Laturista..

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
TIEDÄN että tästä on jo monta juttua,tää oli tos pari pykälää alempana,mutta kun ei oikeen oo ees sama asia enkä saanu(ainakaan vielä)vastausta,niin ajattelin laittaa kokonaan omaan otsikkoon..Eli SIIS..

Viime kesänä kun auto oli ajossa(talven seisonnassa)oli tyhjäkäyntijännite akulta mitattaessa 13,8v(eikös se oo muutenkin norm. galantille?),mutta kappas kun rupesin etsimään "häiriötekijää" tyhjäkäynnissä(muutama jo tiedossa)niin mittasin akun jännitteen samalla,joka oli 13,4v(kaikki säh.laitteet päällä 12,3!!)Eilen sitten vaihdoin uuden +kaapelin,ja jännite nousi ruhtinaalliset 0,2v,jääden 13,6(mutta nyt kuitenkin kaikki sähkölaitteet päällä 13,4v).Ja viime vuonna "hifit" käytössä,silloinkin "täysillä" soittaessa hyppi auton ollessa käynnissä 13-max välillä.Nyt ei ole hifit käytös,ja akkuna sama mikä viime vuonna,huoltovapaa Boch:in 70Ah:n akku.Laturi on vakio 65Ah,eli voisko se olla jo hirttämässä itseään kiinni,vai kannattaisko vikaa tutkia ensin hiilistä/laakereista/jännitteentasaajasta(elektroniikassa säätäjät ovat yleensä ikuisuuskamaa,toimii tai kerrasta rikki,mites autois)?On aika suolanen hinta Moto"etsin" tehdaskorjatullakin laturilla,130e,et jotain muuta vois kokeilla ennen sitä..
 
Putsaa laturi, vaihda hiilet, tarkista liitokset....
Eipä siihen oikein muuta voi. Itse en kyllä hirveästi huolestuisi. Voihan se olla että tyhjäkäyntisi kierronopeus on laskenut, ja tätä kautta myös latausjännite.

PS. Minulla on Sigmassa tyhjäkäynti n. 650rpm ja akun napajännite silloin n. 11.5V kun kaikki normaalit ajossa tarvittavat hilppeet on päällä. Kun nostaa jengat tonniin niin lataus on 13.6V. Tämä on täysin normaalia.
 
Putsaa laturi, vaihda hiilet, tarkista liitokset....
Eipä siihen oikein muuta voi. Itse en kyllä hirveästi huolestuisi. Voihan se olla että tyhjäkäyntisi kierronopeus on laskenut, ja tätä kautta myös latausjännite.

PS. Minulla on Sigmassa tyhjäkäynti n. 650rpm ja akun napajännite silloin n. 11.5V kun kaikki normaalit ajossa tarvittavat hilppeet on päällä. Kun nostaa jengat tonniin niin lataus on 13.6V. Tämä on täysin normaalia.

Hmm..Liitokset on puhdistettu,hiiliä en oo kerinny viä kattoon.Tosin tuli mieleen että viim.sunnuntaina sain akun finaaliin ja sain starttiapua "heikommalta" akulta..Voiskohan siinä olla tapahtunu "jotain"?Mulla on tyhjäkäyntikierrokset lämpösenä "norm.",mutta vaikka annankin kaasua niin ei latausjännite siitä nouse,et enpä usko senkään olevan syynä..Offtopic,mut kuitenkin sinä sunnuntaina akku meni finaaliin moottoripesun jälkeisissä käynnistyksissä..Enpäs tiedä menikö kaasariin vettä vai jotain muuta(mahdollista myös et sai liikaa bensaa,sitä ennen n.vuorokauden oli kaasu pohjassa ku lattian matto oli painanu sen enkä ollut huomannu sitä..)Siis sen jälkeen taisi tuo laturiongelmakin tulla(voi olla aikasemminkin,mut en ole ainakaan huomannut/tarkistanu),ja samalla tuli sellanen pieni "lieveilmiö" että jos kylmällä lähtee,niin auto aivan tukossa,ei nosta kierroksia niin millään ajossa ennenkuin on lämmin(roikalla ei ongelmia)..Et voisko siä olla sisäpuolelta (automaatti)ryyppy jumis?Ulkopuolelle ruiskutin "voitelua" kylläkin,eikä näyttänyt olevan mitään jumis..Mistähän muuten vois löytää 1,6 4g32 koneen kaasarin räjäytyskaavion(merkki on Aisanjotain..)?
 
Sulla on "idle-up" säädetty liian pienelle ryypyn yhteydessä. Itsellä oli aikoinaan 1.8GLX galantti kaasarilla, ja siinä oli sama vika. Vähän kun sääti niin kaikki ongelmat hävis.
Tutkiskele niitä kaasarin vivustoja, homma kyllä selviää.

Tuo virtajuttu kuulostaa kyllä väsähtäneeltä akulta...
 
Sulla on "idle-up" säädetty liian pienelle ryypyn yhteydessä. Itsellä oli aikoinaan 1.8GLX galantti kaasarilla, ja siinä oli sama vika. Vähän kun sääti niin kaikki ongelmat hävis.
Tutkiskele niitä kaasarin vivustoja, homma kyllä selviää.

Tuo virtajuttu kuulostaa kyllä väsähtäneeltä akulta...

Tuota..Eli mikä "idle-up"?Onko se joku ruuvi kaasarin kyljes vai puhdas vivustoohjaus?Ja akku ei oo kovin huonos kunnos ainakaan,eilen tuli testattua sekin kun oli fiksauksen takia soitin päällä ja tupakansytyttimestä virtaa käytin n. 2A viiden tunnin ajan,sen jälkeen mittasin akun jän. niin oli 12,3..Mutta kiitoksia vastauksista!
 
Siellä on sellainen "dash pot" eli alipaine moottori jonka solenoidi tyrkkää päälle kun käännät vaikka rattia. Tämä mokkula kääntää kaasiarista vivustoa niin että tyhjäkäynti nousee kun kuormitus (ohjaustehostin) kasvaa. Sama vivusto toimii ryypyn yhteydessä, ja siellä on selkeä ruuvi jota voi säätää.
 
Siellä on sellainen "dash pot" eli alipaine moottori jonka solenoidi  tyrkkää päälle kun käännät vaikka rattia. Tämä mokkula kääntää kaasiarista vivustoa niin että tyhjäkäynti nousee kun kuormitus (ohjaustehostin) kasvaa. Sama vivusto toimii ryypyn yhteydessä, ja siellä on selkeä ruuvi jota voi säätää.

Hehheh..Ainoo kuormitus rattia kääntäessä on hauiksessa ohjaustehostimen puutteen takia..Mutta mikäli oikeen ymmärsin niin se taitaa olla edestäpäin katottuna se "oikeenpuoleinen" termarin näkönen motti..Pitääpä koittaa,kiitoksia vastauksesta!
 
En tosiaan saanutkaan minkäänlaista säätöä aikaan(johtuisko taitamattomuudesta..),mutta kävin (tre)eräällä kaasarihuoltopajalla kyselemässä ihan pelkkää seosten säätöä,ja samalla mainitsin tuosta "idle-upista",vastauksena ööö..Kun kerroin mitä se tekee ja minkä takia sitä pitäisi säätää,niin vastauksena tuli että "jos säädettäis tyhjäkäyntiä isommalle"..että ei kai ihme jos mulla meni hieman "sormi suuhun" kun kerran "ammattimieskään" ei mitään osannu sanoa..eli vielä kerran kysyn että onko se se edestäpäin kaasarin oikealla sivulla oleva mötikkä,ja säädetäänkö sitä jostain sen mötikän ruuvista vai kaasarista?
 
Siellä on 2 ruuvia. Toinen on normaalille tyhjäkäynnille ja toinen on "switched idle"

Se "switched idle" on kaasarin vivustossa oleva ruuvi, ei siis rungossa. Ota ilmanputsarin kotelo pois, tutki silmä kovana kaasarin vivustoa ja käske kaverin laittaa valot tai takalasin lämppäri päälle. Vivustossa pitäisi ilmetä jonkinlaista liikettä. Siitä sitten jäljittämään.

1.8GLX:ssä oli tämä idle up systeemi, ja olen aika varma että on myös 1.6GL:ssäkin. Sen verran tämä on yleinen Mitsuissa tämä systeemi.
 
T. Laakso sanoi
1.8GLX:ssä oli tämä idle up systeemi, ja olen aika varma että on myös 1.6GL:ssäkin. Sen verran tämä on yleinen Mitsuissa tämä systeemi.

Ei ollut.Isommissa koneissa on,mutta ei vielä tässä "pikkumallissa".No,aiheutinpahan aikasia harmaita hiuksia puoli päätä korjaajalle joka etsi kyseistä systeemiä..
 
Takaisin
Ylös Bottom