Outlander vm06/07 2,0 bensa rouhea käyntiääni

neliveto07

New Member
Liittynyt
13 Toukokuu 2019
tervehdys palstalle.
Outlander 2,0 bensakoneessa ollut jo talvesta lähtien todella rouhea ääni kylmäkäynnistyksen jälkeen, kuulostaa dieseliltä vaikka bensakone. Kilsoja takana 218 tuhatta. Ottaa kylmäkäynnistyksessä myös runsaasti kierroksia, vaikka olisi ollut lämmityspiuhassa pitkään. Tehot ajossa tallella, lämpimänä tyhjäkäynti tasainen, ei mitään epänormaalia vikaa muuten, varoitusvaloja ei pala tai vilku käynnistyksessä tai ajossa. Vaihtaessa ajossa kytkimen painamisen jälkeen pitää kierroksia hetken ylhäällä ja jos pitää kytkintä pitempään alhaalla, niin rouhea ääni vaimenee lähes kokonaan. Olen pohtinut itse syytä (venttiilivälykset, öljypumppu, ohjaustehostimen pumppu?) mutta en ole päässyt jäljille. Oli juuri huollossa jossa asiaa myös tutkittiin, mutta mitään ei löydetty, sama rouheus äänessä jatkuu edelleen.
Eniten ihmetyttää, että ajossa tehot ovat tallella, sanoisin jopa parhaat ikinä 12 vuoden aikana...ottaen huomioon, että jokunen vuosi sitten oli nokkahihnan jako pielessä ja tehot kateissa, käyntiääni "normaali", ei ainakaan särissyt korvaan tällä tavalla.
Kellään ollut samoja murheita Outlander Sportin kanssa?
 
Enpä keksi mikä voisi olla syynä jos kerran tehot on tallella. Toimiiko se lohkolämmitin varmasti?
 
Lämppärin käytön jälkeen pukkasi nopeasti lämmintä ilmaa ohjaamoon, joten kyllä se toimii. Nyt kun lämppäriä ei tarvitse käyttää, käyntiääni on sama kylmäkäynnistyksessä.
Kiihdytyksessä ääni muuttuu n. 2500 kierroksen kohdalla rouheasta normaaliksi, mutta vaihtaessa kierroksien putoessa n. 2000 kierrokseen, ääni muuttuu taas rouheaksi. Tehoista ei ole kiihdytyksessä puutetta.
 
Onko jakohihna kireällä? Muistaisin lukeneeni, että outlanderistakin voi hydraulikiristin hajota ja silloin kiristinrullan keinuvipu hakkaa kiristimen varren päähän
 
Voi hajota ja kokemusta on siitäkin. Nokka/jakohihna oli muutama vuosi sitten hypännyt yhden hampaan yli ja silloin oli hydraulikiristin hajonnut ja se vaihdettiin. Kun tehot ovat tallella, niin mikään ei viittaa samaan vikaan tällä kertaa. Mutta asiaa ei nyt huollossa ilmeisesti tutkittu, vaikka oli sama huolto joka korjasi kiristimen ja vaihtoi hihnan viime kerralla.
 
Update. Vein auton uudelleen korjaamoon, jossa todettiin hydraulikiristimen hajonneen (40 tkm ajossa). Uudet kilkkeet (hihna ja kiristin) vaihdettu. Rouhea käynti ja kilkatus poistui. Nyt käy hyvin koko kierroslukualueella.
 
Minulla oli sama vika. Apulaitehinhan kiristin vaihdettiin ja pelasi noin 2 vkoa (sama kolina palasi). Soitin Deltalle että tilatkaa uusi kiristin valmiiksi jotta saadaan vaihdettua / auto kuntoon. Vein auton sinne ja em kiristintä ei ollut tilattu valmiiksi. Tutkivat tilanteen ja totesivat että kiristin on tosiaan rikki ja tilasivat uuden ..> ylimääräinen seisontapäivä minun piikkiin.
 
Takaisin
Ylös Bottom