GDI Galant "nykäisyt" ja datan ihmettelyä...

Peksih

Member
Liittynyt
20 Toukokuu 2015
Joo elikkäs tuo -00 manuaali Galant on jo jokusen vuoden ollut tuossa ja tehnyt sellaista satunnaista ihme nykimistä 3 ja 4 vaihteella ja n. 2000 kierroksen kohdilla eli vauhdit suurinpiirtein 60 km/h ja siitä ylöspäin. Vitosella ei enää minkäänlaisia oireita.

No tämän nykimisen sitten ajattelin laittavani EGR:n piikkiin kun tiesin että se on tästä tukkimatta + paikat putsaamatta. Viime syksynä puhdistin kl-kotelon ja imusarjan ja tukin tuon sonnankierrättäjän sekä tietysti kl-kotelon ja imusarjan tiivisteen vaihdoin. Samaan syssyyn vaihdoin myös tulpat ja etummaisen lambdan. Nokea ei imusarjan seinämissä/kl-kotelossa ollut kovinkaan paljoa, noin pari milliä. Lopuksi vielä pariin seuraavaan tankilliseen tuli tuota pa-järjestelmän putsausainetta sekaan laitettua.

Mutta mutta...tuon operaation jälkeen tuo nykimisoire ei kadonnut minnekään päin vaikka esim. tyhjäkäynti tasaantui selvästi. Tämän jälkeen kävin myös katsastuksessa jossa arvot hyvin kohdillaan ja ei mitään ongelmia.

No, tuossa pari päivää sitten rupesin tätä taas ihmettelemään ja tuollainen yleismallin testeri tuli tökättyä kiinni kun sillä pääsee jo diagnostiikkaan käsiksi ja rupesin ajosta "loggaamaan" tietoja. Auto lämmitelty kunnolla ensin tietysti.

Mikäli tähän yleismallin testeriin on yhtään luottamista niin tuli huomattua tähän mennessä, että kun tämä "nykäys" tulee niin:

- Molemmilta lambdoilta jännite putoaa nolliin (0.000v)
- Ilmamäärämittarin virtaus mikälie tuplaantuu (normaalisti n. 1600lb/min, nykäyksen aikana n. 3900)
- Short Fuel trim putoaa nollaan mitä ikinä näyttääkin ennen. Longissa ei muutoksia.
- Auto tuntuisi putoavan CL-tilasta OL-tilaan. (Normaalisti näyttää CL, using HO2S, nykäyksen jälkeen OL, drive conditions samaa tulee kun annat auton rullata kaasu ylhäällä)

Mikäli kaasu pidetään samana tämän nykäyksen jälkeen niin arvot jäävät noihin pitkäksikin aikaa. Pienikin pudotus tai lisäys vauhdissa palauttaa ne edeltävään tilaan. Sama rumba alkaa taas kun seuraava "nykäys" tulee.

Autossa uudemman mallin kl-kotelo ja kp-pumppu.

Onko tämä nyt sitä "GDI nykimistä" , ei oikein tiedä kävisikö laihalla vai normaalilla seoksella vai pitäiskö tässä ruveta epäileen jotain vikaa? :)
 
Vs: GDI Galant "nykäisyt" ja datan ihmettelyä...

Gdi tilassa lamdalta ei tule mitään tietoa, lamdan jännite 0v eli kyllä sillon voi tulla nykäisy, omassa lancerissa gdi tila menee melkein heti päälle kun gdi valo syttyy, eli siirrytään laihaseos kartoille eikä lueta lamdan arvoja.
 
Vs: GDI Galant "nykäisyt" ja datan ihmettelyä...

Ajathan 98 oct. polttoaineella...
 
Vs: GDI Galant "nykäisyt" ja datan ihmettelyä...

Mr mmc sanoi
Gdi tilassa lamdalta ei tule mitään tietoa, lamdan jännite 0v eli kyllä sillon voi tulla nykäisy, omassa lancerissa gdi tila menee melkein heti päälle kun gdi valo syttyy, eli siirrytään laihaseos kartoille eikä lueta lamdan arvoja.

Joo, tämä tuli mieleen. Ihmettelen vaan että onko tuo Gdi tila noin herkkä putoamaan pois eli käytännössä pienikin ero kaasun asennossa suuntaan tai toiseen riittäisi ainakin omassa tapauksessa pudottamaan sen pois. ???

hanski-58 sanoi
Ajathan 98 oct. polttoaineella...

Juu, koko ajan ajeltu. Muistaakseni tuota nykyistä susivitosta ei edes Gdi:hin suositella ollenkaan.
 
Vs: GDI Galant "nykäisyt" ja datan ihmettelyä...

Kyllä se aika herkkä on, gdi kuorma raja arvoa pitäisi saada muutettua mutta en usko että se onnistuu galantissa kun ei ole softaa purettu
 
Takaisin
Ylös Bottom