Kun haetaan parasta rengasta umpisen ajoon on leveys vähän kaksijakoinen asia. Periaatteessa leveä rengas kantaa ja auto kulkee joissain olosuhteissa lumen päällä mutta silloin renkaan tulisi olla vähintään 10,5 mieluummin 12,5 tuumaa leveä. Ja tälläinen leveys on tieajossa jo luistimeksi luokiteltava. Toisaalta pulverilumessa ei rengas kanna kuitenkaan ja leveä rengas jää sutimaan kun isompi lumimassa pitää syrjäyttää edestä. Eli mieluummin kapeampi rengas, eipä juuri leveämpi kuin 235 ja korkeutta niin paljon kuin laki sallii.
Paras ajamani umpisen rengas on Bfg Trac Edge nastoilla(nykyisin taitaa olla nimellä Commercial TA, jos sitä suomesta saa). Siinähän on keskellä pienehkö palakuvio ja rouheat isopalaiset olkapäät. Tämä tuli testattua kertausharjoituksissa Uazilla. Kun toisella uazilla pääsi hakkapeliitoilla akselia myöten niin trac edgeillä ajoi ohitse puskuria myöten olevassa hangessa. Lähes vastaavan pystyi myös neukkurenkailla joiden kuvio muistutti suuresti Trac Edgen vastaavaa. Tätä sitten oiken miehissä ihmettelemään kun että miten "oikeilla" talvirenkailla ei pärjää edes neukkurenkaille. Ajettiin sitten vierekkäin testiä ja todettiin että Hakkiksen kuvio ei kertakaikiaan puhdistu umpilumessa ja toimii sitten kuin tahkon kivi, eikä pöllyttänyt lunta kuin lokasuojien tasalle. Vieressä taas track edge kauhoi lunta oikein urakalla ja pöläkkä oli lasipintojen tasalla ja eteneminen sen mukaista. Testi sai vain nolon lopun kun rouheampirenkaisesta Uazizta levisi kytkin...
Eli jos hangessa pitää päästä niin että ovet ei aukea niin valinta on kapeahko, korkea, nastoitettu mutarengas, eli harva kuvio joka puhdistuu hyvin.
Jos taas muutoin hakee hyvää talvirengasta tieajettavuudeltaan ja mahaansa myöten pääseminen riittää niin silloin "oikea" harvahkolla kuviolla oleva talvirengas. Nokia ei mielestäni ole paras vaihtoehto -> kts. aiempia topiceja joissa on tullut jo talvirenkaista löpistyä enemmänkin.
Toisaalta milloin olet nähnyt metsäkonetta lumessa ilman ketjuja?