Galantista veto pois, lämpömittari sekosi.

jampe

New Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2012
Terrve!

Pari päivää sitten normi ajosta alkoi ensiksi lämpömittari temppuileen. Viisari hyppi normaalilämpöjen ja ylärajan välissä vaihdellen nopeasti. Ensiksi tuli tietysti mieleen että kone käy lämpösenä - ajoin sivuun ja sammutin auton. Tarkistin nesteet, syyläri oli täynnä mutta paisuntasäiliö oli aikalailla tyhjänä. Tuttu onneks asu 500m päässä pysähdyspaikasta, ajattelin että ajan sinne. Tämän jälkeen auto ei lähteny enään käyntiin, akku oli sipannut kokonaan (valot ei ollu päällä, eikä muutenkaan mitään normaalista poikkeevaa). Sain lisäiltyä sitten nesteita ja matka jatku tämän jälkeen.

Aamulla tätä ennen oli jo auto hieman tökkinyt/kulku oli vähän verkkaista, jätin huomoimatta koska meni heti ohi...

Seuraava päivä.
Lämpömittari temppuilee edelleen mutta nyt mukaan tuli että auto ei enää vedä kun kiihdyttää. Eli kun kiihdyttää, ahdot nousee normaalisti ahtopainemittarin mukaan, mutta mihinkään ei liiku, aivan kun mamman volkkarilla ajais... Joskus myös tökkää ja pätkii kiihdyttäessä, aivan kun sais liikaa bensaa, tai ei ollenkaan.. Autolla pystyy ajaan ''normaalisti'', jos käyttää kaasua niin ettei ahdot nouse.

Lämpömittari menee välillä kaasun mukaan, eli kun painaa kaasua reilusti, lämmöt nousee samassa suhteessa, samaan aikaan eli sekuntien sisällä. Lämmöt autossa kuitenkin normaalit, kun mittari temppuilee ja sammuttaa auton -> virrat päälle, viisari on siellä missä pitääkin.

Osaako joku auttaa mistä lähtis vikaa etsimään? Bypass, ilma/seosmittarit, ahtimet??
 
Vs: Galantista veto pois, lämpömittari sekosi.

Veikkaisin että joku sähkö/maadoitusvika kyseessä
Sanoit että akku oli sipannut, onko jo vaihdettu toimivaan ja tarkastettu että auto lataa normaalisti?
 
Vs: Galantista veto pois, lämpömittari sekosi.

Ei ole vaihdettu, latasin akun ja sen jälkeen toimi akun kannalta normaalisti.
Mutta, tänään aamulla töihin lähtiessä oli taas akku mennyt tyhjäksi, työnsin taas auton käymään ja sen jälkeen ei toiminut radio, ja mittaristossa paloi AYC-valo. Tällä hetkellä auto seisoo huoltoliikkeen pihassa ja odottaa päätöstä meneekö sinne huoltoon vai huollanko itse...
 
Vs: Galantista veto pois, lämpömittari sekosi.

Oletko mitannut akun jännite kun saat auton työntämällä käyntiin? Jännite pitäisi olla yli 13 V jos lataus toimii. Jos auto ei lataa ja akku on melkein tyhjä niin tulee kaikenlaisia ongelmia. AYC valo luultavaksi siksi että AYC pumppu ei saa tarpeeksi virtaa niin ei jaksa nostaa paineet tarpeeksi
Kokeile toinen akku tilalle ja varmista että lataus toimii
 
Vs: Galantista veto pois, lämpömittari sekosi.

Pitää testata jännite ja paremmalla akulla sitten kun pääsen auton kimppuun. Arvelisit että se vois sitten vaikuttaa auton kulkuunkin jollain tavalla? No, infoilen myöhemmin...
 
Vs: Galantista veto pois, lämpömittari sekosi.

kyllä täysin kuollu akku voi tehdä temput auton kulkuunkin,sillä ruisku vehkeetkin tarvitsevat virtaa ja jos eivät tarpeeksi sitä saa, niin oireita tulee.
 
Vs: Galantista veto pois, lämpömittari sekosi.

1 ääni lisää akulle
 
Vs: Galantista veto pois, lämpömittari sekosi.

Anderz sanoi
Kokeile toinen akku tilalle ja varmista että lataus toimii

+1. Huono akku voi aiheuttaa todella mysteerisiä vikoja, ja jos tuo akku kerran vetäisi kerran tyhjiin ja latauksen jälkeenkään ei kestä virrat sisällä tuon pidempää niin vaihtoon se akku on laitettava joka tapauksessa. Sitten vain tarkistaa jännitemittarilla että laturi varmasti toimii.
 
Vs: Galantista veto pois, lämpömittari sekosi.

akio sanoi
1 ääni lisää akulle

+1 Mult posahti aikoinaan legnumista akku ajossa (ei nyt posahtanu, mutta simahti). Yksi kenno katos kokonaan pelistä, käynnissä latausjännite +13V, valot vilkku ja oli kaikenmaailman ihme sähkövikaa, automaattilaatikkoki eli ihan omaa elämää yms. Kun auton sammutti, jännite tippu 9V, ja lähti viel hyvin käyntiin. Uus akku pellin alle ja viat katos samantien :peukku
 
Vs: Galantista veto pois, lämpömittari sekosi.

Jep niinkun Harri kerkes jo valottaan, akun vaihdolla selvittiin :driver
 
Vs: Galantista veto pois, lämpömittari sekosi.

Täysin uutta akkua vai lähteäkkö hakemaan vikaa jostain muualta?
 
Vs: Galantista veto pois, lämpömittari sekosi.

Oletko jo tarkistanut että auton lataus toimii niinkuin pitäisi?
 
Vs: Galantista veto pois, lämpömittari sekosi.

Laturivikojahan näissä on ollut että liekkö se ny syyllinen akkukuolemiin.
 
Vs: Galantista veto pois, lämpömittari sekosi.

Laturi meni minultakin sillon joskus.. Akku ei sentään vielä mennyt..
 
Vs: Galantista veto pois, lämpömittari sekosi.

Laturin pitäis (!) olla kunnossa. Mittari näytti muistaakseni 14,2- 14,6. Nyt on taas toiminut pitemmän aikaa ilman ongelmia.
 
Takaisin
Ylös Bottom