörintäeroa? Käykös tuo nyt sitten suoraan tuohon 4ws systeemiin vai joutuisko sen poistamaan käytöstä?
 
Takaisin
Ylös Bottom