4G63T öljypumpusta

Gallu

Galantista tullee hauska anagrammi...
Liittynyt
20 Marraskuu 2005
Sijainti
Lieto
Kuinka pitkällä startilla pitäis öljyn alkaa kiertää? Joskus kun noita sunnyjä talven jäljiltä starttaillu niin n.5-10sek on kestäny kun öljyvalo on sammunu.
Nyt käytiin Hyeenan viemäs celeste talvisäilöön ja jouduttiin kohtuullisen pitkä matka ajamaan startilla, koska kansi on vielä irti. Eikös 20-30 sek. starttauksella olis jo pitäny alkaa nousta öljyä kanteen? Eli hankeen olis jo pitäny jäädä öljyvana? Tuli vaan jälkeenpäin mieleen... Olisko tässä vihjettä että mikä vois olla aiheuttanu sen nokka-akselin kiinnileikkaamisen? ???
 
Itsellä tuohon sigmaan vaihdettu kone juuri sen takia, kun öljypumppu hajonnut. Veikkaisin jonkinasteista tyyppivikaa ???
 
mulla ainakin tuo projektin kone työnsi öljyt pihalle 10sek startin jälkeen turbon heikosti tukitusta öljyletkusta.
mutta valo sammu vasta noin. 20sek jälkeen

pitää myös ottaa se huomioon että startilla kone pyörii jtn 300rpm... ja tyhjäkäynillä/käyntiin lähtiessä sen 800... joten öljynpaine nousee varmasti nopeemin...

myös sellanen vaikuttaa että jos kone on seissy kauan ja kaikki kanavat & öljynjäähdytin tyhjentyny niin kestää huomattavasti kauemmin startilla nostaa öljynpaine.

mulla ensimmäisellä kerra kun pyörittelin konetta startilla (öljyletkut & jäähdytin tyhjiä) kesti varmaan puoliminuuttia että valo sammu...

niin ja e33 gli gallun oljypumppu taitaa olla sama kuin vanheman turboversion... omia kokemuksia on yli 400tkm ajetusta ja se ainakin toimi vielä hyvin...

"nostokurki" : 1.6sessa on ihan erilainen öljypumppu kuin tuossa 2litrasessa turbossa...
 
vähän vajaa 3sek. niin öljy lentää 4G63 turbo kone joka on talliissa irti , pyöritin strartilla sen jälkeen kun olin nostanu kannen päälle

öljypumpussa vika tai sitten öljy filtteri tukossa!
 
Kun tuo tosiaan ainakin sen 30sek pyöri. Vähintään.Pitänee mennä taas ladatun akun kanssa sinne ja kokeilla oikeen piiiiiiiiitkä veto. Ilman puristusta ei luulis että laakerit enää enempää ottaa nokkiinsa? Niin ja kun kansi ei ole paikallaan niin luulisi että tyhjänä pyöris vähän lujempaa kuin 300rpm? No kattellaan. Toivotaan parasta, pelätään pahinta. :seina
 
kaippa se öljykellokin voi olla...
ainakin tuo g32 on öljyvalo paloi useamman talven jää-käytös eikä mitään sivuääniä/ongelmia ilmaantunut... (ja sinisestä pilvestä päätellen öljy ainaki kiertää ;D)siinä ainakin on vikaa kellossa
 
Ratsun140y sanoi
kaippa se öljykellokin voi olla...
ainakin tuo g32 on öljyvalo paloi useamman talven jää-käytös eikä mitään sivuääniä/ongelmia ilmaantunut... (ja sinisestä pilvestä päätellen öljy ainaki kiertää ;D)siinä ainakin on vikaa kellossa
Siis että häh? Öljykello estäis öljyn nousun kanteen? No joka tapauksessa oli tukos missä kohtaa tahansa niin tod. näk. löytyi aiheuttaja aiemmin ihmetellylle nokka-akselin kiinnileikkaamiselle. Tai toivotaan ainakin että nyt löytyis syy.
 
[quote author=Gallu]
Siis että häh? Öljykello estäis öljyn nousun kanteen? No joka tapauksessa oli tukos missä kohtaa tahansa niin tod. näk. löytyi aiheuttaja aiemmin ihmetellylle nokka-akselin kiinnileikkaamiselle. Tai toivotaan ainakin että nyt löytyis syy.
[/quote]
sorry puusilimieni kans... tarkoitin että ei se välttämättä kuollu oo jos öljyvalo palaa...tietenkin josei öljyä kanteen tuu niin vika ei välttämättä johdu öljykellosta ;D
 
Vs: 4G63T öljypumpusta

Totas noin. Kertauksen vuoksi. Mistä se öljypumppu saa käyttövoimansa? Suoraan kampiakselilta vai tasapainoakselilta? Oikeen muita vaihtoehtoja ei tule mieleen. Toinen kymysys miten öljypumpun saa irti?
 
Vs: 4G63T öljypumpusta

Gallu sanoi
Totas noin. Kertauksen vuoksi. Mistä se öljypumppu saa käyttövoimansa? Suoraan kampiakselilta vai tasapainoakselilta? Oikeen muita vaihtoehtoja ei tule mieleen. Toinen kymysys miten öljypumpun saa irti?

Tasapainoakselilta hihnan kautta, ainakin vaparissa. Epäilen että T-mallissa sama homma. Ettei vain olis hihna poikki TP-akselilta, sitähän ei välttämättä huomaa ajaessa?
 
Vs: 4G63T öljypumpusta

nostokurki sanoi
Tasapainoakselilta hihnan kautta, ainakin vaparissa. Epäilen että T-mallissa sama homma. Ettei vain olis hihna poikki TP-akselilta, sitähän ei välttämättä huomaa ajaessa?

hee...eee.... ;D

se on alemman tp-akselin kanssa samassa, se alempi tp-akseli "menee öljypumpun rattaan läpi" ja toimii akselina sille, ja se alempi tp-akselin remmi on sama kuin nokkaakin pyörittävä, ylemmälle tp- akselille on omansa ;)

hmm toi öljypumppu on osa sitä alumiinilevyä joka on lohkon etuosas kiinni, toimii periaattees sen runkona...taida paljo hankalammin saada selitettyä, mutta kumminki! ;D
 
Vs: 4G63T öljypumpusta

Ratsun140y sanoi
hee...eee.... ;D

se on alemman tp-akselin kanssa samassa, se alempi tp-akseli "menee öljypumpun rattaan läpi" ja toimii akselina sille, ja se alempi tp-akselin remmi on sama kuin nokkaakin pyörittävä, ylemmälle tp- akselille on omansa ;)

hmm toi öljypumppu on osa sitä alumiinilevyä joka on lohkon etuosas kiinni, toimii periaattees sen runkona...taida paljo hankalammin saada selitettyä, mutta kumminki! ;D

niin siis niin, juuri tätä tarkoitin, eli tp-askeli saa käyttövoimansa hihnalta ja öljypumppu on toisen akselin yhteydessä. Mut rehellisesti sanottuna en muistanut tuleeko molemmat akselit samalta remmiltä vai ei. My bad :)
 
Vs: 4G63T öljypumpusta

Just. Olisin ite luullut sen olevan ylemmän TP-akselin puolella kun sillä puolella on kaikki muutkin vermeet: ö-suodatin, paineanturi, öljynjäähdyttimen lähdöt jne. No tuo oli hyvä tieto. Kiitoksia. :)
 
Vs: 4G63T öljypumpusta

Gallu sanoi
Just. Olisin ite luullut sen olevan ylemmän TP-akselin puolella kun sillä puolella on kaikki muutkin vermeet: ö-suodatin, paineanturi, öljynjäähdyttimen lähdöt jne. No tuo oli hyvä tieto. Kiitoksia. :)
oli vuoden osissa g63 mylly, n. 3vk sitten kokosin alakerran, nyt on enää paha ottaa kuvaa ;D
 
Vs: 4G63T öljypumpusta

tai äläs ny
otin korjausoppaasta kuvaa...jos selventää

DSCN3304.jpg


DSCN3308.jpg
 
Vs: 4G63T öljypumpusta

No just juu. Ilmankos ei öljyä lähteny tulemaan kun ei oo kantta kiinni. ;D Luulin että olis pumppu ollu samalla puolella konetta kun öljykello ja suodatin ja öljynjäähdyttimen lähdöt. Mutta onkin sitte "väärällä" puolella. Kieroa. :seina
 
Takaisin
Ylös Bottom