Laturin vaihto: Space Wagon 2.4 GDI -99

galsumees

New Member
Liittynyt
29 Toukokuu 2010
Tulee aina sen verran kyseskeltyä, että pitää jotain itsekkin laittaa joskus tänne. Case oli siis laturin vaihto, ja en löytänyt siihen sen kummempaa ohjetta joten lähdettiin tutkimaan itse. Ohjeista olisi ollut sen verran apua että täytyy nyt jakaa se mitä vielä muistuu, jos joku toinen vaikka hyötyisi.

Huom! En ole mikään automekaanikko. Joten monen asian voi tehdä varmasti paremminkin ja termistö on hienoa itse keksittyä sontaa "laturin yläpuolen kiinnitysruuvi" ::).

Jokatapauksessa hain ensin motonetistä hiilet ja säätimet paketin 11-3070. Se ei sovi kuitenkaan tähän uudempaan koppaan, koska liitin on vain kaksinapainen, ja tässä autossa käytetään nelinapaista liitintä. Itsehän huomasin tämän vasta kun olin avannut laturin, vaikka jälkikäteen ajateltuna asia olisi pitänyt huomata heti kun nappasi johdon irti. Ajamaan piti päästä, joten homma uudestaan kasaan ja laturi tilaukseen.

Sitten vol. 2, eli onnistunut vaihto (tähän meni n. viidesosa siitä ajasta kuin ensimmäiseen settiin)

Yleiset ohjeet:
Laita kunnon valaistus että näet missä laturi on, miten päin ruuvit ym. siellä on.
Hommassa lähes korvaamaton oli itselläni portaaton pikkuräikkä. Säätöruuvi ja laturin yläpuolen kiinnitysruuvi (joka tulee siis säätöpalikkaan kiinni) ovat todella ahtaissa paikoissa, eikä niitä pysty kiertämään kuin n. viidesosakierroksen kerralla.


Step to step.
1. Irrota akkukenkä
2. Tunkkaa auton oikea eturengas ilmaan ja laita auton alle tukea siten että pääset makaamaan sen alle. Tai käytä nostinta(tämä ei välttämätöntä, mutta jos haluat nähdä laturin kunnolla, suositeltavaa)
3. Irroita rengas
4. Irroita laturin liittimet. (laturi löytyy siis oikean eturenkaan kohdalta moottorin alta)
5. Löysää kiristyksen säätöruuvia pyörittämällä vastapäivään, siihen pääsee käsiksi parhaiten alapuolelta. Sen kanta osoittaa vänkärin jalkoihin ja ruuvi kulkee auton pituussuunnassa.
6. Jos kiristys ei vähene, käy välillä löysäämässä laturin yläpuolen kiinnitysruuvia. Siihen pääsee käsiksi parhaiten yläpuolelta, mikäli ei ole kovin lihaksikas käsivarsi. Väli on ahdas, mutta väkisin runnomalla homma onnistuu. Moottorin muovikopan pois ottamisella saa ehkä aavistuksen lisää tilaa.
7. Kun hihna on löysällä, irroita laturin yläpuolen kiinnitysruuvi
8. Irrota alapuolen läpipultti.
9. Keplottele laturi pois melkein auton keskikohdalta. Renkaan puolelta ei taida mahtua.

Sama toisinpäin,

Muuta:
-Haasteellisimmat kohdat ovat takaisin laittaessa säätöruuvin ja yläpuolen kiinnitysruuvin laittaminen paikoilleen.
-Säätöruuvi on kierteillä kiinni suorakulmaisessa metallipalikassa, jonka läpi kiinnitysruuvi menee. Kiinnitysruuvin reikä kuuluu mennä alempana.
-Säätöruuvi on juuri ennen kantaa hiukan ohuempi, ja sen kiinnityskohdassa on lovi, joten sen saa keploteltua irti tarkastelua varten(mikäli se ei jo tipahtanut jonkun tukivarren päälle)
-Yläpuolen kinnityksen järjestys vänkärin sivusta kuskin sivulle - Pultin kanta - Metallipalikka - autossa kiinni oleva säätöura - Laturi
-M8 pultteja kannattaa varata. Hukkasin yläpuolen kiinnitysruuvin ensimmäisellä kertaa, ja löysin vasta toisen kerran lopussa. Muut ruuvit ovat sen verran pitkiä että niitä tuskin hukkaa.

Kaikki muut tein alakautta, mutta yläpuolen kiinnitysruuvin irrotuksen ja takaisinlaiton yläkautta (moottorin vierestä vänkäriä lähinnä olevasta kulmasta).

Kovaa ajoa.
 
Vs: Laturin vaihto: Space Wagon 2.4 GDI -99

Kiitos tästä, Galantiin sama homma menossa ja näillä ohjeilla sai hyvin alkuun. Todella ahdas tuo yläkiinnitys! Jäi huomiselle jotta löytää sopivan pientä työkalua.

EDIT: Sieltähän se irtosi aika kivuttomasti! Ei vaan kyllä mahdu mitenkään ala- eikä yläkautta pois. En tiedä miten erilainen SW on alta, mutta näyttää siltä että pitäisi akseli irrottaa että saisi pudotettua, tai imusarja jos yläkautta. Onpa hiton tiukkaan koloon saatu!
 
Takaisin
Ylös Bottom