vph:n E39A 2.0td

Liittynyt
7 Helmikuu 2011
Tykkäykset
0
#1
Tämän projektin kanssa oli niin paljon aikaa että osia ehti haalia rauhassa. Sitten kun kaikki oli olemassa niin itse kasaus meni suhteellisen kivuttomasti.

Lähtökohtana oli -91 dynamic-4 kaikilla herkuilla, jonka ostin AVK:sta 12 vuotta sitten ja kunnostin käyttöautoksi. 140tkm myöhemmin öljynkulutus alkoi olla sitä luokkaa että auto jäi muutamaksi vuodeksi talliin seisomaan odottamaan inspiraatiota. Koska se on autona ihan loistava, niin huonona puolena olevaan polttoaineen kulutukseen piti löytää ratkaisu. Eli alkoi kyteä ajatus dieselöinnistä.

4D68T valikoitui harkinnan jälkeen järkevimmäksi toteuttaa, kytkinkoppa on niin pieni ettei mikään nykyaikaisista "ihmedieseleistä" tuntunut sopivan paikalleen. Eli lähtökohtaisesti auto kasattiin vain ja ainoastaan Mitsubishi-osista.

Elimenluovuttajaksi hankin parilla satasella läpimädän E34A:n josta pikaisen koeajon perusteella päätin että ainakaan 1.8 dieselin ympärille ei lähdetä rakentamaan.

Romikselta löytyi edullisesti kohtuukilometreillä oleva 4D68, jossa oli iloisena yllätyksenä uusi kytkin. Koska moottorilla oli suomi-identiteetti, ei päästöjen todistamiseen tarvittu muuta kuin romiksen kuitti jossa näkyi kanta-auton rekisterinumero. Nykysäännöillä tätäkään paperia ei käsittääkseni tarvita. Teho laskee niin jarrut on varmasti riittävät, ABS jarrut toimii myös muutoksen jälkeen. 4D68 on muuten kevyempi kuin 4G63...

Mitsulla on JDM valikoimassa ollut E77A, jossa dieseli on käytännössä yhdistetty dynamicin voimansiirtoon. Eli sopiva vauhtipyörä löytyy tehdastekoisena, mutta eihän niitä mistään käytettynä löytynyt. 2WDn vauhtipyörää piti sorvata muutaman millin ja vaihtaa hammaskehä nelivetoisen malliin, jonka sai vanhasta bensakoneen vauhtipyörästä. Hammaskehä siirtyy myös muutaman millin vaihteistoa kohti, ettei ota kulmavaihteeseen kiinni. Kulmavaihteen reunasta piti hioa pieni siivu pois koska vauhtipyörä oli myös vähän paksumpi. Startiksi käy mitsun oma, näkyy olevan sama startti galanteissa ja pajerossa eli ainakin on riittävän iso. Startin hammasrattaan käänsin ympäri niin yltää paremmin hammaskehälle, muuten hammaskosketus jäi pari milliä vajaaksi. Vaihteiston ja moottorin välipelti on dynamicin oma. Kytkinkopan pulttijako osuu muuten kohdalleen, mutta 4D68 uudempana moottorina on niin että etutuki tulee kiinni vaihteistoon, eikä moottoriin. Kytkinkopan jako on kytkimen työsylinterin yläpuolelta erilainen, mutta niin että dynamicissa oli yksi ruuvi vähemmän. Moottorin etutuelle piti rakennella kiinnitys, 4D65 koneessa olisi ollut valmiit paikat eli olisi sopinut heittämällä paikalleen. Moottorin takatuki sopi suoraan pulttaamalla kiinni lohkoon, ja korin puolelle vaihdoin luovuttaja-autosta dieselin oman pehmeämmän kumityynyn. Luovuttaja-autosta otettu jakopään puoleinen moottorin kannatin sopi myös suoraan pulttaamalla paikoilleen, jakopään kopasta piti vähän muokata aukkoa erimalliseksi. Vaihteiston tukeen tuli vain pehmeämpi kumityyny. Kuskinpuoleisen vetoakselin kannatinlaakeri sopi myös suoraan valmiisiin reikiin lohkossa.

Koska dieselin jakohihna on 4mm leveämpi, piti ilmastointikompressorin tukiraudan reikiä avartaa vastaavasti sivusuunnassa. Rauta on niin järeää tekoa että materiaalivahvuus riitti hyvin. Jostain syystä dieselin apulaitteita käytetään kiilahihnalla, joten kampiakselin hihnapyörä piti ilmastointia varten sorvata moniurahihnalle. Dieselin ohjaustehostin saa alunperin käyttönsä sitten vesipumpulta moniurahihnalla, eli täysin päinvastoin kuin bensakoneessa ??? Dynamicin tehostinpumppu on kuitenkin virtausarvoiltaan erilainen 4ws:n takia, eli se oli pakko säilyttää kiilahihnapyörineen. Ja dieselin vesipumpussa on eri pulttijako kuin bensakoneessa, pientä jumppaa sai tehdä että sai kaikki hihnat paikoilleen linjaan. Nykyinen on yhdistelmä 4D65/4D68 hihnapyöriä, tehostinpumpun tukirauta käy sellaisenaan kun pumput on rungoltaan samanlaiset mutta vähän piti shimmata että sai kaikki linjaan. Suosittelen kasaamaan apulaitekäytön kohdilleen ennen kun nostaa moottorin paikalleen... :seina

Vaihteiston pohjaksi otin VR-4 turbomallin laatikon, vahvemman laakeroinnin mutta ennenkaikkea pidemmän keskitasauspyörästön välityksen takia. Yhdistämällä turbomallin keskitasauksen ja dynamicin oman etuperän (sopii kun vaihtaa yhden laakerin) sai kokonaisvälitykseen toivotun ~30% pidennyksen ja kierrokset alas matka-ajossa. Nyt kierroksia on vitosvaihteella 80 vauhdissa tasan 2000. Isompi ja jäykempi visko myös tukevoittaa menoa ainakin verrattuna vanhaan joka taisi olla jo rikki. Peruutusvaihteen jarru/synkkarengas helisee tyhjäkäynnillä kytkin ylhäällä, tehtaan insinöörit on tajunneet jättää sen pois dieselmalleista ::)
Kun yhdistää 88-90 vaihteensiirtovivut ja 90-92 mallisen vaihdekepin niin saa lyhyemmät vaihdevälit ;)
Kytkin sopi paikoilleen sellaisenaan, samoin vetoakselit.

Moottorin johtosarjan otin luovuttaja-autosta, johtosarja on lähes plug&play. Samoin polttoainesuodatin ja hehkureleet sopii suoraan rintapellissä oleviin valmiisiin reikiin. Tankkianturista siirtopumppu pois välistä, polttoainelinjoihin ei muuten tarvitse juuri tehdä muutoksia, tähän ne uusittiin kokonaan kun oli niin mädät.. Koska johtosarja ja hehkusysteemi on vanhemmasta autosta, niin hehkutulpat piti vaihtaa vanhemman mallisiin. 4D68 on pääsääntöisesti uudemmalla ja hitaammalla hehkulla, mutta tässä on nyt käytössä vanha kunnon salamahehku ilman odottelua. Vakionopeudensäädin tarvitsee kaasuläpän asentotiedon, ja 4D68 pumpussa on valmiina tps-anturi egr:ää varten. Tps johdot piti lisätä johtosarjaan, ja hehkuohjainlaitteessa joka sopii suoraan vanhan ecun paikalle oli vapaa pinni josta sai reguloidun 5V jännitteen anturille. Polttoaineen vesianturi sytyttää moottorin häiriövalon, johdotus toimi suoraan. Dieselin kierroslukumittari lähti myös toimimaan suoraan kun vaihtoi sen paikoilleen dynamicin mittaristoon. ABS ja 4WS merkkivalojen symbolit piti kyhätä mittariin. Joku pieni siltaus piti tehdä myös ajonopeusanturin ja ABS osalta, mutta nyt en tarkkaan muista mitä. Konehuoneen puolella piti pari johtoa vaihtaa ristiin ilmastointia varten, ja flektiksi jätin dynamicin oman flektin, joka riittää hyvin yksinään ilmastointia käytettäessäkin. Dieselin jäähdytin on 2-rivinen, mutta vanhan kolarikorjauksen jäljiltä sellainen oli jo valmiina. Välijäähdytin tuli puskurin taakse ja pari metriä putkea. Luovuttaja-auton ilmanputsari ja imukärsä sopi suoraan.

Luovuttaja-autosta isompi akkuteline ja vahvemmat kaapelit, pajeron laturi alipainepumppuineen tuli laitettua kun E34A:n vakiolaturi oli niin onneton. Jälkihehku haukkaa paljon virtaa jopa usean minuutin ajan, ja saattoi olla että akku meni tyhjäksi jos auto ehti käydä vain hetken. Dynamicin oma pakoputki käytössä katista taaksepäin.

Kaikki toimii- ilmastointi, vakionopeudensäädin, ABS, 4WS, mistään ei tarvinnut luopua... ;D 5kW lisälämmitin sopi kivasti joukkoon.

4D68 ruiskutuspumppu on 10mm nestepäällä (4D65/9mm), mutta nokkarenkaassa on esiruiskutus ja on muutenkin loiva, kovin paljon ei ole ruuvausvaraa. Vastavuoroisesti moottori käy todella nätisti, ja on bensakonetta hiljaisempi sisälle. Tärinää ja jyrinää on enemmän, jos ajaa liian pienillä kierroksilla. 420tkm ajettu nelivetotekniikka välyksineen saattaa vaikuttaa myös, sopivalla vaihteella ja matalilla kierroksilla taka-akseliston saa resonoimaan. Ahdin antaa hyvin painetta jo pienillä kierroksilla, mutta selvästi on henkilöautomainen luonteeltaan ja vetää tasapaksun laiskasti koko kierroslukualueella. Kytkinkoppa rajoittaa, isompi vauhtipyörä tai joku kaksoismassaratkaisu ehkä vähentäisi tärinöitä, mutta pitempien välitysten vuoksi pitää vain muistaa ajaa pienemmällä vaihteella kuin on tottunut. ::) Ruiskutusennakkoa kikkailemalla sai vähennettyä jyrinää paljon, nyt on 2 astetta enemmän kuin tehtaan ohjearvo. Luovuttaja-autosta otetussa konepellin eristeessä oleva 4D65:n ajoitusarvo on siis ihan oikein ;D

Kulutus on asettunut 8 litran tuntumaan sekalaisessa ajossa. Pitempää maantiereissua ei ole tullut tehtyä vielä, mutta odotin ehkä parempaa. Bensakoneella en muista päässeeni ikinä alle 10 litran, missään tilanteessa... Kulkupuoli on ihan ok, asettuu ehkä johonkin E38 ja E39 välille kun pumppu on säädetty niin ettei näkyvää savua vielä tule ja ahdot on 0.8.

Varmasti jotain unohtui, mutta kysykää jos ette vielä säikähtäneet..
 
Ylös Bottom