kaasuläpän toiminta ruiskussa?

T

teme

Guest
Eli en nyt ole ihan varma asiasta mutta käsittääkseni ruiskun päässä on semmoinen mötikkä joka englanniksi "throttle body" ja suomeksi kaasuläpän säätönamiska :) olenko oikeassa ?

no jos se siis on tämä kyseinen sydeema niin miten sen sais säädettyä siihen asentoon missä sen kuuluisi olla....

siinä semmonen ruuvi mitä ruuvaa kireemmäks ni kierrokset kasvaa ja kun sen ruuvin löysyttää niin ettei se edes koske läppään niin kone tasaa kierrokset automaattisesti johonkin 800-850 rpm...
 
Siinä on semmoinen hatun näköinen mötikkä, kaasuläpän asennon tunnistin. Kun virta on päällä, niin n.10 sekunnin päästä sen kaasuläpän tunnistimen mittaus pitäisi suorittaa johtojen juuresta pistokkeen suojan alta, arvo pitäisi olla valitessasi yleismittarin volteille mittaukseen, 0.48 volttia. Löysäämällä sen "hatun" minipultit, sitä voi käännellä, mutta se on tosi herkkä muuttamaan arvoja! Mutta 0.48 volttia, näin muistelen tästä mallistasi.

Johtoja en muista mistä mitataan, mutta pistä summassa pariin johdonjuureen mittarin "mittaustikut" ja liikuttele käsin kaasuläppää vaijerijutusta. Jos voltit vilisee, johdot ovat mitä ilmeisimmin oikeassa paikassa.

Ainoastaan mittaustikut saattavat olla nurinkurin, jolloin mittariin tulee eteen - merkki.

Kun arvot ovat kohdallaan, käy painelemassa kaasua (mutta ei moottori käynnissä!) muutamaan kertaan ja mittaa uudestaan onko voltit pysynyt kohdillaan. Se on aikaa vievää ja saattaa olla turhauttavaakin, niin vaikea on joskus saada ne arvot pysymään kohdillaan.

Virallisesti tuo säätö tehdään paljon monimutkaisemmin, mutta voi sen noinkin tehdä kun ei ota liikaa stressiä ohjeista, virallisista sellaisista ;D
 
ahaa, eli sitten säädään siitä ruuvista niin jotta tuloo se 0.48 volttia ??

ja tehtiinkö toi mittaus kun moottori käy?
 
Eikun nyt mä puhun siinä kyljestä törröttävästä "hatusta" josta sun pitää tarkistaa onko sen arvo mahdollisimman lähellä arvoa 0,48v. Säätö tapahtuu sitä hattua liikuttamalla suuntaan tai toiseen, Siitä hatusta lähtee boxille menevä info, jotta boxi tietää missä asennossa sun kaasuläppäs on, kun silmiä sillä ei ole ;D. Sen mötikkä nimi on "throttle position sensor" josta säätö tehdään, kunhan nyt tarkistat sen arvot ENNEN KUIN LÖYSÄÄT sen päissä olevia KAHTA RUUVIA.
 
ok, tarkistan asian huomenna.
palaan keskusteluun silloin.
niin katsotaan mitä arvoja siellä ol, ja sainko säädettyä.

onko se ruuvi sitten jossa semmonen pieni jousi, joka työntää semmosta isompaa läppää eteenpäin niin "tyhjäkäynti" ruuvi vai mitä sillä säädetään...?
kun tuossahan pitäisi periaatteessa olla automaattinen tuo idle rpm..
 
Siinä on sitten erikseen tyhjäkäyntimoottori. Kaasu"vivun" jokin tasainen kohta painaa sen tunnistimen pistokkeen pohjaan, joka tietää tyhjäkäynnin ja "ryyppy" päällä olemisen jutut säätäen niitä sen avulla. Ilmeisesti ruuvi on tyhjäkäynnin säätö, jos siinä on jousikierre tosiaan takana? Senkin säätäminen ei "virallisesti" tapahdu suoraan pyörittämällä sitä "isommalle tai pienemmälle" mutta voinee silti.  

Mittaus tehdään siis virta päällä, ei auto käynnissä
 
Toi ruuvi mitä kuvailit, joka ei aina ota läppään kiinni, ei saakaan ottaa siihen kiinni. Se on sellanen hätäruuvi jota käytetään jos tyhjäkäynnin automatiikka ei toimi. Jos sillä alkaa säätämään tyhjäkäyntiä, niin se tyhjäkäyntitunnistin ei koskaan mene pohjaan. Ruisku ei silloin osaa toimia oikein esim. moottorijarrutuksessa.

Elikkä tuolla ruuvilla ei säädetä mitään jos kaikki on ok.
Siinä kaasuvaijerin "rullassa" on toinen ruuvi josta tyhjäkäyntiä voi säädellä tarvittaessa.
 
hmm en kyllä ole toista ruuvia havainnut missään siinä mutta yritän vielä tarkastella... :)
 
jep, en kerenny viel pahemmin niit voltteja katteleen.
mut napsin nyt pari kuvaa siit sydeemast jotta puhutaan samanlaisesta mötikästä.

http://www30.brinkster.com/nocwinds/index.htm

jos ei sivu lataannu heti ni klikkailkaa refreshiä...
 
No kumpi se sitten on se ns. oikea ruuvi sekö jossa on se jousi vai se toinen ???

itse säädin, sen paremmin tietämättä, sitä jousi versiota menikö ketuille ???

eki
 
Tuossa 3. kuvassa parhaiten näkyvä hattu on varalta mainitakseni (saatat tietysti asian tietää mutta kaiken varalta hyvä mainita) seoksensäätöyksikkö, ÄLÄ VAIN SITÄ SÄÄTELE! Siellä on sisällä toi erikoisavaimen vaativa "patti" josta seos säädetään. Kupariputki toimii erikoisavaimen sijaisena seosta säädätettäessä. Tuskin monella on nimittäin tuohon sopivaa avainta. Odotas hetki niin selvitän sen ruuvin, todennäköisesti pian kirjoitan lisää tietoa, hetkinen...
 
Kyllä sen täytyy olla esim. kuvasta 1 näkyvistä oikeanpuoleinen! Onhan se oikeanpuoleinen semmoinen että siihen menee 7 tai 8 mm avain? Kokeile sitä säätää jos tyhjäkäyntiä säätää haluttaa.
 
ei siis ei sitä ristipäätä.... se on juuri se "hätä" juttu mistä puhuttiin aikasemmin... ?

eli se ristipääruuvi ei sais koskettaa sitä läppää siin...
 
Jepu..
Tossahan se on selkeesti(mitsun workshopmanual)
Jenkki käyttää ristipäästä=fixed speed adjusting
screw.
Ja siitä toisesta(tässä lattapää?) ruuvista=idle speed adjusting screw.
Eli siis kuvassa 1. oik.puoleinen niin siitä se... ;D
 
homma selevä täytyypä käydä kääntämässä se toinen ruuvi takas ja säätää toista
:eek:

hyvä että toikin selvis, kiitti, empä kyllä ole huomannu mitään ihmeellistä vaikka väärää ruuvia vääntelinkin
;)

Eki
 
Takaisin
Ylös Bottom