celesten tehoista?

M

make_80

Guest
elikkä mitkä hevosvoimat on alkujaan celestessä ollut? itselläni on -76 celeste 2000 gta, sattuisko joku tietämään tehot? kiitoksia etukäteen!!!
 
Suurin teho: 98hv 71,5kW/ 6000rpm DIN
Suurin vääntö: 166Nm / 4000rpm SAE

Nuo siis 2000GT mallissa.
 
M.Nieminen sanoi
Suurin teho: 98hv 71,5kW/ 6000rpm DIN
Suurin vääntö: 166Nm / 4000rpm SAE

Nuo siis 2000GT mallissa.

laiskalta kuullostaa

eikös jossain mallissa pitänny yli 100hp vai mitense olikaa olla :mad:
 
Jkorpela sanoi
GSR malli on sen 125hv /193??nm
korjakkaa jos olen väärässä ;)

oisko SAE heppoja? dunno?, autotallin mukaan 91hp 2000 GSR:ässä.. (mut autotalli on erehtynyt monesti)

mut hieman epäilen siltikin tuota 125hv.. ja varsinkin tuota 193nm vääntöä.. nimittäin samanikäisessä DOHC koneisella varustetussa Galant GTO 2000:ssa on 125hp ja 171nm..

samanikäinen sapporo GSR (4G52 / sama kone ku celesssä) on rated at 102-108hp / 145nm..

google tietää kertoa että 99.4 HP / 143nm (tuplakaasareilla oleva 4G52)

filtterikuvasto kertoo:
Celeste 2.0 GSR 4G52 71-77 kW
Celeste 2,0 GSR ( A78 ), Motor 4G 52 KW/PS 77/105 Baujahr 01/79 - 06/81. ...

kun taas joku venäjän kielinen datapalvelu kertoo et
2.0 GSR (A78) 4G52 10.1975-06.1981 66kw 90hp 1995cc
2.0 GSR (A78) 4G52 01.1979-06.1981 77kw 105hp 1995cc
2.0 GSR (A78) 4G52 01.1977-06.1981 71kw 97hp 1995cc

et tuos on mitä googlasin puolen tunnin aikana..
mut en usko tuota 193nm en mitenkään.. kuitenkin se ketjuvetonen ei oo niin hyvä kuin 4G63 ja siinäkin on vain 156nm tjsp..
 
joo en ollutkaan varma asiasta... sain keskustelua aikaiseksi ;D ;)

ja sitä tietoa ;) joka on vähän viel kadoksissa ;) eli
mitä on tehoiksi luvattu..... ??? ::)
 
oli miten oli jos auto ulkonäöltää vähänki sporttinen. niih kyllä siittä on silloin tehoakin löydyttävä. eikä semmoiset 200hp oon yhtään liian paljo celesten kaltaisessa kulkineessa. :mad:
muistakseni japan moottorituonnissa oli muutama celesteen sopiva tekniikka hintaan 1500egee
mallinumero tais olla 4G63B-T eli siis kysymyksessä on turbo tekniikka
 
Ja Faktaa Celeste 1976 Workshop manualista

1400GT/GSR =DIN78hp/5800rpm/DIN 113nm/3500rpm
1600 = DIN 85hp/5800rpm /DIN 125nm/3500rpm
2000GT = DIN 98hp/5500rpm /DIN 153nm/3500rpm
2000GSR= DIN 110hp/5800rpm /DIN 155nm/3500rpm



noi siis löytyy kirjasta....
 
Vs: celesten tehoista?

Nostetaanmpas vähän tätä topiccia.

Eli mistäköhän erottaa kumpi noita 2 litraisista on kumpi?
Onko toinen yhdellä kaasarilla ja toinen kahdella vai mistäs?
 
Vs: celesten tehoista?

Wlooffy sanoi
Nostetaanmpas vähän tätä topiccia.

Eli mistäköhän erottaa kumpi noita 2 litraisista on kumpi?
Onko toinen yhdellä kaasarilla ja toinen kahdella vai mistäs?

juurikin näin toinen yhdellä kaasuttimella ja toinen kahdella(GSR)...
 
Vs: celesten tehoista?

Eli nykypäivänä ei ole mahdollista tehdä enää tuollaista koneenvaihtoa kuin mulla on tehty? 4g63 turbo 125kW(170hv). Poikkeusluvallahan tuokin on tehty. Sillon kun lupia vielä sai helpommin. Ei taida käydä edes perusteluksi että "kun toikin sai turbon niin mulle kans" :-\ Meinaan sitä että jos siitä olis apua niin halukkaalle voin antaa kopion celesten rekisteriotteesta yms. jeesausta. Ei vaan taida mennä läpi millään enää. :-\

Vähän OT mutta onko mitään arviota missä suhteessa ahtojen nosto lisää tehoa?Jos ahdot nostais vaikka tosta 0,8bar -> 1,2bar eli 1,5 kertaiseksi niin nouseeko teho myös 1,5 kertaiseksi? Ei kai ihan sentään? ??? Sehän olis liian helppo 250 hummaa. :eek:
 
Vs: celesten tehoista?

Gallu sanoi
Eli nykypäivänä ei ole mahdollista tehdä enää tuollaista koneenvaihtoa kuin mulla on tehty? 4g63 turbo 125kW(170hv). Poikkeusluvallahan tuokin on tehty. Sillon kun lupia vielä sai helpommin. Ei taida käydä edes perusteluksi että "kun toikin sai turbon niin mulle kans" :-\ Meinaan sitä että jos siitä olis apua niin halukkaalle voin antaa kopion celesten rekisteriotteesta yms. jeesausta. Ei vaan taida mennä läpi millään enää. :-\

Vähän OT mutta onko mitään arviota missä suhteessa ahtojen nosto lisää tehoa?Jos ahdot nostais vaikka tosta 0,8bar -> 1,2bar eli 1,5 kertaiseksi niin nouseeko teho myös 1,5 kertaiseksi? Ei kai ihan sentään? ??? Sehän olis liian helppo 250 hummaa. :eek:

no periaatteessa jos laittas etuvedon 150hv 4g63 koneen niin tuon GSR mallin tehot pitäs riittää juuri ja juuri muutoskatsastukseen (+20%)
1.2bar niin ainakin e15 tbossa on saatu jotain 215hv tms... joku 1,5bar hyvällä ahtimella ja isovälijäähy + ruisku + ruiskun imusarja (4-piste)yms hilppeet niin vois irrota sen 250hv ;)
mä kokeilen kyllä omassa projektissa mihin asti td05-14b riittää... (4g63 "e15=150hv) + 4piste imusarja + välijäähy)
 
Vs: celesten tehoista?

Muistaakseni on myös pykälä, jonka mukaan auton tehot rajoitetaan myös suhteessa painoon. Omamassan suhde tehoon ei saa mennä alle 7 kg / kW.

En muista mitä Celeste painaa, mutta oletuksena vaikka 900 kg... tehoa saa silloin olla max. 128 kW (~175 hp).
 
Vs: celesten tehoista?

Itsella oli vanhassa muistissa etta tuo olisi ollut 7kg/hp, mutta vaarassa olin..
Ake:
Autoon vaihdettavan moottorin massa saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa. Jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti pienentämällä henkilölukua, siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia. Massan lisäystä voidaan kompensoida esimerkiksi siirtämällä akun paikkaa tai vaihtamalla konepelti kevyempään.

Autoon vaihdettavan moottorin teho saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman tehonormin mukaan mitattuna.

Autoon vaihdettavan moottorin iskutilavuus saa olla korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus.
Auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet (esimerkiksi jousitus ja akselistot) on muutettava vastaamaan vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna.
Jos autoon vaihdettavan moottorin käyntinopeusalue ja vääntömomentti poikkeavat huomattavasti vertailumoottorin vastaavista arvoista, on myös voimansiirto muutettava vastaavasti.

Moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; tarvittaessa kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä katsastajalle luotettava selvitys.

Auton omanmassan ja tehon suhde ei saa alittaa 7 kg/kW.

Eipa ollut noissa mun papereissa celesten omamassaa..
 
Vs: celesten tehoista?

On se niinkin painava kuin 1000kg ja jotain päälle. Melkosta patarautaa noin pieneksi kinneriksi. Meinaan kun yleensä 70 luvun japsit on siinä 700-800kg tuon kokoiset. Rekisteriote on nyt vissiin autossa ja auto talvisäilytyksessä joten ei pääse heti tarkastamaan mutta tuo jäi mieleen kun sunnyllä hinattiin se kotiin ja tuli tarkastettua niin yli 1000kg se oli ja ei saisi sunnyllä hinata. Onneks poliisit ei kysyny celesten rekisteriotetta vaan ainoastaan sunnyn. ;D Ehkä tosiaan näyttää pieneltä jopa sunnyn vieressä. :eek:
 
Vs: celesten tehoista?

paljonkohan tuon 4G63 alakerta kestää muuten ahtoja? Ja mikä mahtaa olla heikoin lenkki? Tämä siis 8v kaasarivehje. Seosmittari olis tietty hyvä niin ei tule sulatettua mäntiä liian laihalla seoksella.
 
Vs: celesten tehoista?

Gallu sanoi
paljonkohan tuon 4G63 alakerta kestää muuten ahtoja? Ja mikä mahtaa olla heikoin lenkki? Tämä siis 8v kaasarivehje. Seosmittari olis tietty hyvä niin ei tule sulatettua mäntiä liian laihalla seoksella.

vakiona varmaan 0,4 ehkä... riippuu ihan millanen välijäähy/kaasuttimet/ruisku systeemi on...
ja männät & kiertokanget... vakio vaparin männät kestää n. 200hv ja vakiot veivit jotain 250-270hv...
 
Vs: celesten tehoista?

JKorpela sanoi
vakiona varmaan 0,4 ehkä... riippuu ihan millanen välijäähy/kaasuttimet/ruisku systeemi on...
ja männät & kiertokanget... vakio vaparin männät kestää n. 200hv ja vakiot veivit jotain 250-270hv...
Ööh siis ei tän pitäis ainakaan olla vaparista turbotettu vaan ihan orkkisturbo matalammalla puristussuhteella. Vakiona viissin jo 0,8 ahtoja? Ei kyllä ole vielä saatu varmuutta onko etuveto vai takavetoturbon koneesta kyse. Jotenkin vois veikata että takavetoturbosta on peräisin. Jos se vakiona potkii jo sen 170hv niin kai ne männät vähän enempi kestää kun 200. ??? Vai onko tosiaan niin niukasti mitotetut männät? Alkuperäisen kaasarin tilalle on kyllä muistaakseni väsätty joku FORD:in käyttämä kaasari mihin vissiin saa helpommin huolto-osia. Välijäähy on kyllä tosi onnettoman kokonen. Ei juuri lämppärin kennoa isompi. Taitaa toimia hyvänä kuristimena. ;D Jos jotain 9000 turbosaappaan cooleria koittas katella tohon. Ruiskuksi muuttaminen on kyllä suunnitelmissa mutta ei ole liikaa tarjolla ruiskun vermeitä tohon. 16v koneeseen on tainnu ollakin myynnissä jotain.
 
Vs: celesten tehoista?

Gallu sanoi
Ööh siis ei tän pitäis ainakaan olla vaparista turbotettu vaan ihan orkkisturbo matalammalla puristussuhteella. Vakiona viissin jo 0,8 ahtoja? Ei kyllä ole vielä saatu varmuutta onko etuveto vai takavetoturbon koneesta kyse. Jotenkin vois veikata että takavetoturbosta on peräisin. Jos se vakiona potkii jo sen 170hv niin kai ne männät vähän enempi kestää kun 200. ??? Vai onko tosiaan niin niukasti mitotetut männät? Alkuperäisen kaasarin tilalle on kyllä muistaakseni väsätty joku FORD:in käyttämä kaasari mihin vissiin saa helpommin huolto-osia. Välijäähy on kyllä tosi onnettoman kokonen. Ei juuri lämppärin kennoa isompi. Taitaa toimia hyvänä kuristimena. ;D Jos jotain 9000 turbosaappaan cooleria koittas katella tohon. Ruiskuksi muuttaminen on kyllä suunnitelmissa mutta ei ole liikaa tarjolla ruiskun vermeitä tohon. 16v koneeseen on tainnu ollakin myynnissä jotain.

ah sorry oletin kyseen ollut vaparista... tuo vakio tbo mosa kestää sen 250hv +/- jotain... tuskin kukaan on kunnolla vielä sitä virittäny...
"ast" tai "e15mitsubishi" varmaan osais sanoa ::)
kumminkin kiertokanget taitaa olla samat myös tbo mosassa :'( ja se taitaa olla se heikoin lenkki...

laita kunnon cuuleri keulalle... hmm.. tuolla olis jonkun tiiselin cuuleri myynissä "myydään osiolla" :peukku
edit: tässä myynti ilmo http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=15252.0

ite en oo päässy vielä kokeileen rajoja :-*
 
Vs: celesten tehoista?

tuo 7kg/kw pätee silloin kun viritystä ei rinnasteta koneen vaihtoon. Koneen vaihdoksi laskettavassa muutoksessa tehot saa olla +20% tehokkaimmasta mallista, iskutilavuus +25% ja moottorin massa +20%. Ei koneen vaihdoksi laskettavista virityskeinoista löytyy tietoa helposti AKEN nettisivuilta. Jos auto alittaa 7kg/kw jo alkuperäisenä, niin ei siihen saa tehdä minkäänlaisia muutoksia.

Eli esim. oman harrasteajoneuvon kohdalla tilanne on niin että ahtamalla koneen en saa laillisesti ottaa kuin n.194 hv, mutta kun viritän sen vaparina(nokat, kaasarit, putkisto, jne.), niin saan ottaa 233hv.
 
Takaisin
Ylös Bottom