galant g63 8v tbo -82 jakopää ja muiden osien sopivuus

marezki

VR4
Liittynyt
21 Syyskuu 2008
Sijainti
Jkl
eli tuli hommattua tuollainen vanha kulkine siis galant -82 8v turbo manuaali nyt sit melkein samointein meni kannen tiiviste koneesta ja tasapaino akselin hihna oli poikki joten.


onko kannentiivisteessä eroja vaparin tiivisteeseen?
mitenkäs jakopään osalta onhan osat samoja kun vapari 4g63

olisko jollain laittaa kuvia jakopään ja tasapaino akseleiden ajoitusesta?


mitenkäs löytyykö esim kiertokangen laakereista eroja vapariin nähden?

männissähän on eroja mutta mites sitten taas vastaavasti onko männänrenkaissa eroja?


kiitoksia jo etukäteen tiedosta.
 
Vs: galant g63 8v tbo -82 jakopää ja muiden osien sopivuus

tiiviste sarja sama kuin muissakinkin 8valve koneissa, sama kansinahkakin.

ylhäällä on artikkelit niin sieltä löytyy ohje tp.akseleiden kohdistamiseen.

kannessa on sitten eroja vuosimallisya riippuen millainen merkki löytyy.
joka variaatiossa merkki n. klo 9 kohdalla, muistaakseni niin päin että uudemmassa 8v koneessa merkki on pykälä venakopan ja kannen
välissä, vanhemmassa on erillinen selvä kohouma heti kannen ja venakopan kohdassa (kannessa)

kierokanget on samat Turbo 8v -> normi vapari 8v -> vapari 16v ja turbo 16v (6pulttinen kampiakseli)

männissä on eroja, turbossa 8,5 puristukset, vaparia löytyy 9 puristuksilla paria mallia ja kaikissa taitaa olla erilaiset renkaat.
 
Vs: galant g63 8v tbo -82 jakopää ja muiden osien sopivuus

Muistaakseni sama tiiviste vaparin kanssa siinä tosiaan on. Itse ajoin tuollaisella moottorilla useamman vuoden 1.0 - 1.2 bar paineilla tarvikepahvilla. Toki ECU oli säädettävä eli ennakot ja bensapuoli olivat kohdallaan, mitatut tehot 220-225 hv riippuen säädöistä. Tosin pahvi kuulemma porsi seuraavalla omistajalla myöhemmin, mutta aika monta vuotta siis meni ihan kohtuu paineillakin. En tiedä olisiko alkuperäinen tiiviste kestäntyt pidempään, mutta kyllähän tuossa jo olisi ollut paikka miettiä parempaa tiivistettäkin. Vakiona tuskin on ongelmia.

Vahva muistikuva on että hihnat olisin hakenut ihan Motonetista eli vaparin osia taisivat olla nekin. Vesipumppuja on kahdenlaisia, mahdollisesti moottorin vuosiluvun mukaan. Niissä on pieni ero valussa jonka johdosta jakopään kotelo on pumppujen kesken hieman erilainen.

Muista osista itseltäni löytyy jotain tietoa Lancer Turbon mikrofilmeiltä, joten voisin jossain välissä tsekkailla ja kaivaa osanumeroita jos ei muuten selviä. Lancerissa vaan ei ollut 2-litraista moottoria vaparina joten osanumeroiden vertailu ei onnistu.
 
Vs: galant g63 8v tbo -82 jakopää ja muiden osien sopivuus

ast sanoi
............... Vesipumppuja on kahdenlaisia, mahdollisesti moottorin vuosiluvun mukaan. Niissä on pieni ero valussa jonka johdosta jakopään kotelo on pumppujen kesken hieman erilainen.

juuri näin.

kiristimet on samoja mutta vanhassa kiristin tulee kiinni pinna pulttiin ja uudemmassa pultilla,
vanhan pinnapultti ottaa uudeman kone tyypin suojaan kiinni (suoja tulppaa ei voi laittaa paikalleen)

mutta jos on vanha ja uudempi kone täydellisini osineen niin niistä saa rakennettua oli sitten
mitkä tarvike osat vain ehjän ja toimivan. kuluvat osat ovat samoja ,suojat ja kiristinmen kiinikkeet/koneen kannakkeet
vain erilaisia.
 
Vs: galant g63 8v tbo -82 jakopää ja muiden osien sopivuus

kiitoksia kovasti tiedoista!

Nyt siis osia vaan hakemaan niin saa pikapuoliin katsastuskonttorille kulkineen viedä.

Vielä sellasta että mitä mieltä olette uskaltaako osat ostellaihan motonetistä?

nyt siis menee uusiks jakopää, kaikki tiivisteet, tp akselin hihna, kk laakerit kun löyty pientä jälkeä, ja huomenna varmistuu miten käy runkolaakereiden osalta..


kone ajettu 360 ja tosiaan sylinterit ja männät käytännössä kuin uudet.
 
Vs: galant g63 8v tbo -82 jakopää ja muiden osien sopivuus

Tämä nyt on minun mielipide mutta hyvin vahva sellainen,eli jos "hyvän" haluaa niin ostaisin ainakin kansipahvin ja stefat alkuperäisinä maksaa mitä maksaa,ja hihnat ja laakeritkin vähintään "oikeasta" varaosaliikkeestä eli vaikkapa AD tai Osaset tai vastaava... :) Eikä se ostopaikkakaan tietysti sinänsä ole ratkaiseva vaan että saisi jonkun kelvollisen tarvikevalmistajan osia... :)
 
Vs: galant g63 8v tbo -82 jakopää ja muiden osien sopivuus

tänään kävin sitten AD keskukselta kyselemässä niin osia löytyy niin vapariin kun turboonkin.
mut koneen osalta ei oikein löytyny kun vapariin. ja myyjä veikkaili että vaparin osat ei kävis kun niillä ei ole samoja osia turboon saatavilla esim noita tiivisteitä ja laakereita.

ja sitä kummasteltiin myyjän kanssa kun kone ei tuntenu tp-akselin hinhaa ollenkaan mut kiristäjän kyllä. mitenhän moinen :nykii

mutta ilmeisemmin kuitenkin uskallan ne vaparin osat ostella ettei monesti tartte mennä vaihtelemaan ???
 
Vs: galant g63 8v tbo -82 jakopää ja muiden osien sopivuus

kannen tydellisellä tiiviste sarjalla vapar vs turbo on erona vain turbon tiiivisteet (2kpl)
itse taisin joskus ostaa "maan viimeisen alkuperäisen tiiviste sarjan" hinta oli suht kova
ja pettymys suuri kun erona halvempaan sarjaan oli vain turbo/pakosarja tiivisteen puuttuminen
ja o2 kotelontiivisteen puuttuminen :nykii

SKF:ltä sai ainakin sillon täydellistä jakopään sarjaa ja sitä myytiin vapari/turbo tietoilla, ne ainakin sopi 85vm 8valve
koneeseen ihan heittämällä ilman ongelmia.
 
Takaisin
Ylös Bottom