Joitakin faktoja:
-Päästönormi pitää olla uudessa moottorissa vähintään yhtä uusi. Esim. 97 rekisteröidyssä Euro II, 92-96 Euro I (vähäpäästöinen, US83).
-Paino ja teho %:t tuli jo käsiteltyä, todistus valmistajalta, korjaamokirjan ote, rek. ote, E-merkintä tyyppikilvessä tmv. lienee paras keino osoittaa nämä.
-Sylinteriluvulla ei merkitystä, iskutilavuus ja teho merkkaa sekä paino.
-Muutoin muuttaa vähäpäästöistä moottoria ei saa, mutta pakoputkistoa saa muokata (ennen 98 ei vaadita E-hyväksyntöjä pöntöissä).
-Vertailumalliksi voi ottaa mallisarjan tehokkaimman jos jarrut ja alusta vastaa myös sitä
-Akselimassat voi mitata punnitsemalla, ja ei saa ylittyä vaikka moottorin lisäpaino ei vielä ylittäisi sallittua prosenttia, keventämällä voi kompensoida
Ja voimansiirtoa ei oteta huomioon muutoin kuin massojen (ja muutosprosenttien) kautta, välityksillä ei ole merkitystä CO, HC, NOx myrkyllisten päästöjen tasoihin joita tuon aikaiset päästönormit sisältää. Kulutukseen ja siten CO2-tasoihin toki vaikuttaa mutta ainakaan 2000 ja sitä vanhemmissa tällä ei ole merkitystä.
Esimerkkinä, kaverilla tässä tekeillä projekti jossa 1997 rekisteröityyn brittiurheiluautoon vaihdetaan ruotsalainen turbomoottori.. konttorilta homma ok kun em. selvitykset löytyy.