m,
kerron nyt sitten tässä, kun ei ole aikaisemmin ollut puhetta (aika/hinta):
eli vaihdoin pajeroon moottorin lohkon, yksin, pienessä tallissa, ensimmäistä kertaa.. aktiivinen työaika yhteenlaskettuna on n. 30-35 h , josta ainakin 1/3 meni pelkästään puhdistukseen ja ihmettelyyn . (pelkästään moottorin paikoilleen saamisessa, yksin, vaihteistoon ja kannatinkumeille meni n. 2½ h, apurin kanssa olisi mennyt alle puolet, samoin startin kanssa -> gynegologin hommia yksin tehtynä)
tein työn iltaisin, välillä piti lopettaa ja seur päivänä käväistä protopajalla tekemässä uusi työkalu tai noutaa varaosa, tiiviste yms.
muuta:
+ pari tuntia yläpohjan lävistämiseksi taljan kiinnikkeelle & asennus
+ n. 4 h pajalla erikoistyökalujen tekemistä
no, kuitenkin amatööripohjalla alle 40 h ja jos korjaamo (missä on KAIKKI työkalut & PESURI ) velottaa moottorin vaihdosta (pelkkä TYÖ) ainakin 2000 e, ellei enemmän (4000 e jos ne ottaa moottorin pois ja vaihtaa siihen laakerit)...
lopputuloksena:
1. korjaamot velottaa ko. hommasta könttänä, ei voi olla tuntimääräinen -> hyvät katteet tai suuret kiinteät & muuttuvat kulut
2. tulipa hyvä tuntipalkka itselle (netto - netto. sillä ensin pitäisi tienata brutto)
3. edellistä moottoria katsellessa ja niitä purukumivirityksiä -> tiedänpähän nyt että on OIKEIN oikein kasattu !!!
t:eko_mies
vielä (lähi tulev.):
- suuttimien tarkistus (paineet, tiiveys yms, prikat maksaa metro-autossa 1.18e /kpl x8 , suuttimen kärjet 24e/kpl/Motonet ??? vs. bosch tyyppiin (mm golf, ascona jne.) n. 10e/kpl )
- ruiskun lopullinen virittäminen
kerron nyt sitten tässä, kun ei ole aikaisemmin ollut puhetta (aika/hinta):
eli vaihdoin pajeroon moottorin lohkon, yksin, pienessä tallissa, ensimmäistä kertaa.. aktiivinen työaika yhteenlaskettuna on n. 30-35 h , josta ainakin 1/3 meni pelkästään puhdistukseen ja ihmettelyyn . (pelkästään moottorin paikoilleen saamisessa, yksin, vaihteistoon ja kannatinkumeille meni n. 2½ h, apurin kanssa olisi mennyt alle puolet, samoin startin kanssa -> gynegologin hommia yksin tehtynä)
tein työn iltaisin, välillä piti lopettaa ja seur päivänä käväistä protopajalla tekemässä uusi työkalu tai noutaa varaosa, tiiviste yms.
muuta:
+ pari tuntia yläpohjan lävistämiseksi taljan kiinnikkeelle & asennus
+ n. 4 h pajalla erikoistyökalujen tekemistä
no, kuitenkin amatööripohjalla alle 40 h ja jos korjaamo (missä on KAIKKI työkalut & PESURI ) velottaa moottorin vaihdosta (pelkkä TYÖ) ainakin 2000 e, ellei enemmän (4000 e jos ne ottaa moottorin pois ja vaihtaa siihen laakerit)...
lopputuloksena:
1. korjaamot velottaa ko. hommasta könttänä, ei voi olla tuntimääräinen -> hyvät katteet tai suuret kiinteät & muuttuvat kulut
2. tulipa hyvä tuntipalkka itselle (netto - netto. sillä ensin pitäisi tienata brutto)
3. edellistä moottoria katsellessa ja niitä purukumivirityksiä -> tiedänpähän nyt että on OIKEIN oikein kasattu !!!
t:eko_mies
vielä (lähi tulev.):
- suuttimien tarkistus (paineet, tiiveys yms, prikat maksaa metro-autossa 1.18e /kpl x8 , suuttimen kärjet 24e/kpl/Motonet ??? vs. bosch tyyppiin (mm golf, ascona jne.) n. 10e/kpl )
- ruiskun lopullinen virittäminen