Kierteiden korjaus eri menetelmillä..

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Eli,jos aloittaisi oman topicin tätä varten..

Itsellä olisi tarvetta tietää mikä olisi halvin keino tällä hetkellä korjata "lohkon" (valua,pyörä..) kierteet,kun tarvittava momentin kesto olisi 22Nm.

Itse ajattelin joko kemiallista metallia tai tylysti sikaa,kumpi parempi.?
Helicoilia en edes harkitse,ja siihen "wurthin" kierteenkorjaus-hylsyyn ei ole seinämässä varaa tarpeeksi,kuten ei myöskään isompiin kierteisiin..

Tämä olisi siis tilapäinen korjaus,kun kaksi viidestä kierteestä korkannut edellisen omistajan toimesta (kiitos tästäkin!).
 
Miksi et edes harkitse helicoilia? mielestäni se on ainoa oikea tapa fiksata probleemasi ::) Auttaako pitemmät pultit?
 
..ja kaiken paskan alta paljastuikin alumiinipytty.

Kierteenharja (kyseessä siis pinnapultit) osuu juuri ja juuri seinämään,mutta lähestulkoon kaikki kierteestä (pytystä) lähtenyt..

Helicoilia en ole koskaan pitänyt luotettavana,ja epäilenpä suuresti sen kestoa alumiinipytyssä.

Näytti siltä että kierrettä ei ole varaa syventää (ja jos onkin,niin kuitenkin niin vähän ettei auta tarpeeksi),mutta mitä äsken pikaisesti mittailin,niin voisi olla hiinä ja hiinä että meniskö sittenkin M10 millin nousulla,mutta eipä taida löytyä M10x1,0/M8 1,25 pinnapulttia ja vielä oikean pituista..

Niin,onkos kellään kokemusta noista kemiallisista metalleista?
 
Kyllä helicoil pysyy myös alumiinissa, kun sen liimaa hyrauli- tai kierrelukitteella ja malttaa antaa sen kuivua ennenkuin vetää piukkaan. Mutta jos siihen menis M10 pinna niin otat mitat ja marssit lähimpään koneistamoon ja pyydät sorvaamaan sulle sellasen M10/M8 pinnapultin :peukku
 
Korjasin joskus auton lohkon kyljessä olevan kierteen
kemiallisella metallilla,jos homman tekee huolella eikä
kierteelle tule mitään mahdottomia rasituksia niin on
ihan hyvät mahdollisuudet toimia ainakin jonkin aikaa...?

Lisäksi voi laittaa vielä lukitetta,mutta varsinkin sitten
kierteestä tulee hyvin kertakäyttöinen,ehkä muutenkin...
 
Noh,kävin sitten hakeen Cascon super-epoksia,erityisesti tarkoitettu metalleille.
Lupaa ainakin vaikka mitä,katotaan..

Muistelisin kyllä itsekin että tietyissä tapauksissa kestää kohtuullisen hyvin.

Jos vetäis "varmuuden" vuoksi vielä nuo pultit sitten 1-2Nm löysemmälle,niin voisi siitäkin olla jotain hyötyä,etteivät joudu niin suurelle rasitukselle.

Palaanpa asiaan..
 
No jos siinä on varaa vetää 2 mm isompi pultti niin kyllähän se Wurthin korjaushylsy siihen menee myös. Se on todella ohut. Itselläni on erittäin positiivisia kokemuksia niistä Mitsun alumiinikannessa. Taitaa olla puolet pakosarjan pinnapulteista korjattu tuolla menetelmällä ja on varmasti lujempi kuin alunperin. :)
 
Noh,kerkisin jo laittamaan..

Oli pakko koittaa,käsin pyöriteltynä en saanut pomppaamaan,että kyllä siellä vielä jonnin verran on harjaa jäljellä.

Muistelin vaan että se Wurthin olisi juurikin ollut paksu,(aikanaan kanssa tuli paljon käytettyä).

MUUTTA,eipä löydy (tällä hetkellä) hylsyjä tallista,sekin olisi ollut pieni mutta..

Kuivumisaika n.12h suosituksena,mutta annanpa varmuuden vuoksi kuivua pari päivää.

P.S Alkuperäiseen topicciin liittyen,niin veto"niitit"/pultit (nimeä en muista) ovat myös yllättävän näppäriä monissa paikoissa.
 
..ja eipä pysynytkään.

N. 10nM kohdilla antoi periksi,eli jotain pientä voi liimata,mutta eipä mitään suurempaa.

Kaippa sitä wurthia voisi kokeilla seuraavaksi..
 
Takaisin
Ylös Bottom