Laturin alipainepumppu, huoltaminen

S

Sanna

Guest
Niin autohan oli 2.5 td -89

Aikaisemmissa bensa-autoissa on jarrupoljin aina painunut käynnistyksen jälkeen syvemmälle kun alipainetta on alkanut syntymään. Lisäsi jarrut ovat olleet selvästi kevyemmät koneen käydessä kun sammuksissa ollessa.

Nyt pajessa ei oikeastaan tapahdu mitään muutosta kun koneen käynnistää. Jarrupoljin ei painu yhtään syvemmälle, eikä jarrut herkisty yhtään kun kone on käynnissä.

Siis mikä olisi tuo alipainejärjestelmän tyypillinen vikakohde? Alipainpumppu, jarrutehostin, jotain muuta... ? Onko siinä alipainepuolessa muuten mitään varoitusvaloa? Valot eivät ainakaan pala...

Eli alipainepumppu on varmaankin siellä laturin jatkeena?

Onko alipainepumpussa jotain huollettavia/vaihdettavia osia, vai vaihtuuko koko pumppu jos se ei toimi?

Varmaankin pumpun letkussa pitäisi tuntua tuo imu kun kone käy? Mistä tuota imua olisi helpoin tutkia, kun tuntuu olevan muo letkut sellaista kovaa metalliputkea (siisi mistä saisi liitoksen auki)?

Sitten tuo itse tehostin, meneekö se helposti rikki? Pystyykö korjaamaan vai pitääkö vaihtaa koko osa?
 
Kokeileppa semmosta, että auto sammuksissa polet jarrua apinanraivolla (että alipaine on varmasti pois), ja sitten pistät käyntiin.
Jarrutehostajassahan on pätkä kumiputkea, niin siitä on helppo tarkistaa alipainepumpun toiminta.
Vika kohde vois olla vaikka rispaantunut putki.
 
Takaisin
Ylös Bottom