Evo 9 suora putki, moottoriohj varoituvalo

Evo TTT

New Member
Liittynyt
25 Marraskuu 2008
Sijainti
Nokia, Suomi
Terve,

Asun Tsekissä Prahassa ja hommasin Evo ysin.(vakio).
Ei aiempaa kokemusta näistä joten ajattelin kysäistä paria juttua....

Vaihdoin suoran putken ja tottakai sen jälkeen moottoriohj.varoitusvalo alkaa palamaan.
Varmaan normaalia kun katalysaattoria ei ole jne.
Mitä ohjeita/toimenpiteitä suosittelette jatkossa...? Vai antaako valon palaa :)
ECU uudelleenohjaus?
Myös HKS blowoff valve vaihdettiin.
 
Vs: Evo 9 suora putki, moottoriohj varoituvalo

Hmm. Jos poistitte samalla putkessa kiinni olleen lambda-anturin niin sitähän se valittaa. Ja vaikka jätitte paikalleen, niin nyt lambda 1 (turbon outletissa) ja lambda 2 (putkessa katin 1 ja 2 välissä) antavat samoja arvoja.

Vaihtoehtoja on:
1) Poistaa lambdan tarkistus moottorinohjausohjelmasta. Voi tehdä ilmaisohjelmilla ja sopivalla kaapelilla (lisätietoja löytyy vaikka http://forums.evolutionm.net/ ja lambda on englanniksi o2 sensor)

2) Viritellä sopivaa sarjavastusta lambdan signaalikaapelin, että jännite laskee. (Tuolta yllämainitulta foorumilta löytyy tähänkin juttua)

3) Tai voi myös hommata ohjelmoitavan lambdan, jossa kapeakaistaulostulon jännite on ehjelmoitavissa.
 
Vs: Evo 9 suora putki, moottoriohj varoituvalo

Toisaalta saatat saada jotain vikakoodeja myös sen HKS:n takia. MAF-tyypistä anturia käyttävien autojen moottorinohjaus ei oikein tykkää jos ilmaa häviää kartanolle systeemistä.
 
Vs: Evo 9 suora putki, moottoriohj varoituvalo

Toisaalta HKS:n ssqv-malliin löytyy kierrätyssarjaa evoa varten. Se sitten vaatiin kartiosuodattimen että sitä möyccää kuuluu kadulle.
 
Vs: Evo 9 suora putki, moottoriohj varoituvalo

Kiitos vastauksista!
Tuleeko mahd. ongelmia jos en tee mitään noista vaihtoehdoista...?
Annan valon palaa ja "ajelen"....
Voiko rikkoa jotain moottorista tms. ??
 
Vs: Evo 9 suora putki, moottoriohj varoituvalo

Evo TTT sanoi
Kiitos vastauksista!
Tuleeko mahd. ongelmia jos en tee mitään noista vaihtoehdoista...?
Annan valon palaa ja "ajelen"....
Voiko rikkoa jotain moottorista tms. ??

No sinänsä mikään noista syistä ei riko moottoria.

Mutta evot eivät hengityksen vapauttamisen jälkeen tahdo käydä enää optimisti. Monesti seurauksena on boost creep ilmiö eli ahtopaineet nousevat ohi rajojen kiihdtyksissä ja turvaraja iskee päälle 1,5barissa. Seuraa fuel-cut ja meno hyytyy kuin seinään. Tämä ilmiö ei ainakaan paranna koneen kestoa. Ja toisaalta kiihdyttely on hankalaa jos aina pitää varoa tuota. Erittäin suositeltavaa olisi putken vaihdon jälkeen säädättää vakioecu mätsäämään uuteen hengitykseen. Voi tietenkin olla että sinä et törmää tuohon ilmiöön, mutta silti olisi hyvä säätää.

Säädön yhteydessä voidaan tuo takalambdan tarkistus disabloida ja vikavalonkin sammuu luultavasti.
 
Vs: Evo 9 suora putki, moottoriohj varoituvalo

Cirrus,
Mainitsemasi ilmiöt ovat tapahtuneet minulle. Eli ensimmäisen 2-3kk aikana ei mitään mutta
nyt tuota "fuel cut" ilmiötä on alkanut tapahtua. Varsinkin 3. vaihteella 5000 rpm jälkeen....silloin
"tökkää" kuin seinään mutta sen jälkeen meno taas maistuu ennen kuin rajoitin tulee kehiin jossain
7000 rpm jälkeen.
Taidan etsiä täältä Tsekistä paikkaa joka pystyisi ECU:n säätöä tekemään...pari paikkaa jo tiedossa.

Jos joskus tuon auton Suomeen...miten katsastus "setä" suhtautuu...? Vakioputki/katalysaattori jne. varmaan pitää laittaa takaisin jotta saa päästöt kohdalleen. Voiko sitten vakioputkella ja mahdollisella ECU ohjelmoinnilla (tehonlisäys) saada
katsastuksen läpi...onko kokemuksia?
 
Vs: Evo 9 suora putki, moottoriohj varoituvalo

Katalysaattori on oltava katsastuksessa ja e-hyväksytty putkisto. Jos tulee muuttoautona, niin tuosta hyväksynnästä en tiedä onko välttämätön? No siihen ei aina muutenkaan kiinnitetä huomiota. Lastutuksen ei pitäisi aiheuttaa muutosta päästöihin niin, että ei läpi menisi. Tosin muutoskatsastuksen kaikkine kalliine testeineen se vaatisi, jos lailliseksi muutoksen haluaa, vaikka muutoksia ei leimalla huomatakkaan.
 
Vs: Evo 9 suora putki, moottoriohj varoituvalo

Cirrus sanoi
No sinänsä mikään noista syistä ei riko moottoria.

Mutta evot eivät hengityksen vapauttamisen jälkeen tahdo käydä enää optimisti. Monesti seurauksena on boost creep ilmiö eli ahtopaineet nousevat ohi rajojen kiihdtyksissä ja turvaraja iskee päälle 1,5barissa. Seuraa fuel-cut ja meno hyytyy kuin seinään. Tämä ilmiö ei ainakaan paranna koneen kestoa. Ja toisaalta kiihdyttely on hankalaa jos aina pitää varoa tuota. Erittäin suositeltavaa olisi putken vaihdon jälkeen säädättää vakioecu mätsäämään uuteen hengitykseen. Voi tietenkin olla että sinä et törmää tuohon ilmiöön, mutta silti olisi hyvä säätää.

Säädön yhteydessä voidaan tuo takalambdan tarkistus disabloida ja vikavalonkin sammuu luultavasti.
Tästä selostuksesta sain sen käsityksen, ettei Evon virittäminen "järkevään" hintaan (lastuohjelmoinnilla) ole kannattavaa, jos autonsa kestävyydestä yhtään välittää. Ok, tämä nyt meni ehkä vähän OT:n puolelle...
 
Vs: Evo 9 suora putki, moottoriohj varoituvalo

evoluutio sanoi
Tästä selostuksesta sain sen käsityksen, ettei Evon virittäminen "järkevään" hintaan (lastuohjelmoinnilla) ole kannattavaa, jos autonsa kestävyydestä yhtään välittää. Ok, tämä nyt meni ehkä vähän OT:n puolelle...

Hmm. Mistäs kohdasta tuollainen käsitys tuli? Omasta mielestäni sanoma ennemminkin oli, että ei juuri kannata laittaa muita virityksiä ellei samalla ohjelmoi ecua uusiksi. Pelkkä ecu:n ohjelmoiminen ilman muita virityksiä ei sisällä mitään noista riskeistä ja onglemista, mitä tässä ketjussa käsiteltiin.
 
Vs: Evo 9 suora putki, moottoriohj varoituvalo

evoluutio sanoi
Tästä selostuksesta sain sen käsityksen, ettei Evon virittäminen "järkevään" hintaan (lastuohjelmoinnilla) ole kannattavaa, jos autonsa kestävyydestä yhtään välittää. Ok, tämä nyt meni ehkä vähän OT:n puolelle...

Ei pidä virittää lainkaan ,jos haluaa koneelta pitkää kesto ikää.
 
Vs: Evo 9 suora putki, moottoriohj varoituvalo

Cirrus sanoi
Hmm. Mistäs kohdasta tuollainen käsitys tuli? Omasta mielestäni sanoma ennemminkin oli, että ei juuri kannata laittaa muita virityksiä ellei samalla ohjelmoi ecua uusiksi. Pelkkä ecu:n ohjelmoiminen ilman muita virityksiä ei sisällä mitään noista riskeistä ja onglemista, mitä tässä ketjussa käsiteltiin.
No viittasin vähän myös noihin aikaisempiin keskusteluihin joissa ollaan oltu pitkälti sillä kannalla, että mappaus/lastunviritys "seoslaihennus"vaikutuksineen olisi riskipeliä. Nuo palautui mieleen, kun puhuit fuelcutista ja optimista toiminnasta...
 
Vs: Evo 9 suora putki, moottoriohj varoituvalo

evoluutio sanoi
No viittasin vähän myös noihin aikaisempiin keskusteluihin joissa ollaan oltu pitkälti sillä kannalla, että mappaus/lastunviritys "seoslaihennus"vaikutuksineen olisi riskipeliä. Nuo palautui mieleen, kun puhuit fuelcutista ja optimista toiminnasta...

Virittäminen osia vaihtamatta lisää aina jonkun osan hajoamisen riskiä. Oikein tehty viritys minimoi tämän lisäyksen. Autokohtaisesti tehty mappaus saa moottorin käymään optimaalisella seoksella ja sytytysennakolla. Monet Suomalaiset pajat vaan tekevät yhden "softan" jota sitten hyvään hintaan asentavat kaikkiin vastaan tuleviin autoihin. Silloin seos voi tapauskohtaisesti vähän vaihdella rikkaalle tai laihalle autoyksilöstä riippuen.

Englannissa ei tuollaista edes tunneta vaan Ecutek mäppykset kustomoidaan aina autokohtaisesti. Toivottavasti täälläkin päästäisin joskus samalle tasolle.
 
Vs: Evo 9 suora putki, moottoriohj varoituvalo

ast sanoi
Virittäminen osia vaihtamatta lisää aina jonkun osan hajoamisen riskiä. Oikein tehty viritys minimoi tämän lisäyksen. Autokohtaisesti tehty mappaus saa moottorin käymään optimaalisella seoksella ja sytytysennakolla. Monet Suomalaiset pajat vaan tekevät yhden "softan" jota sitten hyvään hintaan asentavat kaikkiin vastaan tuleviin autoihin. Silloin seos voi tapauskohtaisesti vähän vaihdella rikkaalle tai laihalle autoyksilöstä riippuen.

Englannissa ei tuollaista edes tunneta vaan Ecutek mäppykset kustomoidaan aina autokohtaisesti. Toivottavasti täälläkin päästäisin joskus samalle tasolle.
Niinpä niin. Itse tuossa jokin aika sitten harkitsin "osienvaihto"viritystä, ja tiedustelin Motecin boxin hintaa: n. 5000€ nakutuksentunnistuksen kanssa. Liian kallis siis meikäläiselle. Eikö suomesta sitten saa mistään viimisenpäälle tehtyä "riskitöntä" autokohtaista Ecutekmappausta Evoon?
 
Vs: Evo 9 suora putki, moottoriohj varoituvalo

evoluutio sanoi
Niinpä niin. Itse tuossa jokin aika sitten harkitsin "osienvaihto"viritystä, ja tiedustelin Motecin boxin hintaa: n. 5000€ nakutuksentunnistuksen kanssa. Liian kallis siis meikäläiselle. Eikö suomesta sitten saa mistään viimisenpäälle tehtyä "riskitöntä" autokohtaista Ecutekmappausta Evoon?

No vaikka AMWorkislta HKS f-con pro ecu ja siihen tunaus. Laittavat varmasti juuri sinun autoon säädöt. Tai sitten tuo autronic moottorinohjaus samasta paikasta. Ei maksa aivan kuten motec, mutta on silti varmasti sinun autoon tehty.

Samoten ECUtekkiä Suomessa laittelee AMWorks. Ecutekkiä laittelee myös Artec power, mutta en osaa sanoa mitä kaikkea löytyy mitsubishiin sillä ostastolla.

Ast varmaankin viittasi lähinnä noihin turbotecin jälleenmyyjiin joilla ei ole penkkejä tai mitään jolla testata sopiko softa sinun autoon. Jos vaikka menet itse Jyväskylään ja sanot että haluat sen softan säädettynä kunnolla sinun autoon, niin saat sen varmasti.

Toisaalta sytytyksen ennakkon ei tarvi olla säädettynä vakioecussa asteelleen oikein, kuten ralliecuissa. Vakio ecussa on kymmenen asteen automaattisäätyvyys. Vaikka softa olisikin muutaman asteen pielessä, se ei haittaa mitään. Siksi kait noita vakioecujen softia voi jälleenmyydä ilman penkkejä. Pienet epäoptimaalisuudet korjautuvat itsestään.
 
Vs: Evo 9 suora putki, moottoriohj varoituvalo

Kannattaa muistaa, että onhan vakionakin kaikissa ix:ssä sama ohjelma, vaikka jokainen moottori on oma yksilönsä. Peruskartat ja todellinen toiminta on kaksi eri asiaa, niin kuin Cirrus kirjoitti. Todellakin samat korjaus toiminnot ovat käytössä vaikka peruskarttoja olisi muokattu. Samoin korjaus toleranssit pysyvät samoina. Siinä suhteessa softan syyksi tuskin voi moottoririkkoa laittaa, ellei se mappaus nyt ole ihan metsässä. Turbotec:n ensimmäisissä versioissa oli seokset hiukan paksulla, sekin ongelma on korjattu ja ei sen takia yhtään moottoria hajonnut. Parempi paksulla, kuin laihalla.
Tuo autokohtainen säätö on silloin tärkeää, kun muitakin osia on vaihdettu. Jos pysyy pelkässä mappauksessa ja vaikka vv-suotimessa ja cat-back:ssä, niin perusmappaus on vielä ihan turvallinen vaihtoehto.
 
Vs: Evo 9 suora putki, moottoriohj varoituvalo

Joo-o. Kävin tuolla AMWorksin kotisivulla, ja näyttihän se aika osaavalta puljulta. Tuossa moottorinohjausboxin vaihtamisessa on sitten tietysti se ongelma, että se on näkyvä muutos. Siis: goodbye, tehdastakuu... Mikähän firma sitten tarjoaisi parhaan/luotettavimman softavirityksen..? Onko ylipäänsä mahdollista saada virittetty auto yhtä luotettavaksi/pitkäikäiseksi kuin vakio?
 
Vs: Evo 9 suora putki, moottoriohj varoituvalo

evoluutio sanoi
Joo-o. Kävin tuolla AMWorksin kotisivulla, ja näyttihän se aika osaavalta puljulta. Tuossa moottorinohjausboxin vaihtamisessa on sitten tietysti se ongelma, että se on näkyvä muutos. Siis: goodbye, tehdastakuu... Mikähän firma sitten tarjoaisi parhaan/luotettavimman softavirityksen..? Onko ylipäänsä mahdollista saada virittetty auto yhtä luotettavaksi/pitkäikäiseksi kuin vakio?

HKS:n fcon pro toimii vakioecun rinnalla, ei korvaa sitä.Joten mainio valinta.
 
Vs: Evo 9 suora putki, moottoriohj varoituvalo

Merliini sanoi
HKS:n fcon pro toimii vakioecun rinnalla, ei korvaa sitä.Joten mainio valinta.
Eikö tuo kumminkin ole ihan fyysinen (näkyvä) laite? Tuon hintakin taisi olla n.2700€ eli vähän liikaa meikäläiselle... Varmaan on tosiaan muuten hyvä vaihtoehto.
 
Vs: Evo 9 suora putki, moottoriohj varoituvalo

evoluutio sanoi
Eikö tuo kumminkin ole ihan fyysinen (näkyvä) laite? Tuon hintakin taisi olla n.2700€ eli vähän liikaa meikäläiselle... Varmaan on tosiaan muuten hyvä vaihtoehto.

Onhan se fyysinen näkyvä laite, tosin yleensä piiloon asennettu, eikä sen kiinnittämiseen irrottamiseen montaa minuuttia mene.
 
Takaisin
Ylös Bottom