VR4:seen evoIII:sen ilmamäärämittari ja ecu

VR4

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2003
Tervehdys

Kun täällä tuntuu olevan tietoo ;D ja vähän vierestäkin 8) niin...

Mulla on sellanen dynamiitistä rakenneltu VR4 (se harmaa joka (kouluni) TTKK kiihdytyksissä poikkes, tai TTY:hän sekin nykyään on). Osat on osin täältä ja japsilasta.

Käykö ja onko mitään hyötyä laittaa evoIII:sen ilmamäärämittaria ja ecua kiinni galanttiin. Hakisin tällä mahdollisuutta nostaa ahtopaineita ja pääsis japsi nopeusrajoittimesta eroon (180 kmh). En oo myöskään varma, että mulla on turbon ilmamäärämittari autossa kiinni, joten tulis sellanenkin sitten siinä samalla.Tosin ainakin kuvista päätellen nykyinen näyttäis olevan oikea... Mulla on alkeellinen, joku autoracingin kolmihaaranen aluahtopaineensäätöruuvi ja kun koitan sillä saada paineita 0,8 luokkaan niin tuntuu, että kone tulee "voimattomaksi" tai "tukehtuu" hetkeksi. ite. Laskemalla vähän paineita karvan alle 0,7 niin taas pelittää. Autossa on turbon etuputki ja loppuosa tehty 2,5 simonssista, joten putken pitäis virrata tarpeeksi. Vastaavasti ilmansuodatin kotelo on poistettu, mutta en ole saanut aikaiseksi vaihtaa vielä vapaavirtaussuodatinta.

Onko järkee tavoitella evon osien kautta 250-270 hepoa (ahdot noin 0,9-1bar) vai pitäiskö suosista katsoa jotain muuta ???
 
Haudi.
Tuntematta ja näkemättä tota sun teknikka swappia
on vähä paha antaa mitään aukottomia vastauksia,
mutta mielestäni sun pitäs päästä sillä vr4 kondst-
ruktiollakin jo sinne 250 hv:n kieppeille oikeilla muu-
toksilla. Niitä se tosin vaatii. Jos sulla on vaparin ilm.
määrä mittari niin varmasti kandee hommaa se Evo-
mallin ecu/mittari niin sit on se potentiaali sinne mai-
nitsemaasi teho-haarukkaan. Mutta tää on loputon/
sulkeutumaton ympyrä taas silläkin tulee raja vastaan
ja jatkossa jos ruokahalu kasvaa syödessä niinku sa-
notaan(mitä se varmasti tekee) ;) niin taas tullaan
siihen mistä puhuttiin jo tulla otsikon(=paukku vr4:
seen) alla. Itse ainakin harkitsen vakavasti jonkun
muun mottiohj.järjestelmän hommaamista(gems,mo-
tec) tms. seuraavaksi kun tää oma järjestelmä ei
enään riitä siihen mitä haluaa, no toistaseks ainakin.
Toi voimattomuus/tukehtuminen?? siis missä tilan-
teessa se ilmenee?
Sit mitä tulee siihen Evo-mallin ohj-järjestelmään niin
vaaditaan kyllä kovempi ahtopaine tohon tehoon kuin
0.9-1.0 bar, PAITSI jos ks. ecu on päivitetty esim. Ral-
liArt:n prommilla(=tai on koko boxi) ks. pajan tekemä.
Täs nyt näin lyhyesti ja kokoajan pitää muistaa, et
noi on aina vähän YKSILÖITÄ=pieni muutos jossain
kohtaa tekee ihmeitä ;).
Et tämmöstä.
T:Arska
 
Kun ahtopaineet nousee täyskaasulla vaikka hetkellisesti (mun jälkiasennusmittarin mukaan) 0,8 yli jossain 3500 kierrosluvulla niin kestää pienen hetken (ahdot laskee 0,1-0,3) ja kone vetää taas paremmin. Vielä selvemmin se tulee esiin jos ahdot ensin heilahtaa lähes 1 baariin. Mitä isompi vaihde sen selvempi. Aikaisemmin oli sytkä liian aikaisella ja se nyki, mutta tää ei oo nykimistä. Tulpatkin vaihdoin lämpösempiin, mutta ei tuntuvaa eroa. Voiskohan se johtua tosta ahtopaineen äkillisestä noususta, missä boxi ei pysyisi mukana ilmamäärämittarintakia. Niin ja tyhjäkäynti on kans välillä vaeltavaa ja matalalla. Jotenkin on sellainen tunne että boxi jää johonkin "välitilaan" aina hetkeks ton "ilmiön" jälkeen. Pienen hetken päästä kaikki toimii taas normaalisti kun laskee paineita. Voisko pienet ilmavuodot imupuolella tehä tollasta? Vastaavasti, jos ahtopuoli vuotaa jostain (blow off) niin sekin kai vois tehdä tollasta? Ei pysyis ahto ylhäällä. Tosin tais kerran vahingossa kokeilla autoa ilman hukkaportin alipaineletkuja ja silloin kyllä ahdot heilahti ja pysykin yli 1 barissa (ennenkuin tajusin nostaa poljinta) ;D

Käsittääkseni koneen pitäisi pelittää vielä turvallisesti 0,9-1 ahdoilla, jos ei tuu sitä fuel cuttia. Oon epäilly näitä johtuvaksi siis ilmamäärämittarista ja huonosta "vuoto" venttiilistä.

Oon harkinnut unichippiä nykyisen boxin kaveriksi, mutta hinta menee asennettuna sinne tonnin paikkeille egeinä. Mulle periaatteessa riittäis nyt aluks ;) toi noin 250 heppaa. Mitäs muutoksia tarkoitit? Kaveri lupaili sitä evon lastua aikas edukkaasti...mut jossain joku höpötti että evon boxi olis liittimiltään erilainen kuin VR4:sen.

Jos ottais vain sen ilmamäärämittarin, niin se ei kai pelaa suoraan VR4:sen boxilla ilman jotain bensan/ilmamäärän säätö laitetta tai kalibrointia?

- pakoputken loppu tehty 2,5 putkesta ja takavaimennin vaihdettu simonsin läpivirtausvaimentimeen
- koneessa alkuperäisen cyclone intercooler imusarjan tilalla eci multi isommilla käytävillä
- kannen virtauksia parannettu
- cooleri on sitä isompaa mallia (evomainen)
- ilmasuodatinkotelo veks, tosin ei vielä pipecross / K&N
- ahtopaineensäätösolenoidi poistettu (ei kyllä ollutkaan koskaan kiinni) ja tilalla se autoracingruuvi (menee vaihtoon kun keksin mitä tilalle) jolla nyt nostan 0,5 -> 0,7 ahdot. En ole saanut tätä toimiin saadakseni isommat ahdot.

? tarttenko mitä muuta sinne 250 heppaan
 
Joops... hmmm? Olikos ks. autossa nyt vr4 vai dyn-gti:n
boxi? Ahtopaineen kontrollisoledoidi ei olenkaan pelissä?
Mielestäni ollaan jo vähän huolestuttavalla alueella jos
on vr4 boxi ja ks. soledoidi on eliminoitu pois= ei anneta
eculle mahdollisuutta pienentää ennakkoa saavutetta-
essa tietty ennalta määrätty ahtopaine(eculla). Yleensä
jos painekontollisolenoidi(bcs) ohitetaan kannattaisi
laittaa joku esim. elekt. boost control(apexi,blitz,greddy)
yms. millä saisi ahtoa säädettyä mutta edelleen salli-
taan ecun haistella nakutusta(knock sensor) välityksellä.
Nm. bcs saa tiedon nakutustunnistimen/ecun ohjaukses-
ta.
Ja ei siis vaihtohetken jälkeen vaan täyskuormalla?
Joo-o esim. toi sun mainitsema pop-off valven vuota-
minen/mahd. viottuminen sekä ilmamäärämittarin sopi-
mattomuus(jos on vaparimallin?) tai siinä joku vika?
hyvinkin aiheuttaa ton kaltaisia ongelmia. Sitte myös
hukkaportti ei sulkeudu kunnolla tai jää ns. roikkuu=
päästää vähän koko aika ohi. Myös hukkaportin ohjaus/
painekellon jousen jäykkyys on heikko/viottunut.
Hukkaportti itsessään on palanut(reunoista sulanut)
tai sen "seeti"pinta viottunut?
Tosiaan pitäis pelittää hyvinkin noihin paineisiin ilman
fuel-cuttia edellyttäen myös, että pa-puoli on kunnossa

ennemminkin piikkipaine tulee vastaan tossa
orggis pop-offissa=luokkaa 1.3-1.4 bar. Pitäs laittaa
säädettävä.
Nyt saatat muuten olla oikeassa näitten liittimien
kanssa(sopivuudesta) Evo4 eteenpäin on ainakin
erillaiset mut mites se nyt oli noi E1-3??
Kaikki muuten kuullostaa siltä, että tehotavoite on
mahdollinen, mut mites oli se downpipe(dp) olikos
se orggis(=2 1/4") on nimittäin aikas polonen? No noi
edm. jutskat kandee varmistaa sekä jo ne mitä itek-
kin epäilit. Mut täähän on just tätä , pitäs olla kristalli-
pallo ja noitalakki päässä ni pystys sanoo satavarmaa.
:)
t:Arska
 
no ainaki ecu ei käy liittimien perusteella ku kampaliitin on erilainen tais olla johtojakin eri määrä eculle tulossa,evon boksissa on 64napaa,mun vr-4:ssa oli muokattu boksi...
 
Suosittelen kaikkien letkujen alipaine yms. tarkistamista, on nimittäin itsellä ollut samankaltaisia ongelmia tyhjäkäynnillä ja syyksi paljastui kavalan piilokkaasti haljennut letku joka lähtee venttiilikannen kopasta imusarjaan. Ilmeisesti 16v mallissakin kyseinen letku menee. Lisäksi sama nypytysongelma ja voimattomuus itselläkin isommilla ahdoilla  on aina välillä ja käytössä on typerä turbo-ruuvi (josta pikimmiten päästävä eroon!) ja ennakkoa olen lisännyt hieman...Katsotaan miten pelittää hukkaportti-solenoidi-pikakytkin kombinaatiosysteemi hukkaportissa.  Sillä ei laskisi ahdot, vaan ne pysyisivät halutussa arvossa nopeuden ja kierrosten kasvaessakin. Pikakytkin avaa ja sulkee nopeasti edestakaisin solenoidia maksimi ahtopaineen tullessa ja ahtopaine kasvaa jälleen ennalta annettuun maksimi arvoonsa  mikä on pikakytkimeen "sisällytetty". Jospa nykiminen ja voimattomuus katoaisi forever!

Olihan tarpeeksi vaikeasti selitetty..
 
Takaisin
Ylös Bottom