Evolution IX " Ultimate " Äänenvaimennin

Kalle1979

New Member
Liittynyt
25 Elokuu 2008
Terve,

Sanotaan, että tässä " Ultimatessa " on sama peräpönttö, mikä on kuvattuna tuossa Mitsin lisävarustelukatalogissa.

Mikäli näin on, niin voisikohan joku ystävällinen "Ultimate" omistaja kommentoida asiaan, että onko siinä YHTÄÄN erilainen soundi verrattuna tuo alkuperäinen / GSR pönttö.

Tai jos joku muuten vain tietää, että eroa on / ei ole.

Hinta kun ei päätä huimais ja nyt kokemuspohjaisesti nuo kaikki japsiputket pitää niin helvetinmoisen mölyn, että ei käy ollenkaan.

Mutta vähän pitäis tietty ääntä saada urheilullisemmaksi kuin mummon ompelukoneessa, niin voisiko ratkaisu olla tämä...?

Terv. KL
 
Vs: Evolution IX " Ultimate " Äänenvaimennin

Onko ultimaten myös sama kuin RS:n ?

Olis RS:n pönttö myynnis...
 
Vs: Evolution IX " Ultimate " Äänenvaimennin

Terve,

Tuosta katalogista löytyvä änäri on luultavimmin se Ultimateen laitettu:

http://distributor-finland-pictures.javacl2.inpact.nl//62C7647B-016A553E-C0A8013D-F00F3842.pdf


Onko se RS:n jotain tuonnepäin?

Tai sama sen väliä onko vai ei, mutta miltä se laite kuulosti ennenkuin sitä alettiin kilpuriksi purkaa?

Ootko koskaan kurkannu niihin sisälle, että mitä ne on syöny?

Tuo Euro GSR:n pönttö kun taitaa olla mutkaa täynnä, ulostulo on iso, mutta äänimaailma autossa on kyllä todella EU standardin mukainen.
 
Vs: Evolution IX " Ultimate " Äänenvaimennin

http://www.harrinkuvat.1g.fi/kuvat/RTSmotorsport/evoIX_rakennus/1.purku/DSCN0173.JPG

tuossa näkyy RS:n pönttö (meidän autosta purettu)

Autolla ajettiin alta 50km ja itse en ajanut sitä, ennen purkamista, joten äänistä en tiedä mennä sanomaan...pitäs katsoa löytyykö siitä varaosanro...

tuon mukaa RS:n pönttö ois isompi:
http://www.japanvehicles.com/newcars/mitsubishi/Evo9/main.htm
 
Vs: Evolution IX " Ultimate " Äänenvaimennin

Kuvasta voin sanoa varmaksi, että ei ole ultimaten pönttö. Ultimatessa on ulostulos paksureunainen. Äänistä en pysty sanomaan, kun en ole sillä korvalla koskaan päässyt vertailemaan. Auton edellinen omistaja sanoi kyllä tuosta ultimaten pöntöstä, että se on hieman jämäkämpi ääninen. Mutta silti itse kaipaisin vieläkin aavistuksen enemmän soundia.
 
Vs: Evolution IX " Ultimate " Äänenvaimennin

Kun itse kävin kokeilemassa Ultimatea, niin täytyy sanoa etten huomannut mitään eroa GSR:n äänimaailmaan. Täytyy olla tosi tarkkakorvainen, että eron huomaa. Pelkäänpä että ompelukoneen äänestä eroon pääseminen vaatii aika suuria toimia...
 
Vs: Evolution IX " Ultimate " Äänenvaimennin

Jep, sen verran on nyt selvinnyt kokeilun ja erehdyksen kautta, että tuo katalogissa kuvattuna olevana käikäle, joka on Sport änäri olevinaan, on niin sanotusti " Total waste of time and effort "

Voi Prodrive miksi keskittyy vain Subaruun.
 
Vs: Evolution IX " Ultimate " Äänenvaimennin

Kalle1979 sanoi
Voi Prodrive miksi keskittyy vain Subaruun.

?!?

Kyllähän mitsubishiin putkia löytyy ihan varmasti.

Mitenhän lienee tuo RS:n pönttö kun on ulkomitoiltaan isompi?
 
Vs: Evolution IX " Ultimate " Äänenvaimennin

Tuo "Sport" äänenvaimennin näyttää erehdyttävästi samankokoiselta kuin tuo RS:n. Eli huomattavasti suurempi kuin vakio GSR!

Niin, Prodrive lähinnä siksi tuli mieleen, että 500 euron hintaan sai just oikeenlaisen tavaran. Ennenkuin oli kunnolla pakovirtausta ( Eli alle 3 500 rpm ) niin ääni oli lähes kuten vakiossa = ei herää vastapäisen tontin eläkeläispariskunta aamulla päiväkotiin lähdettäessa tai mene järki matkustajilta tasavauhtia ajettaessa.

Yli 3 500 rpm sieltä tulikin sitten sellainen vihainen pärinä, että pääsi tunnelmaan ihan koko porukka ja ohikulkijatkin.

Toisaalta on kyllä ikävä tuota edellistä leikkiautoa, joka oli 90 luvun ilmajäähdytteinen. Siinä oli ihan vakiona tehtaalta tuo yllä mainittu ominaisuus. Kyllä ennen osattiin. Näissäkin tämä on onnistuttu pilaamaan 2000 luvulla. ( Tai siis ilmeisesti EU ohiajometelidirektiiveineen ja Euro 3,4,5 eli kukkasia pakoputkista kampanjoilla )

Kyllähän tommonen japsitorvikin kävis tietenkin, mutta mitä nyt oon kuullu noita, niin niissä on ihan hiton kova meteli. Tyhjäkäynnillä kuuluu tasainen BOOO ja kierroksilla BOOO x 10. Ja nimenomaan ne vaan mölyää useasti, mitään sellaista järjellistä kampetta en ole vielä nähnyt.

Eli edelleen ehdotukset tai suositukset myös omista laitteista löytyvistä ratkaisuista ovat tervetulleita!

Thanks! ;)

P.S. Tuo lisävarustevaimentimen putkenpääkin on helvetisti rumempi kun tuo alkuperäinen, joten tavaran turhuus on kyllä maksimoitu.
 
Vs: Evolution IX " Ultimate " Äänenvaimennin

Milltek kuulostaa hyvälle ja antoi jossain testissä eniten tehoakin.
 
Vs: Evolution IX " Ultimate " Äänenvaimennin

Kalle1979 sanoi
P.S. Tuo lisävarustevaimentimen putkenpääkin on helvetisti rumempi kun tuo alkuperäinen, joten tavaran turhuus on kyllä maksimoitu.

Heh. Mikään muu ei harmita kuin se että tuo sporttiultimate on kyllä todella tyylikäs verrattuna muihin, mutta pois se pitää vaihtaa varmaan. Ehkä joku ovaalin mallinen olisi vielä parempi, kuten joissakin magnexseissa. Saparossa oli sellainen. Ulostulo oli hieno ja äänetkin huiput.
 
Vs: Evolution IX " Ultimate " Äänenvaimennin

Moros..

Itse omistan ultimatemallin ja siinä oli tuo mainittu pönttö ja äänet eivät tosiaankaan olleet mitkään erilaiset. Nyttemmin olen asettanut HKS:n putken ja äänet ovat aikas sopivat eivät sellaiset ominaiset joita luulet. Aikas sivistynyt, mutta kun vaihtaa alkukäyrän myös 3 tuumaan ja
"radalle" heivaa vielä katin vekka niin mökä on silloin luultavasti taattu..Ja kun purin alkuperäisen mutkan veks niin en enään ihmetellyt minkätakia sanotaan et tuo putki ahdistaa huh oli meinaan sellasia 90 asteen mutkia ettei ole ihmekkään..

et sellasta
 
Vs: Evolution IX " Ultimate " Äänenvaimennin

Moron,

Kiitos ajatuksista,

Milltek on varmasti hieno, mutta en hitto vie maksa japsirautaan putkesta moista rahaa, vaikka sitä olisi miten paljon. Onneksi ei edes ole.

HKS alkaa olla vissiin juttuna nyt se kiinnostavin, mikäs HKS " laarix " autosta löytyy?
 
Vs: Evolution IX " Ultimate " Äänenvaimennin

No ei tuo HKS tuohon Milltekkiin verrattuna mikään edullinen ole. Jos etsit kohtuuhintaista putkea alusta loppuun niin kyllä kannattaa tuo Milltek pitää mielessä.

Mulla myös harkinnassa tämä putki :
http://www.tsl-motorsport.co.uk/newsite/products.php?nav=300000&section=300008&detail=187

Kustantaa katilla varustettuna vähän yli 1000 € , tosin äänimaailma voi olla hivenen rankka...

Toinen asia miksi nuo Japsi putket ovat poissa laskuista on se ,että putken pää asentuu lähes aina vinoon kulmaan ja se on teinien hommia se.

Tämä putki on myös harkinnassa :

http://www.cobbtuning.com/products/?id=3428





korjattulinkkiä
 
Vs: Evolution IX " Ultimate " Äänenvaimennin

Jos yhtään rata-ajo kiinnostaa niin kannattaa tarkkaan harkita putkea hankittaessa ratojen koko ajan kiristyvät melumääräykset. Monilla 3" viriputkilla Evossa on vaikeuksia läpäistä rajat Englannin radoilla. Suomen radoilla desibelirajat ovat jopa tiukempia mutta en tiedä onko mittausmenetelmä sama.
 
Vs: Evolution IX " Ultimate " Äänenvaimennin

Hei olisko kenelläkään tiedossa suomen ratojen db rajoja.

On tiedossa tuon TSL:n putken äänenpaineet ja ne on rajut ne.. yli 100 db , tosin mittaustapakin tuhon vaikuttaa.

Tuo Cobb taas on paljonkin hiljaisempi ,mutta siinä on ollut joillain 8 kuskeilla vaikeusia saada putkenpäätä tarpeeksi ulos ja puskurin maalit ovat sulaneet. Nämä tapaukset vaan tosin US mallissa ,jossa muutenkin puskurin reuna pidemmällä kuin meillä täällä tai japanissa. 9 :siin pitäis kait mennä ja mahtua ongelmitta , mut mut...
 
Vs: Evolution IX " Ultimate " Äänenvaimennin

Mittaustavasta en osaa sanoa, mutta

Motoparkissa 97 dB, melupäivinä (=lähinnä kisat, vain vähän päiviä) 103 dB
Ahvenistolla 97 dB, melupäivinä (=lähinnä kisat + keskiviikon vapaa harjoittelu) 110 dB, mitataan AKK:n sääntöjen mukaisesti, mutta sivuilla myös maininta 0.5 metrin päästä 45 asteen kulmassa 4500 rpm
Alastaro 100 dB, joitain 110 dB päiviä

Lisävaimentimella putken päähän saa muutaman desibelin pois, mutta samalla menettää putkistosta saadun hyödyn ja joutuu mahdollisesti käyttämään toista sytytyskarttaa nakutuksen eliminoimiseksi viritetyissä moottoreissa. Koko lisävaimentimen hyöty on aika kyseenalainen, laittaa kerralla sellaisen putken mikä ei tuollaisia virityksiä tarvitse ja tuo jotain hyötyäkin.

Radalle.com ja MP tapahtumissa mittauksia on jo tehty. On vain ajan kysymys koska esim. Mitsuclubikin velvoitetaan tekemään melumittaukset radalle meneville autoille omissa tapahtumissaan. Oletettavasti klubi on jo nyt vastuussa radalla pyörivien autojen melusta, mutta toistaiseksi kukaan ei ole liikaa kysellyt asiasta.
 
Vs: Evolution IX " Ultimate " Äänenvaimennin

No HKS olis tää Hi Power 409, eikä hinnalla pilattu. Moista vois ajatella, kun ei parempaakaan ajatusta ole nyt eteen tullut.

http://www.lkperformancestyling.co.uk/catalogue/hksexhausttechnology/Model/Mitsubishi%20Evolution%20Series%207-9.html

Ja mulla kun ei ole väliä mitenkä sen kans tehoa on tai tulee. Ikää on vajaa kolkytvuotta, mutta liikennevalograndprix ikä on ohitettu jo. Minun suosikki ajopätkillä on tänä vuonna pidetty kovinta vauhtia 135 heppasella autolla, joten teho on nyt sivuseikka. Ei tuokaan auto enää lisää tehoa tarvitse ollakseen nopea ( Pari muuta juttua kyllä ).

Eli kunhan nyt ei vähenisi teho, niin tehtävänsä täyttää. Fiilis olis tärkeintä.

Ja juu, suoraan se pitää saada, vaikka joutuis vähän modaamaan. Sierrassa voikin tulla vinottain putket...
 
Vs: Evolution IX " Ultimate " Äänenvaimennin

Kalle1979 sanoi
Mikäli näin on, niin voisikohan joku ystävällinen "Ultimate" omistaja kommentoida asiaan, että onko siinä YHTÄÄN erilainen soundi verrattuna tuo alkuperäinen / GSR pönttö.

Tai jos joku muuten vain tietää, että eroa on / ei ole.
On siinä äänessä pieni ero, hieman syvempi soundi mutta ero on aikalailla pieni. Se että se ilma kulkee paremmin läpi siitä ei IX:n tapauksessa ainakaan huononna kaasuun vastaavuutta mutta senkin ero on aika pieni. Putken ongelmat kun on toisessa päässä.
Se että hiukan on matalempi ääni ja aavistuksen vastaa paremmin kaasuun yhdistettynä sen hintaan niin jättäisin jälkikäteen ostamatta ja alottaisin mieluummin downpipesta sen putken muuttamisen. Samalla rahalla taitaa saada jo melkoisesti muitakin vaihtoehtoja ja päässee parempaan lopputulokseen.

En ala vääntämään siitä vastaako se kaasuun paremmin vai ei niin kyse voi olla yksilöerostakin, olen kerran päässyt vertailemaan GSR:ää ja Ultimatea. Ultimaten 'etuja' oli BBS-vanteet ja Bilsteinin alusta joka mielestäni toimi paremmin kuin GSR, siis hintansa verran paremmin. Takapönttö ei hintansa väärti mielestäni siis ole.

Toivottavasti autto jotain tämä 'kokemuksen' ääni :)
 
Vs: Evolution IX " Ultimate " Äänenvaimennin

Kalle1979 sanoi
No HKS olis tää Hi Power 409, eikä hinnalla pilattu. Moista vois ajatella, kun ei parempaakaan ajatusta ole nyt eteen tullut.

http://www.lkperformancestyling.co.uk/catalogue/hksexhausttechnology/Model/Mitsubishi%20Evolution%20Series%207-9.html

Tuo hinta on pelkkä CAT-back.

Ja mulla kun ei ole väliä mitenkä sen kans tehoa on tai tulee.

Polttoaine kartat olis hyvä säätää putkenvaihdon jälkeen ,joten tehot kasvaa. Kasvaa ilman säätöäkin.



Ja juu, suoraan se pitää saada, vaikka joutuis vähän modaamaan. Sierrassa voikin tulla vinottain putket...

Jos vaan on mahdollista niin kannatta käydä katsoon jonkun foorumilaisen autoa ,jossa HKS tai muu Japsi putki kiinni. Niin näet mitenkä putki on taiteltu. Aikas paljon joudut modaamaan jos putken haluat suoraan. Tosin voihan olla ,että loppujen lopuksi putken vinous ei sitten haittaakkaan ,kun olet nähnyt miten se sieltä puskurin alta kurkkii.

Milltekkiä ja muitakin putkia myydään osissa ja hinta on eri kuin koko Turbo-backillä...
 
Vs: Evolution IX " Ultimate " Äänenvaimennin


Juu tosiaan olen unohtanut käydä katselemassa tätä keskustelua.


Ja tosiaan itsellä on HKS: Hi Flo Ränni kiinni ja itse pidän aika hiljaisena, mut tosiaan tarttee ottaa huomioon et pelkkä cat back, ja kaapissa ois 3 tuuman alkukäyrä odottamassa asennusta...'

Kyseinen putki meni muuten ihan suoraan paikalleen ilman modauksia, noh hieman joutui viistään puskurista ettei ottanut kiinni, kun hieman poikittain tuossa lopussa muuten aikas sopiva...
 
Vs: Evolution IX " Ultimate " Äänenvaimennin

Mulla on Trust 3# japsiränni joka istui paikoilleen just eikä melkein. putki on hiljainen kunnes lyö läpän levälleen. Laadusta ei o moitteen sanaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom