Nonniih,
Tämä topikki on oikeastaan kakkososa tuolle aloittamalleni kyselylle Mitsun sähkökaavioista, mutta selkeintä ehkä ajatella ääneen täällä oman otsikon alla... ;D
Vireillä on siis E14-Galantiin (1,8 TDIC, 1987) liittyen kaksi mielenkiintoista projektia (toki autossa on vähän muutakin tekemistä näitä ennen, mutta...): E15 Royal Digitalista purettavien digitaalimittariston ja ilmastoinnin asennus.
LCD-mittaristo on mielenkiintoinen tapaus. Sinne tulee näköjään neljä liitintä; ilmeisesti kaksi liitintä välittää pelkkien merkkivalojen (bensa, öljy, lataus jne) tietoa eli näiden johtimien päät ovat sitten vastaavissa antureissa pitkin autoa. Sitten yhden liittimen johtonippu sukeltaa lämmityslaitteen näppäimille: näppäimiltä tulee tieto mittaristossa oleville ilmansuuntauksen merkkivaloille. Viimeinen, mielenkiintoisin, lienee sitten mittariston käyttöjännite sekä tiedot polttoaineen määrästä, moottorin lämpötilasta, kierrosluvusta ja ajonopeudesta. Vaihdelaatikon päällä normaalin mittarivaijerin istukan kohdalla on sensori, joka ilmeisesti välittää nopeustiedon. Muut tiedot tulevat jo valmiiksi sähköisinä, eli niitä vastaavat anturit lienevät analogi- ja digimittarimalleissa samat. Mutta ne johtosarjat! Digi- ja analogimallien johtosarjoissa ei näiltä osin taida olla yhtikäs mitään yhteistä. Olisi mielenkiintoista tietää, mihin asti mittaristolta eteenpäin lähdettäessä eroja on. Eli onko mahdollisesti jokin johtosarjan pätkä vaihdettavissa suoraan jostain liittimestä - vai pitääkö asennoitua niin, että jokainen tarvittava signaali on kaivettava johdin kerrallaan esille ja yhdistettävä oikeaan tuloon mittariston levyllä. (Tähän sitä sähkökaaviolinkkiä kyselin...)
Ilmastointi on nyt kuitenkin se kiireellisempi savotta. Varaosaluovuttajassa on täydellinen AC, joka ei kylläkään toimi, mutta kaikki osat ovat paikoillaan, myös kompuran remmi. Tarkoitus on koeponnistaa järjestelmä ja katsoa, vuotaako se enemmän kuin mitä yksi mies ehtii täyttää. Yleensähän nämä hajoavat lauhduttimesta ja/tai kompressorin akselitiivisteistä - saa nähdä, mikä tässä on tilanne. Jos järjestelmä ei ole täysin tohjona, on tarkoitus asentaa se tuohon diesel-Mitsuun. Auto, josta se irrotetaan, on varustettu automaattisella lämmityslaitteella. Automatiikka säätää puhallusnopeutta ja tuloilman lämpötilan määrää, mutta käsittääkseni ei kytke kompuraa päälle tai pois - eli siinä on automaattilämmitys, mutta käsivalintainen ilmastointi. Höyrystinkennon kyljessä on kuitenkin mielenkiintoisen näköinen, tikkuaskin kokoinen yksikkö, jossa lukee "AUTO AIR CONDITIONING CONTROLLER". Yksikköön tulee lisäksi höyrystinkotelon sisältä kaksi johdinparia. Ei siinä voi olla niin paljoa älyä, että se seuraisi höyrystinkennon lämpötilaa (joko kennon kyljestä tai paisuntaventtiilin kautta) ja sitä kautta ohjaisi kompressoria päälle ja pois silloin, kun ensin on kytketty ilmastointi päälle sillä AC-painikkeella. Mutta mikä helkkari tuo juttu sitten on? Ja kun siinä varsinaisessa kohdeautossa on alun perin ollut käsisäätöinen, mutta elektronisesti ohjattu lämmönsäätö, jossa kojelaudan potentiometrillä sähköisesti säädetään lämppärin kennon läppää auki ja kiinni. On siis ihan turha toivoa, että AC:n asennus olisi vain plukkenplei. Ehkä viisainta olisi ohittaa kaikki ylimäääräiset mötikät ja kytkeä AC siten, että kojelaudan kytkimellä kompressori pyörii aina, mutta sen kanssa sarjassa olisi painekytkin, joka estäisi järjestelmän käynnistymisen siinä tilanteessa, että kylmäainepiirin paine olis liian alhainen. Lauhduttimen puhaltimen voinee kytkeä pyörimään aina kompressorinkin pyöriessä. Näissähän on sitten vielä yleensä myös mm. piiri, joka nostaa moottorin joutokäyntinopeutta ilmastointia käytettäessä.
Että sellaista... olisi mukava kuulla vähän kommentteja mahdollisesti samojen juttujen kanssa pähkäilleiltä!
Tästä voi jo päätellä, että aion vielä jatkaa ko. auton kanssa ajamista ja elämistä, vielä ei heitetä pyyhettä kehään..
Tämä topikki on oikeastaan kakkososa tuolle aloittamalleni kyselylle Mitsun sähkökaavioista, mutta selkeintä ehkä ajatella ääneen täällä oman otsikon alla... ;D
Vireillä on siis E14-Galantiin (1,8 TDIC, 1987) liittyen kaksi mielenkiintoista projektia (toki autossa on vähän muutakin tekemistä näitä ennen, mutta...): E15 Royal Digitalista purettavien digitaalimittariston ja ilmastoinnin asennus.
LCD-mittaristo on mielenkiintoinen tapaus. Sinne tulee näköjään neljä liitintä; ilmeisesti kaksi liitintä välittää pelkkien merkkivalojen (bensa, öljy, lataus jne) tietoa eli näiden johtimien päät ovat sitten vastaavissa antureissa pitkin autoa. Sitten yhden liittimen johtonippu sukeltaa lämmityslaitteen näppäimille: näppäimiltä tulee tieto mittaristossa oleville ilmansuuntauksen merkkivaloille. Viimeinen, mielenkiintoisin, lienee sitten mittariston käyttöjännite sekä tiedot polttoaineen määrästä, moottorin lämpötilasta, kierrosluvusta ja ajonopeudesta. Vaihdelaatikon päällä normaalin mittarivaijerin istukan kohdalla on sensori, joka ilmeisesti välittää nopeustiedon. Muut tiedot tulevat jo valmiiksi sähköisinä, eli niitä vastaavat anturit lienevät analogi- ja digimittarimalleissa samat. Mutta ne johtosarjat! Digi- ja analogimallien johtosarjoissa ei näiltä osin taida olla yhtikäs mitään yhteistä. Olisi mielenkiintoista tietää, mihin asti mittaristolta eteenpäin lähdettäessä eroja on. Eli onko mahdollisesti jokin johtosarjan pätkä vaihdettavissa suoraan jostain liittimestä - vai pitääkö asennoitua niin, että jokainen tarvittava signaali on kaivettava johdin kerrallaan esille ja yhdistettävä oikeaan tuloon mittariston levyllä. (Tähän sitä sähkökaaviolinkkiä kyselin...)
Ilmastointi on nyt kuitenkin se kiireellisempi savotta. Varaosaluovuttajassa on täydellinen AC, joka ei kylläkään toimi, mutta kaikki osat ovat paikoillaan, myös kompuran remmi. Tarkoitus on koeponnistaa järjestelmä ja katsoa, vuotaako se enemmän kuin mitä yksi mies ehtii täyttää. Yleensähän nämä hajoavat lauhduttimesta ja/tai kompressorin akselitiivisteistä - saa nähdä, mikä tässä on tilanne. Jos järjestelmä ei ole täysin tohjona, on tarkoitus asentaa se tuohon diesel-Mitsuun. Auto, josta se irrotetaan, on varustettu automaattisella lämmityslaitteella. Automatiikka säätää puhallusnopeutta ja tuloilman lämpötilan määrää, mutta käsittääkseni ei kytke kompuraa päälle tai pois - eli siinä on automaattilämmitys, mutta käsivalintainen ilmastointi. Höyrystinkennon kyljessä on kuitenkin mielenkiintoisen näköinen, tikkuaskin kokoinen yksikkö, jossa lukee "AUTO AIR CONDITIONING CONTROLLER". Yksikköön tulee lisäksi höyrystinkotelon sisältä kaksi johdinparia. Ei siinä voi olla niin paljoa älyä, että se seuraisi höyrystinkennon lämpötilaa (joko kennon kyljestä tai paisuntaventtiilin kautta) ja sitä kautta ohjaisi kompressoria päälle ja pois silloin, kun ensin on kytketty ilmastointi päälle sillä AC-painikkeella. Mutta mikä helkkari tuo juttu sitten on? Ja kun siinä varsinaisessa kohdeautossa on alun perin ollut käsisäätöinen, mutta elektronisesti ohjattu lämmönsäätö, jossa kojelaudan potentiometrillä sähköisesti säädetään lämppärin kennon läppää auki ja kiinni. On siis ihan turha toivoa, että AC:n asennus olisi vain plukkenplei. Ehkä viisainta olisi ohittaa kaikki ylimäääräiset mötikät ja kytkeä AC siten, että kojelaudan kytkimellä kompressori pyörii aina, mutta sen kanssa sarjassa olisi painekytkin, joka estäisi järjestelmän käynnistymisen siinä tilanteessa, että kylmäainepiirin paine olis liian alhainen. Lauhduttimen puhaltimen voinee kytkeä pyörimään aina kompressorinkin pyöriessä. Näissähän on sitten vielä yleensä myös mm. piiri, joka nostaa moottorin joutokäyntinopeutta ilmastointia käytettäessä.
Että sellaista... olisi mukava kuulla vähän kommentteja mahdollisesti samojen juttujen kanssa pähkäilleiltä!
Tästä voi jo päätellä, että aion vielä jatkaa ko. auton kanssa ajamista ja elämistä, vielä ei heitetä pyyhettä kehään..