Galant TD puutuu :-(

Spezzi

Dieselvoimaa
Liittynyt
23 Huhtikuu 2003
Sijainti
Uusimaa
Pientä murhetta suuressa maailmassa, taas kerran. Potilas on Galant turbodiesel intercooler 1987. Oireena puutuminen maantieajossa, kuin kakkupula.

Kun käynnistää ja lähtee liikkeelle, vääntöä löytyy normaalisti. Maantielle kiihdytettäessä jossain 80 kmh vauhdissa alkaa puutumaan, selvästi polttoainepula. Jos ajaa pintakaasulla, käy siedettävästi, mutta kun koettaa kiihdyttää, alkaa hyytyä, katkoo ja yskii. Sitten, kun rullaa vapaalla, niin hetken päästä meno taas paranee.

Kakkupulalta kuulostaa: ilmeisesti kuormitettaessa jaksaa käydä hetken aikaa suodattimeen bufferoituneella naftalla, mutta sitten alkaa imeä ilmaa, jolloin meno hyytyy. Olen vaihtanut rintapellistä polttoainesuodattimelle sekä suodattimelta pumpulle menevät letkut sekä tietenkin vaihtanut itse dieselsuodattimen. Oire pysyy samana, ellei pahenekin.

Kokeilin myös etsiä vuotoa ajamalla paineilmaa suodattimelta tankkiin päin, mutta mistään päin polttoainelinjaa ei kuulunut ylimääräistä pihinää. Tankki on vaihdettu vuosi sitten, ja samassa yhteydessä myös korjattu polttoaineputkia.

Olisiko kenelläkään vastaavia kokemuksia - ja kenties korjausvinkkejä?

Voi olla, ettei tämä vika löydy lottoamalla, vaan on otetttava auto ylös, tutkittava polttoainelinjat ja kenties tiputettava tankki alas.
 
Tuolla Eki75:llä pitäs olla helppiä.. ;)
Muistaakseni oli joskus puhetta moisesta probleemasta.. ;)
 
Joo, en tiiä olisko samavika, mutta siellä syöttöpumpun alla on(ainakin -85ssa) semmonen iso pyöreä liitin(jotain 10kunta johtoa), niin tarkista onko se löystynyt jostain syystä..

mulla oli menny siitä toinen kiinnityslärpäke poikki niin ei meinanny pysyä kunnolla kiinni, rupes kierroslukumittari soutelemaan omiaan ja vähän ajan päästä rupes kone pätkimään, ei kestänyt kaasua, tyhjäkäynnillä kyllä kävi... kannattaa tsekata tosiaan ne johdot muutenkin ja sitte se perussetti = puhdistaa liittimet... ;)

Eki
 
Kiitos vinkistä Eki! Toihan on helppo käydä tarkistamassa vaikka tuossa parkkipaikalla ulkona.

Jännä juttu, että voisikin olla sähköinen vika. Käsittääkseni tämä kone ja sen polttoaineensyöttö on täysin mekaanisella ohjauksella, eli lisärikastus ahtojen mukaan tapahtuu ylipaineletkun ohjaamana, kylmäkäyntisäätö jäähdytysveden lämmön ohjaamalla mekaanisella säätimellä jne.

Ruiskutuspumpun solenoidihan katkaisee polttoaineen syötön konetta sammutettaessa. Voisikohan tuo solenoidi ahistaa? Todennäköisesti ei, koska kone kuitenkin käy useita kymmeniä sekunteja täysin normaalisti ja vastaa kaasuun poljettaessa, ennen kuin nikottelu alkaa. Jos polttoaineen saannin kuristus olisi pumpussa, niin "bufferi" jäisi niin pieneksi, ettei sillä kone kävisi noin kauaa.

Mutta tutkin vikaa ja raportoin tänne. Jos hopeanharmaa Galant seisoo tänään Turun motarilla pelti pystyssä, niin se olen sitten minä....;-)
 
paas koittaen että avaat tankin korkin ja onko siellä alipainetta...?

jos on niin silloin tankin huohotin tukossa....
usein tapahtuva ilmiö tankkirempan jälkeen....
 
Jos ed. mainituista ei ole apua niin sit kannattaa ottaa PALUUPUOLEN putki irti syöttöpumpusta(ahtopainesäätimen alapuolella)avainkoko 17 mutta älä hukkaa tiivisteitä, sit tarviit puhtaan työpöydän kulman ja kopistat pulttia pöydön nurkkaan ja katsot tuleeko sisältä metallin siruja! epäilukseni kohdistuu pumpun sisällä oleviin (siirtopumppu,paineensäätöventtiili) remppa käy sit jonkin verran lompakon päälle paikasta riippuen..
 
jOS SE ON toi 1.8td niin mulla olis saatavilla pumppu tod edullisesti.. tsekkaas tuo


http://www.mitsubishiclubfinland.net/keskustelu/index.php?board=10;action=display;threadid=3216


Kiire vaan olisi.. soita tai faksaa.. tai soon ota kontaktia muuten..
 
Eihän puudu enää! :)

Kiitti kaikille vinkeistä. Vaihdoin eilenehtoolla koko polttoaineen imuputken tankilta suodattimelle sekä suodattimen ja pumpun välisen letkun, puhalsin 1 kk sitten asentamani uuden filsun puhtaaksi paineilmalla ja varoiksi vielä asensin toisesta autosta purkamani filsun jalankin. Koelenkillä oire oli taas ihan sama, ei ehkä yhtä paha mutta melkein: 90 km/h meni ok, mutta sen jälkeen alkoi puutua ja köhiä.

Takas nilkuttaen pajalle ja ihan kokeilun vuoksi vielä filtteri irti ja käytetty tilalle toisesta autosta. Ja tulos: oire katosi kokonaan, auto toimii normaalisti. Eli 1 kk vanha tarvikefilsu oli syystä tai toisesta tukossa.

On PERIAATTEESSA mahdollista, että ruiskutuspumpun sisuskaluista on irronnut debristä, joka on mennyt polttoaineen kierron mukana suodattimeen ja tukkinut sen totaalisti. Vedenerottimesta ei tosin ole ikinä löytynyt, onneksi, metallinmuruja. Meinaan kumminkin vielä kokeilla tuon Holsetin antaman vinkin ja tutkia paluuputken liitännän seutua mahdollisten rämmäleiden varalta.

Molmikselle vielä kiitos tarjouksesta, mutta ilmeisesti en tässä vaiheessa tarvitse uutta pumppua. Ja toisaalta minulla on onneksi useampi ehjä pumppu varastoon purettuna - onhan noita oltava, jos tuonikäisellä pelillä ajaa.. :)
 
Takaisin
Ylös Bottom