Automaatin öljynvaihto

S

SpaceWagon95

Guest
Koneena on 4G63, vm.95. Minkälainen projekti on laatikon öljynvaihto? Edellisessä autossa (Opel) joutui irrottamaan laatikon öljypohjan vaihdon yhteydessä.
Missä muussa Mitsussa on käytössä kyseinen kone, korjauskäsikirja pitäis löytää?
 
No tuohon nimenomaiseen kysymykseesi en voi antaa vastausta, mutta mitsun automaattilaatikkoon öljyjä vaihtaneena kerron , ettei ainakaan Pajeron laatikossa tarvitse ottaa kuin "proppu" pois ja antaa valua. Ilmeisesti se suodatin / tiiviste pitäisi ainakin muutaman normaali öljynvaihdon jälkeen vaihtaa ? Propussa on muistaakseni magneetti kiinni eli sen putsaus ennen takaisin laittamista! Täyttämisen yhteydessä pitää varoa ilitäytöstä sekä "ilmata" laatikko jarrua painamalla samanaikaisesti kaikki vaihteet läpikäyden.
 
Sigmassa onnistuu ATF:n vaihto propusta. Täyttö tapahtuu öljytikun kautta. Suodatin pitäisi vaihtaa 100tkm:n välein ja se edellyttää öljypohjan avaamista. Ei kylläkään ole paha homma kunhan ei naarmuta tiivistyspintoja ja käyttää oikeita tiivisteitä. Itse laitoin vielä tiivistesilikonia lisäksi.
 
Suodatin :eek:.Ex Gallua huoltaessani eivät tienneet jkl:n Laakkosella mitään suodattimesta.Myivät vain öljyn ja sanoivat "Ei siellä mitään suodatinta ole,ellet moottoriöljyä ole vaihtamassa"
Kannattaa käyttää sitä ainoaa ja oikeaa (kallista) mitsun omaa Diaqueen öljyä..
 
Suodatin on oikeastaan laatikon sisällä oleva sihti. Mitsun huoltoohjelma ei vaadi suodatinta vaihdettavaksi missään vaiheessa, mutta hyvä varmaankin olisi(itse en ole koskaan omaani vaihtanut ja hyvin pelaa 340tkm). Lisäksi ainakin pajerossa suodattimen vaihtaminen on vaan lähes helvetillinen homma(vaatii lähes koko vaihdelaatikko vivusto härdellin, poikittaisen runkopalkin ym.ym purkamista) ennenkuin öljypohjan pääsee ottamaan irti. Tomaatin "öljypohjan tiivistämiseen ei missään nimessä suositella tiivisteliimaa! Jos yksikin palanen tiivisteliimaa pääsee laatikkoon niin edessä pahimmassa tapauksessa laatikon purku. Mitsun automaattia ei oikeastaan saa särjettyä ajamalla, mutta jos laatikkoon pääsee jotain roskaa niin ajot loppuu lyhyeen.
 
Käyttäkää tosiaan ehdottomasti Mitsun omaa ATF:ää. Siinä on erilaiset viskositeettiominaisuudet, ja ainakin Sigmassa väärä öljy aiheuttaa aivan vallattomia asioita.
Se suodatinkin on siinä totista totta. Näyttää vähän ruohonleikkurin äänenvaimentimelta, ja maksaa n. 100 euroa. Se sihti on vain yksi osa suodattimesta. Suodatin suositellaan vaihdettavaksi 100tkm välein, vaikka huoltokirja sitä ei suoraan sanokaan.
Jep, se kanavisto on siellä kyllä niin hienojakoista ettei kummoista roskaa tarvitse kun menee tukkoon. Siksi siellä se suodatin onkin. Sitä liimaa käytin niin ohuen kalvon että ei pitäisi olla haittaa.
 
Nyt iski epätietoisuus. Löytyyköhän pajerostakin tuollainen suodatin? Purkukuvassa näkyy vain sihti ei mitään suodattimia. Asiasta toiseen minulta löytyy ylimääräisenä muuten tuo pajeron laatikon sihti ja öljypohjan tiiviste alkuperäisinä mitsun osina, jos joku tarvitsee niin voisin myydä kohtuuhinnalla.
 
Sigmassa se sihti on sellainen "L" kirjaimen muotoinen, n. 20mm x 20mm kokoinen kärpäsenlika. Suodatin painaa puolikiloa ja tulee ensimmäiseksi vastaan kun öljypohjan avaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom