Carisma 1.8 GDI päästöt :(

Leifhackman

New Member
Liittynyt
14 Heinäkuu 2024
Jäi 2000-mallin 1.8 GDI karisma päästöistä kiinni. Olikohan 3 vuotta sitten autosta varastettiin katti ja lambda-anturihan siinä meni samalla. Tilalle tuli tarvike-kattivehkeet. Kaksi edellistä katsastusta ovat menneet heittämällä, nyt jäi päästöistä kiinni. Auto oli seisonut ennen katsastusta puolisen tuntia ja sitä ennenkään sillä ei ajettu kuin reilut 5 minuuttia, että kone ei ollut varmaankaan aivan kunnolla ajolämpöinen. Ilmanputsaria ei ole vaihdettu pariin vuoteen. Olisiko jollakulla vinkkejä, miten saisi katsastusmiehelle rajojen sisällä olevan päästölapun?

CO% tyhjäkäynnillä 0,45, kierroksila 0,65
HC PPM tyhjäkäynnillä 247, kierroksilla 232
CO2 tyhjäkäynnillä 14,9, kierroksilla 14,3
O2 tyhjäkäynnillä 0,08, kierrosilla 0,24
Lambda 1,025
 
Kone ei kyllä ole ollut täysin lämmin, eikä kattikaan. Sehän on puoleen tuntiin melkein jähtynyt, sen mitä viiteen minuuttin lämmennyt. 10-15km reipasta ajoa, reiluilla kierroksilla, kone lämpeää kunnolla ja heti päästömittaukseen. Jos ei mitään varsinaista vikaa, pitäisi kyllä arvojen olla rajoissa. Eihän pakoputkistossa ole vuotoja.
 
Joops, soittelin yhteen firmaan hommelista, ja siellä päästöjen kanssa touhuileva kaveri sanoi, että että uudet tulpat, uusi ilmanputsari, ja mittaukseen putket niin kuumaksi että naksahtelu kuuluu. Kuulemma sitä karstoja putsaavaa Lasolia kannattaa käyttää, ja hurjemmat kuulemma tankkaa 85E:tä päästömittaukseen :)
 
Erinäisistä syistä tulpanvaihtohoma on vieläkin vaiheessa :) En ole ennen näin moderniin autoon tulppia vaihtanut, missä on jokaiselle tulpalle oma sytytyspuolansa. Puolat taitavat olla jollain kiinnitysruuvilla kiinni, niin lähteekö ne sen irroittamisen jälkeen ihan vaan vetämällä periaatteessa samanlaisella voimankäytöllä kuin wanhan liiton tulpan hatun nyppäseminen tulpasta? Onko tuossa riskejä särkeä puolaa tai muuta oleellista kovin helposti?

Eli ilmeisesit tulppiin pääsee käsiksi seuraavasti:
1. konepelti auki
2. muovinen moottorin päällä oleva suojalämiskä pois
3. sytytyspuolien päällä oleva pitkulainen peltilämiskä pois
4. sytytyspuolien johdot irti liittimistä
5. puolien kiinnitysruuvit irti (muistaakseni jokainen puola on kiinnitetty omalla ruuvillaan yläpäästään?)
6. puolat irti vetämällä
7. paineilmalla ylimääräiset töhnät pois tulppien onkaloista
8. tulpat irti 16 mm pitkällä ja ohutseinämäisellä tulppahylsyllä
 
Eipä siinä puolan rikkomisen riskiä ole. Tulppa avain saisi olla, mallia että tulppa pysyy siellä hylsyssä kiinni. Eipä sitä muuten oikein sieltä reijästä pois saakkaan, helposti. Uutta tulpaa paikoileen laittaessa tulppa hylsyyn, sitten varren kera reikään. Tulppa kannattaa kiertää kiinni käsin hylsyn varresta pyörittäen, lähtee varmasti oikeille kierteille. Kiristys sitten vääntimellä.
 
Eipä siinä puolan rikkomisen riskiä ole. Tulppa avain saisi olla, mallia että tulppa pysyy siellä hylsyssä kiinni. Eipä sitä muuten oikein sieltä reijästä pois saakkaan, helposti. Uutta tulpaa paikoileen laittaessa tulppa hylsyyn, sitten varren kera reikään. Tulppa kannattaa kiertää kiinni käsin hylsyn varresta pyörittäen, lähtee varmasti oikeille kierteille. Kiristys sitten vääntimellä.
Meneeköhän se momentti tarpeeksi lähelle käsituntumalla samalla perusteella millä aikanaan mopoihin ja muihin autoihin sen on kiristänyt sillai sopivan "napakasti" vai onko nuo GDI:n kannen tulpan kierteet jotenkin herkät että pitäisi olla momenttiavain sitä varten?
 
Tuo sopivan napakasti, kuulostaa hyvältä. En oikein usko jotta GDI:n kieteet olisi muita alumiinikansia heikompia.
 
Eipä siinä puolan rikkomisen riskiä ole. Tulppa avain saisi olla, mallia että tulppa pysyy siellä hylsyssä kiinni. Eipä sitä muuten oikein sieltä reijästä pois saakkaan, helposti. Uutta tulpaa paikoileen laittaessa tulppa hylsyyn, sitten varren kera reikään. Tulppa kannattaa kiertää kiinni käsin hylsyn varresta pyörittäen, lähtee varmasti oikeille kierteille. Kiristys sitten vääntimellä.
Pätkä bensaletkuu ja sillä nyppää tulpan ylös sieltä tulppa kaivosta jos ei satu olemaan sellasta tulppa-avainta millä tulppa nousee mukana
 
Magneettinoukinta oon käyttänyt,ja momenttihan on kiinni,ja puoli kierrosta tiivisteprikallisella tulpalla.
 
Takaisin
Ylös Bottom