Kyseessä talviauto, eli 88 vuoden 1.6 kaasarigalantti. Auto toimi alkuunsa, ja lopetti sittemmin lataamisen. Tilalle vaihdettiin kakslitrasen (vm 91) laturi, jonka jälkeen se poltteli 40A sulaketta konehuoneesta toimittuaan alkuun hetken. Auton koko sähköjärjestelmä on ns. pommi, jota on nyt ruvettu vähän laittamaan siihen kuntoon, että autolla pystyisi ajamaan ja se lataisi.
Autoon vedettiin nyt sitten latauspiiriä uusiksi. kakslitrasen 92-vuotisen laturi, jossa B+ virtaliittimen lisäksi L ja S. Eli käsittääkseni akkutunnistin S ja latausvalolta tuleva L. S-liittimeen tulee nyt suoraan sulakkeen kautta akun plussasta, ja L-liittimeen kiertää kytkimen ja latausvalon (5W) kautta. Tällä kombinaatiolla tämä uusi latausvalo palaa koko ajan, kun kytkin on päällä, käy auto tai ei. Mutta se ei lataa.
Vaihdettiin sitten laturi välikoppasesta 90-luvun puolivälin 1.8 koneisesta. Samat liittimet, sama kytkentä. Nyt latausvalo ei pala, mutta ei myöskään lataa. Missä vika, osaako kukaan heittää mitään? Ja tämä laturi on toiminut autossa, josta se otettiin.
Autoon vedettiin nyt sitten latauspiiriä uusiksi. kakslitrasen 92-vuotisen laturi, jossa B+ virtaliittimen lisäksi L ja S. Eli käsittääkseni akkutunnistin S ja latausvalolta tuleva L. S-liittimeen tulee nyt suoraan sulakkeen kautta akun plussasta, ja L-liittimeen kiertää kytkimen ja latausvalon (5W) kautta. Tällä kombinaatiolla tämä uusi latausvalo palaa koko ajan, kun kytkin on päällä, käy auto tai ei. Mutta se ei lataa.
Vaihdettiin sitten laturi välikoppasesta 90-luvun puolivälin 1.8 koneisesta. Samat liittimet, sama kytkentä. Nyt latausvalo ei pala, mutta ei myöskään lataa. Missä vika, osaako kukaan heittää mitään? Ja tämä laturi on toiminut autossa, josta se otettiin.