Kevyt jarrutus --> "KLONK!" *RATKAISTU*

Kalle-koo

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2011
Sijainti
Helsinki
Eli sellanen ongelma on ilmennyt, että kun jarruttaa kevyesti, kuuluu edestä oikealta "klonk"-ääni, aika vaimea
mutta sisältä ainakin sen kuulee selvästi. Voimakkaammin jarruttaessa ei kuulu mitään. Kattelin tänään renkaan taakse, mutten huomannut mitään silmiinpistävästi rikkinäistä.
Tosin en mikään mekaanikko olekkaan. Levyt ja palat vaihdoin muutama tuhat sitten, ongelma ilmeni ehkä n.1000km ajon jälkeen.
Mälläsinköhän jotain osien vaihdossa? Ja sellanen info vielä, että kun vaihdoin jarrut, kaveri kiristi tuon renkaan vähän huonosti (oikeasti kaveri ;D )
ja yksi pultti oli irronnut ja toinen löysällä, kun asian huomasin. Olisko jotain voinut kieroutua tuon takia? jarruttaessa ei puolla mihinkään yms.

Missä vika?

EDIT: Tässä vika: Oikean etujarrun ylemmän liukutapin kumeja löytyi 2kpl(!!) satulan sisältä. Eli osa nro 51016 http://www.camskill.co.uk/smsimg/73/7667-7579-full-mb857840-gpx-caliper-repair-kit-breakdown-73.jpg

Olin jättänyt puhdistamatta ne reiät. Nyt ei klonksu :D
 
Vs: Kevyt jarrutus --> "KLONK!"

Onko jarrusatulat/länget kiinni kunnolla? Liikkuuko jarrupalat satulan sisällä?
 
Vs: Kevyt jarrutus --> "KLONK!"

Maxx sanoi
Onko jarrusatulat/länget kiinni kunnolla? Liikkuuko jarrupalat satulan sisällä?

Täytyy huomenna tarkastaa uudestaan. Satula nyt ainakin oli hyvin kiinni, sen verran tänään katsoin.
Länget? What ??? Pitää varmaan koittaa lisätä rasvaa sinne sun tänne jos liian niukasti laitoin.
 
Vs: Kevyt jarrutus --> "KLONK!"

Palarauta on irti navasta/pultit löystyneet. ainekin mulla kävi niin rata pv jälkee.
 
Vs: Kevyt jarrutus --> "KLONK!"

Kato samalla ettei oo kitkapinta irronnut jarrupalasta, se aiheuttaa myös kolausääntä jos on jäänyt sopivaan asentoon.
 
Vs: Kevyt jarrutus --> "KLONK!"

Mulla on jo pari vuotta samanlaine ääni kuulunut. Ja syytä ei löydy. Hitaas jarrutukses ja vastaavasti hitaasti ku siittä lähtee liikkeelle. Epäilen iskarin yläpään laakeria.
 
Vs: Kevyt jarrutus --> "KLONK!"

Harri K sanoi
Mulla on jo pari vuotta samanlaine ääni kuulunut. Ja syytä ei löydy. Hitaas jarrutukses ja vastaavasti hitaasti ku siittä lähtee liikkeelle. Epäilen iskarin yläpään laakeria.

ai vr4ssa? eihän siellä ole mitään laakeria. jos nyt puhutaan EC5asta. ookko kiristänyt palaraudan pultteja?kokeillu olisko löystynyt?
 
Vs: Kevyt jarrutus --> "KLONK!"

Webtrap_86 sanoi
ai vr4ssa? eihän siellä ole mitään laakeria. jos nyt puhutaan EC5asta. ookko kiristänyt palaraudan pultteja?kokeillu olisko löystynyt?

vr4:ssa joo. Ja toi tulee vain isoilla vanteilla. Talvel ei tuu 17" kumeilla..ihmettelen kyl. Jarrut o purettu useempaa kertaa eli siellä se ei ole.
Tulee myös ku käännän parkkiruudusta pois ja käännän takaisinpäin. Eipä ole katsastusmieskää eikä kukaa tota löytäny :D
 
Vs: Kevyt jarrutus --> "KLONK!"

Täytyy purkaa jarrut, tarkastaa osat ja asentaa uudestaan. Jos se ei jeesaa niin joku muu siellä klonksuu.
Ilmottelen mitä löytyy.
 
Vs: Kevyt jarrutus --> "KLONK!"

Harri K sanoi
vr4:ssa joo. Ja toi tulee vain isoilla vanteilla. Talvel ei tuu 17" kumeilla..ihmettelen kyl. Jarrut o purettu useempaa kertaa eli siellä se ei ole.
Tulee myös ku käännän parkkiruudusta pois ja käännän takaisinpäin. Eipä ole katsastusmieskää eikä kukaa tota löytäny :D

Hammastanko? ne välillä lonksuu oudolla tavalla. töistä muistan yhden l200 mikä piti tosi outoo ääntä ja se hävis vasta kun vaihto hammastangon.
 
Vs: Kevyt jarrutus --> "KLONK!"

Webtrap_86 sanoi
Hammastanko? ne välillä lonksuu oudolla tavalla. töistä muistan yhden l200 mikä piti tosi outoo ääntä ja se hävis vasta kun vaihto hammastangon.

siel on kyl vähä väljää, mut parista muustaki saanu rattia heiluttamalla saman välyksen..voiha se olla et siel o enemmmä. Kiristää sitä hammaskosketusta ei pysty.
 
Vs: Kevyt jarrutus --> "KLONK!"

Ongelma korjattu. Otin jarruosat irti, putsasin ja rasvasin. Ei klonksu enää.
Kaikki pultit oli kiinni tiukasti, joku siellä vaan jumitti.

OT: Kyselin tuolla jäsenten osiossa sitä manuaalia...
 
Vs: Kevyt jarrutus --> "KLONK!"

Vedetääs takas. Kävin äsken ajelemassa ja kolis taas, PAKITTAESSA!
Siis ei eteenpäin ajaen jarruttaessa vaan vain pakilla... Nyt oon kyl pihalla ???
 
Vs: Kevyt jarrutus --> "KLONK!"

Tarkistitko että sen ylemmän liukutapin "o-rengas" on ehjä ja TIIVIS satulan reikään?

Kutistuu vanhemmiten,ja voi aiheuttaa juurikin kyseistä kolinaa..
 
Vs: Kevyt jarrutus --> "KLONK!"

minulla piti ea3 samanlaista oiretta. Syy oli löysällä ollut vanne. Olevinaan kiristin kunnolla, mutta niin vaan jäi klappia ennen kuin kiristi uudestaan... Olisiko ollut soviterengas huonosti tai jotain.
 
Vs: Kevyt jarrutus --> "KLONK!"

ST sanoi
Tarkistitko että sen ylemmän liukutapin "o-rengas" on ehjä ja TIIVIS satulan reikään?

Kutistuu vanhemmiten,ja voi aiheuttaa juurikin kyseistä kolinaa..

Näin teen.

nostokurki sanoi
minulla piti ea3 samanlaista oiretta. Syy oli löysällä ollut vanne. Olevinaan kiristin kunnolla, mutta niin vaan jäi klappia ennen kuin kiristi uudestaan... Olisiko ollut soviterengas huonosti tai jotain.

Tästä samaisesta vanteesta jossa klonksujarru on, irtos pultti aiemmin, ja nyt tuntuu kun avaa että tämä vanne olis aina löysemmällä kuin muut.
Aivan kun jarrulevy ei olis pohjassa asti ja vanne pääsis elämään... katoin kyllä eilen että ei ollu likaa välissä yms.
 
Vs: Kevyt jarrutus --> "KLONK!"

ST sanoi
Tarkistitko että sen ylemmän liukutapin "o-rengas" on ehjä ja TIIVIS satulan reikään?

Kutistuu vanhemmiten,ja voi aiheuttaa juurikin kyseistä kolinaa..

EA:ssa oli sama murhe.
 
Vs: Kevyt jarrutus --> "KLONK!"

ST sanoi
Tarkistitko että sen ylemmän liukutapin "o-rengas" on ehjä ja TIIVIS satulan reikään?

Kutistuu vanhemmiten,ja voi aiheuttaa juurikin kyseistä kolinaa..

Saisko noita jostain helposti. Mulla oli toinen vähän rikki ja se ilmeisesti aiheuttaa nyt sen että liukutappi jumittaa ja vasen etujarru jää silloin tällöin laahaamaan.
 
Vs: Kevyt jarrutus --> "KLONK!"

Pistän oman arvaukseni myös tähän siinä tapauksessa, ettei jarrut ole syypäänä. Takimmaisen etualatukivarren (S-mallinen) pusla kannattaa silloin tsekata. Se on ainakin itsellä ollut sellainen paikka, että alkuvaiheessa sen välystä ei meinaa saada kovin helposti näkyviin. Kolahdus kuuluu juuri kuvaillun kaltaisissa tilanteissa eli kevyissä jarrutuksissa ja silloin kun vaihtaa ajosuuntaa. Varsinkin jos kääntää vielä vähän rattia toiseen suuntaan samalla. Omassa farmarissa kolahduksen tunsi jalan alla lattian kautta, kun kuskin puolen pusla oli täysin vainaa.
 
Vs: Kevyt jarrutus --> "KLONK!"

Tää on selvä homma, tarkista penkin aluset. Joku pullo tai purnukka siellä törmäilee penkin rautoihin.
;)
kantsii tarkistaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom