Jousista

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Onko kellään kokemuksia paljonko esijännitystä jousessa pitää olla, että katsastusmies päästää leimalta läpi?

Madallusta pitäisi saada, mutta madallusjousia ei ole saatavilla, joten rakenteluksihan se taas menee. Taakse sopivia jousia saa Escort MK II:n etupäästä ja niitä löytyy Autoracingista useita eri jäykkyyksiä ja pituuksia. En tässä vaiheessa haluaisi vielä alkaa etsimään korvaavia iskareita, joten nykyisten iskareiden pituus määrää aika tarkalleen sen kuinka pitkä jousen vapaan pituuden on oltava, että se vielä pysyisi paikoillaan. Nykyisistä jousista ei ole juuri tietoa muuta kuin "jäykkä ja korkea". Vakiojouset ovat tietääkseni 123 lbs/in, mutta vapaasta pituudesta ei ole tietoa. Perä nostettuna jousen pituus on noin 250 mm, eli tätä pidempi jousi pysyisi paikoillaan.

Autoracingista löytyisi esimerkiksi 160 lbs/in jousi, jonka vapaa pituus on 255 mm, eli vain aavistuksen tuon yli. Jousi ei siis olisi juuri lainkaan puristuksissa, mutta pysyisi kuitenkin nippa nappa kiinni sekä ylä, että alalautasessa jousituksen ääriasennossa. Mitä sanoo katsastusmies asiaan? Pitääkö jousen olla niin tiukasti kiilattu väliin, ettei sitä pysty pyörittelemään käsin vai riittääkö se, että jousi pysyy itse paikoillaan? Rakenne on sellainen, että yläpäästään jousi on pohjassa olevassa syvässä upotuksessa, eikä pääse karkuun sieltä. alapäässä jousen keskellä on noin 3 cm korkea patti, nonka ympärillä lanka siis on. Sieltäkään jousi ei taatusti itsekseen kiipeä yli.

Entä onko kokemuksia jousien kiinnittämisestä silloin kun vapaa pituus ei riitä? Mitä siihen sanoo katsastusmies?

Myös vinkit iskarikatalogista, jossa olisi mitat otetaan kiitollisuudella vastaan. Vähän turhauttavaa lähteä varaosaliikkeeseen kyselemään iskareita, jos ei ole hajuakaan mikä voisi edes teoriassa olla sopiva lyhyempi iskari.
 
Takaisin
Ylös Bottom